XC Fully en rijdersgewicht

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
dexe
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 17:56

Ik ben op zoek naar een XC MTB, voornamelijk voor (laagdrempelige) wedstrijden op niet al te technisch terrein. Een hardtail zou waarschijnlijk volstaan, echter denk ik dat enige achtervering wel toegevoegde waarde heeft voor vakanties (ik zou graag een stoneman rijden bijvoorbeeld + enigszins verantwoord achter fullys aan kunnen in de ardennen). De wedstrijdjes hebben echter prioriteit.

Op dit moment neig ik naar ofwel een supercaliber ofwel de nieuwe (2023) bmc fourstroke, van beide wel de goedkoopste carbon modellen (a 4k+). Hele verschillende fietsen natuurlijk.

Nu leeg ik veel wisselde berichten voer de supercaliber, maar volgens mij is dit voor mijn toepassing echt een topfiets. Ik doe momenteel voornamelijk aan cyclocross, waardoor ik volgens mij aardig overweg kan met offroad zonder (of met beperkte) vering. Bovendien ben ik dus gewend aan fietsen met een korte wielbasis en aggresieve (steile hoeken) geometrie. Ik vraag me echter af op welk van de twee ik daadwerkelijk sneller zou zijn in een wedstrijd van ~60-90 minuten. Comfort is voor mij niet echt een belangrijk argument vanwege de beperkte duur van deze events.

Wat mij vooral niet duidelijk wordt is of het gewicht van de rijder nog uitmaakt voor de keuze rond de vering. Ik weeg 52 kilo, waardoor ik toch relatief ver van het gemiddelde zit. Maakt dat nog verschil als het gaat om keuze rond achtervering? Ik kan me voorstellen dat ik door mijn gewicht (ten opzichte van de fiets) de fiets iets minder goed op de grond kan houden, waardoor ruimere achtervering misschien voor meer tractie kan zorgen, echter heb ik aan de andere kant misschien weer minder veerweg nodig (al kan ik hier niet heel intuitief een reden voor verzinnen). Of maakt mijn gewicht helemaal niks uit en gaat het volledig om de afstelling van de dempers?

Mn natuurkundige kennis is duidelijk wat roestig en ik kan over dit onderwerp niet veel vinden (gewicht en fietsen levert toch voornamelijk resultaten op over het gewicht van de fiets). Weet iemand hoe dit werkt?
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Supercaliber vind ik een hele mooie en fijne fiets. Ik rij er (2021 Supercaliber 9.8 XT) geen wedstrijden mee en zal dat ook niet gaan doen maar hij geeft me wel het gevoel dat hij ervoor gemaakt is. Qua gewicht, zonder onderbouwing, denk dat je met minder rijders gewicht voor jouw toepassing juist voldoende zou moeten hebben aan beperkte veerweg. 52kg is niet veel maar je zou eens bij de instellingen kunnen kijken waar je qua psi / rebound op uitkomt. Trek heeft daar een aparte webpagina voor, Trek suspension calculator. Overigens, Jolanda Neff weegt ook net 53kg en kan op een Supercaliber best aardig uit de voeten.

https://mtbblog.nl/kunstwerk-op-twee-wi ... anda-neff/

Met de basis uitvoering heb je in ieder geval carbon frame en al het andere kun je makkelijk later upgraden. Vind persoonlijk de 9.8 XT wel de beste prijs/kwaliteit verhouding. Maar de 2023 nieuwprijzen gaan helemaal nergens meer over.

Dit artikel kende je ongetwijfeld al.

https://www.velozine.nl/reviews/test-st ... ercaliber/
Test | Trek Procaliber 2021 versus Trek Supercaliber 2021
Hardtail of fully: wat is de beste Stoneman-bike?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je lichter bent is er minder massa in af te veren.
Een personenauto heeft een kortere remweg dan een vrachtauto. Je kan dus met lichter materiaal met een kortere veerweg overweg. Relatief aan je eigen gewicht is een kg extra op de fiets ook meer, dus de afweging kan anders uitvallen.

MTB wedstrijden duren vaak langer dan cyclecrosswedstrijden. Maar als crosser ben je gewend obstakels met je armen en benen af te veren en hou je een hardtail dus langer vol. Staan met enigszins gebogen benen vraagt bij een licht persoon minder energie, omdat je benen minder gewicht hoeven te tillen. Ik vermoed dat je benen wel sterk zijn; dus dat kunnen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Voor wedstrijdjes in Nederland heb je geen fully nodig.

Dat oeverloos gelul over dat je sneller in de bochten bent met een fully kan zo zijn maar het gemiddelde Nederlandse wedstrijdparcours heeft zulke bochten niet, het zijn meer CX parcours met wat extra hindernissen (sterker nog, veel mtb wedstrijdjes worden over hetzelfde parcour NA de cross verreden).

Bij de meeste wedstrijdjes die zo kort zijn heeft een fully vind ik geen meerwaarde, je klimt trager en in de sprint ben je ook langzamer.

Maar, mocht je overwegen om ooit wedstrijdjes te gaan rijden in de ardennen o.i.d. dan kan je er een voorsprong op nemen door nu al een fully te nemen.

Ik rij zelf vooral marathons en meeruurse wedstrijdjes, daar heeft een fully meer zin voor de vermoeidheid in de rug tegen te gaan, maar het gaat me tot dusver op een hardtail prima af.

Gezien je ervaring in de cross en je gewicht zou ik persoonlijk voor een hardtail gaan en over een aantal jaar (als je misschien wat zwaarder en ouder bent en misschien buitenlandse wedstrijdjes meepakt) de fully kopen.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Je dempers en je lichaamsgewicht kunnen bij fullies in deze prijsklasse gewoon meer dan prima op elkaar afgesteld worden, dus dat is geen showstopper.

Verder is het natuurlijk het klassieke vraagstuk FS vs HT. Het voordeel met jouw gewicht is dat je een zeer lage druk in je banden kunt rijden en dat je in geval van obstakels minder stuitert. Toch wil je wel maximaal tractie houden en daar wint de FS gewoon.

Cyclo crossen is natuurlijk lekker spartaans en daar win je alleen al op basis van je (stuur)techniek, toch dien je beide klasses CX vs XCO niet met elkaar te vergelijken. Je moet het spelletje spelen met de juiste fiets waar het spelletje mee gespeeld dient te worden. In geval van XCO is dat de FS, dat moet dan ook je keuze zijn.

Mijn schoonzoon is ook een crosser, maar kiest voor MTB / XC lekker een FS (hij rijdt een Scott, zeker een alternatief, zeker de 2023 Scott XC MTB's hebben allemaal een moderne geometrie nu).
dexe
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 3 februari 2023, 17:56

Voor wedstrijdjes in Nederland heb je geen fully nodig.
Eens! De wedstijdjes zijn ook voor mij niet de reden om voor een fully te gaan, maar ik wil nu in 1x een fiets kopen waarmee ik op verschillend terrein uit de voeten kan. Mijn theorie is dus dat de supercaliber voor (de weinig technische) wedstrijden in Nederland sneller is dan een echte fully, terwijl hij nog genoeg vering heeft om ook op iets technischer terrein nog aardig mee te kunnen.
als je misschien wat zwaarder en ouder
Hier moest ik wel om lachen, ik ben inmiddels 30 dus veel veel zwaarder en sterker wordt ik niet meer (ouder wel) :wink:
2023 Scott XC MTB's hebben allemaal een moderne geometrie nu
Ik lees inderdaad veel over geometrie. De de nieuwe fourstroke is hier ook vrij extreem in. Nu heb ik dus de ervaring vanuit wegwielrennen en crossen dat ik graag een behendige fiets rij met een korte draaicirkel. Ik wil graag het gevoel hebben dat ik zelf de fiets bestuur in plaats van andersom en dat ervaar ik meer bij fietsen met een steilere balhoofdhoek. Bovendien denk ik gewoon dat een die progressieve geometrien eerder een nadeel zijn in de wedstrijdjes hier, waarbij je veelal kort moet draaien en veel moet accelereren.

Ik voel me op basis van de bovenstaande reacties in ieder geval wel gesterkt in het idee dat een sc een prima optie moet zijn :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

dexe schreef: zo 5 februari 2023, 10:32
Voor wedstrijdjes in Nederland heb je geen fully nodig.
Eens! De wedstijdjes zijn ook voor mij niet de reden om voor een fully te gaan, maar ik wil nu in 1x een fiets kopen waarmee ik op verschillend terrein uit de voeten kan. Mijn theorie is dus dat de supercaliber voor (de weinig technische) wedstrijden in Nederland sneller is dan een echte fully, terwijl hij nog genoeg vering heeft om ook op iets technischer terrein nog aardig mee te kunnen.
als je misschien wat zwaarder en ouder
Hier moest ik wel om lachen, ik ben inmiddels 30 dus veel veel zwaarder en sterker wordt ik niet meer (ouder wel) :wink:
2023 Scott XC MTB's hebben allemaal een moderne geometrie nu
Ik lees inderdaad veel over geometrie. De de nieuwe fourstroke is hier ook vrij extreem in. Nu heb ik dus de ervaring vanuit wegwielrennen en crossen dat ik graag een behendige fiets rij met een korte draaicirkel. Ik wil graag het gevoel hebben dat ik zelf de fiets bestuur in plaats van andersom en dat ervaar ik meer bij fietsen met een steilere balhoofdhoek. Bovendien denk ik gewoon dat een die progressieve geometrien eerder een nadeel zijn in de wedstrijdjes hier, waarbij je veelal kort moet draaien en veel moet accelereren.

