Gravelstuur met meer "flare"

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
highlander71
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 29 november 2010, 17:07

Goedemiddag,

Wat zijn de ervaringen met een gravelstuur met meer "flare"?
Wil naar een stuur gaan kijken, maar weet niet wat hier de ervaringen mee zijn.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Waarom wil je naar een (ander) stuur kijken? Voor wat voor soort gebruik?
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Hoeveel flare heeft je intresse, waar hebben we het over?
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De meeste gravelrijders rijden niet met handen onderin de beugels, waar flare meer breedte geeft (en daardoor stabiliteit), maar op de remgrepen. Met flare draait dit juist naar binnen toe; dus je polsen draaien ook iets naar binnen. Het wordt wel minder verticaal en minder parallel waardoor je bij op en neergaan van het stuur beter grip hebt, omdat links en rechts niet parallel zitten.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ik heb een ritchey venture max met 24 graden flare. Op mijn racer heb ik een 42cm breed stuur, voor dit stuur gebruik ik 44cm. Omdat inderdaad de hoods iets naar binnen staan en je dan per saldo weer ongeveer op die 42cm op komt. Het klopt dat je veelal met je handen bovenop het stuur rijdt. En dan staan je handen iets naar binnen of als je ze op het platte deel legt gewoon recht. Wat ik er fijn aan vind is als je een pad in duikt wat meer neigt naar mtb veel meer controle hebt, ook met afdalen heb je veel meer controle.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb een Salsa Woodschipper en een Cowchipper maar de Woodchipper is mijn favo, zeker ook erg fijn in de drops.

Een beetje vreemd maar wel lekker…
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb een ergotec H-bar voor gravel met een ligstuurtje erop.
Dit is een stuur met veel flare (flare out/sweep 21 graden volgens bike24).
https://www.bike24.com/p2374187.html

Wat ik er fijn aan vindt is dat als ik onderin de beugels rijd, ik een breder stuur heb en daarmee meer balans. Dat is fijn op de iets meer technische stukken of tijdens afdalen op offroad terrein. Daarnaast zorgt dit stuur, zeker in combi met een ligstuur, voor diverse handgrepen waardoor afwisseling van de houding goed mogelijk is.

Nu rijd ik op de fiets waar dit stuur op zit, het liefst langere afstanden en dan vaak ook met bepakking waardoor meer balans juist wel fijn is.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Maar even meelezen.
Ook aan het oriënteren op een ander stuur.
Ik merk dat mijn gewone racestuur op mijn Giant Contend op bv de UHR niet handig is. Als ik op een stuk kom waar het niet prettig is om alleen bovenop de grepen vast te pakken en dus in de beugels pak, merk ik dat de controle maar matig is. De remgrepen kom ik niet lekker bij en mijn polsen/onderarmen komen tegen de bocht van het stuur aan.
Aan de andere kant moet het denk ik wel een soort compromis-stuur worden, omdat ik de meeste km's op de Giant, toch gewoon op de weg maak.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

erwin.burgers schreef: vr 27 januari 2023, 13:15 Maar even meelezen.
Ook aan het oriënteren op een ander stuur.
Ik merk dat mijn gewone racestuur op mijn Giant Contend op bv de UHR niet handig is. Als ik op een stuk kom waar het niet prettig is om alleen bovenop de grepen vast te pakken en dus in de beugels pak, merk ik dat de controle maar matig is. De remgrepen kom ik niet lekker bij en mijn polsen/onderarmen komen tegen de bocht van het stuur aan.
Aan de andere kant moet het denk ik wel een soort compromis-stuur worden, omdat ik de meeste km's op de Giant, toch gewoon op de weg maak.
Dan zou ik gewoon wat zoeken met een korte reech en wat breder dan je nu hebt.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb zelf een Venturemax stuur met de nodige flare, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het idee snap.

Natuurlijk, als het wat ruiger wordt is meer controle fijn en dan helpt een paar cm flare wel wat. Maar zo'n stuur is het breedst aan de uiteinden van de drops. Alleen wil ik daar mijn handen niet hebben als het ruiger wordt. Ik wil immers ook bij de remgrepen kunnen. Dus moeten de handen voorin de drops geplaatst worden. De bediening van de remmen vind ik dan nog verre van ideaal, maar wellicht heb ik (te) korte vingers. Los daarvan: hoeveel verder staan je handen nou uit elkaar als je ze voorin de drops hebt? Dat is toch amper noemenswaardig?

Ik gebruik de drops op mijn gravelbike dan ook alleen als ik op rechte stukken tegen de wind in moet boren. Ik vind een stuur met flare dan wel prettiger omdat de rest van het stuur wat minder in de weg zit.

Als ik ooit een nieuw stuur koop koop ik denk ik gewoon een stuur dat een paar cm breder is. Dan zit ik met de handen op de hoods net zo breed als op een smaller flared stuur in de drops en kan ik wel fatsoenlijk remmen. Aero doe ik toch niet aan.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Handige input allemaal. Ik zat ook te denken aan de Venturemax (met ergo-bend). Sowieso een iets breder stuur om makkelijker een handlebar-bag mee te kunnen nemen.

Vraag me af of de wat-naar-binnen-gebogen hoods nu lekkerer zouden zitten dan (vrijwel) rechte. Dat haal ik nog even niet uit de opmerkingen ;). Het lijkt ergonomischer maar is dat ook zo?

Zelf gebruik ik de gravelbike overigens meer op (al dan niet zeer slecht) asfalt dan op gravel. Vrijwel geen singletracks.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik vind de iets gedraaide hoods prettig. Net iets natuurlijker dan helemaal recht. En iets dieper zitten (onderarmen horizontaal) gaat naar mijn idee ook net wat makkelijker. Overigens staan ze op mijn Venturemax niet erg schuin. Althans niet zo schuin als op sommige foto's die ik voorbij zie komen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Hier ook een Venturemax. Prima stuurtje en niet duur. Flare, drop, etc ... alles is natuurlijk personal-preference.
Het beetje flare en de breedte helpen bij controle. De beperkte hoeveelheid drop zorgt ervoor dat onderin de beugel rijden gewoon prima te doen is. Fijn voor de afwisseling.

De Venturemax is voor 35,- te koop bij bike24. (Ik kocht hem destijds voor 28,42 zie ik net :lol: ). In mijn optiek het proberen waard.



( @erwin.burgers ... Jij zou natuurlijk mijn stuur, die wel erg breed is met 46cm, gewoon een keertje kunnen voelen. )
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Die Venturemax had ik al een keer in mijn boodschappen lijstje staan, maar twijfelde over 'alle' kronkels onderin de beugel. Waar zijn die voor?
Waar moet je verder op letten qua breedte? Vind m'n racestuur wel erg smal (handen net iets smaller dan mijn schouders) maar weet niet zoveel van de juiste houding op een racfefiets.

(@Panevino; als het nieuwe parcours open is maar eens afspreken, toch? )
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

maverick76 schreef: do 26 januari 2023, 22:17 Ik heb een Salsa Woodschipper en een Cowchipper maar de Woodchipper is mijn favo, zeker ook erg fijn in de drops.

Een beetje vreemd maar wel lekker…
Ik had tot voor kort ook een Cowchipper, tot ik onderstaand bericht tegenkwam mbt recall van 2 sturen.. Ik ga nu een Walmer bar (55cm) proberen terwijl ik wacht op vervanging van Salsa (wat hier waarschijnlijk maanden gaat duren..)

https://www.cyclingnews.com/news/salsa- ... -affected/

Verder on-topic.. Ik heb meer controle in de drops, mede door de extra flare, bij afdalingen en technische stukken. De remhendels moeten dezelfde hoek hebben als de flare zodat je de ze in de drops ook nog gewoon kunt gebruiken. Als ik op de hoods 'zit' merk je na een tijdje eigenlijk niet meer dat dit niet helemaal 'recht' is, ik heb er in elk geval helemaal geen hinder van.
Plaats reactie