Welke fietstandaard op trekhaak bij 29 inch Large YT Capra

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jantje677
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 januari 2023, 17:09

Hoi,

Ik heb binnenkort eindelijk een trekhaak, maat nu de vraag welke fietsendrager te kopen.

Mogelijk heeft iemand deze fiets (YT capra Large 29 inch) en een trekhaak gekocht, want kom er nog niet in uit welke te kopen.

Vriend van me heeft thule 921 euroway, maar dit is te smal.

Wie kan mij helpen?

Mvg,
Jan
Laatst gewijzigd door Jantje677 op zo 29 januari 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje677
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 januari 2023, 17:09

Wielbasis is 1204 mm
ProCaliber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 13 januari 2023, 11:41
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.5

Ik heb laatst naar deze gekeken, ziet er praktisch uit en is niet duur. Moet met jouw wielbasis ook passen.

https://www.pro-user.eu/nl/fietsendrage ... iamant/353
Jantje677
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 januari 2023, 17:09

Ja dit zou kunnen. Zie dat deze alleen twee fietsen kan dragen, maar wil graag 3 fietsen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Iets verder kijken dan je neus lang is...

https://www.pro-user.eu/nl/fietsendrage ... nt+sg3/352
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Dat ding weegt 21kg, plus 60kg toegelaten belasting zit je daarmee op een serieuze kogeldruk.
(Sommige auto’s mogen maar 75kg of zelfs maar 50kg hebben!)
Dus even goed in de gaten houden wat je erop gaat zetten.
(De laagste waarde van auto, trekhaak of drager is bepalend)
Analoge fietsen zullen niet snel een probleem zijn maar let op met E-bikes.
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Of je koopt voor een paar tientjes een Spinder Falcon 3 op Marktplaats. Heeft als voordeel dat je frame/ achterdemper niet in de weg zit als je een 2e of 3e fiets vast wil zetten.
Jantje677
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 januari 2023, 17:09

Dankjewel voor de tips! Falcon is inderdaad fijn ivm dempers. Zie dat deze maar 100cm breed is.

Zijn er mensen hier die een downhill bike kwijt kunnen op de trekhaak fietsendrager en welke is dat dan? (weet ik zeker dat deze past)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan m eenvoudig breder maken met stukjes vierkant staal bij de bouwmarkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

breedte 100 cm zal wel ingeschoven zijn denk, mijn Trek fuel ex XL past er makkelijk op wheelbase +/- 1200 mm
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

er zijn hier al erg veel topics over.

Als je 3 grote fietsen kwijt wil en een stevige drager wil zijn er weinig opties:

- Thule Velospace XT3
- Hapro Atlas
- Pro User Diamant SG3

Die Spinders kunnen ook wel maar het staat wat krapper en waarschijnlijk moet je de profielen voor de wielgoten verlengen.

Verder eens met bovenstaande opmerkingen dat 3 Capra-achtige fietsen op een drager wel erg veel gewicht is voor de koger. Beter 2 op de drager en 1 op het dak.
Als je niet zo vaak een derde fiets meeneemt of het gaat vooral om een kinderfietsje kun je bij de Thule Velospace XT2 ook een adaptertje halen voor een derde fiets. Is goedkoper dan een XT3.

Ik heb sinds kort een Velospace, ding kost hetzelfde als een MTB een paar jaar terug en weegt het dubbele, maar het staat als een huis.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bram87 schreef: wo 1 februari 2023, 10:12

Verder eens met bovenstaande opmerkingen dat 3 Capra-achtige fietsen op een drager wel erg veel gewicht is voor de koger. Beter 2 op de drager en 1 op het dak.
Dat ligt er maar net aan welke auto TS heeft. Mijn auto mag een kogeldruk van 100KG hebben dus zou het geen probleem vinden.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Je kunt 10% over de kogeldruk heen voordat je een bekeuring krijgt, die dan wel >200 euro is als ik me niet vergis.
Voorts is het overschrijden van de maximaal toegestane kogeldruk meer een stabiliteitsprobleem voor je auto dan voor de trekhaak.

Die trekhaak is namelijk prima in staat om een duikende, op de oplooprem lopende, volledig beladen aanhanger te kunnen opvangen, die krachten zijn echt significant hoger (mogelijk enkele malen hoger) dan de redelijk statische kracht van een drager met 3 of 4 enduro bakken erop.

Wij zijn zelf gezegend met een 3500kg trekhaak met een max kogeldruk van 200kg en zijn bezig met een concept om op traditionele wijze daarop tot 4 downhillbakken (of kleiner) daarop kwijt te kunnen. Die komen of met twee wielen in een goot (hoog zodat je de banden/wielen fixeert en er weinig kan zwiepen) of het voorwiel eruit en de vork vastbouten aan de drager met de std steekas + een houder voor het voorwiel.

To be continued.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Erik schrijft.
En kogeldruk meten doet oom agent door de aanhanger los te koppelen en dan meten met een weegschaal onder de koppeling.
Dat werkt niet bij een fietsendrager.
(dus grote kans dat het nooit wordt gewogen)

Maar niet overdrijven, een lichte auto met zware fietsen achterop rijdt niet fijn (dus niet veilig).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jantje677
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 januari 2023, 17:09

Dankjewel Bart. XT3 klinkt geschikt. :-q
Plaats reactie