Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

38x10 schreef: di 31 januari 2023, 16:08 Ik overweeg nu een Schwalbe of een Vittoria setje - Wicked Will / Racing Ralph of - Barzo / Mezcal

Oh ja, skinwall is een plus
Ik rijd nu een tijdje met de combi Schwalbe RRalph/WWill in 2.35 skinwall (de donkerdere) en dat bevalt dikke prima. Ik kwam van een set Wolfpacks Speed en Race in 2.4 en daar doet RRalph+WWill echt niet voor onder op de UHR routes.

Meer algemeen voor dit topic. Ik heb ook gemerkt met meerdere bikes dat op mijn nieuwe UHR thuisrondes grip belangrijker is dan voorheen in Drenthe rondom Assen. Ik rijd nu HL Vuursche, Treek roodblauw, Zeisterlitz, Leersum Amerongen Lunteren. En na 6 maanden valt op dat ik met meer grip banden de betere tijden neerzet. Rondom Assen reed ik snelle tijden vooral met minder rolweerstand type banden. Maar misschien komt het straks weer terug als de zomer komt en ik de routes beter ken.

En weer @ 38x10 je keuze hangt er dus ook vanaf wat je het liefst of het vaakst rijdt.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Heckler40 schreef: wo 1 februari 2023, 18:31 ... Ik kwam van een set Wolfpacks Speed en Race in 2.4 en daar doet RRalph+WWill echt niet voor onder op de UHR routes.
Hmm deze setjes overweeg ik ook voor mijn trail hardtail, op de UHR routes, om er weer wat meer snelheid in te brengen..
Na wat rondlezen was mijn indruk dat WiWi/RaRa wat meer grip hebben en wat zwaarder rollen dan de Wolfpack combo die je noemt.. Dus ik ben wel benieuwd naar hoe jij dat ervaart, welk van deze setjes het beste bevalt en vanwege welke eigenschappen..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Michielemans schreef: wo 1 februari 2023, 22:42
Heckler40 schreef: wo 1 februari 2023, 18:31 ... Ik kwam van een set Wolfpacks Speed en Race in 2.4 en daar doet RRalph+WWill echt niet voor onder op de UHR routes.
Hmm deze setjes overweeg ik ook voor mijn trail hardtail, op de UHR routes, om er weer wat meer snelheid in te brengen..
Na wat rondlezen was mijn indruk dat WiWi/RaRa wat meer grip hebben en wat zwaarder rollen dan de Wolfpack combo die je noemt.. Dus ik ben wel benieuwd naar hoe jij dat ervaart, welk van deze setjes het beste bevalt en vanwege welke eigenschappen..
Ik vind beide setjes erg fijn, de Schwalbes zijn er vooral gekomen voor de bronze skinwall looks ....

En ik heb de beide sets niet genoeg onder dezelfe condities gereden voor een complete vergelijking. Als ik iets moet zeggen is het zeker optisch zo dat Ray en Will wat meer nop hebben. Logisch dat ze iets meer weerstand en grip zouden hebben. En de eerste ervaring met de Schwalbes is dat ze voor nu genoeg grip hebben, en dat ik ook merk dat grip voor mij belangrijk is op de UHR routes.

Mijn (langere) ervaring met Wolfpacks is dat de snelle Speed en Race combi juist relatief veel grip heeft voor de kleine noppen in het profiel. En de Speed achterop loopt echt heel erg licht met veel meer grip dan ik zou verwachten. En als je er genoeg grip aan hebt is het echt een hele fijne achterband. En als Speed/Race niet werkt kun je de Race achterop te leggen met een WP Trail voorop. Rolt als de Schwalbes maar flink meer grip .....

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Heckler40 schreef: vr 3 februari 2023, 15:19 Mijn (langere) ervaring met Wolfpacks is dat de snelle Speed en Race combi juist relatief veel grip heeft voor de kleine noppen in het profiel. En de Speed achterop loopt echt heel erg licht met veel meer grip dan ik zou verwachten. En als je er genoeg grip aan hebt is het echt een hele fijne achterband. En als Speed/Race niet werkt kun je de Race achterop te leggen met een WP Trail voorop. Rolt als de Schwalbes maar flink meer grip .....
Herkenbare review. :-q

