Bartje 200 als beginner.

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Hier ook, ingeschreven voor komende december, nu beginnen met gericht voorbereiden.

Ben benieuwd hoe zwaar het wordt.
anders ga ik wel op de fiets
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Leuk topic dit ! Ik ga dit jaar ook voor het eerst 200km doen. Hoofddoel is uitrijden maar zou het wel graag binnen 10 uur willen doen maar geen idee of dat tzt realistisch is. Zal aan m’n voorbereiding liggen :lol:
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
MrJaapie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 10 januari 2022, 10:31

Mrfrank schreef: za 28 januari 2023, 10:49 Leuk topic dit ! Ik ga dit jaar ook voor het eerst 200km doen. Hoofddoel is uitrijden maar zou het wel graag binnen 10 uur willen doen maar geen idee of dat tzt realistisch is. Zal aan m’n voorbereiding liggen :lol:
Succes! Ik heb het als erg vet ervaren. Nieuw doel: over 5 jaar de transalp
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Mrfrank schreef: za 28 januari 2023, 10:49 Leuk topic dit ! Ik ga dit jaar ook voor het eerst 200km doen. Hoofddoel is uitrijden maar zou het wel graag binnen 10 uur willen doen maar geen idee of dat tzt realistisch is. Zal aan m’n voorbereiding liggen :lol:
Ik ben vrij fit en rij regelmatig 200+ of meeruurs.

Vergis je niet want afhankelijk van de omstandigheden kan je er vlot 2 uur (of meer) op toe gaan geven als je minder fit bent en het terrein gewoon slecht(er) is.

Ik rij de meeste 200 afstanden (met hoogtemeters) in een uurtje of 8, maar het is wijzenlijk om dit soort dingen in alle weersomstandigheden te trainen omdat je dan een realistischer beeld krijgt van wat haalbaar is.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Eind december zit er tussen zonsopgang en zonsondergang in Drenthe Iets meer dan 7 en een half uur. Als je dit in 10 uur wil rijden, rijdt je dus deels in het donker. Het effect van slecht weer en vertraging daardoor kan dus versterken. In het donker met batterijen van je verlichting die opraken en je eigen batterij die op is kan de tijd snel oplopen als je door de modder moet ploegen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Net even gekeken, wij hebben vorig jaar meegedaan met de Bartje 200 totale tijd was 12:20(beweegtijd volgens Strava 10:31) gem. 21,6 km p.uur.
Gelukkig is het in de zomer veel langer licht dus lampen zul je niet nodig zijn, je zult wel moeten trainen op langere afstanden.vooral lang op de fiets zitten is nog wel een dingetje.
De beleving om zulke afstanden te fietsen is niet te beschrijven, en het is gewoon leuk om onderweg mensen tegen te komen met dezelfde bevlieging, om maar te zwijgen over de enthousiaste mensen langs de route en de pauzeplaatsen. 8)
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Lampen zijn inderdaad niet nodig, ik ben geen beginner qua techniek, fiets al heel wat jaren XC en ook regelmatig in de bikeparken te vinden dus het zal vooral een conditie/uithoudingsstrijd gaan worden. Train nu zowel met de racefiets als met de MTB. Fiets als onderdeel van de voorbereiding ook nog de Elfstedentocht op de fiets (235km). Wel heel veel zin in en het weer zal denk ik de meest onzekere factor zijn.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Vorig jaar voor het eerst meegedaan. Geluk gehad met het weer toen. 8:24 beweegtijd en 9 uur totaal. We hebben in het begin ook wel een paar keer in de file gestaan als we een singletrack op moesten.

Als voorbereiding een fiets voor op de weg gekocht, om in de winter mijn basisconditie op pijl te houden en in voorbereiding duurvermogen te trainen. Vooraf nog de Classico Borreti gefietst (170km).

Om uitgerust aan de start te staan had ik een lokale overnachting ervoor geboekt. Erna ook, om niet uitgeput nog 2,5 uur in de auto te moeten zitten.

Ik had een doel van 10 uur, wat ik ruimschoots heb gehaald. Soms valt alles op zijn plek 👍. Mooie ervaring, gezellig onderweg en goed georganiseerd. Voor herhaling vatbaar, al wil ik ook een keer proberen de Stoneman Arduenna rijden in 1 dag. Keuzes....
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Winterslag
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 30 januari 2023, 08:24

Ik heb me zojuist ingeschreven. Klinkt als een mooie tocht! Er waren alleen nog tickets voor startwave #8 te krijgen. Dat zal wel veeeeel file betekenen? Mountainbiken is nieuw voor mij, maar ben een goed getrainde fietser. Zou er nog kans zijn later te ruilen voor een eerdere wave?
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Ook ingeschreven. Ook wave 8. Vorig jaar ook wave 8 gestart. Wel wat file waar de echte singletracks beginnen. Maar het is geen wedstrijd. Even rust, reepje eten en praatje maken. Ruilen via de organisatie ging vorig jaar niet. Zal betekenen dat je vlak ervoor nog een kaartje moet kopen via MP of hier op het forum in een eerdere wave.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
maurice-29er
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 19 december 2011, 14:09
Mijn mountainbike: Bulls Wild Edge
Contacteer:

Ik ga deze ook voor het eerst doen dit jaar. Er is al veel gezegd over trainen en voeding. Maar welke fiets is er geschikt voor Bartje200?? Hardtail, fully, of gravelbike (beachracer)? Welke banden?
aart93
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Geschikt zijn ze allemaal.

Maar net wat je fijn vindt. Iets ligt rollend is wel het fijnste op zulke afstanden
Bamboocha
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 12 april 2021, 15:02
Mijn mountainbike: Ghost Lector fs

Ook van alles tegengekomen onderweg vorig jaar. Overgrote deel MTB met licht rollende banden. Deel gravelbike, die op de paar zanderige klimmetjes te kort schoten en iemand op een fatbike.
MTB = alles te rijden, 80% ietwat overkill
Gravel = 95% te rijden, 5% uitdagend
Fatbike/ enduro/ DH = sommige mensen genieten nou eenmaal van afzien.

Banden zijn weersafhankelijk en heel persoonlijk. Vorig jaar was droog en was mijn 2 x Ikon prima. Als het nat is zou ik iets meer allrounder kiezen.
Trek fuel 90
Trek y11
Giant MCM
Merida carbon race
Merida Big nine

Radon Jealous al10 SL
Cube Nuroad ex
Ghost Lector fs sf
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sommige mensen hebben een FS nodig als ze zo lang op de mtb zitten.
Of dat voor jou zo is weet je alleen zelf.

Om te trainen hoef je niet telkens 200km te rijden, maar het is wel fijn als je minstens 1x zo'n afstand in de benen hebt.
Dan weet je hoe je lichaam reageert op zo'n inspanning, dan kan je ervaring opdoen met voeding, drinken en ook met je materiaal.
Willem Altes schreef: zo 29 januari 2023, 13:58 Eind december zit er tussen zonsopgang en zonsondergang in Drenthe Iets meer dan 7 en een half uur. Als je dit in 10 uur wil rijden, rijdt je dus deels in het donker.
...
Bartje 200 is 17juni dus genoeg daglicht.
(maar wel 6 maanden minder om te trainen dan voor Drenthe 200)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hebben jullie je ingeschreven voor de toertocht of de wedstrijd?

Ik wil me inschrijven voor de 100, maar ga dit topic evengoed volgen. Ik vraag me af of ik voor wedstrijd of recreatief moet inschrijven.
Who needs roads when there's dirt
Plaats reactie