Verschil in duurzaamheid tussen SRAM cassettes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 maart 2022, 15:53 Zoveel mogelijk van de duurste groep verkopen uiteraard. :wink:
Als Fiets schrijft dat het weinig uitmaakt wordt er minder XX1 verkocht :roll:
Het lijkt zo wel een complot :bier:
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

zuurbiertje schreef: di 29 maart 2022, 14:57 Als je deze test in fiets gelezen heb zul je zien dat er van partijdigheid naar sram weinig sprake kan zijn, de andere 2 groepen nx en gx kwamen er bedroevend slecht uit!

Dus als deze test “verkocht” is aan sram bdn ik wel heel benieuwd naar hun marketing strategie😂
Heb het artikel ook gelezen en inderdaad is het eerder gekocht door Shimano dan voor Sram
Qua duurzaamheid en slijtage (niet lettend op gewicht) zou je beter een shimano deore 12speed cassette kopen dan de Sram GX Eagle. :winkie:
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
zuurbiertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 24 december 2003, 00:59
Mijn mountainbike: Specialized epic comp carbon 2018, Specialized beachchisel expert 2018

Wat ik bijzonder vind is dat ze van Shimano de hele range testen en van sram de xo1 groep niet meepakken, ik gebruik een combi van x01 cassettes en xx1 kettingen, en die x01 cassettes zijn naar mijn ervaring minstens net zo goed als de xx1
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij shimano gaan juist de DA en XTR cassettes minder lang mee, daar zitten een paar tita kransen op die toch echt sneller slijten dan staal.
Danton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 11 november 2017, 13:46
Mijn mountainbike: Bulls Wild FLow 1 (2017)

Ik maak zelf de overstap van 3x10 SLX naar 1x12 GX met een NX cassette en GX ketting, maar ik lees hier dat een X01 of zelfs XX1 ketting langer meegaan, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar? Vooral nu... was blij een ketting te kunnen bemachtigen. Maar dan heb ik een aanvullende vraag, welke cassette zou ik een volgende keer op een HG body kunnen gebruiken? Is Sunrace een goede optie?
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Gabaruk
E-thirteen
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Peelrijder schreef: di 24 mei 2022, 09:19 Gabaruk
E-thirteen
Helaas ook slecht verkrijgbaar op t moment..........Garbaruk komt uit Oekraïne!!!! :oops:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lijkt mee te vallen

Anderhalf tot twee maanden hooguit

Gezien de situatie is dat nog netjed
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Peelrijder schreef: di 24 mei 2022, 17:25 Lijkt mee te vallen

Anderhalf tot twee maanden hooguit

Gezien de situatie is dat nog netjed
Bij R2 staat die levertijd er al 2 maanden op hun site. :winkie:

Maar ik heb er 1 besteld bij Stealth Wheels, zij hadden er nog een paar op voorraad.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Danton schreef: di 24 mei 2022, 07:37 Ik maak zelf de overstap van 3x10 SLX naar 1x12 GX met een NX cassette en GX ketting, maar ik lees hier dat een X01 of zelfs XX1 ketting langer meegaan, maar daar is de prijs natuurlijk ook naar? Vooral nu... was blij een ketting te kunnen bemachtigen. Maar dan heb ik een aanvullende vraag, welke cassette zou ik een volgende keer op een HG body kunnen gebruiken? Is Sunrace een goede optie?
Kijk, nu wordt ie interessant voor mij: mijn nieuwe fiets is uitgerust met NX groepset + GX shifter. Praktisch alle forum discussies lijken te gaan over GX vs XO1/XX1. Uitkomst onderzoek neigt naar “koop nooit GX (cassette)”. En NX & DX derries krijgen ook de nodige kritiek. Dus obv ‘desk research’ zou ik neigen naar een SRAM X01 aandrijflijn, of iig vergelijkbaar niveau. Maar de NX cassette hoor je weinig over; goed noch slecht -> heel benieuwd hoe de NX cassette á EUR 82 het bij mij gaat volhouden!!

De Deore M6100 groepsset (met XT ketting) op mijn huidige HT doet het al 2200 km probleemloos. Sinds installatie nooit iets hoeven te verstellen en schakelt nog altijd naadloos, ook onder (hoge) druk. Alleen tijdens de extreem natte tochten deze winter op de Veluwe (30 cm diepe modder en ondergelopen paden tot zelfde diepte) ging het soms iets minder. Daarna goed afgespoeld, droog gepoetst, beetje olie en weer als nieuw. Ik weet het, geen voorbeeldig onderhoud en toch voorbeeldig schakelgedrag. M6100 is dus mijn referentiekader!