Voor UHR, Posbank, RvN etc is Race-Speed echt de ultieme band. Als ik niet elke week Bergschenhoek zou rijden was dit de combi voor mij.
Dus voor mij nu de Race-Trail. Ideaal voor ‘t losse hardpack, zowel omlaag in de tricky bochten als steil omhoog, waar veel grip belangrijk is.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Giant-E schreef: za 4 februari 2023, 11:45
Heckler40 schreef: vr 3 februari 2023, 15:19 Mijn (langere) ervaring met Wolfpacks is dat de snelle Speed en Race combi juist relatief veel grip heeft voor de kleine noppen in het profiel. En de Speed achterop loopt echt heel erg licht met veel meer grip dan ik zou verwachten. En als je er genoeg grip aan hebt is het echt een hele fijne achterband. En als Speed/Race niet werkt kun je de Race achterop te leggen met een WP Trail voorop. Rolt als de Schwalbes maar flink meer grip .....
Herkenbare review. :-q

Voor UHR, Posbank, RvN etc is Race-Speed echt de ultieme band. Als ik niet elke week Bergschenhoek zou rijden was dit de combi voor mij.
Dus voor mij nu de Race-Trail. Ideaal voor ‘t losse hardpack, zowel omlaag in de tricky bochten als steil omhoog, waar veel grip belangrijk is.
WP Speed-Race vind ik het dan weer net niet voor UHR en vergelijkbare knikkerbanen. De verhouding grip-rolweerstand kan beter. De rolweerstand is redelijk laag, maar beide banden hebben weinig nop op de schouder van de band waar je ze nodig hebt voor grip in snelle bochten. Voor de speed achter maakt dat niet zo heel veel uit, maar met de race op het voorwiel kom ik wat 0grip te kort. Beide hebben een middelgrote nop op het loopvlak. Voor tractie heb ik die niet nodig in midden NL.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou dan hebben we voor jouw de pirelli xc rc.

Een van de beste, zo niet de beste achterband die ik gereden heb. Rolt zeer licht als een TB en grip in de bochten.
Nog licht ook.
Bertus51
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 12 oktober 2012, 01:26

Cube-Elite schreef: ma 6 februari 2023, 21:24 Nou dan hebben we voor jouw de pirelli xc rc.

Een van de beste, zo niet de beste achterband die ik gereden heb. Rolt zeer licht als een TB en grip in de bochten.
Nog licht ook.
Thx. Xc rc ziet er goed uit qua profiel, gewicht en tpi. Pirelli had ik nog niet op mijn netvlies.

Ik heb echter net FastTrak-Renegade t5/t7 s-works om de wielen gelegd.
Voor het eerste gevoel net iets meer grip en rolt wat beter dan race-speed.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb vrijwel alle XC banden van Pirelli.

De H is ook een super achterband en de M rijd ik nu voor.
In de zomer gaat de RC erop, maar voor is de M dan ook heerlijk!

Gewichten zijn netjes, reageert goed op bandenspanning.
Breedtes zijn na een 100km 1 a 2mm meer dan opgegeven.

Ik ben echt heel tevreden over pirelli ook op de racer.

Enig nadeel de 2.4 hebben ze niet in de licht van de M en H en die zijn dan meteen 800 en 850 gram en voor mijn gebruik te stug!

Ik ben best een bandofiel, maar laten we reel blijven op de UHR komt het niet zo nauw, gewoon een XC combo van een merk gaat daar goed. Het zit in de nuance. Maargoed leuk om daarover te discusieren.
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Na heel wat pagina's lezen ben ik een stukje wijzer geworden maar stel ik graag toch nog de vraag, "wat raden jullie aan?"

Ik rijd voornamelijk Hoge en Lage Vuursche, Amerongen, Zeist, Leersum, Harderwijk, Schoorl en Leusden, Nijmegen en Limburg staan op de planning.
Rijdersgewicht is 85kg. Mijn fiets heeft 30mm intern brede velgen met Racing Ralph (A) en Racing Ray (V) banden. Over de Racing Ray ben ik niet heel erg tevreden. Het kan natuurlijk aan mijn techniek liggen maar ik lees vaker dat men af en toe grip verliest in de bochten. Ik ben begonnen met de druk stapsgewijs over een periode van enkele weken vooraan te verlagen van 1.8 naar nu 1.3. Dit heeft wel geholpen maar ik ben er nog niet zeg maar.

Nu wil ik eens met andere banden gaan experimenteren zodat ik voor wat meer grip heb. Door het lezen van dit draadje ben ik op de volgende combi's gekomen en hoor graag wat jullie i.c.m. waar ik het meest km's maak de beste of meest voor de hand liggende combi is.

