Salsa Deadwood SUS

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Eind april ga ik voor het eerst een bikepacking race/tocht rijden en ik ben van plan om hem op mijn nieuwe Salsa Deadwood SUS te gaan rijden.

De fiets heb ik een paar maanden geleden opgehaald in Duitsland. De onderdelen die erop zaten waren nieuw en het frame zo goed als.

Toen ik hem kocht zat er een mechanische GX-groep op. Die heb ik al vrij snel vervangen voor mijn oude XTR Di2 groep. Die gaf helaas de geest (5 min voor de start van een wedstrijd...), waarna ik een GX AXS groepje heb gekocht.

Ik heb een set plus wielen voor deze fiets liggen, maar die gaan er pas op al het weer wat bestendiger wordt.

Momenteel ben ik bezig met de cockpit naar mijn smaak te krijgen. Ik wilde heel graag al eens een opzetstuur proberen op de mountainbike en dat valt niet tegen! Absoluut een aanrader voor iedereen die vaker met zijn mtb op de weg fietst. Helaas te weinig bruikbaar gebleken op het mtb parcours, dus inmiddels ben ik een Surly Moloko aan het proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Aerostuur heeft ook een jaren mijn aandacht maar steeds net niet de goede fiets er voor. Tot NU. De Salsa Cutthroat.

Alleen nu kijken welke, ik wil hem niet te opvallend maar wel goed bruikbaar. Misschien ook met omhoog klappende armkussens.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Op een mountainbike stuur merk je nagenoeg niets van het opzetstuur, dus opklapbare armsteunen zijn echt niet nodig. Op een racefiets heb ik eerder ook een opzetstuur gehad en daar vond ik ze wel storend. Met name omdat ik ook vaak op het vlakke gedeelte van de stuur steunde.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Hier een plaatje in de meest recente setup. Het Surly stuurt bevalt tot nu toe erg goed. Ik mis de aero positie van de oude setup wel echt op de weg, maar verder is de Moloko wel echt een heel erg fijn stuur. Er is zo veel ruimte om spullen op te monteren en het comfort van het stuur is echt fantastisch. De 29+ wielen zitten er hier ook op. De fiets voelt hierdoor wel echt als een tank. Ben er nog niet uit of ik daarmee ga rijden of met de Mavic 29 wielen.

Zodra de laatste wedstrijd van de wintercompetitie voorbij is ga ik ook een achterdrager monteren van Old Man Mountain. Daarmee zou ik meer dan voldoende ruimte moeten hebben voor al mijn spullen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Welke tocht ga je maken?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

ACT3. Een MTB/gravel tocht van 500km door Nederland, België en Luxemburg.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark, en een bijzondere bike.

Onder al die bepakking zou je bijna vergeten op te merken dat hij echt een prachtige kleurstelling heeft.
Ik heb ook wel naar dit frame gekeken als MTB niet voor bike packing, heb toen voor 27,5 plus gekozen.

Veel plezier op je lange tocht, Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Fatbiker schreef: ma 16 januari 2023, 21:40 ACT3. Een MTB/gravel tocht van 500km door Nederland, België en Luxemburg.
Net even gekeken maar leuk! 500 km is net niet “te”.

Geniet er van en we verwachten wel een verslag natuurlijk .
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Dat dacht ik ook. Prima te doen in een lang weekend en mss wel in 2 dagen zonder slapen :lol: .
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Wederom een nieuw stuurtje gemonteerd. Ik denk dat dit hem gaat worden. Achterdrager zit er inmiddels ook op. Hij wordt er niet mooier op helaas. Wel praktischer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat is nu het wezenlijke verschil tussen de eerste stuur setup?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Fatbiker schreef: za 28 januari 2023, 21:39 Hij wordt er niet mooier op helaas. Wel praktischer.
Praktisch kan ook mooi zijn toch?

:-q
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

maverick76 schreef: ma 30 januari 2023, 00:40 Wat is nu het wezenlijke verschil tussen de eerste stuur setup?
Verschil is de nieuwe aerobar. Tot nu toe heb ik er 3 geprobeerd en het verschil is telkens onverwachts groot.

De eerste was een Pro Missle Evo. Dit leek me op het eerst oog de beste kandidaat, omdat je dit stuur op veel verschillende manier kunt instellen. De armpads (is daar een goed Nederlands woord voor?) bleken helaas veel te klein om comfortabel offroad mee te kunnen rijden. Daarnaast was de vorm van de extensions totaal ongeschikt voor offroad. Je hebt er echt nul controle mee.

De tweede poging was de Profile. Minder mogelijkheden om in te stellen, maar daardoor wel veel makkelijker om te monteren. Armpads waren comfortabel en de ski bend extensions gaven ook veel meer controle tijdens het rijden. De hoek van de ski bends voelde desondanks niet helemaal ontspannen.

Er zit nu een Syntace C3 stuur op. Ik had eerder al eens op een Syntace tijdritstuur gereden en dat was liefde op het eerste gezicht, dus dit leek me het proberen wel waard. Dit stuur is zeer beperkt instelbaar, dus je moet wel zeker weten dat je de juiste maat koopt (S, M of L). Daardoor is het gewicht wel lekker laag. De vorm van het stuur is echt perfect voor mij. Behoorlijk veel controle, maar vooral een hele natuurlijke positie voor je handen. Hierdoor kun je echt uren zitten op het stuur. Ik denk dat ik er nog de bridge bij ga kopen, zodat ik m'n duimen in het midden kwijt kan. En misschien nog een riser setje, zodat hij iets omhoog komt.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ok, ik heb een enkele korte ervaring met een aerobar op een wegfiets. Ik merkte zelfs op de weg dat de controle minimaal voelde, laat staan op onverhard.

Dus de vorm is blijkbaar erg van belang hoor ik. Goede tip om daar rekening mee te houden als ik zoiets wil proberen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

De fiets is er inmiddels helemaal klaar voor.

In de tussentijd zijn er allerhande zadels, zadelpennen, sturen, groepen en wat al niet de fiets op gegaan, en... er weer af gegaan. Maar ik denk dat ik met deze setup het beste uit de voeten kan.

Afbeelding
Plaats reactie