Volgens mij zijn er ook 11-speed road 11-34 cassettes, dus die passen alleen op een 11-speed road body en hebben dan geen spacer nodig.
Voor TS: een 11-speed road cassette is 1.85mm breder dan een 11-speed mtb cassette. Voor die brede cassettes heb je persé een brede body nodig, andersom past wel maar dan dus met zo'n spacer achter de cassette.
Dit omdat de grote krans van een mtb-cassette "over" de flens van de naaf valt, de kleine racekransjes zijn daar niet groot genoeg voor.
Dat niet mee kunnen/willen denken met de klant zie je helaas nog maar al te vaak. Ik vermoed toch een lastig uit te roeien (wieler)cultuur in combinatie met te weinig inlevingsvermogen.
Zelfs op het forum vind ik af en toe iets vergelijkbaars, het zich moeilijk kunnen verplaatsen in anderen met (veel) minder fysieke mogelijkheden. Opmerkingen als "met een (noem willekeurig voorblad) x (noem willekeurige cassette) moet je makkelijk boven kunnen komen" slaan nergens op als je de persoon in kwestie en zijn/haar manier van fietsen niet kent.
Sowieso vraag ik me af in hoeverre je in dit geval advies van mensen die zelf nog nooit een klim van >20km lang met flinke bagage gereden hebben serieus moet nemen. Dat is gewoon een andere manier van fietsen dan een stuk mountainbiken in de Ardennen met 1.000 hoogtemeters of het beklimmen van een col met een racefiets van 7,5kg en alleen een reep en een regenjack achterin je shirt.
Ik deed destijds meer dan een ochtend over de Col de la Bonnette vanaf de zuidkant toen ik 28kg achter m'n fiets had hangen. Lichtste verzetje was toen overigens 20x28 (op een 26") en ik reed "snelheden" rond de 5~6km/h...