Ik voel me op basis van de bovenstaande reacties in ieder geval wel gesterkt in het idee dat een sc een prima optie moet zijn :-q

Je moet geometrie ook weer niet spannender maken dan het is. Er wordt soms vrij annaal over gedaan en op echt technische routes, enduro en downhill maakt het zeker wel een verschil is mijn ervaring. Maar op de NL routes ? Het vereist gewoon wat meer gewenning om met je lichaam in te gaan sturen, maar het rijdt wel leuker/speelser (ja, naast XC en Enduro heb ik ook een wegwielren en zelf TT achtergrond en daarnaast ben ik zelfs nog de oude 26" geo's gewend :lol: - dus ik ben de steile balhoofdhoek ook gewend). Korte bochtjes maken niet uit, gewoon iets andere lijnen kiezen (veel meer buiten naar binnen en dan weer naar buiten) en lekker gaan hangen.

Wat wel interessant kan zijn om te overwegen, als je toch een fiets hebt met een wat modernere geometrie is de keuze van je banden. Want uiteindelijk 'dwingt' een wat luiere balhoofdhoek je wel meer tot het sturen met je lichaam. Is wel leuk rijden, anyway, dan zal je ervaren dat je meer gaat eisen van je zijnoppen op de band, terwijl de middennoppen minder relevant worden. Op het midden zal je zien dat de breedte van de band bij de juiste druk juist grip geeft en niet zozeer de maat van de noppen zelf. Zeker met jouw stuurmanskunsten vanuit het crossen, kan je heerlijk op een semislicks zoals Maxxis Rekon Race/Aspen of een Schwalbe Thunderburt wegkomen. Die hebben allemaal goede zijnoppen die lekker diep in de bochten grijpen en je uitnodigen om met je lichaam in te gaan sturen :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, alle oude vooroordelen worden hier naar voren geschoven. Wedstrijdrijders zijn nu geen bron van kennis, laat staan van inzicht... .


De klappen worden niet kleiner, dus je hebt evenveel veerweg nodig. Maar als de klappen klein zijn heb je minder veerweg nodig. Dat laatste gaat inderdaad op voor Nederland. Maar zelfs Max Verstappen op zijn glad gestreken circuits heeft vering nodig en haalt daar een groot verschil uit.

Je bent dus met vering per definitie sneller. Het voordeel van minder veerweg is alleen dat je daarmee een lichtere fiets kunt produceren. In het veersysteem zelf gaat hoegenaamd geen energie zitten. En of dat dan bij 75mm veerweg 1 Watt minder verlies is dan bij 120mm is compleet onduidelijk.

Afgezien van grip en controle zorgt vering dat je ook iets minder door elkaar geschud wordt. Dat heeft altijd invloed op je lichamelijke gesteldheid, maar hoe beter getraind je bent, hoe minder dit telt bij een korte wedstrijd. Maar je zou in de eindsprint maar net die fractie energie kunnen gebruiken.

Geometrie: het maakt geen ene reet uit waar je mee gaat rijden. Het heeft geen invloed op je snelheid, het heeft eigenlijk ook geen invloed op de wendbaarheid. Bij een 'moderne' geometrie moet je anders sturen met je fiets. Je zou kunnen zeggen dat dit meer inspanning kost, maar die moderne geometrie vraagt weer minder inspanning om je fiets rechtdoor te laten gaan. Hooguit is bijvoorbeeld een maat S niet meer in verhouding gebouwd en koop je daarmee een fiets waar je niet mee overweg kunt. Zeer duidelijke voorbeelden hiervan zie je bij de wereldbeker wedstrijden dames: tenenkrommend hoe slecht die kleinste meiden op een 29" door technische stukken gaan... . Dat heeft weinig te maken met controle over de fiets.

