On One 456 carbon

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dit frame en wielen kwam ik op marktplaats tegen, later kwam ik erachter dat Jesse, een gewaardeerd member van dit forum de verkoper was.. :winkie: Dank nogmaals Jesse! :-q

Eervorig jaar een 29er Enduro in elkaar gebouwd, toch niet helemaal mijn ding, verkocht, maar de Pike bleef wel in mijn herinnering hangen, als een lekkere vork. Dus vorig jaar kwam ik er 1 tegen op marktplaats voor weinig (160mm 650b), gekocht.

Paar weken geleden kwam ik het On One frame tegen dus ik dacht let's give it a try... Dit is een wat ouder frame en van orgine een frame voor 26 inch wielen, maar veel rear wheel spacing, dus 650b was geen probleem, nog sterker als ik het zo zie past een 29er wiel er ook nog in... :tong Volgens On One voor vorken van 100-160mm.
Daardoor wel heel hoog BB, maar goed mijn veel te vroeg overleden Centurion Numinis had ook een hoog BB en dit ervaarde ik niet als hinderlijk. Afgelopen weken in elkaar gebouwd, in de setting van de foto is de BB hoogte 35cm.

Dit frame had wel last van een bekend probleem van deze frames, de binnenkant van de zitbuis is iets te wijd, dit loste ik simpel op met een wat robustere zadelpenklem.

De zithoek is ultra relaxed, zeker met de 160mm vork, maar daar hou ik van. In eerste instantie had ik er een zadelpen met setback in omdat ik die had liggen, maar toen kwam het voorwiel wel heel makkelijk omhoog bij klimmetjes. Na wat grabbelen in mijn onderdelenkast, kwam ik een budget dropper van M-wave tegen zonder setback, die erin gezet, dit was wel een merkbaar verschil, maar per saldo blijft de voorkant wel licht aanvoelen.
Nadeel van een hoog bb is dat je altijd relatief diep zit, en daar wordt ik wat te oud voor....daarom in eerste instantie stuurtje met 50cm rise uit de onderdelenkast erop gezet, dit was nog niet naar mijn zin, daarom een stuurtje aangeschaft met 70mm rise, dit bleek perfect. De vorkbuis was net lang genoeg voor het frame + stuurpen, geen ruimte voor spacers, zodoende deze oplossing.

De velgen werd ik positief door verrast, indertijd dat deze velgen geintroduceerd werden, (Trace XC, Trail en Enduro) waren ze voor hun breedte surperlicht voor alu velgen, toen nog naar gekeken (als weight-weenie toen :tong ) maar ik las teveel horrorverhalen over banden die er maar met moeite omheen gingen. Dit viel dus mee, plus dat de banden meteen netjes in de velgrand "ploften", dit is ook lang niet altijd het geval.

En, oh ja, mochten er "moderne" bikers dit topic lezen, om verbaasde gezichten te voorkomen, de laatste foto zijn de voorderrailleur met de voorbladen :wink: Ik rij met 3*9 versnellingen, daar ben ik in 2004, toen ik mijn eerste mountainbike kocht, mee begonnen en is me altijd goed bevallen. Daarom nu nog steeds. :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Idd Old Skool geo, maar daarom wil dat niet zeggen dat het niet werkt. Persoonlijk had ik een vork geplaatst met minder veerweg (of deze aangepast naar 140 mm).
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dacht er idd wel aan om een andere airshaft erin te zetten, maar wou eerst met 160mm proberen en vooralsnog ben ik eigenlijk best tevreden zoals het nu rijdt.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Leuke ragbak zo :-q

En mooie wieltjes 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dank u! :-q
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nog steeds een lekker fietsje dit, met "vintage" geometrie!
Van huis uit ben ik een xc'er, en helemaal geen drop/jumpkoning, maar met deze bike kom ik bij elke hobbel bijna los van de grond.. :lol:
Geeft wel weer een nieuwe dimensie aan het biken... :tong
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Leuk ding, maar ik snap de 160 mm in combi met 70 mm rise niet zo goed. Denk dat deze fiets met 120 mm en normaal stuur beter in balans is.

Mbt 3x9 zie mijn sig. Ik ben ook hardnekkig old skool. Heb een side pull XT en dat schakelt zeer snel en accuraat, geen straf geen problemen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dank!

Reden is dat ik al 2 xc fietsjes heb... :winkie: en van deze bike iets anders wilde maken.
Als ik hier een 120mm vork en een "normaal" stuur opzet, gaat de voorkant zo'n 10cm omlaag, en dan is het een "gewone" 650b xc hardtail, en die heb ik al. :tong
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie