Het ultieme jack? NIET OM MEE TE FIETSEN!!! (Vlgns de geleerden)

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb verschillende jacks voor verschillende aktiviteiten, ik heb geen 'one for all' jack.

Fietsen in de winter doe ik met een Gore Phantom softshell jack dat winddicht is en warm, en ook prima een bui kan hebben, met afhankelijk van de temp wat lagen eronder.
Maar regent het echt lang, dan heb ik een Gore goretex regenjack dat echt waterdicht is, een shell die verder geen isolatie heeft. Daaronder dan afhankelijk van de temp de extra lagen. En altijd zo'n je huid droog houdend Brynje shirt.
Deze fietskleding heeft eerder een 'tight fit', met wat langere mouwen, en een langer rugpand.

Met (berg)wandelen of snowboarden heb ik dan meer baggy kleding aan, met meer ruimte voor een dikkere onderlaag, en met genoeg bewegingsruimte bij de armen en oksels voor bij het boarden. Ook te dragen tijdens het dagelijkse leven, het oogt allemaal niet te functioneel, in 't donkerblauw. Een robuuste Arcteryx Beta AR goretex shell, een Arcteryx Atom LT isolatie/tussenjas, een Arcteryx hoody-fleeceje, daaronder weer een Brynje shirt (alle andere thermo-onderkleding ligt te verstoffen in de kast). Alles is ook apart te dragen, of in combinatie met elkaar. Daarmee perfect af te stemmen op alle weersomstandigheden. Van een koele zomeravond in de bergen, tot een -20 sneeuwstorm op/naast de piste, en alles ertussen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Hier sinds een tijdje een jas vanhttps://www.revolutionrace.nl/heren/jas ... Color=2011

Winddicht en Waterdicht het ligt aan de temperatuur maar in principe heb ik er alleen een Merinowol shirt onder lange of korte mouw.
Ook genoeg ritsen om goed te vertileren. :-q
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een jas? ik denk dat je gewoon een windstopper zoekt.
Dan ademt je gewone kleding nog prima, maar blijf je toch warm.

Ik heb een windstopper, gewoon een van Reisel bij de decathlon, prima ding.
Ook een wat dikkere winterjas waar de mouwen af kunnen dat is op de MTB ook ideaal.

Bij het weer van nu, doe ik een jas aan, wordt toch bijna niet warmer op de dag.
Straks eind feb/mrt als we geluk hebben kan het wel eens binnen een paar uur 10 graden warmer zijn, dan is zo,n windstopper echt top.
Klein en gaat zo in je achterzak, of lege bidon.
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

Lol, guys! Ik heb gevonden wat ik zocht.
Wat ik zocht was een regenjas die winddicht en ademend is.
Om warm of koel te blijven in alle jaargetijden heb ik al lang geleden uitgevogeld.
Wat mij betreft bedankt voor alle input, appreciate it! :-q
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is wel een ultiem discussiepunt geworden :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Spec4ever schreef: ma 23 januari 2023, 23:21 Lol, guys! Ik heb gevonden wat ik zocht.
Wat ik zocht was een regenjas die winddicht en ademend is.
Om warm of koel te blijven in alle jaargetijden heb ik al lang geleden uitgevogeld.
Wat mij betreft bedankt voor alle input, appreciate it! :-q
Een vuilniszak van de Lidl, op maat gemaakt :winkie:
Spec4ever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: di 11 oktober 2022, 13:40
Mijn mountainbike: Kan geen koffie maken😔

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 23 januari 2023, 23:41 Het is wel een ultiem discussiepunt geworden :winkie:
Dan ook een stel ultieme ouwehoeren hier :winkie: :bier:
C’est le ton qui fait la musique! :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Maar welke is het nu geworden dan?
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Dice Oldskool schreef: wo 25 januari 2023, 14:26 Maar welke is het nu geworden dan?
Spec4ever schreef: za 21 januari 2023, 11:58 Ik heb uiteindelijk een jack van K-way gekocht.
Past in zijn eigen zak, zit een elastieken riem met gesp in de zak dus kan altijd probleemloos mee.
Vooral het is waterdicht en het ademt dus ook echt.
Met mijn andere jacks wordt ik of zeiknat van de regen of zeiknat van het zweten.
Met dit jasje blijf ik droog, eigenlijk maar twee kleine nadelen.
De capuchon is voor mij onnodig en de rug is “in aanvalshouding” net wat kort.

Afbeelding

Afbeelding
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dan zat ik met mijn enige bijdrage wel meteen goed :-)
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Hier ook op zoek geweest. En voor nu de Patagonia Dirt Roamer besteld. Benieuwd hoe die bevalt
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mjelnir schreef: wo 1 februari 2023, 12:42 Hier ook op zoek geweest. En voor nu de Patagonia Dirt Roamer besteld. Benieuwd hoe die bevalt
linkje?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Mjelnir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 08:47

Heckler40 schreef: wo 1 februari 2023, 13:00
Mjelnir schreef: wo 1 februari 2023, 12:42 Hier ook op zoek geweest. En voor nu de Patagonia Dirt Roamer besteld. Benieuwd hoe die bevalt
linkje?

Enjoy!!
https://eu.patagonia.com/nl/en/product/ ... 24381.html

De houdini komt ook goed uit de tests maar de Dirt roamer is meer MTB focused
SYS: RaaW Madonna

Wtf is down country riding? - It's like trail riding but twice as expensive
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik draag bij het fietsen graag een nauwsluitende jack maar loop tegen het probleem aan dat de mouwen altijd erg strak zitten waardoor het erg moeilijk is om laagjes aan te trekken. Ik krijg het snel koud en ik zweet erg dus de laagjes zijn voor mij belangrijk om - zweet afvoeren - isoleren - wind/regen buiten houden. Bovenarmen zijn normaal maar ik heb vrij forse onderarmen waardoor het aantrekken van een thermo en een fiets shirt met lange mouw onder de jas eigenlijk niet te doen is. Weet iemand van een merk waar bij de onderarmen wat meer ruimte zit?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Kan een goede kleermaker/tent reparatie ( want de naden zijn gelijmd) de armen wellicht wijder maken. Kost wat maar is niet duur. Het plezier is groter.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie