threadless 1inch headset/fork

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Robert_de_Mare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 23:27

i am looking for a threadless 1inch headset, what should i look for? also i have not been able to find any suspension forks that fit 29" wheels and are 1inch straight (not tapered). anyone got any suggestions?
also is it also possible to replace the headset with a more common 1-1/8 inch headset?
Laatst gewijzigd door Robert_de_Mare op vr 3 februari 2023, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Are you sure you mean 1" and not 1 ⅛" ?
My second MTB already had a straight 1 ⅛" ahead headset.
And that was 35 years ago.
1" is obsolete in MTBs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Robert_de_Mare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 23:27

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 23:39 Are you sure you mean 1" and not 1 ⅛" ?
My second MTB already had a straight 1 ⅛" ahead headset.
And that was 35 years ago.
1" is obsolete in MTBs.
yea it is an 1 inch threaded fork/headset, and i'm wanting to upgrade my fork. basically are there any forks that would work, or is it just possible to place an 1 1/8 inch headset in my bike? or does that depend?

old secondhand bike btw its from 2006
Robert_de_Mare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 23:27

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 23:39 Are you sure you mean 1" and not 1 ⅛" ?
My second MTB already had a straight 1 ⅛" ahead headset.
And that was 35 years ago.
1" is obsolete in MTBs.
òhja tuurlijk kan gwoon nederlands hier praten lol.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat is het voor een fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Robert_de_Mare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 23:27

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 23:58 Wat is het voor een fiets.
ridley crosswind 4.7 2006
ja ik weet het eigenlijk cyclocross fiets maar daarom wil ik ook het meerendeel van de onderdelen vervangen zodat het kan werken voor mtb
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2835
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Robert_de_Mare schreef: vr 3 februari 2023, 23:46
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 februari 2023, 23:39 Are you sure you mean 1" and not 1 ⅛" ?
My second MTB already had a straight 1 ⅛" ahead headset.
And that was 35 years ago.
1" is obsolete in MTBs.
òhja tuurlijk kan gwoon nederlands hier praten lol.
Wtf :lol:

Waar ging het mis? Bij mountainbike.nl
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Robert_de_Mare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 23:27

Peelrijder schreef: za 4 februari 2023, 20:43
Robert_de_Mare schreef: vr 3 februari 2023, 23:46

òhja tuurlijk kan gwoon nederlands hier praten lol.
Wtf :lol:

Waar ging het mis? Bij mountainbike.nl
i mean, i speak so much english online, it is really getting known to being on a dutch forum again.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Robert_de_Mare schreef: za 4 februari 2023, 21:19i mean, i speak so much english online, it is really getting known to being on a dutch forum again[
Vloeiend steenkolen engels :-q :winkie:

Maar als ik het goed begrijp wil je een 29er mtb vork gaan monteren in een ouder CX frame? Nog los van dat er voor zover ik weet geen 29er vorken op de markt zijn met een 1" stuurbuis ga je er ook de geometrie van de fiets volledig mee om zeep helpen. Er zijn wel vorken op de markt voor 28" hybrides die qua inbouwlengte misschien iets beter passen maar die zijn loodzwaar en werken matig. Een 1" stuurbuis is dan wel te vinden maar zonder draad acht ik ook in die hoek de kans klein.

Lang verhaal kort, op basis van een CX frame uit 2006 kun je geen mtb bouwen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2835
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gewoon nieuwe bike kopen dus

Buy a new fiets
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: za 4 februari 2023, 23:31 Gewoon nieuwe bike kopen dus

Buy a new fiets
:lol:

(I see what you did there)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Robert_de_Mare
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 23:27

George schreef: za 4 februari 2023, 21:48
Robert_de_Mare schreef: za 4 februari 2023, 21:19i mean, i speak so much english online, it is really getting known to being on a dutch forum again[
Vloeiend steenkolen engels :-q :winkie:

Maar als ik het goed begrijp wil je een 29er mtb vork gaan monteren in een ouder CX frame? Nog los van dat er voor zover ik weet geen 29er vorken op de markt zijn met een 1" stuurbuis ga je er ook de geometrie van de fiets volledig mee om zeep helpen. Er zijn wel vorken op de markt voor 28" hybrides die qua inbouwlengte misschien iets beter passen maar die zijn loodzwaar en werken matig. Een 1" stuurbuis is dan wel te vinden maar zonder draad acht ik ook in die hoek de kans klein.

Lang verhaal kort, op basis van een CX frame uit 2006 kun je geen mtb bouwen.
ik heb even gekeken, op de headset staat ook 1- 1/8 inch oversized 25.6mm, betekent dit dat ik met een nieuwe headset er 1-1/8 inch vork op kan zetten? in enige manier verandert dat iets? (oh en trouwens, ik heb al een 1inch 29inch vork er op zitten, maar deze is zeer slecht voor mtb gezien het nauwelijks veert en niet af te stellen is)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Als er nu 1 1/8 op je headset staat zit er geen 1" headset op. De informatie die je geeft is niet duidelijk genoeg maar hoe dan ook, een 29 vork is te lang voor een CX frame en gaat geen goed doen. Waarschijnlijk heb je nu een 28¨ hybride vork gemonteerd en die zijn inderdaad niet geweldig qua veereigenschappen.

Nogmaals een lang verhaal kort: Als je mtb eigenschappen wilt (meer veerweg, bredere banden etc.) kun je beter investeren in een geschikt frame (of complete fiets) dan proberen om met kunst en vliegwerk deze fiets om te bouwen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt de maat van je frame (balhoofdbuis) en de maat van je vork (vorkbuis).
Het kan best zo zijn dat je frame 1 ⅛" is en je vork 1". (andersom kan niet)
Dan is er een speciaal balhoofd gemonteerd dat dit verschil overbrugt.
Wanneer je nu een non tapered 1 ⅛" vork gaat monteren heb je ook een volledig 1 ⅑" balhoofd nodig.
Zonder draad, op je nieuwe vork zit ook geen draad. Je stuurpen moet dan ook vervangen worden, bij het Ahead systeem klemt de stuurpen het balhoofd vast. Als je nu 1" hebt past dat niet om de nieuwe vork.

Maar doe jezelf een plezier en koop een ander frame, dus een andere fiets.
Dit wordt nooit een mtb.
Hooguit een geveerde gravel bike.

Ik zou er een vaste vork in zetten en er een leuke gravelbike van maken door er zo breed mogelijke banden op te zetten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie