sram avid elixir 3 rem vervangen of zelf te maken?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Willempie94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 november 2022, 16:55
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail cf6

Goedemiddag allen,

Ik lees al langere tijd mee op dit forum maar aangezien ik dit niet zo goed kan vinden in de zoekfunctie plaats ik toch even een berichtje. Ik fiets regelmatig en sinds kort ben ik zelf ook wat meer gaan knutselen aan de mtb's. Nu heb ik van mijn pa z'n verouderde Rockrider 8xc replica gekregen om wat op te knappen en te hobbyen. Hier zit een sram elixir 3 rem op en deze loopt achter behoorlijk aan. De zuigers werken niet goed en gaan na het remmen niet meer terug naar waar ze horen. De remschijf zelf is prima in orde, het gaat dus echt puur om de zuigers.

Ik heb even gezocht maar volgens mij is deze rem niet meer te bestellen, dus is mijn vraag waar moet ik rekening mee houden met het vervangen van deze rem? Kan ik zomaar een andere rem er op zetten? uiteraard zal ik naar de grootte van de remschijf moeten kijken, volgens mij is deze 160 mm uit m'n hoofd. Zijn er daarnaast nog andere dingen waar ik op moet letten?

Of kan ik zelf iets doen aan de zuigers van de rem? dit lijkt wel een lastige missie te worden, is volgens m'n pa hiervoor al wel eens naar de fietsenmaker geweest maar na de kortste keren kwam het probleem weer terug.

Bedankt vast voor het meedenken :-D
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Voor een paar euro koop je een revisieset voor de klauw. Mocht dat niet helpen dan kan het probleem ook in de hendel zitten, dan kan je beter nieuwe remmen kopen.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuw waren ze al niet vrij van problemen... :-{

Er staat een setje XT remmen in "Te Koop" :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

inmiddels zou ik ook adviseren hier geen tijd en energie meer in te steken. In tegenstelling tot velen vond ik ze destijds echt wel goed, maar voor een paar tientjes heb je echt een prima kant en klare Shimano set die prima past bij het niveau/afmontage van de fiets.
Je gaat pielen met 10-15 jaar oude systemen en DOT olie. Je moet investeren in een bleedkit voor sram. Etc etc.

Houd rekening met:
- de montage van de klauw op het frame (IS of PM, eventueel heb je adapters nodig)
- montage van de remgrepen op het stuur. Hoe zit het nu? Losse klemmen voor rem+shifter of gecombineerd?

Grootte van de schijven staat los van het type rem. Elke rem kan met elke schijfgrootte werken, mits je de juiste adapters hebt.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 november 2022, 11:53 Nieuw waren ze al niet vrij van problemen... :-{

Er staat een setje XT remmen in "Te Koop" :wink:
Nieuw slechts €10 duurder bij rczbike 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, en dan heb je er meteen leidingen bij die lang genoeg zijn.
Maar RCZ laat wel eens 3 maanden op zich wachten.
De kans bestaat dat je bij dat setje een nieuwe achterleiding moet kopen.

Een setje SLX kan ook, zijn ook fijn.
Maar klooien aan oude zooi is zelden een goed idee, mits je weet waar je aan begint
En dat weet je niet, anders had je de vraag niet gesteld :wink:
Goeie vraag trouwens, maar logica zegt dat je beter geholpen bent met nieuwe of goede 2e handse remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

ThaSingleTrackMastah schreef: di 22 november 2022, 17:43
Maar RCZ laat wel eens 3 maanden op zich wachten.
De kans bestaat dat je bij dat setje een nieuwe achterleiding moet kopen.
Alleen bij aanbiedingen via nieuwsbrief. In Stock aanbiedingen worden binnen een paar dagen verzonden. Zit momenteel op een pakketje te wachten want UPS is wel vrij dramatisch qua update van leveringsstatus. Gelukkig heeft het geen haast.

Mocht TS voor Sram remmen willen gaan dan zijn die nog meer in de aanbieding bij rcz.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Willempie94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 november 2022, 16:55
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail cf6

Dank allen voor de reacties en het meedenken!
Ik ben er inmiddels wel uit dat ik ga kijken naar een nieuw of tweedehands setje remmen. Dit hoeven geen super goede remmen te zijn, als ze maar doen wat ze moeten doen. De fiets is het niet meer waard om daar veel in te gaan investeren.

Als ik jullie goed begrijp moet ik op de volgende punten letten:
- de remklauw, hoe deze gemonteerd is en of ik adapters nodig heb
- de montage van de rem greep
- de lengte van de remkabel
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

correcto, hoewel de kabel(LEIDING!) eigenlijk standaard te lang is. Dus je moet hem op maat knippen/snijden. Doe dit met goed gereedschap.
En als je een remleiding knipt, moet je na het aansluiten ook ontluchten/bleeden. Daar heb je een bleedkit voor nodig die gemaakt is voor dat type rem.
En je hebt spulletjes nodig om een afgeknipte remleiding weer te bevestigen in je remhendel (olijfje + 'barb').

Als je wil leren kun je dit allemaal zelf doen, en is zeker met shimano allemaal erg simpel. Maar als je niet van plan bent dit vaker zelf te doen kun je het ook uitbesteden.

als je trouwens even foto's van je stuur neemt kunnen we checken hoe de remhendels nu vast zitten. Ik denk gezien de leeftijd dat alles netjes naast elkaar zit en niet op elkaar.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Heb nog wel een setje witte liggen (ongebruikt).
Zelf zou ik ook door eenvoudige Shimano’s vervangen voor dit soort projectjes.
Maar als je knutselen leuk vindt…
Willempie94
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 21 november 2022, 16:55
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail cf6

Ik zie dat ik helemaal niet meer gereageerd heb, bedankt nog voor de reacties.
Echter is het inmiddels gelukt en zit er een nieuwe rem op, dank!
Plaats reactie