Freewheelsound

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Onyx ook hier, op de Evil is het echt super, ik hoor alleen de trail, takjes, steentjes ( mijn gehijg ) en verder niks.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Ik heb een onyx vesper op mijn tallboy. Perfect, ware het niet dat hij kapot gegaan is. Ik krijg een nieuwe via garantie, maar het duurt nogal.
Nu tijdelijk hope, contrast is groot.
Op mijn andere fiets sinds kort industry9 hydra. Heel anders, maar het heeft ook wel wat dit geluid.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ramonn schreef: di 15 november 2022, 23:12 ...Perfect, ware het niet dat hij kapot gegaan is...
Volgens mij staan hier twee zaken in één zin die niet verenigbaar zijn ;-)

Over ratelende freewheels: in NL vind ik een rateltje niet onprettig, werkt vaak goed als bel en je bent een groot gedeelte van de tijd aan het trappen waardoor je je naaf sowieso niet hoort. In de bergen daal je soms lang achtereen en dan vind ik een luide naaf soms een beetje storend.

Maar bij de aanschaf van een naaf is het geluid voor mij geen criterium.
Betrouwbaarheid en prijs staan hoger op de prioriteitenlijst.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

kermit schreef: do 17 november 2022, 11:03
Ramonn schreef: di 15 november 2022, 23:12 ...Perfect, ware het niet dat hij kapot gegaan is...
Volgens mij staan hier twee zaken in één zin die niet verenigbaar zijn ;-)
Daar heb je helemaal gelijk in. Voor mij is het geluid perfect, namelijk niet aanwezig. Het fietsgevoel is ook perfect voor mij. Dat hij op een heel verkeerd moment kapot gegaan is was zeker niet perfect. Misschien is de vesper iets te licht uitgevoerd, de normale Onyx naaf is denk ik iets sterker. Maar het kan natuurlijk ook dat ik gewoon botte pech heb gehad en dit een grote uitzondering is.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

De Vesper is inderdaad wat lichter dan de reguliere versie en schijnt bij de introductie ook wat problemen gehad te hebben. Onyx adviseert de reguliere versie voor zwaardere rijders en zwaardere belasting.

https://www.mtbr.com/threads/onyx-vesper-woes.1156601/
On the initial launch of the Vesper we did see some hubs roll out with a thin walled driver unfortunately. For most this did not cause any issues but larger riders did face some slipping after a period of riding. We remedied the issue on Vesper hubs

We suggest the classic for larger riders or applications such as E-bikes. At 200 lbs. you would be right in between the two.

What you will notice between the Vesper and the Classic is the wind up. The Vesper using a smaller clutch stack will have the feeling of slightly more ramp up on heavy loads ie. steep or punchy climbs, where as the Classic model with larger clutch stack will not work as hard to accept that torque value.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

dat zal het zeer waarschijnlijk geweest zijn. Ik heb hem direct besteld toen bekend werd dat de vesper op de markt zou komen, dus was een van de allereersten. Ik fietste met mijn idworx al met de normale, was daar erg tevreden mee. Dus toen ik mijn nieuwe tallboy wilde gaan opbouwen heb ik direct voor de Vesper gekozen.
Ik ben niet heel zwaar, doe ook geen heel gekke dingen. Maar probeer de fiets wel als 'down country' fiets te gebruiken zoals die bedoeld is.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

https://www.youtube.com/shorts/0ifAQu3VtfI
Duke mad max 70T ratchet

in de praktijk/buiten klink ie behoorlijk subtiel op lage snelheden, bij 25+km/uur klinkt het wat intenser, maar prima vervanger van de bel in het bos :evil:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klinkt nagenoeg hetzelfde als een DT 🤔
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik had een DT240, waar de ratel flink afhankelijk was van de smering maar altijd wel luid.
Nu een nieuwe DT370 LN, ik denk met een 18t ratchet en die is heel erg stil. In combinatie met stille dempers en geen chainslap vind ik het echt een hele nieuwe ervaring om stil af te dalen. Heel benieuwd hoe dit op echt lange afdalingen is. In de Alpen, helemaal solo op een AM tocht gaat zo'n ratel op een gegeven moment wel irriteren vind ik.
Plaats reactie