Ben ik nu zo'n watje?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nee je bent geen watje, je fietsenmaker is een wielrenner.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Waarschijnlijk kan je er wel een 11-42 cassette wel op zetten. (Bij een GRX 400 schijnt het te kunnen), maar dan werken de grotere kransen niet met je grote tandblad voor. Je moet dus meer uit het boekje schakelen en sneller op je kleine blad voor gaan .
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Fietsen winkel is blijven hangen in de jaren ‘80. Alleen voor pro’s en amateurs die denken dat ze een pro moeten na doen hebben die zware verzetten nodig. Wij gewone stervelingen moeten het vooral van de souplesse hebben zodat je op je 70ste ook nog lekker kan fietsen.

Rij zelf met een 40 voor en 10- 46 achter , dat is zonder bepakking. Als ik dat zou gaan doen zou er een mtb verzet met een 51/52 achter op komen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon zo licht als mogelijk nemen zodat je zelf plezier houdt tijdens het fietsen.

In fietsenwinkels barst het van de grote en stoere verhalen, alsof men aan elkaar wilt laten zien hoe goed ze wel niet zijn.
Eigenlijk om je rot te lachen.

Een goede fietsenmaker neemt je serieus en denkt met je mee.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op een 11sp GRX zou je met een roadlink een 11-42 cassette gewoon passend moeten krijgen en misschien ook nog wel een 11-46 (?) Waarschijnlijk moet je wel een langere ketting. Bij een 11-46 zou het kunnen dat je derrailleur die ketting niet meer goed aanspant als je helemaal terugschakeld van 30-46 naar 30-11.....maar dat doe je normaal gesproken niet.
Die cassette aanpassing naar 13-40 was nog met 9 en 10sp. Toen had je nog weinig echte wide-range cassettes. Nu heb je veel meer keuze in 11speed.

Ik heb nog wel een 11-42 (en 11-46) met roadlink liggen als je wilt passen? Alleen geen nieuwe lange ketting. Niet op hele korte termijn want mijn schuur is een puinhoop (nog groter dan anders :winkie: ) Stuur maar pb of appje.

NB: hier op het forum rijden alleen maar watjes :bier:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

ik rij ook regelmatig met bepakking. Fikse hoeveelheid bepakking want ouderwets, paniers, blah blah, zwaar :lol:

Ik heb een 10sp 28+42 met een 11-36. Dat lichtste 28/36 is echt nodig op langere of steile klimmen en ik snap heel goed dat jij, met een 30 voor ,naar een lichter verzet dan een 30/36 wil. Als je achter een 11-40 zou monteren, zit je op 30/40. Dat zou best eens genoeg voor je kunnen zijn EN kan je huidige derrie waarschijnlijk gewoon, zonder extra handelingen, aan.

En die LBS ... zoals andere al adviseerden: weg daar.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Ik zit toevallig vandaag de Specialized-website te bekijken en de duurste 6 Diverge-varianten (6600 euro en hoger) hebben allemaal (!) een mullet drivetrain (electronisch). De fabrikanten zijn er blijkbaar eerder over uit dat het handig is dan de dealers.

https://www.specialized.com/nl/nl/shop/ ... /c/diverge

Of ze denken dat de rijke fietsers gewoon (ouder en) luier zijn en dus een mullet nodig hebben :winkie:
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Mullet (matje) staat voor 27.5" achter en 29" voor hè? Dat kan dus ook zonder motortje.

En vooropgesteld dat je natuurlijk een watje bent, met 22x42 (double) of 28x52 (one-by) moet je toch een eind kunnen komen (en 27.5" achter is dan net weer iets lichter dan 29")
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

38x10 schreef: zo 29 januari 2023, 13:29 Mullet (matje) staat voor 27.5" achter en 29" voor hè?
Die discussie (of spraakverwarring) is al vaker hier geweest ;)

In dit geval staat het voor dropbarschifters voor en MTB-derailleur/cassette achter (bikepacking.com hanteert ook die definitie).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou beginnen met een berichtje naar 1 van de übermods te sturen om te vragen of ze je nickname van Fastcruiser naar Slowcruiser kunnen veranderen. 8)
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Geen watje iig, maar mocht je toch wat meer 'over' willen hebben....
Ik ben tegenwoordig met mijn dochter (een échte drill-instructor :-{ ) bezig met allerlei oefeningen, waaronder een boel squats en de wall-sit. Beenspieren wat extra trainen kan nooit kwaad tenslotte :wink:
Of met een zwaarder verzet dan normaal gesproken bergje (let wel op je knieën)
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Fastcruiser schreef: zo 29 januari 2023, 12:34 Ik zit toevallig vandaag de Specialized-website te bekijken en de duurste 6 Diverge-varianten (6600 euro en hoger) hebben allemaal (!) een mullet drivetrain (electronisch). De fabrikanten zijn er blijkbaar eerder over uit dat het handig is dan de dealers.

https://www.specialized.com/nl/nl/shop/ ... /c/diverge
En daarbij wordt handig gebruikt gemaakt van het feit dat je bij Shimano Di2 road shifters kunt combineren met MTB derailleur(s). Mijn Diverge heb ik ook zo opgebouwd. Weliswaar met een 44T voor, maar dat is omdat het een commuter is.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nieuwe cassette is inmiddels elders besteld @fastcruiser?
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Jurriaan schreef: zo 29 januari 2023, 19:49 Nieuwe cassette is inmiddels elders besteld @fastcruiser?
Nog niet want dan moet ik ook spullen - en kennis maar dat valt wel te overzien - hebben om deze te monteren ;) Kost dan natuurlijk weer extra dus daarom ook evt. via fietsenmaker regelen (net zoals het afregelen). Oja en een langere (dus nieuwe) ketting nodig waarbij ik de lengte ook goed zou moeten bepalen.

Ik was gisteren al blij dat ik de fiets en de drivetrain weer prachtig schoon (smeer- en pekelvrij) heb gekregen dus mijn learning-curve moet niet te steil zijn :lol: Dus ja qua sleutelen beschouw ik me wel als een watje ;)

Daarnaast ben ik nog aan het uitzoeken welke Wolf Tooth link ik zou moeten hebben als ik voor een 42 zou gaan (RoadLink, RoadLink DM, GoatLink, GoatLink 11). Op bikepacking.com (gechecked door allerlei foto's van "rigs" te bestuderen) lijken de laatste drie (de standaard RoadLink zie ik daar nergens, misschien omdat die de grondspeling meer verminderd) door elkaar heen gebruikt te worden bij een GRX 2x11-opzet en de site van Wolf Tooth biedt op GRX-vlak ook geen duidelijkheid (of het moet de RoadLink DM zijn want die wordt gerelateerd aan de GRX810).

Daarnaast de vraag of een 11-42 genoeg kettingruimte biedt (de 11-40 iig wel).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Fastcruiser schreef: zo 29 januari 2023, 12:34 Ik zit toevallig vandaag de Specialized-website te bekijken en de duurste 6 Diverge-varianten (6600 euro en hoger) hebben allemaal (!) een mullet drivetrain (electronisch). De fabrikanten zijn er blijkbaar eerder over uit dat het handig is dan de dealers.

https://www.specialized.com/nl/nl/shop/ ... /c/diverge

Of ze denken dat de rijke fietsers gewoon (ouder en) luier zijn en dus een mullet nodig hebben :winkie:

mijn gravel kwam met Rival mtb derailleur, met een 50. Heb hem bij aankoop al laten vervangen door een rival XPRL derailleur. Net iets compacter 44 als grootste). Voor NL routes, waar ik 95% van de tijd op rijd is dat voldoende.
Plaats reactie