Spaans Baskenland

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
marsman1980
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 november 2014, 20:33

Een schop in een wat ouder topic. Wij gaan deze zomer naar Spaans Baskenland. We zitten aan de kust bij Deba. Ik neem de fully mee.

Wat me opvalt is dat er weinig info te vinden is over deze regio. Nu ben ik in de zomer niet zo veeleisend qua fietsen, het is vooral een familievakantie. Maar om toch een idee te hebben wat ik kan verwachten, iemand wat meer info over deze regio? Routes? Ook op de sites zoals RouteYou is er niet zoveel te vinden ter inspiratie. Ik vind wel een paar commerciele aanbieders van MTB tochten, maar deze delen uiteraard geen GPX.

Alle input is welkom!
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Op trailforks ook niks ?
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Tip van TSTM. De Spanjaarden doen bijna alles met Wikiloc.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Artikeltje met wat links in de laatste “Fiets”.
Cross77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 7 oktober 2018, 11:46

Ik was een paar weken geleden ook in de regio Deba en heb verschillende routes gereden. Dat waren allemaal oorspronkelijke wandelroutes.

Vanaf Deba fiets je, of rijd je met de auto naar hier: Aitola Aparkalekua eta aisi gunea . Ik ben daar vanaf Deba naar toe gefietst (warming up)
Dat is een redelijk hoog punt, met openbare parkeerplaats (voor het geval je de auto pakt). Vanaf daar lopen velen verschillende wandelroutes die gaaf zijn met de mountainbike, daar trof ik ook lokale MTB'ers op de trails.

Op een van mijn trails kwam ik op de berg Karakate & Irukurutzeta ( rond de 900m hoog ).Daar kwam ik een gemakeerde mtb route tegen (zelfde bordjes als in N.L.) Vanaf die toppen kun je leuke en steile afdalingen pakken en ik zie dat wikiloc daar ook verschillende mtb routes heeft staan zoals deze :https://www.wikiloc.com/mountain-biking ... i-74276378
& https://www.wikiloc.com/mountain-biking ... s-44948324
De 'Karakate' top kun je, dacht ik ook met de auto bereiken, daar staat n.l. een zendmast bovenop met verharde weg daarnaar toe.

De wandelroutes rondom Lastur vind ik ook tof om met de mtb te pakken.
Het komt wel eens voor dat de fiets even over een wandelaarspoortje of opstapje getild moet worden maar dat hoeft je niet af te schrikken.

Aanrader is om van te voren te onderzoeken welke plaatsen een treinstation hebben, je kunt dan aan het eind van de dag met je fiets in de trein terug naar Deba.

Verder zou ik zeker verkennen of er routes langs de kust lopen.
Plaats reactie