Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
A i r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 7 april 2014, 21:41

Iemand blauw nog gefietst afgelopen dagen? Route een beetje droog?
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Gisteren tijdens het fietsen van de MTB route viel mij de brede sporen al op die ik zag op de rode route. Niet kort hierna haalde twee mannen op elektrische crossmotoren mij in. Ik heb ze er op aangesproken dat het illegaal is om met dit voertuig in het bos te rijden en dat ze de route aan het kapot rijden waren. Helaas trokken ze zich er niks van en reden vervolgens hard door. Ik zag ze vervolgens afslaan naar de blauwe route. Helaas beiden geen kenteken ook (is ook verplicht volgens mij).

Wat moet je hier nou mee? Politie bellen is wellicht wat overdreven, maar kan een boswachter gebeld worden als je zoiets constateert?
Hopelijk valt de schade aan de route mee en wordt dit niet een nieuwe trend…
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik zou melding maken bij de boswachter. Evt met fotto van de bandensporen als bewijs.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Op de blauwe route vandaag in ieder geval niks gezien wel een paar huurfietsen geholpen de verhuurder moet zich schamen hoe slecht deze fietsen waren
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ook een keer 2 crossmotoren gezien in het bos bij de blauwe route, toen boswachter proberen te bellen. Drentsfriesewold had antwoord apparaat erop staan.
Toen SBB algemeen gebeld, die hadden een handhaver op 1,5 uur afstand. Tja…

Als je ze zelf ziet, zo snel mogelijk mobiel pakken en goede foto proberen te maken werkt beter dan aanspreken.
Op de foto zijn ze allergisch voor
One life, ride it!
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Hoe lang geleden was dat? Afgelopen maandag kwam ik dit maal sporen tegen op Diever. Volgens mij was daar net onderhoud gepleegd waardoor dit direct naar de klote gereden werd door het slippen van de crossmotoren.

https://i.postimg.cc/fbQN6Kcf/474066-CF ... FE8780.jpg

Heb vorige keer bij de vereniging die onderhoud doet melding gemaakt. Die zou het doorgeven aan de onderhoudsploeg en eventueel schakelen met Staatsbosbeheer.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Met die motoren was alweer vorig jaar voor de winter aan
One life, ride it!
Gebruikersavatar
bert.mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: za 10 december 2022, 20:29
Mijn mountainbike: Orbea Occam M30 2023

Vandaag blauwe Appelscha track gefietst in combinatie met rode Appelscha Bosberg, die laatste is wel eens stuk technischer, alhoewel blauwe Appelscha soms best pittig was door de vele stukken mul zand door de droogte al meer dan 30 dagen zonder regen. Ik moest sommige klimmetjes noodgedwongen afstappen in de geulen van het losse zand. In combinatie met de volle zon in open veld Appelscha was Bosberg zelfs iets relaxter in de schaduw en minder mul zand.

Schitterend heide/bos gebied, ik was de enige MtB er niemand tegengekomen. Geparkeerd bij buitencentrum Drents Friese wold vlakbij parcours.

Er mag wel wa regen vallen, ook voor de natuur.
No Matter how slow you go, You are still Lapping everyone on the Couch :lol:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vandaag rondjes Appelscha + Bosberg + Diever gedaan.

Appelscha en Bosberg liggen er bijna perfect bij, nog iets vochtig maar mag geen naam hebben. Bosberg in begin route (vanaf tunneltje vanuit hoofdlus) ligt een bultje met een bijna OTB zonk erachter. Ga je wat sneller zoals ik dan ff uitkijken. Verder prachtige rondes. Het was redelijk druk, inhalen is soms lastig.

Diever vandaf noord gereden oostzijde was hier en daar nog behoorlijk nat. Aan de zuidkant een heel stuk met verse paardenpootafdrukken en schijt op de MTB track, terwijl er echt 100% zeker ruiterroutes zijn.

Op Appelscha en Diever op de singletrack wandelaars dus bellen en flink remmen nodig.

Ook Doldersum bezocht, leuke route. Er is wat bosbouw aan de gang maar trailcrew is actief om op diverse plaatsen de route op te lappen.

Vandaag Diever nog eens gedaan, 54:22 min lag er bijzonder goed bij afgezien van 1 stukje modder anders misschien wel ruim onder de 54 kunnen rijden. Veel plekken met lekkere flow en ook boswielrennen. Prachtige omgeving. Niemand op de trail, geen wandelaars, geen paarden, geen fietsers.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

We zijn rondom Oud & Nieuw weer eens een paar dagen op bezoek bij de schoonouders in Fryslân. Ik vraag me af hoe deze routes er momenteel bij liggen. Is er hier iemand recentelijk nog geweest?
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Zelfde vraag hierboven, hopend op een antwoord: iemand hier deze week geweest die mij kan vertellen of het water al een beetje gezakt is? Woon zelf 200km verderop dus kan niet even zelf gaan kijken :lol:
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Appelscha blauw heb ik afgelopen woensdag gereden. Veel van de route staat nog onder lichte sneeuw en op veel plekken daaronder ijs. Het is hier nu al 2 gr en dit loopt vanaf vandaag snel op. Ben bang dat het dan bijna niet te doen is, Diever sowieso niet.
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Ok, bedankt! Dan wordt het denk ik Gravelbikes mee en gravelen in het Drents-Friese Wold. Jammer voor mij (liever MTB), geluk voor de wederhelft (die wil weleens op een andere fiets dan de MTB als we een weekendje weg gaan haha)
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

wie weet waarom ze de route zo hebben lopen verkloten,
Stuk heide is er uit gehaald en nog een stuk singletrack is er uit gehaald/omgeleid door saai stuk, kan zo plek niet benoemen.
One life, ride it!
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1765
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Mark-ering schreef: za 23 maart 2024, 10:07 wie weet waarom ze de route zo hebben lopen verkloten,
Stuk heide is er uit gehaald en nog een stuk singletrack is er uit gehaald/omgeleid door saai stuk, kan zo plek niet benoemen.
Iets met maanden aan regen wellicht ☹️
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
Plaats reactie