Gravelen Zuid-Limburg

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Gravelen in Zuid Limburg, 'hoe, wat, waar?'

Zuid Limburg kent veel oude 1.0 MTB-routes die zeer geschikt zijn om eens op te gravelen in heuvelachtig terrein.
De groene en blauwe routes op de volgende MTB/Gravelkaart laten je zien waar ze liggen:
Rondje 100km? Combineer bv de St Geertruidroute (15) met Maastrichtroute (17) en Margratenroute (12).
Daarnaast worden er steeds meer graveltochten georganiseerd die regelmatig ook de grens naar het uitdagende Belgie en Dtsl oversteken.
Heb je meer info, vragen, tips, post het in dit Gravelen Zuid Limburg topic.

Afbeelding
(Kaart: zie https://mozl.nl/2020/07/09/zwaarte-moun ... -gebracht/)

Eerste tip: de ondergrond kan behoorlijk stenig zijn, soms wortelig. Bredere banden met de nodige grip zijn het meest comfortabel, 35-38mm breed zou ik hier minimaal rijden. Ga je de blauwe (en zelfs rode) MTB-en routes doen, dan geldt dit alleen maar meer en meer.

Niet op onderstaande kaart maar ook heel mooi 'wild' (vlak) gravelen: heen langs kanaal en Maas noordwaarts richting Maaseik (Blg), en terug richting Maastricht langs de Blg kant van de Maas.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

aurelius schreef: di 18 oktober 2022, 11:20 Niet op onderstaande kaart maar ook heel mooi 'wild' (vlak) gravelen: heen langs kanaal en Maas noordwaarts richting Maaseik (Blg), en terug richting Maastricht langs de Blg kant van de Maas.
Dit is idd een mooi gebied met veel onverhard.

Wat betreft de MTB-routes: de groene routes worden aangegeven als geschikt voor gravelbikes en da's zeker waar, maar ook hier zitten pittiger stukjes in (qua helling dan (20% grof onverhard), niet qua techniek). Rood en zwart kunnen wel een flinke uitdaging zijn voor een ongeveerde fiets met niet at te dikke banden.

Overigens zijn er ook buiten de MTB-routes mooie routes te verzinnen (die vast wel ergens een MTB-route meepikken). Zo biedt het stuk tussen Lemiers en Partij (ten noorden van Hilleshagen) fraaie uitzichten.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het stikt hier van de mooie offroad paden en landwegen. Maar ken je hier de weg niet, dan zijn die vaste routes heel handig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Gravelrides.cc heeft ook een paar hele mooie voor de liefhebber.

Vorig jaar weekend geweest. Was heerlijk, de weg vol met racefietsers, en de onverharde paden voor jezelf!
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

I_do schreef: wo 19 oktober 2022, 11:13 Gravelrides.cc heeft ook een paar hele mooie voor de liefhebber.

Vorig jaar weekend geweest. Was heerlijk, de weg vol met racefietsers, en de onverharde paden voor jezelf!
Precies de reden waarom ik de racefiets heb verkocht en er een gravelbike voor in de plaats :-q
Zelfs in de zomermaanden weinig tot geen last van alle racefietsen, auto's, motoren en toeristen.
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Vanaf mei 2023:https://limburg200.com/

"Verleg je grenzen met de Limburg200 MTB en Gravel routes. Vanaf mei 2023 kun je genieten van een nieuwe MTB en nieuwe Gravel route in Zuid-Limburg. Meer dan 200 kilometer aan mountainbike en gravel plezier wachten op je in het Zuid-Limburgse Heuvelland. Ga het mountainbike en gravel avontuur aan op de langste uitgepijlde MTB en gravel routes in Nederland. De MTB route is een combinatie van de mooiste reeds bestaande officiële MTB routes in Zuid-Limburg. De Gravel route is een nieuw aangelegde route."

Ik snap alleen niet dat je er een ticket voor zou moeten kopen (dan moet ik ook eerst naar Valkenburg fietsen om de route op te kunnen pakken)? Ik neem aan dat er wel snel een GPX beschikbaar zal komen...

Edit: ook al elders op het forum: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155908
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Op bikepacking.com staat nu ook een route in Z-Limburg: https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/

103 km lang en 1430 hm. Grootste deel van de route al eens gefietst en er zitten idd leuke stukken tussen (en vrijwel alles geschikt voor de gravelbike). Helaas zijn de foto's bij het artikel imho niet heel inspirerend (qua omgeving dan), dat had mooier gekund.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Fastcruiser schreef: ma 30 januari 2023, 14:00 Op bikepacking.com staat nu ook een route in Z-Limburg: https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/

103 km lang en 1430 hm. Grootste deel van de route al eens gefietst en er zitten idd leuke stukken tussen (en vrijwel alles geschikt voor de gravelbike). Helaas zijn de foto's bij het artikel imho niet heel inspirerend (qua omgeving dan), dat had mooier gekund.
103 km als tweedaagse route? Dan zit je zeker s ochtends aan de vlaai en s middags aan het bier en daartussenin verplaats je je per fiets tussen de terrassen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Fastcruiser schreef: ma 30 januari 2023, 14:00 Op bikepacking.com staat nu ook een route in Z-Limburg: https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/
Deze route is voor een MTBer wel te doen maar met alleen een race achtergrond op een gravelbike :~ ....

Quote; Enjoy a mix of fast gravel, eroded forest tracks, and MTB singletrack. Bring your ATB!
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Willem Altes schreef: di 31 januari 2023, 00:31 103 km als tweedaagse route? Dan zit je zeker s ochtends aan de vlaai en s middags aan het bier en daartussenin verplaats je je per fiets tussen de terrassen.
Natuurlijk. Het is wel Limburg hè :-D

(Zegt iemand die de hele dag alleen op wat repen en water leeft :-? )
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Real Epic '89 schreef: di 31 januari 2023, 01:27
Fastcruiser schreef: ma 30 januari 2023, 14:00 Op bikepacking.com staat nu ook een route in Z-Limburg: https://bikepacking.com/routes/heuvelland-explorer/
Deze route is voor een MTBer wel te doen maar met alleen een race achtergrond op een gravelbike :~ ....

Quote; Enjoy a mix of fast gravel, eroded forest tracks, and MTB singletrack. Bring your ATB!
Bekeek 'm ook net... eens. Mooi rondje, maae er zitten echte MTB-stukken in. Deel Vijlenerbos, stukje bij Gulpen, stuk Voerstreek oa. Zelfs een technische MTB-er die op een gravelbike stapt zal er soms ff afmoeten, wat overigens de pret niet mag drukken. Hardtail zal gemakkelijker gaan, met de gravelbike zeer uitdagend hier en daar. Hoe dikker je banden (grip, comfort) hoe beter te doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
surging
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 juli 2022, 21:19
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 4

De meesten op bikepacking.com rijden ook op rigid mountainbikes, vaak met plusbanden. Zijn een soort van gravelbikesXL met vlak stuur, vaak wel aangepast om meerdere hand posities te hebben.
Natuurlijk kan je eender wat gebruiken en is een normale hardtail prima voor de meeste routes, maar met een gravel fiets kan het wel betekenen dat je sommige stukken moet lopen. Ik ben begonnen met een route in de Zwitserse Jura op mijn gravelfiets, dat was ook echt veel beter geweest op een mountainbike.
Canyon Stoic/Canyon Grizl/Kona Rove st
Plaats reactie