Hillride schreef: ↑do 23 februari 2023, 19:14
Na heel wat pagina's lezen ben ik een stukje wijzer geworden maar stel ik graag toch nog de vraag, "wat raden jullie aan?"
Ik rijd voornamelijk Hoge en Lage Vuursche, Amerongen, Zeist, Leersum, Harderwijk, Schoorl en Leusden, Nijmegen en Limburg staan op de planning.
Rijdersgewicht is 85kg. Mijn fiets heeft 30mm intern brede velgen met Racing Ralph (A) en Racing Ray (V) banden. Over de Racing Ray ben ik niet heel erg tevreden. Het kan natuurlijk aan mijn techniek liggen maar ik lees vaker dat men af en toe grip verliest in de bochten. Ik ben begonnen met de druk stapsgewijs over een periode van enkele weken vooraan te verlagen van 1.8 naar nu 1.3. Dit heeft wel geholpen maar ik ben er nog niet zeg maar.
Nu wil ik eens met andere banden gaan experimenteren zodat ik voor wat meer grip heb. Door het lezen van dit draadje ben ik op de volgende combi's gekomen en hoor graag wat jullie i.c.m. waar ik het meest km's maak de beste of meest voor de hand liggende combi is.
Voor / Achter
Racing Ralph / Wicked Will (of Nobby Nic?)
Mezcal / Barzo
Ikon / Forekaster (2.35) (of Rekon of Ardent?)
Rekon Race / Forekaster (2.35) (of Rekon of Ardent?)
Bij Maxxis kan je vaak kiezen voor 60 of 120 TPI. Ik weet wat TPI betekent maar weet nog niet wat de voorkeur geeft.
Schwalbe XC banden zijn berucht om hun vage stuur capaciteiten, mede doordat de zijnoppen gewoon niet goed staan en het karkas is ook te instabiel. Ik heb wel XC wedstrijden van de top XC wedstrijden zitten kijken en als er in ene vage valpartijen waren was het altijd een Schwalbe voorwiel dat in ene weg gleed. Ik vind Schwalbe's ook net even te lekgevoelig.
Wicked Will is veels te grof voor de routes die jij rijd. Ik weeg zelf ook zo rond de 85kg en rijd dezelfde routes als die jij rijdt, alleen met een 27mm velg.
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar alle Maxxis XC banden getest, behalve de Ardent Race niet. En ook nog sommige banden in verschillende maten.
Ik ben eigenlijk in deze combinatie blijven hangen: 2.25 Rekon MaxxSpeed voor en 2.25 Aspen achter. Echt een super combinatie, retesnel en veel grip. Vooral de Rekon op de voorkant sleurt je echt door al die kombochten heen. De zijnoppen van de Rekon zijn echt top.
Dit is niet de combinatie die heel allround is. Beide banden doen het nog wel goed bij enige nattigheid, maar zeker niet in geval van modder. In geval van losse grond doen ze het dan weer wel prima.
Wil je een combinatie die iets alrounder is, ga dan voor de 2.25 Ardent voor en de 2.2 Ikon achter. Die doen het ook keurig in wat meer modderige omstandigheden. Let op: doen het beter, maar zijn nog steeds geen modderbanden. Wil je ook gewoon goed wegkomen in de modder, dan Forekaster voor en Ikon achter of 2x Forekaster. De Forekaster rijdt sneller dan het profiel doet vermoeden, dus kan ook goed op de achterkant.
Dan heb je ook nog de Ardent 2.4 en Ikon 2.35 combinatie. De Ardent weegt zo'n 967 gram en de Ikon zo'n 823 gram. Samen een dikke 1.700 gram. Hoewel dat gewicht over je totale rondje uiteindelijk niet uitmaakt voor je tijden (je wordt er niet langzamer van), merk je het zeker wel met klimmen, terwijl je er in de afdalingen niks extra's voor terug krijgt tov een 2.25 band omdat de afdalingen in Nederland gewoon niet spectaculair genoeg zijn. Ga je meer als 2 - 3 uur rijden, dan begin je dat gewicht wel iets meer te merken.
Banden zoals 2.4 Aspen voor en achter en Rekon Race voor en achter heb ik ook geprobeerd. De Rekon Race zijn dan nog wel enigszins allround, echter beide banden hebben een zeer beperkt inzet bereik. Eigenlijk alleen in het voorjaar als de paden droog zijn, maar nog niet los. Dan zijn deze banden goed, maar als de toplaag losser gaat worden, dan verliezen ze al snel hun ultieme inzet bereik.
Dus de 2.25 Rekon met de 2.25 Aspen of de 2.25 Ardent met de 2.2 Ikon kan ik je van harte aanbevelen