Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
ProCaliber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 13 januari 2023, 11:41
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.5

Niet helemaal nieuw op het forum, maar dacht laat ik mij toch maar eens aanmelden.

Ik ben 5 jaar geleden begonnen met een instapmodel van Sensa, door de jaren veel aan veranderd, maar ik zat er de laatste jaar toch niet zo lekker meer op.
Sinds kort heb ik een Trek Procaliber 9.5, nu al een paar ritjes met een lach op m'n gezicht gefietst.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom, en blijf lachen :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
SvenSteven
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 januari 2023, 13:55
Mijn mountainbike: Giant Talon 2 2020

Hoi allemaal.

Ik ben Steven, en mountainbike al vele jaren 'behoorlijk recreatief': wel leuk klimmen en dalen, routes rond Nijmegen of in de Ardennen, maar hoewel ik regelmatig anderen inhaal, snellen de echte snelle mountainbikers me vrij snel voorbij. Vaak rij ik samen met één of meerdere vrienden: die zijn ook niet zo fanatiek ;)
Ik heb een Giant Talon 29 inch uit 2020, en dat is voor mij een prima mountainbike.

Van de zomer heb ik een Giant Rincoh uit 2007 gekocht op marktplaats. Het idee: af en toe fiets ik met een vriend of vriendin die zelf geen mountainbike hebben, en dan kan ik of die ander op de Rincoh en kunnen we lekker samen biken. Daarnaast past ie veel makkelijker dan mijn 29 inch fiets in m'n Peugeot 107, en op de camping of onderweg op vakantie bij een supermarkt, durf ik dat ding wel buiten zonder slot te laten staan, en die Talon daar durf ik dat niet echt aan. En daarnaast: ik had de laatste week van de zomervakantie zin om wat te hobbyen, en ik zag deze Rincoh met een vastzittende voorvork voorbij komen. Na een beetje klussen, reed ie weer soepel, en met wat uurtjes inlezen en uitproberen heb ik die voorvork ook los gekregen en geschuurd en gesmeerd, en hij deed het weer 'goed'. Nou ja....'goed': dat ding hoor je tikken na elke keer dat ie een bobbel over is geweest (volgens mij tikt ie als de vork weer 'terugschiet'). Nu had ik op marktplaats net een oude Rock Shox uit de jaren 90 gekocht met goede buislengte om de Rincoh weer ietsje beter te maken, maar de canti studs ontbreken, dus ik kan er vooralsnog weinig mee (zie het topic 'gevraagd'). Wel is het een leuke aanleiding om lid te worden van dit forum. Ik ben ook wel geïnteresseerd om op de hoogte te blijven van bv. de rechtzaken rond het open houden of sluiten van de mountainbikepaden, al word je daar misschien niet zo vrolijk van. Sowieso lijkt het me leuk om af en toe hier op het forum te lezen, al zal ik er denk ik niet het hele jaar door dagelijks of wekelijks op zitten. In de vakantie misschien vaker dan anders :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MTBoeing
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 11:40
Mijn mountainbike: Cube race One 2021

Hallo MTB'ers,

mijn naam is Ricardo, 55 (nog net) en beginnende MTB'er. Ik heb een anderhalf jaar geleden een Cube hardtail gekocht en heb er veel plezier van maar wist dat het een low-end fiets was om te zien of ik het ook werkelijk veel ging doen.... Ook heb ik gemerkt dat het frame wat aan de grote kant is, heb er redelijk vaak op gefietst maar niet echt 'hard' zoals de jongere generatie mogelijk met zijn fiets omgaat.

Nu wil ik eigenlijk een een fully, met droppost, de reden van de fully is dat ik gemerkt heb dat de singletracks soms erg irritante hobbels hebben, die vooral in de achtervork versterkt worden.. en aangezien mijn frame iets te groot is, heb ik te weinig clearance met het zadel (ook niet echt ruimte voor een drop-post). vooral mijn verhouding beenlengte en bovenlichaam heeft hier mee te maken. door een fully met drop-post te kiezen heb ik daar meer speelruimte mee had ik het idee.

