Trek fuel ex 9.8 als downcountry fiets.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb 'toevallig' zowel de Top Fuel (vorige model) in carbon én de Fuel EX (ook vorige model) in aluminium. De eerste met X0 AXS (electrisch) en de tweede met GX, allebei Eagle uiteraard ( Ik ben voor het eerst mijn 1,87m en 98kg ook naar XL gegaan en zwaardere fietsen. De Top Fuel vind ik lekkerder; wel 115/120mm veerweg t.o.v. de 130/140mm van de EX maar toch ruim genoeg voor wat ik zoek. Beide fietsen zijn steviger én zwaarder dan m'n vorige Spark RC met 100mm. Al was dat frame niet alleen (veel) lichter maarrrrrr ook veel stijver! Alleen de vork flexte daar nog (32mm) Dit was een heerlijke fiets en nu tweedehands met 110 mm voorvork te vinden. De zithoek wordt dan wel wat flauwer en met jouw lengte zal je zadel vanzelf ver naar achteren staan. Nieuwe geometrieën zijn slack in de stuurhoek en steil in de zithoek en da's voor grote kerels ideaal!

Voor mijn stijl (90% NL in het bos) is het zeker de Top Fuel. Goeie alternatieven zijn dan denk ik de nieuwe Spark/Spark RC, de Kona HEI HEI, Cannondale Scalpel SE. De nieuwe Trek Top Fuel is wellicht het antwoord op jouw vragen want mooi tussen de Top Fuel en de oude EX in. De nieuwe EX is een 100% trailbike met bijna enduro trekjes (120/120 mm) Die nieuwe Top Fuel heeft ook nog eens een bijzonder effectieve achtervering waardoor een lockout niet nodig is. De zithoek is trouwens ook modern steil.

De 'oude' Spark RC in XL zou je denk ook passen. Ik vond 'm in 2017 te lang en met een te lange zitbuis (54cm) maar met jouw lengte denk ik minder een probleem. Zullen alleen tweedehands minder te vinden zijn.

Als je in Noord NL woont mag je m'n fiets(en) wel eens testen. Succes met je keuze!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
SnowBall
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 december 2022, 14:19

Bedankt voor je uitgebreide reactie en voor je aanbod! Ik woon echter in Brabant dus je aanbod moet ik helaas afslaan. Alsnog tof van je :-q .

Ik ben afgelopen weekend een rc 900 team misgelopen. Iemand een aangepast bod gedaan nadat ie erop terug kwam, alleen was ik een weekend weg en dus werd mijn bod gebruikt om elders iets meer te krijgen. Het is wat het is 😑.

Volgens mij zit ik inmiddels aardig op het juiste spoor. Rc900 met 110mm, oiz 120mm wellicht een lux tr of iets dergelijks.

Nog ff geduld hebben :tong
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Ik ben onlangs gewisseld van een 2014 epic (wel met 120mm pike voorop) naar een radon slide met 150mm pike en 140mm achter. De andere geometrie is wel even wennen, maar is vooral dat; wennen. Hard naar beneden merk ik daar de voordelen wel van.

Wat betreft de veerwegen: de nieuwe fiets heeft (veel) meer veerweg, maar qua deinen of 'los' gevoel is dat eigenlijk helemaal niet het geval. Zitten nu alleen wel minion DHF banden op, die worden gewisseld voor wat lichter rollend rubber.

Gewicht is wel hoger, dat maakt natuurlijk uit, maar met ruim 100 kilo aan eigen massa vind ik dat toch minder van belang
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies, alles is relatief.
De nieuwe fiets van Gunther is zwaarder en heeft meer veerweg.
Hoewel het op de stopwatch een paar seconden zal schelen is het vooral een langzamer gevoel. De fiets voelt wat logger en strijkt alles glad, dus de beleving is anders.
Maar zolang je zelf geen afgetrainde fitfucker bent en je geen wedstrijden rijdt maakt het echt niet uit.
Het gaat toch vooral om het plezier.
Maar aan de andere kant, als je denkt dat je op een zwaardere fiets geen plezier kunt beleven, tja...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SnowBall
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 29 december 2022, 14:19

ThaSingleTrackMastah schreef: di 24 januari 2023, 21:05 Maar aan de andere kant, als je denkt dat je op een zwaardere fiets geen plezier kunt beleven, tja...
ow ik geloof direct dat er voldoende lol te beleven is op een iets zwaardere fiets. wat je zegt het zal deels wel tussen de oren zitten maar ook daar ben ik enigzins gevoelig voor.

wellicht zijn er motorrijders hier aangehaakt maar je kunt het vergelijk met een volle dag toeren in limburg. Je zit veel comfortabeler op een hoge toer motor dan op de een buikschuiver. maar toen er eenmaal een andere motor moest komen, toch weer die buikschuiver. daar zit een bepaalde beleving aan gekoppeld die ik de funfactor noem hehe

nu ben ik inmiddels wat ouder geworden, en op terug te komen op fiets, ik hoef echt niet meer over elke wortel te worden gelanceerd op een HT, maar het gevoel dat er iets gebeurt wanneer je wel eens op de pedalen gaat staan vind ik wel lekker :winkie:

zodra de zoektocht erop zit zal ik een foto plaatsen van het nieuwe rag-materiaal 👹
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Ik ben ook een gelukkige eigenaar van een 9.8 '21 frame. Omdat het een garantiegevalletje was is ie afgemonteerd met onderdelen van een EX7 van een paar jaar daarvoor. Ondertussen wel wat geupgrade, maar niet specifiek met lichte(re) onderdelen. Hij blijft dus een beetje aan de zwaardere kant. Nooit gewogen, maar het verschil tijdens het achterop de auto tillen van een carbonnen Scott Spark 930 uit 2015 en mijn bike, is aanmerkelijk te noemen.

Toch is dat voor mij niet echt een probleem. Ik weet dat als ik écht makkelijker wil klimmen, de goedkoopste (is niet gelijk aan 'makkelijkste' ;)) winst zit in die paar kilo lichaamsgewicht eindelijk eens te verliezen :bier:

Maar na het klimmen komt meestal het afdalen en is het de EX (en die paar extra eigen kilo's) die een smile op mijn gezicht toveren. Het gemak waarmee het afdalen gaat is soms beangstigend, terwijl het toch leuk/spannend blijft. De snelheid ligt gewoon hoger waardoor het evengoed alle hens aan dek blijft. Voor mij dan, want de EX zit dan nog (lang) niet aan de grens.

Vaak rij ik rond op de UHR. HVLV meestal. Tuurlijk is de EX daar overkill, maar hé, hoe leuk is het om die overkill te gebruiken om de lastige lijntjes proberen wat harder dan anders aan te vallen.
Verder schelen de standaard Bontrager XR banden tov mijn Barzo's heel veel. Zowel in gewicht als weerstand kwam ik op de aanrijroutes van de hel in de hemel na het wisselen.

Succes met kiezen. Er is genoeg leuks te krijgen
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie