e-MTB ombouwset

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

tsdz2 48volt motor met een 52v accu, gebruik eigenlijk alleen nog maar 52v accu's. Ligt nog een Chinese 48v niks te doen in de schuur op het moment. Alfine 8 is denk ik nu ongeveer 10.000km (11jaar?) oud, waarvan 7000 elektrisch de laatste 2 jaar, eigenlijk nog nooit onderhoud gedaan. Zat er laatst wel over te denken om een oliebadje/ weer in het vet te zetten als onderhoud. Maar nog niet aan toe gekomen. Verder schakelt ie eigenlijk nog prima, ik schakel echt bijna nooit met belasting op de naaf > ik stop inderdaad met trappen of ik verlaag mijn belasting en trap wat minder hard. De ervaring leert ook dat schakelen onder belasting niet zo gezond klinkt en voelt als ie überhaupt al wil schakelen dan. Maar ben zo gewend van altijd met derailleur fietsen in het verleden dat ik automatisch al de belasting verlaag als ik schakel. Tevens gebruik ik hem ook alleen maar op de weg, als de alfine op de mtb zat had ie een zwaarder leven vermoed ik.
Heb wel altijd aangepaste software voor de tsdz2 gebruikt, waardoor ze wat rustiger opstarten als je gaat trappen en eventueel de boost ook wat verlaagd. Maar de alfine werkt zover ik kan beoordelen nog als een nieuwe, nu met gebruik in weer en wind leek het me handig om is te kijken wat voor onderhoud maar ik kom er nog niet echt uit en was niet van plan er een pot vet voor te kopen van 90€ of zo van shimano. Maar nog niet uitgebreid naar alternatieven gezocht. Oliebadje lijkt ook wel wat maar dat herhalen ze vaak om de 1000km, zit ik ook niet echt op te wachten.

De accu's die ik in mijn handen heb gehad zijn allemaal niet gezekerd hoor, zit een BMS op en laatst volgens een schema op endles sphere een accu gemaakt met 21700 cellen. Wordt ook nergens een zekering benoemd >ook alleen een BMS, nergens een zekering. Vermoed ook dat er eerder een transistor/ controller door fikt ergens dan de zekering :winkie:
Mijn Chinese accu heeft wel is een kapotte BMS gehad dus die toen ook volledig open gehad maar die had ook alleen een bms.
Laatst nog een nieuwe oplaadpoort in een accu van een vriend van me gezet, die accu was in NL gemaakt maar ook nergens een zekering te vinden.
Vriend van me had een 998watt accu op amazon besteld ( unit pack power) en die werkte niet, keurig een nieuwe opgestuurd en daardoor de eerste open gemaakt. Bleek de aan/ schakelaar niet verbonden te zijn dus die werkt ook weer maar ook wederom > nergens een zekering te bekennen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De zekering zit bij mij in de houder, niet in de accu.
Het BMS zou ook de accu moeten beveiligen, maar zo'n smeltveiligheid vind ik toch wel fijn.

Goed dat de Alfine heel blijft
Oliebad is om de inwendige weerstand te verminderen, maar vet blijft beter op zn plek, dus langere service interval ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ondertussen alweer een dikke 500 km verder en gisteren de eerste keer de heuvels van Zuid Limburg in. Was een mooie dag maar jeetje mina, het leek erop dat sneeuw 1 dag geleden gesmolten was. Wat een modderzooitje overal. De eigenlijke tocht van 70 km maar met 20 km ingekort. Toch nog een dikke 50 km met 1000 hm+ gedaan. Leuke singletracks en de Octane One met 140 gaat lekker naar beneden over de trails en paden. Batterijverbruik viel mee. Gestart met 57.8V en bij terugkomst 51.3V over. Niet slecht met temperaturen tussen 0 en 5 graden.

Afbeelding

Afbeelding
Popquiz:"Zoek de motor!"

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Toch houd ik mijn hart vast met al die drek. Je zou maar kortsluiting krijgen door al die vocht. :-{
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een paar keer een riviertje doorkruist.
Ben banger voor de accu dan voor de motor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zijn wel mooie testomstandigheden, als er dan geen problemen komen geeft dat wel vertrouwen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

kermit schreef: do 9 februari 2023, 13:35 Het zijn wel mooie testomstandigheden, als er dan geen problemen komen geeft dat wel vertrouwen :)
Ik ben eerder bang voor de lagering dan de elektronica. Maar gelukkig van tevoren op sommige plaatsen extra vet gesmeerd. Want TSTM vertelde ooit:"Waar vet zit, zit geen water." Motortje draait na de wasbeurt ook weer gewoon. :-q
Alleen bleef de accutestknop hangen waar een laag modder op lag. Die plak ik voor volgende tocht wel een beetje af. kan natuurlijk ook zijn dat ik de modder in de knop gespoten heb met de tuinslang. In de zon laten drogen en daarna even losgetikt met een inbussleutel. Werkt weer.

Maar gelukkig krijg ie niet te vaak zo'n extreem modderbad. Maar toch, kijk eens hoe smerig de onderkant van je bracket is na een Ardennentoertocht in het voorjaar. Daar hangt dan ook een kilo zooi aan.
Allee Manneke, hedde gij ook nog ooit zoonne lichte fiets gekocht?

Volgende maand de motor eens een stukje uit elkaar draaien, kijken of er zooi in zit aan de aandrijfzijde.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Die accu testknop….
Zelf heb ik een knop aan een draadje die de accu aan of uit zet.
Dat bleef door de modder ook hangen. Een vinger van een latex handschoen en kabelbandje was de oplossing 8)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraagje, als je een stadsfiets met Nexus-7 naaf van een kitje zou willen voorzien, welk merk/type zouden jullie dan aanraden?
De kettinglijn is dus wel van belang met zo'n naaf. Volgens mij is het een standaard 68mm BSA bracketpot.
Topprestaties boeien niet, het zou vooral gaan om woon-werkritjes van een kleine 10km enkele reis.

Kosten spelen wel een rol, als het te duur wordt komt een gewone e-bike ook in beeld. Dan hou je een dichte kettingkast en de hele fiets oogt niet als een samenraapsel (want de looks zijn niet echt de sterke kant van die e-ombouwsetjes ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kan de kettinglijn bij BSA 68 en 73 wel eens opmeten.
Ik zou bij Nexus / Alfine gaan voor de 8 speed met naaldlagers (Nexus met rode streep, Alfine S). 8 speed heeft minder inwendige weerstand en de naaldlagertjes doen daar nog wat van af.
Bij de nieuwe Alfine is de draairichting van het schakelen met de gripshift ook gelijk gemaakt aan de derailleur gripshift.

Je moet schakelen met de pedalen stil, dus je hebt dan een motortje nodig dat snel stilvalt zodra je stopt met trappen.
En ook heel rustig begint om niet ineens met een knal al het koppel op de naaf te zetten.
Bij de BBS02B kan je dat zelf instellen.
Bij een woonwerkfiets kan je een accu onder de bagagedrager kiezen, dat scheelt al een stuk vwb de looks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb even in de schuur gekeken
68mm BSA:
56mm met NW voorblad op de BBS02-104 spider.
50mm met het originele BBS02 voorblad.

Het originele voorblad is 44t en is hol, valt een stukje om de motor heen.
De 32t NW op de spider is vlak en zit dus naast de motor.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Weet jij zo de kettinglijn van een Nexus?
Het zou gaan om een fiets die we al hebben, dus geen keuze qua naaf (tenzij ik een nieuw wiel zou bouwen).

Het is sowieso een twijfelachtig plan, die fiets heeft ook rollerbrakes en in mijn ervaring zijn die dingen de naam "rem" niet waardig. Dus om de fiets dan ook nog sneller te maken... :D

Denk dat het dan wellicht een beter idee is om een net edoch betaalbaar mountainbikeje van MP te scoren en die geschikt te maken voor ww-verkeer (alleen op droge dagen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 7 of 8 speed ketting er op, dan kan je een paar mm smokkelen.


Chainline Alfine en Nexus kan je hier vinden.
Je moet ff rekenen want er zijn flat en dished kransjes. De dished kan je naar binnen of naar buiten monteren.
De steek is standaard terugtraprem en sturmey Archer versn.naaf.
https://www.sheldonbrown.com/chainline- ... -gear.html

Als je harder gaat rijden dan 25kmh, dan zou ik er een andere voorrem op zetten.
Past er een schijfrem op de voorvork?
Als je voor de BBS02B kiest, dan de 750W, die heeft een hoger rendement dan de 250W en 500W uitvoering. Je krijgt er een 250W sticker bij, dezelfde die op de 250W motor zit, dus niemand die het ziet. (de 250W versie kan ook sneller dan 25kmh, dus is in die zin ook niet legaal)
Als je dan de stroom beperkt onder de 20A, dan gaat je accu ook nog eens langer mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Intussen E-fiets ik nog steeds lekker door met deze twee .....en werd het weer eens tijd voor een berichtje in dit topic :winkie:
Focus Thron2 met Bosch gen4 en DHZ Inbred met Tongsheng TDSZ2 B .
Beiden half in toermodus, maar ook regelmatig offroad (vandaar spatborden en wegneembaar dragertje op de foto's).
Beiden ook heel anders in karakter;

de Thron2 met Bosch gen4, 625WH accu en 130mm FS toert met 27kg (kaal) op de weg als tank en verandert in een sterk dynamisch beest offroad dat redelijk probleemloos overal doorheen komt.

de starre Inbred met standaard Tongsheng 36V250W kit en 500WH voelt met 20kg (kaal) een stuk lichtvoetiger, maar is meer geschikt voor gravelroutes en geeft veel meer een continue "zetje" afhankelijk van de stand waarin je hem zet.

Eigenlijk is zo'n Tongsheng kit meer dan voldoende voor vrij vlakke Nederlandse routes , in stand 2 geeft hij duidelijk ondersteuning en is dan vergelijkbaar met Bosch in eco. Ik wilde in eerste instantie de Thron2 verkopen, maar eigenlijk is dat ook een erg fijne fiets, een alleskunner en je kunt er erg comfortabel mtb-routes mee rijden.
Als ik als eerste zo'n Tongsheng ombouwkit had gekocht op mijn oldschool Inbred of KM (eventueel met 100mm voorvork) dan was zo'n Thron2 met Bosch er waarschijnlijk niet gekomen...maar omdat ik hem toch al had en er veel op af zal moeten schrijven blijft ie lekker in gebruik.

Wel een prijsverschil: de Thron2 zit inmiddels op 5000-5500€ en het Tongsheng kitje ligt voor 500-550€ thuis (maar dan moet je wel een geschikte mtb in de schuur hebben).
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Ik ben aan het oriënteren op een e-bike en het verbouwen van mijn day2day mtb met een Tongsheng TSDZ2B spreekt me wel aan. Nou is het frame waar het spul op zou moeten komen een Nordest Brittango 2 met een erg korte chainstay dus er is niet zoveel ruimte voor een grote chainring / motor voordat ie tegen de achterbrug aan komt (denk ik). Ik kan nergens vinden wat de diameter is van het motor deel naast de chainring op de TSDZ2B en hoever ik die naar buiten kan / moet plaatsen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik heb niet zo’n zin met een motor te zitten die niet past of veel te ver naar buiten zit (chainline). Een 34t nw chainring erop is wel een optie.
Plaats reactie