Ik ga dit forum eens goed doorspitten (alvast bedankt voor alle info in dit forum) maar mochten er wat tips zijn.. let me know.
⚠️Slow Rider Ahead⚠️
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Welkom,
Ik heb destijds met mijn 57 jaar hetzelfde probleem gehad, ik was begonnen met een Rockrider met eigenlijk een te groot frame. Ik kon er wel een dropper inzetten, maar die gingen allemaal stuk. (Goedkoper Chinese zooi).
Ik heb na een jaar (en door mtb’en 15 kilo lichter) een fully gekocht met dropper en dat werd eveneens een Rockrider(AM-50-s) waar ik nu al meer dan jaar veel plezier mee beleef. Ik rij overigens ook niet zo hard; wordt standaard ingehaald overal, maar ik rij om ervan te genieten en vooral van de mooie omgeving (en).
mountainbiken: It's ok to be crap
roelwillems
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 februari 2023, 13:51
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race (2018)

Hi allemaal,

Mijn naam is Roel, 38 jaar woonachtig in Zuid-Holland zo ongeveer naast het Hoge Bergse Bos (Bergschenhoek).
Na enkele jaren geleden te zijn gaan wielrennen heeft het fiets-virus me echt goed te pakken. Ben gestart op een racefiets maar al snel is daar ook een gravel/bikepacking/winter-fiets bij gekomen. Vorig weekend knoop doorgehakt en ook een mountain bike aangeschaft (Cube Reaction C:62 race uit 2018 in zeer goede staat). Nu is fietsen en trainen voor mij niet nieuw, zit zo'n 4/5 dagen per week op de fiets, maar mountain biken is dat wel dus ik hoop hier op het forum veel van jullie te leren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welkom allemaal.
Veel plezier op de fiets en op het forum :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
al_x
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 februari 2023, 12:35

Hoi allemaal,
niet helemaal nieuw begin 00's redelijk veel gemountainbiked maar door tijdgebrek en een gestolen fiets uiteindelijk gestopt. Van plan om weer te beginnen en een beetje aan het rondkijken voor een 2de hands fiets heb tegenwoordig weer wat meer tijd.
In het verleden ook meerdere fietsen compleet opgebouwd e.d. is er qua onderdelen veel verandert waar ik rekening mee zou moeten houden? Ik zie dat 26" er tegenwoordig bijna helemaal uit is en het allemaal 29" of 27,5" voor de kleinere maten is. En lijkt alsof de (versnellings)groepen allemaal 1-2 klasses zijn opgeschoven qua prijs, is de kwaliteit ook meegegaan en is tegenwoordig bijvoorbeel alivio al goed genoeg voor redelijk mountainbiken? Ik weet nog dat je toen eigenlijk minimaal deore zou willen.
Gebruikersavatar
MTBoeing
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 11:40
Mijn mountainbike: Cube race One 2021

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 17 februari 2023, 12:59 Welkom,
Ik heb destijds met mijn 57 jaar hetzelfde probleem gehad, ik was begonnen met een Rockrider met eigenlijk een te groot frame. Ik kon er wel een dropper inzetten, maar die gingen allemaal stuk. (Goedkoper Chinese zooi).
Ik heb na een jaar (en door mtb’en 15 kilo lichter) een fully gekocht met dropper en dat werd eveneens een Rockrider(AM-50-s) waar ik nu al meer dan jaar veel plezier mee beleef. Ik rij overigens ook niet zo hard; wordt standaard ingehaald overal, maar ik rij om ervan te genieten en vooral van de mooie omgeving (en).
Hoi MWTGB,

Bedankt voor je leuke reactie, geeft de burger moed, er zijn zoveel afkortingen en tech benamingen dat er werkelijk door de bomen het Single track soms niet meer te vinden is, Ik blijf nog even bij mijn huidige fiets, tot dat ik beter geïnformeerd ben. En het lijkt allemaal ook zo op elkaar..