Voor / Achter
Racing Ralph / Wicked Will (of Nobby Nic?)
Mezcal / Barzo
Ikon / Forekaster (2.35) (of Rekon of Ardent?)
Rekon Race / Forekaster (2.35) (of Rekon of Ardent?)
Bij Maxxis kan je vaak kiezen voor 60 of 120 TPI. Ik weet wat TPI betekent maar weet nog niet wat de voorkeur geeft.
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

Heb niet veel vergelijk maar ben grote fan van Vittoria mezcal. Had nu 2x die in 2,6", gekocht voor 1000km Afrika omdat mijn MM/HD combi echt te slecht rolde. Dat beviel top, allerlei scherpe troep (acacia doorns, stenen, ...) maar niet lek gereden en toch snel. Goed ook qua grip in de bochten, alleen remmen/technisch klimmen is aanzienlijk minder dan voorheen.
Zou Barzo/Mezcal proberen als je voor iets meer grip wil, misschien dat ik later nog een barzo haal als achterband versleten is en komt de mezcal voorop dan achterop.
Ik hoop dat Vittoria de mezcal ook eens maakt in 50mm voor op de graveler, 44mm is net smal vind ik.

Zelf net NoNi's gekocht in trail casing, soft voor, speedgrip achter. Wil iets meer grip voor wat fun dingen te doen zonder dat het direct onbruikbaar is voor de lokale vlakke XC ronde.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Rij nu zelf met een, Forekaster (2.35) deze valt wel iets smaller als de Ikon 2.35 die ik op het achterwiel heb. Zoals hier al eerder aangegeven, de Forekaster is een..do it all tire..met veel grip. Desondanks dat gegeven,valt het mijns inziens met de rolweerstand gezien zijn profiel reuze mee. Geeft veel vertrouwen deze band. Andere (wat snellere) optie zou zijn om bv een Ardent voorop te doen, Ikon of Rekon Race achter. Deze laatste kan natuurlijk ook met de Forekaster op het voorwiel, vind de Ikon wel een robuustere/stevigere band. Zou bij Maxxis altijd voor banden met 120 TPI gaan, deze zijn imo vele malen soepeler/comfortabeler als de 60 TPI versies.
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Vision schreef: vr 24 februari 2023, 00:10 Zou bij Maxxis altijd voor banden met 120 TPI gaan, deze zijn imo vele malen soepeler/comfortabeler als de 60 TPI versies.
Van de genoemde banden is alleen de Forekaster 120TPI. De Ardent aan de voorzijde met achter de Ikon lijkt me ook een goeie combi. De Scalpel SE2 is standaard geleverd met een Rekon Race achter en Ardent voor. Ik was tot op heden niet bekend met Maxxis en heb de banden bij aanschaf vorig jaar laten vervangen door de Ra/Ra combi :-?
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Hillride schreef: vr 24 februari 2023, 02:28
Vision schreef: vr 24 februari 2023, 00:10 Zou bij Maxxis altijd voor banden met 120 TPI gaan, deze zijn imo vele malen soepeler/comfortabeler als de 60 TPI versies.
Van de genoemde banden is alleen de Forekaster 120TPI. De Ardent aan de voorzijde met achter de Ikon lijkt me ook een goeie combi. De Scalpel SE2 is standaard geleverd met een Rekon Race achter en Ardent voor. Ik was tot op heden niet bekend met Maxxis en heb de banden bij aanschaf vorig jaar laten vervangen door de Ra/Ra combi :-?
Me bad..dacht de, Ardent ook in 120 TPi kwam had dit even over het hoofd gezien. Echter de Rekon Race en de Ikon zijn in 60 zowel als in 120 TPI te verkrijgen. Anyway, denk dat jij nu met de Ardent en Rekon Race een goede combi hebt uitgekozen :-q
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Heb nog niets besloten. De Ardent en Reckon Race lagen er standaard op maar die banden heb ik toen laten vervangen door de Ra/Ra combi.

Mijn probleem heb ik met de Racing Ray. Ik denk dat ik die eerst ga vervangen door een WiWi, Ardent en Barzo de komende tijd. De enige manier om er achter te komen wat voor mij werkt is km’s maken met de div banden.

Dank voor jullie info so far. To be continued.
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Hillride schreef: do 23 februari 2023, 19:14 Na heel wat pagina's lezen ben ik een stukje wijzer geworden maar stel ik graag toch nog de vraag, "wat raden jullie aan?"

Ik rijd voornamelijk Hoge en Lage Vuursche, Amerongen, Zeist, Leersum, Harderwijk, Schoorl en Leusden, Nijmegen en Limburg staan op de planning.
Rijdersgewicht is 85kg. Mijn fiets heeft 30mm intern brede velgen met Racing Ralph (A) en Racing Ray (V) banden. Over de Racing Ray ben ik niet heel erg tevreden. Het kan natuurlijk aan mijn techniek liggen maar ik lees vaker dat men af en toe grip verliest in de bochten. Ik ben begonnen met de druk stapsgewijs over een periode van enkele weken vooraan te verlagen van 1.8 naar nu 1.3. Dit heeft wel geholpen maar ik ben er nog niet zeg maar.

Nu wil ik eens met andere banden gaan experimenteren zodat ik voor wat meer grip heb. Door het lezen van dit draadje ben ik op de volgende combi's gekomen en hoor graag wat jullie i.c.m. waar ik het meest km's maak de beste of meest voor de hand liggende combi is.

Voor / Achter
Racing Ralph / Wicked Will (of Nobby Nic?)
Mezcal / Barzo
Ikon / Forekaster (2.35) (of Rekon of Ardent?)
Rekon Race / Forekaster (2.35) (of Rekon of Ardent?)
Bij Maxxis kan je vaak kiezen voor 60 of 120 TPI. Ik weet wat TPI betekent maar weet nog niet wat de voorkeur geeft.
Schwalbe XC banden zijn berucht om hun vage stuur capaciteiten, mede doordat de zijnoppen gewoon niet goed staan en het karkas is ook te instabiel. Ik heb wel XC wedstrijden van de top XC wedstrijden zitten kijken en als er in ene vage valpartijen waren was het altijd een Schwalbe voorwiel dat in ene weg gleed. Ik vind Schwalbe's ook net even te lekgevoelig.

Wicked Will is veels te grof voor de routes die jij rijd. Ik weeg zelf ook zo rond de 85kg en rijd dezelfde routes als die jij rijdt, alleen met een 27mm velg.

Ik heb de afgelopen anderhalf jaar alle Maxxis XC banden getest, behalve de Ardent Race niet. En ook nog sommige banden in verschillende maten.

Ik ben eigenlijk in deze combinatie blijven hangen: 2.25 Rekon MaxxSpeed voor en 2.25 Aspen achter. Echt een super combinatie, retesnel en veel grip. Vooral de Rekon op de voorkant sleurt je echt door al die kombochten heen. De zijnoppen van de Rekon zijn echt top.

Dit is niet de combinatie die heel allround is. Beide banden doen het nog wel goed bij enige nattigheid, maar zeker niet in geval van modder. In geval van losse grond doen ze het dan weer wel prima.

Wil je een combinatie die iets alrounder is, ga dan voor de 2.25 Ardent voor en de 2.2 Ikon achter. Die doen het ook keurig in wat meer modderige omstandigheden. Let op: doen het beter, maar zijn nog steeds geen modderbanden. Wil je ook gewoon goed wegkomen in de modder, dan Forekaster voor en Ikon achter of 2x Forekaster. De Forekaster rijdt sneller dan het profiel doet vermoeden, dus kan ook goed op de achterkant.

Dan heb je ook nog de Ardent 2.4 en Ikon 2.35 combinatie. De Ardent weegt zo'n 967 gram en de Ikon zo'n 823 gram. Samen een dikke 1.700 gram. Hoewel dat gewicht over je totale rondje uiteindelijk niet uitmaakt voor je tijden (je wordt er niet langzamer van), merk je het zeker wel met klimmen, terwijl je er in de afdalingen niks extra's voor terug krijgt tov een 2.25 band omdat de afdalingen in Nederland gewoon niet spectaculair genoeg zijn. Ga je meer als 2 - 3 uur rijden, dan begin je dat gewicht wel iets meer te merken.

Banden zoals 2.4 Aspen voor en achter en Rekon Race voor en achter heb ik ook geprobeerd. De Rekon Race zijn dan nog wel enigszins allround, echter beide banden hebben een zeer beperkt inzet bereik. Eigenlijk alleen in het voorjaar als de paden droog zijn, maar nog niet los. Dan zijn deze banden goed, maar als de toplaag losser gaat worden, dan verliezen ze al snel hun ultieme inzet bereik.

Dus de 2.25 Rekon met de 2.25 Aspen of de 2.25 Ardent met de 2.2 Ikon kan ik je van harte aanbevelen :-q
Plaats reactie