e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat zoiets wel kan
Maar de vraag is wie het kan.
Wellicht kan/mag je dealer het doen wanneer je de fiets met 27.5 achterwiel meeneemt.
Om te kijken of 27.5 bevalt kan je natuurlijk gewoon het wiel er in zetten en gaan rijden.
De ondersteuning stop dan iets te vroeg.
Maar als je van een 29*2.35 naar een 27.5*2.8 gaat dan is het verschil niet zo heel groot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Ja klopt, maar zo breed heb ik hem niet nodig...
Ben wel benieuwd naar het gedrag met een 27,5 achter. Zat ook erg te twijfelen tussen een cube 160 ( met 27,5 ) en een 140 ( met 29 ). Maar hier heb je met de 140 ( welke voor toch een veerweg van 150 heeft ) genoeg...

Ik las dat de dealers in de VK of Duitsland ( weet niet meer welke...) het zelf konden instellen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mate schreef: vr 27 januari 2023, 16:56 Ja klopt, maar zo breed heb ik hem niet nodig...
Ben wel benieuwd naar het gedrag met een 27,5 achter. Zat ook erg te twijfelen tussen een cube 160 ( met 27,5 ) en een 140 ( met 29 ). Maar hier heb je met de 140 ( welke voor toch een veerweg van 150 heeft ) genoeg...

Ik las dat de dealers in de VK of Duitsland ( weet niet meer welke...) het zelf konden instellen.
Heb je op de 160 gereden? Zo ja dan had je gemerkt dat die veel levendiger is dan de 140 ondanks dat die er wat meer veerweg heeft waar je overigens geen hinder van ondervindt. De dealer kan via zijn Bosch software instellen welke wielmaat de fiets heeft. Of hij het wil doen is een 2e.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Je kan de wielmaat beetje wijzigen in de app . Althans bij het Smart systeem , tis niet veel maar bv voor een andere bandenmaat , bv 29x2.6 of 29x2.1 .

De 140 en 160 hebben wel verschillende rijeigenschappen qwa beleving . Ik vindt de 27.5 veel speelser dan een tank ( 29") :D

voor wat het waard is , ik stond ook voor een keuze voor een Emtb , 29 of 27.5" , ben toen naar bikediscount gereden in D , en heb daar een proefrit geboekt op een Stereo 160 27.5" en een 140 29" , nu is het maar een kort stukje en niet echt een vergelijk , maar je krijgt wel een indruk van de fietsen . Uiteindelijk voor de 160 27.5 " gegaan en heeft al de nodige km's gemaakt in D , A , F , B en GB , bevalt zeer goed . Natuurlijk weet ik niet hoe de tripjes waren geweest op een 29" 140 , maar de termen als "overkill" of "genoeg in NL " gaat voor mij niet op qua veerweg :-D
...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Ik heb niet op de 160 gereden.... ook nog niet op de 140 ;-) Hij is door de dealer besteld en ik beslis pas na een proefrit. Ik rij nu op een Turbo Levo en deze is ook met 29 wielen en 150 veerweg. Verder zou ik met mijn lengte van 186 een XL van cube moeten hebben ( dit geld ook voor de turbo levo ) maar ik heb een L gevraagd om te proberen omdat ik nu ook een ( turbo levo ) L rij, welke beter bevalt dan de Turbo levo XL.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Snelle Buffer schreef: vr 27 januari 2023, 20:35 Je kan de wielmaat beetje wijzigen in de app . Althans bij het Smart systeem , tis niet veel maar bv voor een andere bandenmaat , bv 29x2.6 of 29x2.1 .

De 140 en 160 hebben wel verschillende rijeigenschappen qwa beleving . Ik vindt de 27.5 veel speelser dan een tank ( 29") :D

voor wat het waard is , ik stond ook voor een keuze voor een Emtb , 29 of 27.5" , ben toen naar bikediscount gereden in D , en heb daar een proefrit geboekt op een Stereo 160 27.5" en een 140 29" , nu is het maar een kort stukje en niet echt een vergelijk , maar je krijgt wel een indruk van de fietsen . Uiteindelijk voor de 160 27.5 " gegaan en heeft al de nodige km's gemaakt in D , A , F , B en GB , bevalt zeer goed . Natuurlijk weet ik niet hoe de tripjes waren geweest op een 29" 140 , maar de termen als "overkill" of "genoeg in NL " gaat voor mij niet op qua veerweg :-D
...
Vond jij het verschil zo groot tussen de 140 en 160? Ik zie dat veel mensen een te groot frame hebben wat misschien meer invloed op het stuurgedrag heeft dan alleen de wielmaat. ( niet voor niets dat Specialized is afgestapt van de standaard maat tabel..)

Mijn gebruik is hoofdzakelijk NL. Ik rij wel door dus sturen is wel belangrijk maar we hebben hier geen downhill..
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Tsja ,voor mij voelde de 29" meer een fiets die rechtdoor wil en minder is van de scherpe en technisch stukjes , de 27'5 ". Is meer het speelse gedrag in de technisch stukjes , persoonlijke ervaring maar ik denk dat beide het prima doen .
In theorie is de 29" sneller dan een 27'5" maar de berijder maakt wel verschil . Of dan mijn 170 mm veerweg te veel is in NL ?, voor mij niet , maar ben geen strava ridder :-D
Ik rij buiten de trails in NL ook af en toe een bikepark en downhill in bv A , en pak de nodige Hoogte meters alles gaat goed met mn stereo . Het is een echte alles kunner .
Al met al persoonlijk ....., suc6
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vergelijk de chainstay maar eens van de 140 en de 160.
Ik heb ook voor dezelfde keuze gestaan, op beide gereden en de keuze voor de 160 was binnen 2 minuten gemaakt.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Je kan ook er 1 tje huren en trail rijden bij bv Cubestore Leersum .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je fietsenmaker zo meedenkt met bestellen, dan wil hij vast wel meewerken met het instellen van een 27.5 achterwiel.
Over de keuze 140 160 kan ik weinig zeggen, behalve dat ik in mijn 29" LTHT (140mm) een 27.5 achterwiel heb geprobeerd en dat zit er nog steeds in.
Door een defecte naaf moest er weer een tijdje het 29" achterwiel er in, maar was blij toen het gerepareerde 27 wiel er wer in ging.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Wist niet dat er in Leersum een testcentrum zat. Ik ga eens kijken. Bedankt voor de reacties en ik laat het weten als hij er is. ;-)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2477
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ze hebben wat modellen van cube in de verhuur en bovendien geven ze eerlijk en kundig advies , de nazorg is ook dik voor elkaar .( eigen ervaring) .
Vlakbij zit oa de route Leersum / Amerongen .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Heb nog even de geometrie van de 140, de 160 en die van mijn huidige fiets naast elkaar gelegd; en die van de 160 komt het meest overeen met mijn huidige...
De maten die op mijn huidige fiets positiever zijn voor het stuurgevoel worden op de 160 gedeeltelijk ( hopelijk )gecompenseerd door de 27,5 wielen. Heb dus de bestelling om gezet en laat mij volgende week verrassen...

Wordt vervolgd ;-)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik denk dat je de goede keuze gemaakt hebt. :bier:
Mate
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 3 juli 2013, 22:26

Wie kan mij helpen?

Ik heb de 2022 en 2023 stereo hybrid 160 actionteam proberen te vergelijken qua specs; maar los van de oranje handvatten voor 2023 zie ik geen verschil ( los van de prijs... ) of zie ik iets over het hoofd?
Plaats reactie