Mtb Route Rietplas (Emmen)

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Tijd voor een nieuw topic.

Enige tijd terug zijn we met een aantal vrijwillgers begonnen met het verbeteren en vernieuwen van de mtb route.
(Deze route ligt tussen Emmen en Erica in Drenthe en is te benaderen op onderstaande locaties.)
Al snel kregen we ondersteuning van de Gemeente Emmen, Recreatieschap Drenthe en FTC Emmen.

Hiermee zijn we nu gestart met een werkgroep en is ons een budget- en zijn materialen aangeboden.
Er is een plan gemaakt voor het herstellen, plaatsen van features en de nieuwe stukken route welke erbij gaan komen.

We zijn nu met een aantal vrijwillgers gestart met het opknappen en herstellen van de route. Er is zijn ook alvast een aantal nieuwe features geplaatst zoals een paar drop’s en een kleine rockgarden.

De komende tijd zullen er dus veel updates plaats vinden en halverwege het jaar (datum volgt) zal de route officieel heropened worden icm een fiets gerelateerd evenement.

Routes

De route is bereikbaar via onderstaande adressen:

Parkeerplaats de Grote Rietplas
Ericasestraat/Grote Rietplas
7887GA Emmen

Parkeerplaats Center parcs Parc Sandur
Sandurdreef 5
7828AA Emmen

Parkeerplaats de Kleine Rietplas
Kleine Rietplas 1
7827 XZ Emmen

Vrijwilligers
We zijn nu met een kleine groep vrijwilligers vanuit FTC Emmen aan de slag. Uiteraard zijn we altijd op zoek naar meer vrijwillgers. Hiervoor kan je contact opnemen via PB.


Werkzaamheden
Op dit moment word er nog gekapt en gesnoeit, dus her en der zijn er een aantal omleidingen. We kunnen vanaf half Februari wederom de volledige route weer herstellen waar nodig en deze gebruiken.

We zijn op dit moment druk bezig met alle bebording in orde te maken. Een aantal stukken zullen Rood worden, waar een groot deel Blauw blijft.

Ook worden er aantal nieuwe stukken toegevoegd aan de route. Deze zullen tzt opgenomen worden in de gpx bestanden.


Samenstelling
De Mtb Route Rietplas word samengevoegd met een aantal routes in de omliggende gebieden zoals de mtb route Emmerdennen, Mtb route Exloo en Mtb route Noordbargerbos. De bebording, verbindingsroutes en gpx bestanden volgen snel!

Informatie voorzieningen
De updates van de mtb route zullen hier ook worden vermeld. We zijn uiteraard ook te vinden op social media!

https://www.facebook.com/groups/3421934 ... ?ref=share

https://instagram.com/mtbgroterietplas? ... MyMTA2M2Y=

https://www.mtbroutes.nl/drenthe/emmen-grote-rietplas
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Goed om te zien dat er na jaren weer effort wordt gestoken in de routes van Emmen. Afgelopen week de Rietplas al ff gefietst en daar is al veel vooruitgang geboekt! Keep up the good work!
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Bedankt voor je positieve reactie Ryan!

We kunnen op het moment weinig doen ivm de broedperiode, maar we zullen de kleine zaken blijven aanpakken. De grotere TTF’s en de nieuwe (extra) lussen zullen er na de zomervakantie bij gaan komen.

Overigens is 11 Maart de officiele start van het Project Mtb-routes Emmen eo. gegeven. Hieronder een stuk van één van de kranten welke aanwezig waren.

https://dvhn.nl/drenthe/Routes-voor-mou ... 95059.html
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb de route (en die van Noordbarge) afgelopen vrijdag even gereden , het is duidelijk te zien dat er wat gedaan is , en wat extra's toegevoegd. Uiteraard links en rechts even wat recent aangelegde jumps meegenomen. 1 heb ik niet gedaan omdat ik de aanloop nogal kort vind (bocht om en direct een jump) Wat mooi zou zijn is als de delen over het gras (die nu erg drassig zijn) ook door het bos zouden kunnen lopen. Maar er is een goed begin gemaakt zodat het er weer een stuk beter bij ligt :-D
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

melf#50 schreef: di 21 maart 2023, 23:34 Ik heb de route (en die van Noordbarge) afgelopen vrijdag even gereden , het is Gmbo uurbkopo duidelijk te zien dat er wat gedaan is , en wat extra's toegevoegd. Uiteraard links en rechts even wat recent aangelegde jumps meegenomen. 1 heb ik niet gedaan omdat ik de aanloop nogal kort vind (bocht om en direct een jump) Wat mooi zou zijn is als de delen over het gras (die nu erg drassig zijn) ook door het bos zouden kunnen lopen. Maar er is een goed begin gemaakt zodat het er weer een stuk beter bij ligt :-D
De route over het gras gaat verdwijnen. We gaan hier de komende tijd uitvlaggen in het bos erachter. Hierdoor komen er ook meer hoogtemeters en lengte in de route.

De drop vanuit het bos is zeker te doen. De komende tijd komt er een 2e aanloop naar deze drop. :-q
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Mijn oudste zoon (7 jaar) is sinds een aantal maanden lid van WSV en ik probeer elke zondag de Kleine Rietplas te fietsen met hem. Ideale route voor een kind om de sport te leren. Hij kan de technisch uitdagende delen overslaan en de klimmetjes zijn niet extreem. Hij vind vooral de trappen en kleine drops fantastisch! Laatst ook Noordbargebos gedaan met hem maar die vond hij maar saai. Ook vind een kind van 7 mul zand helemaal niks, dat het goed voor de controle en training is dat interesseert hem niet :lol:
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel

Fiets ook regelmatig Noordbargerbos trouwens, nu begreep ik dat die niet onder het beheer van de bouwers van de Rietplas valt. Ik wil daar ff mee in gesprek, we moeten als mtb’ers uit omgeving Emmen een goed gesprek gaan voeren met het beheer van Manege de Eekwal. Constant lopen er ruiters over de mtb route, alles wordt kapot getrapt en ligt onder de paardenstront, echt ontzettend storend.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ryan_86 schreef: di 1 augustus 2023, 17:01 Fiets ook regelmatig Noordbargerbos trouwens, nu begreep ik dat die niet onder het beheer van de bouwers van de Rietplas valt. Ik wil daar ff mee in gesprek, we moeten als mtb’ers uit omgeving Emmen een goed gesprek gaan voeren met het beheer van Manege de Eekwal. Constant lopen er ruiters over de mtb route, alles wordt kapot getrapt en ligt onder de paardenstront, echt ontzettend storend.
Dan moet je contact opnemen met de FTC Emmen. Ze krijgen subsidies om die route te onderhouden. Hebben ze een paar geleden ook gekregen en toen welgeteld 3 nieuwe routepalen geplaatst.
De FTC doet ook voor dat ze achter het onderhoud van de Rietplas zitten, die voorzitter trots op de foto met een artikel in het lokale rondje.
FTC is ook goed om toertochten over vaste routes te organiseren, maar een keer helpen met onderhoud ho maar.

En ja, er zit wat irritatie bij mij….
Ryan_86
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 29 augustus 2018, 12:53
Mijn mountainbike: 2023 Cannondale Scalpel


Dan moet je contact opnemen met de FTC Emmen. Ze krijgen subsidies om die route te onderhouden. Hebben ze een paar geleden ook gekregen en toen welgeteld 3 nieuwe routepalen geplaatst.
De FTC doet ook voor dat ze achter het onderhoud van de Rietplas zitten, die voorzitter trots op de foto met een artikel in het lokale rondje.
FTC is ook goed om toertochten over vaste routes te organiseren, maar een keer helpen met onderhoud ho maar.

En ja, er zit wat irritatie bij mij….

