Boekje over aansprakelijkheid bij het gebruik van mountainbikeroutes

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

yo-eddy schreef: wo 25 januari 2023, 17:18
JoopO schreef: wo 25 januari 2023, 15:08

Die windkracht 4-vergelijking zie ik in dit topic elke weer terug. Naar mijn idee is deze vergelijking niet juist.
Het vergelijk is gebasseerd op het feit dat externe parijen besluiten wat wel en niet "veilig" zou zijn, als MTB-er heb je niet eens de keuze om "boven windkracht 4" te gaan fietsen in Nederland....... de wereld zou te klein zijn als je het surfers zou verbieden toch?
Ja, dat is wel zeker en niemand zou zich er iets van aantrekken. Maar ik ben niet duidelijk geweest denk ik. Mijn punt is dat windsurfen niet tot gevaarlijke situaties leidt. Bij hoge uitzondering vallen zwaar gewonden, in de 43 jaar dat ik surf heb ik maar één keer iets gehoord over een dodelijk ongeval. Er is dus ook geen reden regels in te stellen, er zit een automatische rem op.

Voor kiters gelden inmiddels overigens wel veel gebiedsverboden. Er zijn maar weinig plekken waar je met je vlieger het water op mag. En de reden daarvoor is duidelijk; vele tientallen zware ongelukken en vele doden. Ook met gevaar voor omstanders. Maar geen regels over windkracht.

edit:https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -nederland
De windsnelheid neemt overigens al geruime tijd af. Elke 10 jaar 2%. Waarschijnlijk veroorzaakt door toename van de bebouwing.

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... n-het-weer
"Uit een recente studie met het KNMI weermodel blijkt dat windparken het weer beïnvloeden. De wind in de buurt van windparken neemt gemiddeld af en ook de temperatuur en luchtvochtigheid veranderen. Het is niet zo dat windenergie klimaatverandering veroorzaakt want het effect van windparken op het weer is plaatselijk. Toch is het effect in bepaalde weersituaties op grote afstand van het windpark nog merkbaar. "

Nog enkele tientallen jaren en windkracht 4 of meer komt niet meer zo vaak voor.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

RBG schreef: vr 11 november 2022, 18:43 Dag allemaal,

In de afgelopen jaren heb ik (naast het werk, dus in deeltijd) rechten gestudeerd in Nijmegen. Bij het schrijven van mijn afstudeerscriptie heb ik mijn (en: onze) favoriete bezigheid onder de loep genomen: mijn scriptie ging over aansprakelijkheid bij het gebruik van mountainbikeroutes. Dus eigenlijk: hoe zit het eigenlijk juridisch als er onverhoopt iets mis gaat?

Na mijn afstuderen bleek een uitgever interesse te hebben in dat onderwerp. Lang verhaal kort: ik heb mijn scriptie omgeschreven tot een boekje (net iets meer dan 100 pagina's) over dit onderwerp. Misschien zijn er hier nog mensen te vinden die het interesseert. Dus even schaamteloze reclame... https://www.celsusboeken.nl/product/aan ... ikeroutes/.

Groet, Robert

P.S. Voor alle helderheid: ik ga hier nevernooit iets aan verdienen (moest zelfs iets betalen aan de uitgever...), want dit wordt echt geen bestseller bij de Bruna :wink: . Dus ik heb hier geen commerciële belangen bij.
Boekwerk is binnen. Cadeau gekregen van mijn betere helft. Ze moest wachten op de tweede druk aangezien de eerste al uitverkocht was.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie