Chainchecker, welke?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik heb een keer een BBB chainchecker gekocht. (deze: https://www.mantel.com/bbb-cycling-chain-checker) Deze geeft op z'n vroegst aan wanneer je op 0.75 slijtage zit. Oftewel, er zit dus geen indicatie voor 0.5 slijtage op. Nu vraag ik mij allereerst af of je dit ding in de ketting moet duwen of hem er los in moet kunnen laten vallen voordat de slijtage daadwerkelijk op 0.75 zit :~

Bij mijn huidige ketting valt 'ie er nog niet uit zichzelf in (zo ruim is de ketting dus nog niet), maar kan ik hem wel naar de 0.75 indicatie van slijtage duwen. Ik ga mijn ketting daarom nu zekerheidshalve maar wel vervangen. En heb er ook maar direct een nieuwe casette bij besteld, mocht dit nodig zijn. Maar ik vind die BBB checker niet erg nauwkeurig en zou graag een betere checker aanschaffen. Maar welke? Wie heeft tips?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Parktool cc2
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Peelrijder schreef: ma 6 februari 2023, 23:27 Parktool cc2
Die had ik idd ook al gezien en in gedachten maar ik heb geen enkele (web)winkel kunnen vinden die deze kan leveren....
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Ik heb gisteren de Park Tool Kettingchecker CC-4 besteld,

is van 5 tot 12 speed kettingen.
Misschien kun je die overwegen?
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark_EL schreef: ma 6 februari 2023, 00:17 Maar ik vind die BBB checker niet erg nauwkeurig en zou graag een betere checker aanschaffen.
Zo een ding kan niet onnauwkeurig zijn. De afstand die gemeten wordt is altijd gelijk, tenzij er extreme flex in het stukje metaal zit. Dus de BBB is evengoed als ieder ander.

Minder dan 0,75mm meten is onzinnig, dat heeft niets met slijtage te maken. Pak dan gewoon een schuifmaat als je wil weten waar je aan toe bent.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bushcraft Barry
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 5 april 2022, 19:42
Mijn mountainbike: Kubus & Sticks

Hier uiteindelijk na wat zoekwerk toch de Park Tool CC-3.2 besteld.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb de parktool en zo,n inval ding.
Parktool is ook goed hoor daar niet van!

Maar dit vind ik de beste
https://www.bakkerracingproducts.nl/bir ... WsQAvD_BwE
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 12:31
Mark_EL schreef: ma 6 februari 2023, 00:17 Maar ik vind die BBB checker niet erg nauwkeurig en zou graag een betere checker aanschaffen.
Zo een ding kan niet onnauwkeurig zijn. De afstand die gemeten wordt is altijd gelijk, tenzij er extreme flex in het stukje metaal zit. Dus de BBB is evengoed als ieder ander.

Minder dan 0,75mm meten is onzinnig, dat heeft niets met slijtage te maken. Pak dan gewoon een schuifmaat als je wil weten waar je aan toe bent.
Het probleem met de nauwkeurigheid zit hem in de speling op de rollen. Wil je nauwkeurig meten dan moet je één van de twee rollen naar binnen duwen zodat de speling van de rollen waartussen je meet dezelfde kant op zit. Ik gebruik daarvoor een kettingschakeltang. Sommige luxe chain wear indicators hebben daarvoor standaard een voorziening.

https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle ... ng-for-it/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 7 februari 2023, 14:25
Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 12:31

Zo een ding kan niet onnauwkeurig zijn. De afstand die gemeten wordt is altijd gelijk, tenzij er extreme flex in het stukje metaal zit. Dus de BBB is evengoed als ieder ander.

Minder dan 0,75mm meten is onzinnig, dat heeft niets met slijtage te maken. Pak dan gewoon een schuifmaat als je wil weten waar je aan toe bent.
Het probleem met de nauwkeurigheid zit hem in de speling op de rollen. Wil je nauwkeurig meten dan moet je één van de twee rollen naar binnen duwen zodat de speling van de rollen waartussen je meet dezelfde kant op zit. Ik gebruik daarvoor een kettingschakeltang. Sommige luxe chain wear indicators hebben daarvoor standaard een voorziening.

https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle ... ng-for-it/
De enige echte onnauwkeurigheid waar ze over praten is dat de ene tool meer slijtage aangeeft dan de andere. De rol wel of niet opspannen is eerder een kwestie van filosofie... .

En inderdaad geeft de BBB teveel slijtage aan, maar hij doet dit dus wel constant. Hooguit vervang je je ketting dan te vroeg. De vraag is echter hoe precies die tools dan echt gemaakt zijn en geeft een volgende dan niet te weinig slijtage aan... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 15:14
Mad Wally schreef: di 7 februari 2023, 14:25

Het probleem met de nauwkeurigheid zit hem in de speling op de rollen. Wil je nauwkeurig meten dan moet je één van de twee rollen naar binnen duwen zodat de speling van de rollen waartussen je meet dezelfde kant op zit. Ik gebruik daarvoor een kettingschakeltang. Sommige luxe chain wear indicators hebben daarvoor standaard een voorziening.

https://cyclingtips.com/2019/08/bicycle ... ng-for-it/
De enige echte onnauwkeurigheid waar ze over praten is dat de ene tool meer slijtage aangeeft dan de andere. De rol wel of niet opspannen is eerder een kwestie van filosofie... .
De rol wel of niet de juiste kant op drukken is bij sommige kettingen het verschil tussen 0 en 0.5% bij een nieuwe ketting (zelf gemeten) ...
Heeft weinig met filosofie te maken maar alles met of je weet waar je mee bezig bent :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 12:31
Mark_EL schreef: ma 6 februari 2023, 00:17 Maar ik vind die BBB checker niet erg nauwkeurig en zou graag een betere checker aanschaffen.
Zo een ding kan niet onnauwkeurig zijn. De afstand die gemeten wordt is altijd gelijk, tenzij er extreme flex in het stukje metaal zit. Dus de BBB is evengoed als ieder ander.