Mijn advies dus: eerst lekker fietsen, veel praktijkdata vergaren, en dan pas moeilijk doen over vervanging/upgrades. Obv mijn ervaring kan een basic groep dus goed genoeg zijn en mss zelfs beter dan de midrange/subtoppers. Over 1.5 á 2 jaar ziet de wereld er vast weer net iets anders uit en kan je opnieuw je onderzoek starten. Stel dat ik direct met mijn SRAM setup in de problemen kom, dan wordt het een garantie verhaal en zou ik wss de groepsset naar GX AXS upgraden (en anders de SRAM aandrijflijn combineren met Deore/XT groepsset). Maar dat zien we dan wel weer :-)
Majefloti
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 4 februari 2023, 18:42
Mijn mountainbike: Specialized Epic Sworks 2022

Momenteel rij ik met XX1 cassette en XX1 ketting. In het begin kettingen gewisseld om de 250km maar na 1000km de rainbow erop laten zitten en niet meer gewisseld. Cassette heeft 9K gelopen en kan nog wel een paar K mee. De ketting heeft 8K gelopen maar is nu versleten (tool 0,75mm zakte er afgelopen week doorheen).

Ik ben 83kg, rij gemiddeld 75-100km per week, fiets voornamelijk in Nijmegen, Groesbeek, Mook en Reichswald in alle omstandigheden en gemiddeld >100HM per 10K. Rij met AXS en ik schakel erg veel (rij liever wat hogere kadans). Maak de cassette en ketting nauwelijks schoon maar gebruik wel voor iedere rit squirt lube. Indien nat thuiskomen met regen dan zowel de cassette als ketting droog wrijven en vv squirt lube en klaar. Loopt als een zonnetje. Al het andere iedere keer schoonmaken vind ik overbodig (begrijp me niet verkeerd want ik koetser mijn materiaal!). Op vorige Epic had ik een GX cassette met 1 ketting, die waren na 4K beide versleten dus in mijn geval een duidelijk verschil tov XX1/XO1.

Aankomende week nieuwe XX1 rainbow cassette en ketting erop, kunnen we weer 2 jaar vooruit dus voor 200 per jaar zeg ik :-q . Daarnaast is MTB mijn hobby en dat mag wat kosten (maar dat is uiteraard persoonlijk) :wink:
Laatst gewijzigd door Majefloti op zo 5 februari 2023, 12:49, 5 keer totaal gewijzigd.
A person who never made a mistake never tried anything new :-D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De vraag ging over cassettes, maar ketting is volgens mij het zwakste onderdeel. Zorg voor een slijtvaste ketting die je op tijd vervangt en je hebt bijna vanzelf meer levensduur uit je cassette en voorblad.

Zover ik zie op BC.de (en zal elders ook wel staan) is de XX1 11 spd ketting uitgevoerd met hardverchroomde pinnen. Idem de XX1 Eagle. Zo'n GX ketting heeft dat dus niet.

Wat ik hier lees is het met zo'n high end XX1 enz ketting mogelijk >8000 km te halen. Mijn fietsmaat rijdt met XX1 Eagle en zegt daar nog ruim overheen te gaan.

Ik haal met mijn standaard 9 speed slechts 2500 km (Wippermann en SRAM, niet hard verchroomd), cassette 6000-7000 km, voorblad alu 40T soms wel 10000 km. Zeker de ketting is dus niet veel soeps, hoewel 2500 km als normale waarde wordt gezien. Ik ben met name boswielrenner, niet in modder en gebruik Squirt in voldoende mate dus zeker geen heavy user.

Helaas zijn er geen 9 speed hardverchroomde kettingen dat ik weet, dus ik overweeg eens een 10 speed te testen de SRAM PC 1091R 10-SPEED CHAIN die ook hard verchroomd is. Prijs is wel ruim 2x zo hoog, maar misschien haal je daarmee ook meer km's uit je cassette en voorblad.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Na 4 jaar XT gereden te hebben (en 6 cassettes versleten, 1000 - 1500km met 2 kettingen) overgegaan naar Sram X01 cassette met 2 XX1 kettingen.

Bevindingen:

KMC kettingen en XT casettes zijn geen vrienden van elkaar, het schakeld als een draak en alles slijt sneller dan met een hyperglyde ketting van shimano.

De X01 XX1 combinatie is nog de meest slijtvaste combinatie die ik tegen ben gekomen.

Ik zit nu op bijna 7500km met de casette en 2 kettingen.
Eerlijk is eerlijk dat de 12 en 14 een heel eind versleten zijn na 7000 km, daarom nu met een groter voorblad verder, maar, alsnog wel degelijk slijtvaster dan Shimano.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als je nu nieuw nodig hebt en je wilt niet per se een kleur kan je de xo1 cassettes voor leuke bedragen ruim onder de 300 vinden.
En wat het meeste helpt is een zo groot mogelijk voorblad wat je aan kan.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb vanmiddag een nieuwe ketting gemonteerd op mijn cassette en ben van olie overgegaan op Squirt wax. Na de hele operatie merk ik helaas dat de ketting doorschiet bij de zwaardere versnellingen. Ik heb de oude ketting weer terug gezet en daarmee trapt hij niet door.

Even de checkvraag, is er nog iets te doen? Of gewoon de oude set oprijden tot de huidige ketting ook niet meer gaat en dan nieuwe cassette en ketting en squirt proberen.

Het gaat om een GX cassette en XX1 ketting, beide ongeveer 2500km oud en goed gebruikt. Regen, modder, zand, strand, stof, wel altijd netjes afgespoeld en bijgehouden. (Had alleen de wear meter vooraan de toolbox moeten houden 🫣)
Plaats reactie