NTFU/FietsNED Pech service

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Hoi,

Ben best wel eens wat verder van huis en daarom leek het me een goed idee om pechservice 'af te sluiten' zodat ik altijd geholpen wordt mocht ik eens echt een mechanisch probleem hebben onderweg dat ik niet opgelost krijg.

Viel me wel tegen trouwens dat het gebied waarbinnen je geholpen wordt helemaal niet zo groot is (gezien vanaf je woonplaats).

Vroeg me echter af of iemand ervaring heeft met die service?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kwam kort geleden hier al ter sprake.
https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... g#p2713079
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Dank je. Die discussie gaat al vlot over wat ensen meenemen om zelfredzaam te zijn. Zo te zien geen ervaringen met de verzekering zelf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die discussie gaat dan ook over zelfredzaam zijn. :wink:
De pechdienst vd NTFU kwam ter sprake als alternatief.
Maar er kleven wat nadelen aan...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het mag geloven ben je beter (en goedkoper) af als je bij wijze van een taxibusje belt en je laat afzetten bij de dichtstbijzijnde fietsenmaker.

En als die niet open zijn, mooi naar huis laten brengen.
Voor die enkele keer dat dit gebeurt (anders is je matriaal sowieso al niet op orde) ben je net zoveel geld kwijt.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat zou na zelfredzaanmheid ook mijn keuze zijn.
Je loopt naar de dichtsbijzijnde weg (mbv google maps of je gps).
Daar geef je je locatie door aan een taxi bedrijf of aan een vriend / kennis / partner met een busje of auto met fietsendrager.
Als je niet te ver van huis bent is lopen (met fiets op je nek) ook een optie.
Zeker s winters, dan blijf je lekker warm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb ook geen ervaring met een pech service. de ANWB wegenwacht heeft ook zo'n service. Mij lijkt zo'n service leuk voor een wielrenner of een toerfietser die over de verharde wegen gaat, voor een mountainbiker dat voornamelijk in een bos rijd waar geen autoverkeer is word het lastig. Een pech service komt altijd met een busje, het enige optie is je spul goed onderhouden.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Met een goed onderhouden fiets kun je nog steeds een tak tegen komen die jouw fiets wil aanvallen en dan bij voorkeur op de zwakste plek. Dan kan een fietsmaat helpen.
Ik heb mijn fietsmaat wel ‘s naar huis gesleept, hij heeft een keer de auto opgehaald toen een tak de helft van mijn spaken kapot wist te krijgen. Dit is een alternatieve vorm van pechhulp en niet duur. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het probleem vd pechhulp is denk ik tweeledig.
Je moet op een bereikbare plek zijn, en je moet wachten.
Wachten is slecht, want je koelt af. In de winter is dat zelfs heel slecht. Met een beetje pech kan de NTFU service je meteen naar de SEH brengen wegens onderkoeling.
En de meeste van mijn ritjes gingen over slecht bereikbare paden (want die zijn het leukste).
Wellicht herken en jullie dit.
Maar daar komt de NTFU service niet.
Nu kan er natuurlijk altijd iets mis gaan waardoor je uit het bos gedragen moet worden, maar onderkoeld door een lekke band of een gebroken ketting, dat wil je niet.
Er zal best een doelgroep voor zijn, maar die bevindt zich (bijna) niet op dit forum.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Zoals altijd verschillen meningen.

Spaakbreuk, kettingbreuk, loslopende boutjes of boutjes die nu juist niet meer los willen als je iets moet repareren. Of een externe oorzaak, ik kan best wel wat redenen bedenken waarom pechhulp wel nuttig kan zijn ook al onderhoud je je fiets nog zo goed. Tja niet te verhelpen pech komt inderdaad niet vaak voor maar is dat niet het hele punt van verzekeringen. Als het goed is heb je ook een opstalverzekering maar hopelijk ben je die nooit nodig.

Onderkoeling vind ik wat ver gezocht. En dan nog, ook als je jezelf wel kunt redden ben je wat tijd kwijt om een reparatie uit te voeren en dan moet je nog verder fietsen, en je bent al koud.

Ik heb de pechhulp wel afgesloten en ik dacht dat het maar 15 euro extra kost voor een jaar. Een gewone taxi zal een modderige fietser wellicht niet zo maar meenemen en een smerige fiets al helemaal niet. Ik heb het er voor over. Naar de werkelijke aanrijtijd ben ik wel benieuwd. En de maximale repatriëringsafstand van 50 km vind ik wat mager.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Teixido schreef: za 28 januari 2023, 23:55 Zoals altijd verschillen meningen.

Onderkoeling vind ik wat ver gezocht.
Bezweet bij -2 en een snijdende noordoostenwind een uur (of twee) moeten wachten. Ja, dan ben je heel ernstig onderkoeld.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ge kunt ook kiezen om niet te gaan fietsen als het weer zo erg dat je "onderkoeld" kan raken bij pech . :kiss:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is ook een optie, maar als je zo gaat beginnen kan je natuurlijk gewoon altijd thuis blijven, dan heb je nooit pech onderweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Pechhulp voor de Tacx :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Plaats reactie