Afijn, Ik lees rustig verder.. ;-)
⚠️Slow Rider Ahead⚠️
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

al_x schreef: do 23 februari 2023, 12:48 Hoi allemaal,
niet helemaal nieuw begin 00's redelijk veel gemountainbiked maar door tijdgebrek en een gestolen fiets uiteindelijk gestopt. Van plan om weer te beginnen en een beetje aan het rondkijken voor een 2de hands fiets heb tegenwoordig weer wat meer tijd.
In het verleden ook meerdere fietsen compleet opgebouwd e.d. is er qua onderdelen veel verandert waar ik rekening mee zou moeten houden? Ik zie dat 26" er tegenwoordig bijna helemaal uit is en het allemaal 29" of 27,5" voor de kleinere maten is. En lijkt alsof de (versnellings)groepen allemaal 1-2 klasses zijn opgeschoven qua prijs, is de kwaliteit ook meegegaan en is tegenwoordig bijvoorbeel alivio al goed genoeg voor redelijk mountainbiken? Ik weet nog dat je toen eigenlijk minimaal deore zou willen.
Welkom! En inderdaad, Deore is nog steeds wel het minimum, bij voorkeur SLX.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat hangt er een beetje vanaf vind ik, de kwaliteit van de onderdelen is ook wel omhoog gegaan. Ik denk dat je de huidige Alivio best kunt vergelijken met Deore van vijftien jaar geleden. En het hangt ervan af wat je onder mountainbiken verstaat. Voor sommigen is dat met mooi weer eens per week een bostoertje, voor de ander is het in weer en wind drie keer per week doorbikkelen.

Afhankelijk van dat gebruik denk ik dat je soms met Alivio ook toe kunt.
Met de huidige Deore heb je al best goed spul te pakken. Bij Sram zou ik NX als ondergrens zien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
al_x
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 23 februari 2023, 12:35

Ik fiets in alle typen weer en als de conditie het weer toelaat ook toertochten in de alpen / dolomieten. Ben uiteindelijk voor een 2de hands GT zaskar gegaan met een mix van sram x9 en x0 componenten.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

roelwillems schreef: wo 22 februari 2023, 14:07 Hi allemaal,

Mijn naam is Roel, 38 jaar woonachtig in Zuid-Holland zo ongeveer naast het Hoge Bergse Bos (Bergschenhoek).
Na enkele jaren geleden te zijn gaan wielrennen heeft het fiets-virus me echt goed te pakken. Ben gestart op een racefiets maar al snel is daar ook een gravel/bikepacking/winter-fiets bij gekomen. Vorig weekend knoop doorgehakt en ook een mountain bike aangeschaft (Cube Reaction C:62 race uit 2018 in zeer goede staat). Nu is fietsen en trainen voor mij niet nieuw, zit zo'n 4/5 dagen per week op de fiets, maar mountain biken is dat wel dus ik hoop hier op het forum veel van jullie te leren.
Welkom Roel. Bikers herkennen elkaar meestal aan de fiets dus wie weet zie ik je een keer rijden op Bergschenhoek.
Ik rij bij droog weer elke wo- of do-avond 2 rondjes, plus wat klooien op het TTF park. (Vaak de enige daar, dus kom eens kijken)

Ik ben herkenbaar aan een felblauwe Neuron, en een ouwe kop. :winkie:
Gebruikersavatar
Pollygrav
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 april 2023, 13:11
Mijn mountainbike: Polygon Bend R2 '23

Hallo! Ook ik heb me, na al veel gelezen te hebben, aangemeld. 42 jaar jong en ik rij met een gravelbike door de omgeving van Tiel.
Plaats reactie