En dan het daadwerkelijke gewicht. 52kg ligt in tegenstelling tot wat eerder gezegd werd niet in het bereik van de afstelling van de vering en vooral de demping. Wederom laat een enkele fabrikant de demping aanpassen bij de kleinste maten omdat daar meestal lichtere rijders (M/V) op zitten. Maar in de meeste gevallen krijg je een fiets die teveel gedempt is. Daardoor is de vering stugger, te stug om de winst eruit te halen. Dit is al bij de ingaande slag. Nu is dat een instelling die veel wedstrijdrijders prettig vinden omdat de vering minder beweegt, maar helaas, daar wordt je fiets niet sneller van.
De uitgaande demping is een nog groter probleem. Die kun je niet snel genoeg zetten om de vering efficiënt te laten werken, je verliest controle, niet grootschalig, maar de achterkant stuitert meer dan nodig.
Er zijn dempers die wel dat instelbereik hebben, maar dat zijn geen dempers voor xc-fietsen, geen dempers met een korte slag. Hooguit de Cane Creek DB Air IL zou het aankunnen. Maar de demping kan in veel gevallen wel aangepast worden. Op verschillende manieren. Dit gebeurt absoluut voor de lichte wedstrijdrijders in het profcircuit. En kan ook uitgevoerd worden door tuners met enige kijk op de zaak.


Twee zaken waar je voor je snelheid dus op moet letten: goede maatvoering en dus de zithouding. En snelle banden. Met de wielen kun je nog een aardig verschil maken door ze daadwerkelijk op maat te laten bouwen.

Bij deze keuze zou ik voor de BMC gaan, een betere allrounder en afgezien van een paar gram verschil technisch de snellere fiets. Wel de vering laten aanpassen op jouw gewicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien dat je hier eens moet kijken: https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ies-anchor en https://www.canyon.com/nl-nl/blog-conte ... n-mtb.html. Ook op Youtube veel te vinden, net als op dit forum schier eindeloze discussies en meningen. Weinig harde feiten daarentegen, hier en daar een poging tot test maar let op type parkoers.

Als MvdP en anderen op een FS fiets rijden tijdens XC wedstrijd zal hem dat ongetwijfeld voordeel opleveren ondanks iets extra gewicht. De XC parkoersen zijn soms best ruw, veel meer dan in NL gebruikelijk, dus dan is dat wel logisch (bv veel wortel en rots secties helpt een FS wel degelijk).

De Supercaliber is m.i. een geweldige fiets en gebouwd op snelheid. Of je die extra vering op NL wedstrijdjes gaat merken zeker met jouw lage gewicht is de vraag.

Ik ben (helaas) een stuk zwaarder en rij in NL op een HT (zie sig). Op de zandgrond bosrondjes en vaste MTB routes die ik rijd is het verschil FS en HT op 5-6 km binnen 15-20 sec, en meer afhankelijk van de vorm van de dag en condities dan perse wel of niet achtervering.

Als je al gewend bent aan cross zonder vering en je wisselt regelmatig af lijkt mij een lichte wedstrijd HT een betere keuze wegens kosten, onderhoud en gewicht. Voorvering zou ik altijd wel nemen. Je kan ipv achtervering evt dan investeren in stijve en lichte carbonnen wielen en lichte banden a la ThunderBurt.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: vr 10 februari 2023, 11:46 ... Of je die extra vering op NL wedstrijdjes gaat merken zeker met jouw lage gewicht is de vraag. ...
Waarom blijf je nou van die rare dingen zeggen? Waarom zou vering voor een lichter persoon niet werken? Lichtere mensen krijgen geen schokken te verduren? Lichte mensen vermoeien niet door schokken? Lichte mensen hebben automatisch controle, ook als de banden de grond niet raken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lichte wedstrijder, slechts 52kg, en technisch wel gewend wat te kunnen met weinig veerweg, paar opmerkingen:

Supercaliber is relatief zwaar voor zijn mindere (maar wel goede) veerweg, vergeleken met soortgelijk afgemonteerde concullega's.
Ik zou de nieuwe 120mm voor en achter Orbea Oiz Race/marathonfully ook in 't rijtje zetten: licht, veel beter afgemonteerd dan een even dure Supercaliber en BMC, met moderne geo, dropper, remote ook te locken. Met trailpotentie.