Minder dan 0,75mm meten is onzinnig, dat heeft niets met slijtage te maken. Pak dan gewoon een schuifmaat als je wil weten waar je aan toe bent.
Nou ja, wat ik bedoel met "niet erg nauwkeurig" is dat de slijtage-indicatie pas wordt aangegeven bij 0.75%, terwijl iedereen roept dat je met een 12 speed ketting beter al kunt vervangen bij 0.5% slijtage... Ik wil dus liever een tooltje die de slijtage % al weergeeft bij 0.5% of 0.25%....
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Mark_EL schreef: ma 6 februari 2023, 00:17 Ik heb een keer een BBB chainchecker gekocht. (deze: https://www.mantel.com/bbb-cycling-chain-checker) Deze geeft op z'n vroegst aan wanneer je op 0.75 slijtage zit. Oftewel, er zit dus geen indicatie voor 0.5 slijtage op. Nu vraag ik mij allereerst af of je dit ding in de ketting moet duwen of hem er los in moet kunnen laten vallen voordat de slijtage daadwerkelijk op 0.75 zit :~

Bij mijn huidige ketting valt 'ie er nog niet uit zichzelf in (zo ruim is de ketting dus nog niet), maar kan ik hem wel naar de 0.75 indicatie van slijtage duwen. Ik ga mijn ketting daarom nu zekerheidshalve maar wel vervangen. En heb er ook maar direct een nieuwe casette bij besteld, mocht dit nodig zijn. Maar ik vind die BBB checker niet erg nauwkeurig en zou graag een betere checker aanschaffen. Maar welke? Wie heeft tips?
Je opmerking over duwen of vallen is als je mij vraagt heel relevant.
Ik zou zeggen vallen. Als je hard genoeg duwt dan krijg je hem overal wel in, wat niet rekt dat scheurt wel zeggen ze wel eens.
Zelf gebruik ik de checker wel, maar heb eigenlijk altijd precies dezelfde twijfel.

Ik koop eigenlijk altijd een tweede ketting en ga die na een tijdje afwisselen met de eerste.
Zo nu en dan haal ik de ketting er af en hang hem dan aan een spijker, tweede ketting er bij en de kortste van de twee (minst gesleten) gaat weer terug op de fiets.
Vervolgens blijf ik dat doen totdat het slechter gaat schakelen of overslaat op beide kettingen.
Nu rijd ik nog met 11 speed, daarbij is het iets minder erg als je de cassette misschien net iets sneller verslijt.
(Op de race 12 speed, daar heb ik na 3000km toch maar eens de ketting gewisseld, de checker viel nog niet in de ketting. Vanaf nu ga ik daar dus ook afwisselen.)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 7 februari 2023, 15:28
Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 15:14

De enige echte onnauwkeurigheid waar ze over praten is dat de ene tool meer slijtage aangeeft dan de andere. De rol wel of niet opspannen is eerder een kwestie van filosofie... .
De rol wel of niet de juiste kant op drukken is bij sommige kettingen het verschil tussen 0 en 0.5% bij een nieuwe ketting (zelf gemeten) ...
Heeft weinig met filosofie te maken maar alles met of je weet waar je mee bezig bent :bier:
De vraag is natuurlijk wat de juiste kant op is... .

Het lijkt mij dat de bedenkers van die dingen niet zo dom zijn zo een verschil over het hoofd te zien: je bent iets heel anders aan het meten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: di 7 februari 2023, 16:41
Mad Wally schreef: di 7 februari 2023, 15:28

De rol wel of niet de juiste kant op drukken is bij sommige kettingen het verschil tussen 0 en 0.5% bij een nieuwe ketting (zelf gemeten) ...
Heeft weinig met filosofie te maken maar alles met of je weet waar je mee bezig bent :bier:
De vraag is natuurlijk wat de juiste kant op is... .

Het lijkt mij dat de bedenkers van die dingen niet zo dom zijn zo een verschil over het hoofd te zien: je bent iets heel anders aan het meten!
Je weet nooit hoeveel de speling van de rollen in de ketting zijn. De enige manier om dus correct te meten is om deze speling op te heffen, zie ook dit artikel: https://www.velonews.com/gear/measuring ... ccurately/

En in het bijzonder:
"Both tools are more accurate because they use three tangs to measure the chain; two tangs are close together, and when pushed into the chain, push the rollers firmly away from each other. The third tang contacts the same side of a roller approximately 10 links away as the nearest tang. Since both of these tangs push the same direction against the rollers, they evaluate the distance between the pins those rollers surround.

If the third tang goes into the chain, it indicates that the chain has elongated by 0.75 percent and should be replaced (Pedro’s Plus II tool has two steps on the third tang, indicating either 0.5 percent or 0.75 percent elongation); if it won’t go into the chain, the chain is within specification. These three-point tools are the only gauges I know of that accurately measure SRAM AXS 12-speed road chains."
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 7 februari 2023, 16:57 Je weet nooit hoeveel de speling van de rollen in de ketting zijn.
Die speling IS de slijtage. En die meet je net zo goed als je de rollen naar buiten drukt. Alleen heb je dan dus een andere waarde dan wanneer je de rollen naar elkaar toe drukt. En alleen daar moet je rekening mee houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie