edge 830 mtb routes op kaart

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

heb nu een tijdje een edge 830, en meen me te herinneren dat ik in het begin mtb routes gewoon op de kaart zag als (ik geloof) een groene lijn/track.
Dit dus zonder dat ik een gpx had ingeladen.

Je raad het al, momenteel zie ik deze niet meer op mijn kaart.
ook als ik wissel tussen verschillende profielen of kaartweergave blijven de mtb routes weg.
Bij kaarten heb ik alle kaarten aangevinkt.

Hoe krijg ik de mtb routes weer terug op mijn kaart.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik denk dat je van kaart gewisseld ben. De garmin kaart doet dit niet. De OFM kaart wel.

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ik denk dat de routes die je zag van Trailforks zijn en dat die uit is gezet. Als ik de Trailforks-kaart uitzet in Activiteitenprofiel - Navigatie - Kaart - Kaartinformatie komen bij mij de routes ook niet meer in beeld.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik lees nu dat je ook alle kaarten hebt aangezet. Wat selektiever zijn in de kaarten die je aanzet, de ene kaart schrijft over de ander kaart heen waardoor je dingen niet meer ziet. Ik had dit met routenavigatie, zag bij het in- en uitzoomen heel even de paarse lijn waarna deze verdween. Er werd dus een ander kaart overheen gelegd.

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet idd maar 1 kaart tegelijkertijd inschakelen.
Hoe meer kaarten, hoe meer problemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

ThaSingleTrackMastah schreef: di 8 november 2022, 23:12 Je moet idd maar 1 kaart tegelijkertijd inschakelen.
Hoe meer kaarten, hoe meer problemen.
Owww, ik heb echt een zwik kaarten aanstaan. Geen idee eigenlijk waarom, eigenlijk ook nog geen problemen mee gehad. Op wat navigatiegeneuzel na tijdens het volgen van een GPX tijdens een enduro-rit in Herdecke. Ik heb alleen geen idee of dat daaraan lag of aan het feit dat ik bij de eerste afdaling niet helemaal de lijn volgde en dat hij me weer naar boven wilde sturen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De kaarten hebben een prioriteit.
Dat bepaalt welke boven ligt, dus welke je ziet. Die andere zie je niet, maar zitten wel ergens geheugenruimte en processortijd te consumeren.

Sommige kaarten zijn gewoon grafische plaatjes, maar andere zijn routeerbaar en werken samen met de navigatie in je gps.
Hier gaat het snel fout, als je meerdere routeerbare kaarten inschakelt.

Als je niet op de verharde weg rijdt moet je sowieso geen navigatie gebruiken, maar een track/kruimelspoor.
Een track ligt vast en is wat het is, een lijntje op de kaart. Rij je verkeerd, dan moet je zelf terug naar het lijntje.
Een route is dynamisch, die brengt je van a naar b naar c enz
Dus stuurt je terug, past de route aan enz
Maar dan rij je dus niet meer de geplande trails, want navigatie kiest een alternatief en gebruikt daarbij alleen de bekende (vaak brede) paden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

goede tip om wat kaarten uit te zetten, kennelijk heb ik hier alleen europa west en trailforks nodig.
dat scheelt wat onnodige kaarten in laden.

Ik denk dat ik de mtb routes via trailforks heb gezien, die op trailforks dat er wel een aantal standaard NL mtb routes op staan, maar alle.
Dat verklaar waarschijnlijk waarom ik ze soms wel zie, en soms niet.

Nu vind ik het opzicht wel makkelijk om alle mtb routes in een overlay te zien.
Na wat googlenen gevonden dat je via IMGfromGPX zo'n overlay kunt maken.
Alleen moet ik hierover voor elke route diverse dingen aanvinken, veel klik werk.
zijn hier makkelijkere tools voor?


[update]
ja daar is een makkelijkere manier voor :-D
voor degene die geinteseerd zijn, en naslagwerk voor mij zelf.

1. alle gpx en samen voegen tot 1 gpx en de waypoints verwijderen in gpsbabel
Afbeelding

2. samengevoegde gpx openen in imgfromgpx
poi stijl = speciaal
poi substijl = stad
kleur track = rood
typ bestand = dik.typ

Afbeelding

3. installeren op de edge met JaVaWa Device Manager

Afbeelding


zou ook mooi zijn als je ze routable kunt maken, iemand tips hiervoor?
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Even een vraag over in, -en uitschakelen van kaarten; ik heb de volgende kaarten in mijn Garmin 830:
INTL Standaard Basemap, NR
Garmin Cycle Map EU Central
Garmin Cycle Map EU East
Garmin DEM Cycle Map EU
Trailforks.

Ik heb de Garmin toentertijd gewoon in Nederland gekocht, maar mis ik nu Garmin Cycle Map EU West? De navigatie doet het wel gewoon.

Welke kaart doet wat en welke zou ik aan of uit moeten zetten?
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Hmmm, ligt het niet aan wat anders?

Op mijn Edge 830 ga ik naar Navigation --> Courses --> Saved Courses --> kies dan de trail die je wil laten zien --> Settings --> Always display.
Kleur kan je kiezen, vreemd genoeg is zwart het meest duidelijk.

Zo kan je selectief al je saved courses op je 830 laten zien of juist uitzetten. Soms is het een warboel om alles te laten zien.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Classic Biker schreef: zo 5 februari 2023, 17:58 Even een vraag over in, -en uitschakelen van kaarten; ik heb de volgende kaarten in mijn Garmin 830:
INTL Standaard Basemap, NR
Garmin Cycle Map EU Central
Garmin Cycle Map EU East
Garmin DEM Cycle Map EU
Trailforks.

Ik heb de Garmin toentertijd gewoon in Nederland gekocht, maar mis ik nu Garmin Cycle Map EU West? De navigatie doet het wel gewoon.

Welke kaart doet wat en welke zou ik aan of uit moeten zetten?
Als je in Nederland zit heb je de Cycle Map EU West toch wel nodig... Hier kun je zien welke gebieden de drie kaarten beslaan: https://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=460460#p460460

De Basemap en de DEM kunnen altijd aan, die verstoren de routering niet. De Cycle Map West, Central en East mogen ook allemaal aan, aangezien die elkaar niet overlappen (het is eigenlijk één kaart die in drie stukken gesplitst is).
Van de Trailforks weet ik het niet. Als dat een zelfstandige, routeerbare kaart is dan moet hij niet tegelijk met de Cycle Map aan. Het kan ook zijn dat het een aanvulling/overlay is, dan mag hij wel aan.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Als je je 830 even aan een computer hangt met daarop Garmin Express dan zou je Europe-West gewoon weer moeten kunnen installeren.

Trail-Forks is een overlay en kan dus gewoon aan blijven.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Late reactie, maar dat was gelukt. Bedankt voor de tip
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Wie weet dit wellicht?

Ik wil op mijn Gramin 830 de kaarten van Azie zetten. Bestand staat klaar in Garmin Express, maar zegt dat er te weinig ruimte is. Nu heb ik ook nog de Australie kaarten erop staan en wil deze dan verwijderen. Maar heb geen idee hoe die Australie kaart heet of waar ik die kan vinden en verwijderen?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Met JaVaWa Device Manager kun je zien in welk bestand welke kaart zit en je kunt 'm daarmee ook verwijderen.
Plaats reactie