Snelheid op een race-XC-fully met oudere of nieuwere geometrie: naar mijn ervaring is dat verschil pas echt te merken als je op de limiet hard technisch bergaf rijd, of over een stuk technische trail heen jaagt (en dan heb ik het niet over de flow-trails die we tegenwoordig het meest zien opduiken in Nl!), en dat doe ik best vaak.
Een oudere Lux bv gaat ook hard, zeker overal in makkelijk Nl, op makkelijke Marathon-achtige parcoursen. Maar iets als een Lux Trail gaat vele malen rustiger en 'zatter' naar beneden, als de ondergrond ruiger wordt, het steiler wordt. Daar kun je makkelijker hogere snelheden halen en vasthouden. Daar zul je zeker als technische rijder ook prima meer uitdagende trails mee kunnen rijden. Trap op gaat zelfs makkelijker... een trapttrede is dan ook zo 15-20cm dik, dus daar valt ook iets meer te veren :winkie: ...

Dus een fijne geometrie, een licht pakketje, mn de wielen, remote te locken, een dropper, goede vering voor/achter...
Met name dat laatste kan met 52kg wel een dingetje zijn, zoals hierboven uitgelegd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 10 februari 2023, 13:05
Crapton schreef: vr 10 februari 2023, 11:46 ... Of je die extra vering op NL wedstrijdjes gaat merken zeker met jouw lage gewicht is de vraag. ...
Waarom blijf je nou van die rare dingen zeggen? Waarom zou vering voor een lichter persoon niet werken? Lichtere mensen krijgen geen schokken te verduren? Lichte mensen vermoeien niet door schokken? Lichte mensen hebben automatisch controle, ook als de banden de grond niet raken?
In NL kan je heel fijn MTB'en zonder achtervering
TS komt van een CX fiets en een MTB met voorvering is al een stuk comfortabeler.
Dat achtervering nog beter is / kan zijn, dat geloof ik best, maar nodig is het absoluut niet.
Als je achtervering wilt, dan maakt dat je fiets €1000 euro duurder (of een stuk zwaarder icm. mindere afmontage).
Dus een lans breken voor een HT is geen onzin.
Het is een keuze, een afweging van voor en nadelen. En in NL zijn die nadelen niet zo groot :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

dexe schreef: zo 5 februari 2023, 10:32
als je misschien wat zwaarder en ouder
Hier moest ik wel om lachen, ik ben inmiddels 30 dus veel veel zwaarder en sterker wordt ik niet meer (ouder wel) :wink:
Als ik mijn vrouw moet geloven is dit voor mij een utopie gebleken :winkie:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 februari 2023, 14:34
Lars TB schreef: vr 10 februari 2023, 13:05 Waarom blijf je nou van die rare dingen zeggen? Waarom zou vering voor een lichter persoon niet werken? Lichtere mensen krijgen geen schokken te verduren? Lichte mensen vermoeien niet door schokken? Lichte mensen hebben automatisch controle, ook als de banden de grond niet raken?
In NL kan je heel fijn MTB'en zonder achtervering
TS komt van een CX fiets en een MTB met voorvering is al een stuk comfortabeler.
Dat achtervering nog beter is / kan zijn, dat geloof ik best, maar nodig is het absoluut niet.
Als je achtervering wilt, dan maakt dat je fiets €1000 euro duurder (of een stuk zwaarder icm. mindere afmontage).
Dus een lans breken voor een HT is geen onzin.
Het is een keuze, een afweging van voor en nadelen. En in NL zijn die nadelen niet zo groot :wink:
Nee, je mist ook het punt. Crapton refereert specifiek naar lichte rijders die geen achtervering nodig zouden hebben. Dat slaat gewoon weer nergens op.

Aurelius komt dichter in de buurt van een goede verklaring: fietsen zijn verhoudingsgewijs te zwaar voor lichte mensen en dubbelgeveerd doet daar nog iets extra bovenop.

Maar dat gewicht is zelfs voor een persoon van 50kg nog steeds van veel mindere invloed dan andere factoren als goede vering of de juiste set banden. En de juiste houding op de fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:Nee, je mist ook het punt. Crapton refereert specifiek naar lichte rijders die geen achtervering nodig zouden hebben.
Dat punt heb ik dan misschien gemist, maar mijn punt is dat achtervering niet strikt noodzakelijk is, of je nu licht of zwaar bent :wink:
Zeker in NL kan je heel fijn fietsen op een HT.
Hier op het forum adviseren we graag richting de ultieme droomfiets. Voor je het weet moet de TS een 2e of een 3e spaarvarken stuk slaan.
Met een HT heb je aan 1 spaarvarken genoeg om lekker te fietsen.
En het kan natuurlijk altijd beter. Goed excuus om tzt iets anders te kopen, als het vlammetje nog brand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten