Caldonazzo meer / Levico meer - Beer, Bike, Beach and BBQ!!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

De plannen waren origineel eerst om naar Corsica te gaan waarna het uiteindelijk gewijzigd werd naar het westen van Frankrijk, net over de grens in Spanje. Door het helaas niet mee kunnen gaan van enkele 'medeplichtigen' werd dat alsnog weer gewijzigd waarna we uiteindelijk begin Augustus aan het Caldonazzo meer belanden, aan de zuid kant (bij Caldonazzo zelf). Zoals het mij betaamt niks voorbereid en net een week voor vertrek nog een gps track op de kop getikt maar niet meer dan dan dat.
De eerste berichten via het wifi netwerk van de camping s avonds waren niet zo heel bemoedigend, en hadden de strekking dat het vooral een xc gebied is voor de klim liefhebbert. Nu we terug zijn kan ik echter zeggen dat je je daar heel goed kan vermaken als je dat klimmen vooral als bijkomstigheid ziet :o :lol:
We zijn een 5 keer wezen fietsen in wisselende samenstelling. Evil Eve en ik met wat meer ervaring en forumloze Univega man met conditie voor max 700Hm in 20km.

De eerste opwarm ronde was tussen de twee meren door om het Caldonazzo meer heen. Niet zo heel boeiend en tergend veel asfalt. Daardoor op het einde maar gaan trailhunten door paden te spotten langs de weg en daar werden we al meteen blij van. Niet heel veel singletrail maar de enkele km's die gevonden werden beloofden genoeg.

uitzicht over het Caldonazzomeer
Afbeelding

Een tweede ronde was een uitbuik rondje, na het eten werd richting Calseranica gefietst waar een oud mijntje bleek te zitten langs de rivier. Daar bleek een steile klim te zitten die uiteindelijk op een asfalt weg uitmond. Zeker het eerste stuk is zeer pittig en we konden het alleen lopend doen of van bocht tot bocht, omdat het simpelweg te steil was voor onze conditie of uberhaupt te steil. Bovenaangekomen besloten om te draaien en de weg andersom te nemen. En dan verandert ie in eens in een super track! Flowy, met wortels, steile steenpassages en het nodige bochten werk. Niet geheel singletrail, maar zeker geen schotter en technische skills zeker wenselijk.

De derde tocht ging via de via monte rive in Caldonazzo omhoog om vervolgens in het bergdorpje Campregheri een wandelpad te kiezen. Niets vermoedend het bos ingedoken en dan blijkt ineens dat we een flowtrail pareltje gevonden hebben. Singletrail, rock garden, kleine bultjes om overheen te springen, en je kan er hard vanaf!

Kiek ze ns blij zijn met die trail
Afbeelding

De 4e tocht voer ons naar de Panarotta. Omdat dit aardig wat hoogtemeters betekende de weg via het asfalt omhoog genomen en gewoon de boorden aangehouden. Een keer getracht een afkorting te nemen maar dat werd meteen afgestraft, afkorting betekend immers dat je nog steeds de hoogte moet overwinnen dus steiler. Dat was voor ons pittig genoeg ;)

GPS track uiteindelijk gefietst
Afbeelding

Uitzicht net voor het bereiken van het hoogste punt (we zijn niet tot helemaal bovenaangeweest, daar was met de fiets alleen maar te lopen
Afbeelding

Eenmaal boven vreemde ogen geoogst, veel wandelaars die keken alsof ze nog nooit een mtb gezien hadden. Na van het uitzicht genoten te hebben, meteen in de trailhuntermodus: wandelpad gezocht en naar beneden!
Afbeelding
Afbeelding

Hoewel het vooral bovenaan soms net iets té endurro/downhill voor ons doen was, werd het pad steeds langer befietsbaar en dat was elke keer smullen. Wortels, rock gardens, dropjes, switchbacks t zat er allemaal in. Deels voer de route uiteindelijk later over een bestaand gps track deel, maar dat was eerder geluk als wijsheid: ik had de track wel op de garmin staan, maar we hadden al vrij snel besloten te gaan trail hunten.

De laatste tocht was een aaneenknoping van de tweede en derde tocht. Eerst de derde tocht gedaan om vervolgen via het asfalt bovenaan het begin van de trail van tocht 2 uit te komen zodat we daar alleen het leuke deel van hadden :)

Er zit een of andere moestuin / afgebrokkelde kasteeltoren toestand een x aantal km voor je bij Campregheri komt, met mooi uitzicht op de omgeving!
Afbeelding
Afbeelding

GPS track zoals gefietst, de routes zijn ook los te fietse, de paarse lijn markeert
Afbeelding

Verder moet ik toch even vermelden dat er in Levico een top fietsenmaker zit. Begon met een gebroken spaak die hij snel gemaakt heeft (had gelukkig orginele reserve spaken bij). Een derriekabel was uiteraard ook geen probleem de volgende dag (die was wat erg gerafeld, nog 4 draadjes vast. Ik zag het te laat om t thuis te fixen maar op tijd om t niet onderweg te ervaren)
Als je vanuit Caldonazo de 'grote weg' volgt (SP1) tot aan levico tot je niet meer verder kan, dan rechts afslaan en je vind m aan de rechterzijde waar de weg de viale stazione kruist. Cetto Cycli staat er geloof ik op, op google is t cetto Lorenzo.

Een kleine niet onbelangrijke opmerking wellicht, dat het hier gaaf fietsen is wist ik stiekem al door de goede aanbevelingen voor trentino sport. Overigens weinig echte actie fotos, vooral de garmin en gopro aan t werk gehad. Als ik nog eens tijd heb zal ik die ook eens in mekaar flatsen, check anders het waus in serfaus filmpje maar :P
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Top verhaal, ik heb hier ook eens mogen fietsen en is zeker aan te bevelen!
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Ben hier 2 jaar geleden geweest en ook de Panarotta beklommen (tot op de top)!!! We, bikejorgen en ik, zijn ook nog de Kaiserjagdweg op gegaan en daar het laatste stuk off-road geklommen tot aan het kruis....
Fantastische omgeving, genoeg uitdagingen!!! :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

die schijnt idd top te zijn, helaas was de vakantie om maar veel mensen over horen vertellen!
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
altevite
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 21 juli 2016, 11:42

I'm an italian biker living in Trentino near Levico and Caldonazzo lakes. I'd like more people to know this region, which is great for mountain biking!! There are so many rides for every kind of mtb discipline! Take a look to my videos, all mountain trails (just near Mount Panarotta)

https://www.youtube.com/watch?v=hYlKN5Br5hg" onclick="window.open(this.href);return false;

I hope these video will inspire you!
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

i know :) nice biking last year :)!
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Even een oud topic afstoffen :-D

De eerste weken van augustus staan we hier een paar weken op de camping. Als er iemand ook die kant uit gaat en het leuk vind om samen te biken laat het weten. Via deze weg ben ik al diverse forumleden tegengekomen op vakanties en samen gereden, altijd een succes geworden.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

Ik ga zelf 10 t/m 20 augustus deze kant op. Wij zitten op de camping aan het Levico meer.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Welke zit je? Huisje of camperen?

Gebied is schitterend, maar ik zie er wel beetje tegenop om in het hoogseizoen te gaan.
Jaren geleden (pre-kids tijdperk) in juni geweest, was fantastisch.
Bicycle, bicycle, bicycle
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

Met de vouwwagen op www.campinglevico.com
Ben erg benieuwd we waren rijkelijk laat met boeken dus het was lastig om nog een camping te vinden in Noord italie aan een meer.
Wij zitten ook gebonden aan de schoolvakantie, hoop ook dat het in de omgeving niet al te druk is maar we gaan het zien.

Van wat ik online kan vinden kun je hier wel erg mooi fietsen dus de mtb gaat iig mee.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Wij zitten op camping Mario, aan de andere kant van de provinciale weg. We zouden wel een rondje kunnen doen samen, stuur een pm bij interesse. Op de site van onze camping staan een aantal gpx bestanden van routes daar. Ik heb ze nog niet bekeken of het ook echt veel off-road is.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Ik zit op camping Spiaggia laatste week juli. Mooie omgeving daar.
https://strava.app.link/FZY9jC1mOAb
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Wij gaan er pas heen als jij weer weg bent...mooie rit, dank daarvoor!
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
TomVerberne
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 31 januari 2022, 13:47

Er liggen aardig wat mtb routes en wielrenroutes voor verschillende niveaus in de omgeving.
Gisteren kwam ik op onderstaande site uit op een kaart met de routes. deze kun je terugvinden onder downloads en dan onderaan.
Staan meer leuke links op deze site, site zelf lijkt wel wat verouderd maar de links gaan allemaal naar Italiaanse sites welke wel actueel zijn. :-q

http://www.valsugana.nl/mountainbike.html

Ik moet zelf wel mn conditie nog beetje op pijl brengen niet heel veel gefietst laatste tijd :-{
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

TomVerberne schreef: wo 21 juni 2023, 13:14 Met de vouwwagen op www.campinglevico.com
Ben erg benieuwd we waren rijkelijk laat met boeken dus het was lastig om nog een camping te vinden in Noord italie aan een meer.
Wij zitten ook gebonden aan de schoolvakantie, hoop ook dat het in de omgeving niet al te druk is maar we gaan het zien.

Van wat ik online kan vinden kun je hier wel erg mooi fietsen dus de mtb gaat iig mee.
Ben benieuwd naar je ervaringen qua camping en drukte. Staat nadrukkelijk ook nog op onze verlanglijst :-q
Ik kan je wel vertellen dat de (fiets)omgeving prachtig is. Vergeet ook de mooie stadjes niet in de omgeving zoals Trento.
Bicycle, bicycle, bicycle
Plaats reactie