Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het is zeker geen bochtentechniek waarom ik niet zo'n fan ben van de slingerpaadjes routes.
Een stukje slingerpaadje is leuk, maar het is leuker als het wat afgewisseld wordt.

Ik snap dat iedereen aangewezen is op vaste routes in dit gebied, maar het is zoveel leuker als je af en toe eens een andere afslag kunt nemen, of even een mooi breed bospad.

Het voelt een beetje als nergens naar toe rijden, ik mis het bos gevoel, de afwisseling, af en toe een uitzichtpunt etc.
Wat dat betreft was de korte route al een stuk leuker.

Dat het niet anders kan begrijp ik, maar daarom hoeft nog niet iedereen deze routes leuk te vinden.
Ik ben alleen bang dat het vrij rijden in de toekomst steeds moeilijker zal worden. Maar vrij rijden en zelf je route uitstippelen is meer mijn ding.

En slingerpaadjes kunnen ook anders aangelegd worden, minder 180 graden bochten na elkaar of minder langs een drukke weg.
Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld Amerongen eigenlijk een goede mix hebben. En dan heb ik het niet over het hoogteverschil en de afdalingen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Zowel op de route Leusden als Woudenberg zitten 17 stukken recht, meestal gedeeld pad. Daar zitten lange lellen van 1 km bij. Leusden gaat een flink stuk over de heide, dat vind je bijna nergens.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Rayb81 schreef: vr 3 februari 2023, 22:09 En slingerpaadjes kunnen ook anders aangelegd worden, minder 180 graden bochten na elkaar of minder langs een drukke weg.
Wat dat betreft vind ik bijvoorbeeld Amerongen eigenlijk een goede mix hebben. En dan heb ik het niet over het hoogteverschil en de afdalingen.
Vooral van die slingerpaden op een vlakke ondergrond (naast een fietspad)... omhoog of omlaag kan ik er wel van genieten maar op vlakke stukken echt niet.
Die zitten ook wel her en der in den Treek maar mij overall ervaring is dat de Treek toch behoorlijk divers is......ik vind het juist wel een leuke afwisseling op de UHR rondjes.
Have fun!
Rinse.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren voor het eerst gereden, de noordelijke van deze twee routes (samen met een bekende van me die daar in de buurt woont).
Ik vond het zeker een leuk rondje, wel wat meer van hetzelfde als je al van veel andere routes kent. Maar ik prefereer dat toch verre boven de imo saaie 1.0 routes met veel rechte paden en af en toe een haakse bocht (ik herinner me Heerde nog van rond 2004, volgens mij waren de bochten in die hele route op één hand te tellen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Afbeelding

Vandaag maar even genoten van het lenteweer en voor het eerst beide routes gereden, ligt er prima bij, begint op sommige stukken zelfs al best droog te worden.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Richard1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 12:03

Afgelopen zondag deze routes weer eens met Zeist/Austerlitz gecombineerd. Heerlijjke routes maar bij het bruggetje heb ik toch regelmatig mijn bedenkingen. Het is nogal smal en voor de niets vermoedende rijder kan het nogal onverwachts opdoemen. Ja, je moet uitkijken, anticiperen etc. maar in het verleden heeft een vergelijkbaar bruggetje in Vlaardingen tot toch wel dramatische ongevallen geleid. Iets meer foolproof zou geen kwaad kunnen. De kans dat het misgaat is vrij klein maar de gevolgen kunnen groot zijn.
Hope this is what you wanted.
Hope this is what you had in mind.
Cuz this is what you're getting.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ligt de route er al mul bij, of valt het mee.
Twijfel if ik morgen moet gaan rijden of Amerongen en Leersum pakken
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Afgelopen zaterdag was het blauw het stuk rond YMCA prima, zelfs nog een paar plassen.
Maar de zuidelijke helft waren er al wat mulle plekken, ondanks dat er afgelopen jaar vrachtwagens vol met leemhoudend zand op geplempt is.
Maar niks om je zorgen om te maken, geen vergelijk met 2 jaar terug.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Gisteren avond (Donderdag) Blauw gereden vanaf de Paradijsweg ingang. Het is prima te doen.