Ik merk het haha! Zal ze eens een mail sturen. Lijkt nergens op. Als ik zelf bij de manege langs ga wordt het sowieso slaande ruzie, sta nou niet helemaal bekend om mijn geduld in discussies.
- 2023 Cannondale Scalpel Carbon 2
- 2022 Trek Procaliber 9.8 (retired)
-2021 Trek Supercaliber 9.7 (retired)
-2018 Specialized Epic Comp (retired)
- 2017 Canyon Neuron AL 6.9 (retired)
- Merida Big Seven 100 (retired)
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Misschien helpt het om contact op te nemen met de boswachter en vraag daar eens hoe het zit. Informatie hierover staat op de lokale paardrijsite
https://paardenprovincie.nl/emmen-sleen/
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Willem Altes schreef: do 3 augustus 2023, 13:37 Misschien helpt het om contact op te nemen met de boswachter en vraag daar eens hoe het zit. Informatie hierover staat op de lokale paardrijsite
https://paardenprovincie.nl/emmen-sleen/
SBB heeft vorig jaar de MTB route in het Noordbargerbos afgesloten omdat er geen onderhoud meer gedaan werd. Destijds waren het de Mudbikers uit Nieuw Amsterdam die de route genaakt hebben en onderhoud zouden moeten doen. Dit was ook voor de route Rietplas. Onderhoud bij de Mudbikers was 1 keer per jaar met de bosmaaier rond. De Mudbikers zijn een aantal jaar geleden gefuseerd met de FTC. Qua onderhoud is er niks veranderd, behalve dat een aantal fietsers het onderhoud bij de Rietplas maar zelf is gaan doen, waarvoor niks dan hulde.

De FTC heeft inmiddels met SBB een overeenkomst als ik het goed heb en zou onderhoud bij het Noordbargerbos moeten doen. Dat er paarden op de route lopen is deels ook wel onwetendheid. Als de FTC nou zelf onderhoud doet en het gesprek met de manege aangaat, kom je al een heel eind. Aantal week terug ook een hele groep ruiters op de route. Uitgelegd wat de voor ons bekende routepalen betekenen. Groot deel is niet eens op de hoogte daarvan.

Vanuit de club waarbij we het onderhoud aan de route Sleen/Kibbelkoele doen, gaan we het gesprek ook aan. Kost soms wat tijd en moeite, maar je kan een hoop bereiken.

De FTC riep ooit ook dat SBB niks wil. Vond ik wel wat apart, aangezien we in Sleen dezelfde boswachter hadden. Zou het dan toch aan de instelling en manier van communiceren liggen ;)

Ben trouwens benieuwd naar de uitbreidingsplannen van de Rietplas.
maxx0r
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28 april 2023, 14:03
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3 | Marzochhi Z2 | Shimano SLX

Tof :) Mijn ouders wonen er vlakbij, zal hem eens een kans geven. Laatst denk ik al per ongeluk op de racer een deel van de route gedaan toen ik op 100+km wou uitkomen toen ik naar mijn ouders was gefietst.
ATBJasper
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 11 april 2007, 17:17
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Hoe staat het er voor met de aanpassingen en uitbreidingen van deze route? Ik ben eerste week van september in de buurt (Centerparcs Huttenheugte) en wil een rondje gaan doen.
beter 1 fiets onder je kont, dan tien in de schuur
maxx0r
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 28 april 2023, 14:03
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3 | Marzochhi Z2 | Shimano SLX

ATBJasper schreef: di 8 augustus 2023, 12:04 Hoe staat het er voor met de aanpassingen en uitbreidingen van deze route? Ik ben eerste week van september in de buurt (Centerparcs Huttenheugte) en wil een rondje gaan doen.
Volgens de reviews wel beter. Ik zou zelf Sleen/Kibbelkoele ook overwegen als ik daar zat.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1378
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

maxx0r schreef: di 8 augustus 2023, 13:49
ATBJasper schreef: di 8 augustus 2023, 12:04 Hoe staat het er voor met de aanpassingen en uitbreidingen van deze route? Ik ben eerste week van september in de buurt (Centerparcs Huttenheugte) en wil een rondje gaan doen.
Volgens de reviews wel beter. Ik zou zelf Sleen/Kibbelkoele ook overwegen als ik daar zat.
Wij van WC-Eend zeggen dat je gewoon Sleen OOK moet gaan doen.
Plaats reactie