Vaste routes Den Treek Henschoten - Leusden en Woudenberg

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
KingCrash
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 augustus 2014, 12:18

van de Facebookpagina van Den Treek
Treeker MTB-vignet te koop in de webshop | Let op: 2023 is een overgangsjaar!
Er is een Treeker MTB-trail over het landgoed aangelegd met twee routes. De noordelijke (blauwe) route over Den Treek is 24,5 km. De zuidelijke (rode) route over Henschoten is 16,3 km. lang. Beide routes hebben volop uitdagingen. Ook aan bebording is uitgebreid aandacht besteed. Vooral de kruisingen met andere wegen en ruiterpaden zijn zorgvuldig ingericht. In de praktijk zal dit ook aankomen op ieders verantwoordelijkheid en vriendelijkheid jegens elkaar.
Bij de opening van de MTB-routes in 2020 was het Landgoed genoodzaakt om het MTB-jaarvignet te laten starten op 1 april. Op veler verzoek wordt dit vanaf januari 2024 aangepast naar een vignet voor een kalenderjaar, geldig van 1 januari t/m 31 december.
In het overgangsjaar 2023 zullen er drie vignetten te koop zijn: een kwartaalvignet van 1 januari t/m 31 maart ad € 6,25, een driekwartjaarvignet van 1 april t/m 31 december ad € 18,75 en een dagkaart ad € 5,00 (let op: alleen geldig op de dag van aankoop). Het kwartaalvignet samen met het driekwartjaarvignet dekken dan het kalenderjaar 2023 af. De vignetten zijn te koop in de webshop op deze pagina. Met de opbrengsten uit de verkoop van de MTB-vignetten zullen de Treeker MTB-trail en de natuur daaromheen worden onderhouden en nieuwe natuur worden ontwikkeld.
Via de onderstaande link kun je een MTB vignet aanschaffen.
https://www.dentreekhenschoten.nl/mtb/
Carpenter
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 00:58

Goed nieuws :-q Kunnen we voortaan 2 vignetten op het sinterklaaslijstje zetten ;)
2022- Canyon Lux trail CF6
2019-2021 Merida Big Nine Pro One
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Wordt in 2024 van januari tot januari
#OpaRijdtEenIZZO
erikvlugt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 385
Lid geworden op: za 7 november 2020, 23:51

Heeft iemand een idee hoe de routes erbij liggen? Ik kom vanuit het westen en wou morgen weer eens die kant op gaan....
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

erikvlugt schreef: vr 20 januari 2023, 18:02 Heeft iemand een idee hoe de routes erbij liggen? Ik kom vanuit het westen en wou morgen weer eens die kant op gaan....
Ligt hier in Austerlitz nog sneeuw die vanmiddag beetje gesmolten is. Ondergrond was niet erg bevroren dus delen van de tracks waren modderig toen ik vanmiddag er langs liep. Nachtje vorst er over zal het interessante ondergrond maken...
_Chris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 30 september 2008, 12:06
Mijn mountainbike: #OpaHeeftEenIZZO

Als je niet geweest ben heb je wel wat gemist.
Goed te rijden en prachtige witte wereld

Afbeelding

Ps. Morgen zal t ook nog wel zo mooi zijn
#OpaRijdtEenIZZO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hoi, kan iemand mij vertellen hoe de routes er momenteel bij liggen?

Ik heb beide routes nog nooit gereden en wil vrij nemen om ze donderdag aanstaande te rijden.
Als er veel blubber ligt dan vind ik het zonde en wacht ik liever tot een beter moment.
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Ben net terug van o.a. rondje Woudenberg. Ligt er prima bij, maar morgen en donderdag wordt nattigheid verwacht....
Strong, light, cheap: pick two.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Toch maar even laten zitten dan, geen zin om op m'n vrije dag door de blubber of een natte toplaag te moeten rijden.
Wacht wel weer even, maar voor de mulheid weer toeslaat van het voorjaar moet ik er wel eens geweest zijn :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag dan eindelijk eens voor het eerst beide routes gereden.

Routes lagen er perfect bij, alleen op de lange route in het Noordelijk gedeelte een soort van moeras gebied, heel bizar om te zien.
Dit kunnen omzeilen via andere paden die er in een grote boog omheen gingen, te groot eigenlijk.

Routes zelf, tja, die slingerpaadjes blijven niet mijn cup of tea maar dit was wel erg eentonig.
Eigenlijk was het zo goed als 40 km lang voortdurend hetzelfde.

De korte route was wat beter omdat er iets meer afwisseling in zat. Ook de 2 klimmetjes maakten het tenminste wat leuker.

Kortom, leuk voor kinderen of tourfietsers, maar ik vond het de 5 euro niet echt waard.
Ik vraag me ook echt af wat de meerwaarde is van deze routes aangezien Zeist en Austerlitz er naast liggen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Die snap ik niet. Het meer iets voor tourfietsers zeg je, die willen toch ook geen slingerpaadjes, net als jij?
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Rayb81 schreef: za 28 januari 2023, 21:39 Vandaag dan eindelijk eens voor het eerst beide routes gereden.

Routes lagen er perfect bij, alleen op de lange route in het Noordelijk gedeelte een soort van moeras gebied, heel bizar om te zien.
Dit kunnen omzeilen via andere paden die er in een grote boog omheen gingen, te groot eigenlijk.

Routes zelf, tja, die slingerpaadjes blijven niet mijn cup of tea maar dit was wel erg eentonig.
Eigenlijk was het zo goed als 40 km lang voortdurend hetzelfde.

De korte route was wat beter omdat er iets meer afwisseling in zat. Ook de 2 klimmetjes maakten het tenminste wat leuker.

Kortom, leuk voor kinderen of tourfietsers, maar ik vond het de 5 euro niet echt waard.
Ik vraag me ook echt af wat de meerwaarde is van deze routes aangezien Zeist en Austerlitz er naast liggen.
Jouw beleving van deze routes is zeker niet de mijne, maar daarnaast heeft minder lage bijdrage op de Treker routes tot gevolg dat het daar ook in het weekend niet belachelijk druk is. Austerlitz en Zeist kan zelfs een trage kerel als ik de pech hebben dat 'ie de halve route niet zijn eigen ritme kan rijden.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Tuut tuut natuurlijk heeft iedereen z'n eigen beleving van de routes. En die mag je toch ook gewoon ventileren hier ?

We hebben teveel slingerpaadjes in (midden) Nederland. Met de Hoge Vuursche route op eenzame hoogte op dat vlak. Het is gewoon eentonig. En ja, ook ik ben van mening dat juist meer 'de mindere goden', toerfietsers en eendagsrijders hiervan smullen. Maar als jij een regelmatige fietser bent en alleen maar bent aangewezen op vaste routes, omdat je verder nergens wild mag en kan rijden (thank god GNR is gelukkig nog vrij rijden), dan komen die al kombochtjes op gegeven toch echt wel je strot uit. Dat zeg ik met alle respect naar de mensen die alle routes bouwen en onderhouden, die doen hun best en dat waardeer ik. Maar al die constante slingerpaadjes en kombochten... :-{
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Het klinkt natuurlijk heel flauw, maar tegelijkertijd heeft het wel een kern van waarheid. Het verschil tussen een rechte singletrack met een fietspad is gewoon te klein. We kennen in Nederland een uitgebreid netwerk van fietspaden, zonder al die slingertochtjes. De lengte van al onze mountainbikeroutes opgeteld valt daar bij in het niet.. Er zijn zoveel reguliere fietspaden dat je op vrijwel iedere mountainbikeroute afslagen kunt nemen en stukken rechtdoor op fietspaden kunt nemen. Wees even creatief en vorm je eigen route met stukken fietspad en moutanbikeroute afgewisseld en gun andere mensen de lol van slingerpaden. Die vormen op minuscule klimmetjes en afdalingen na zo'n beetje de enige uitdagingen die ons nederlandse landschap aan mountainbikers bieden.

Ik kan drie redenen bedenken waarom je als mountainbiker rechtdoor zou willen rijden.

-Je kunt op een recht stuk makkelijker je energie kwijt
-Snelheidsgevoel
-Een onzeker gevoel

Voor alle is er binnen de mountainbikecultuur een goede oplossing. Mountainbiketechniek leren. Met bijvoorbeeld een goede bochtentechniek en houding kun je sneller en veiliger over de singletracks, kun je je energie goed kwijt, komt dat snelheidsgevoel tussen de bomen versneld terug en verdwijnt dat onzekere. Probleem is dat iedere Nederlander zegt dat hij al lang kan fietsen. Nederlanders hebben last van de wet van remmende voorsprong met onze vele jaren fietservaring die al op de lagere school leeftijd. begint. Een mountainbike bezitten betekent nog niet dat je kunt mountainbikenEr rijden behoorlijk wat mensen op een mountainbike rond die geen notie hebben van wat met zo'n fiets kan. Kijk eens op You tube naar wat videootjes over bijvoorbeeld bochtenwerk en zie dat je die eigenlijk zo'n beetje vanuit de basis opnieuw met leren draaien.

Excuses dat ik mij hier een beetje afreageer, dit is absoluut niet persoonlijk bedoeld. Maar ik snap werkelijk niet dan mensen op de bres springen om mountainbikeroutes saaier en dommer te maken. Mogelijk ligt het aan mij zelf. Waarschijnlijk mis ik de ervaring die velen zoveel lol op racefietsen en gravelbikes geeft. Misschien kan iemand mij die uitleggen.
robert1969
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: za 6 juni 2009, 09:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 140 hpa race

Vandaag sinds lange tijd weer eens Den Treek Henschoten gereden.
Parcours lag er heerlijk bij. Op één plek wat nat, en dat loste zich natuurlijk op door een lusje over te slaan.
Zoonlief nog een salto gemaakt, het gaat goed met hem, en met een voldaan gevoel weer naar huis.
Plaats reactie