Vergeleken met nog maar 2 weken geleden zijn er wel duidelijk een paar bekende plekken mul aan het worden. Maar bijvoorbeeld de lange mulle sectie over het open heideveld was grotendeels nog net stevig genoeg om te rijden.

Full disclosure: ik reed wel op 27,5x2.8 banden op lage druk.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Floating Rock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 december 2021, 12:35

Richard1974 schreef: di 16 mei 2023, 17:40 Afgelopen zondag deze routes weer eens met Zeist/Austerlitz gecombineerd. Heerlijjke routes maar bij het bruggetje heb ik toch regelmatig mijn bedenkingen. Het is nogal smal en voor de niets vermoedende rijder kan het nogal onverwachts opdoemen. Ja, je moet uitkijken, anticiperen etc. maar in het verleden heeft een vergelijkbaar bruggetje in Vlaardingen tot toch wel dramatische ongevallen geleid. Iets meer foolproof zou geen kwaad kunnen. De kans dat het misgaat is vrij klein maar de gevolgen kunnen groot zijn.
Was leuker toen het bruggetje er niet lag, vol door het water :D
Minder leuk was dat toen mijn Garmin erin lag, wonder boven wonder weer terug gevonden.

De route is verder enorm saai geworden, gewoon een fietspad. Ben er al stadsfietsen tegengekomen.
MMR Rakish (2020)
Canyon Spectral AL 6 (2022)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tsja, ik kom ook net terug van een superweekend Remouchamps en omgeving Bouillon. Dan heb je ook even geen behoefte aan de routes hier, maar dat komt echt wel weer. De route is inderdaad een fietspad. Er is nergens waar staat dat je de route op een MTB moet rijden.

Als we toch eens niks te zeuren hadden… ;)
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Floating Rock
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 31 december 2021, 12:35

Kapitein Iglo schreef: do 1 juni 2023, 18:30 Tsja, ik kom ook net terug van een superweekend Remouchamps en omgeving Bouillon. Dan heb je ook even geen behoefte aan de routes hier, maar dat komt echt wel weer. De route is inderdaad een fietspad. Er is nergens waar staat dat je de route op een MTB moet rijden.

Als we toch eens niks te zeuren hadden… ;)
Idd, heb liever iets te zeuren.
Zal eens vragen of ze af en toe een tech uitstapje erbij willen leggen, wie niet vraagt ...
MMR Rakish (2020)
Canyon Spectral AL 6 (2022)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Floating Rock schreef: za 10 juni 2023, 15:48
Kapitein Iglo schreef: do 1 juni 2023, 18:30 Tsja, ik kom ook net terug van een superweekend Remouchamps en omgeving Bouillon. Dan heb je ook even geen behoefte aan de routes hier, maar dat komt echt wel weer. De route is inderdaad een fietspad. Er is nergens waar staat dat je de route op een MTB moet rijden.

Als we toch eens niks te zeuren hadden… ;)
Idd, heb liever iets te zeuren.
Zal eens vragen of ze af en toe een tech uitstapje erbij willen leggen, wie niet vraagt ...
Wie weet :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Mede mtb-ers,

Hoe ligt blauw er momenteel bij? Is er nog goed te fietsen? Routes bij mij in de buurt (Breda) zijn behoorlijk woestijnachtig aan het worden. Ik zou graag woensdag nog even een ritje willen maken op een route waar je niet alleen maar door zand hoeft te ploeteren :-)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Noxz schreef: ma 12 juni 2023, 12:25 Mede mtb-ers,

Hoe ligt blauw er momenteel bij? Is er nog goed te fietsen? Routes bij mij in de buurt (Breda) zijn behoorlijk woestijnachtig aan het worden. Ik zou graag woensdag nog even een ritje willen maken op een route waar je niet alleen maar door zand hoeft te ploeteren :-)
Zoek een route met kleigrond op zou ik zeggen. Flevopolder....
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie