5-11-2022 Nunspeet MTB tocht

Bij een evenement geweest? Laat ons weten hoe het was! Een tocht die we niet mogen missen? Plaats 'm.
Plaats reactie
jerry
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 26 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Rabo Veldtoertocht

Op de eerste zaterdag van november organiseert Toerclub De Volharding in Nunspeet de RABO Veldtoertocht.

Met routes van 30, 50 en 60 kilometer komen zowel beginnende als gevorderde mountainbikers aan hun trekken.

Daar waar vroeger de rit over meerdere gemeentegronden ging, is het ons nu gelukt om een schitterende tocht te maken op alleen maar het gemeentegrond van de gemeente Nunspeet. De mooie singletracks van het Zandenbos, Willemsbos en Hendriksbos zullen hier allemaal in zitten en daarnaast worden er ook wat langere paden met natuurschoon gefietst.
Als er gevaarlijke oversteken zijn, word je geholpen door vakkundige verkeersregelaars. Ook aan de innerlijke mens is gedacht met royaal ingerichte verzorgingsposten langs de route. Leuk element is dat je op de route ook een paar keer de keus kunt maken uit een "easy" en een "extreme" parcours.

Alle afstanden zijn zeer de moeite waard, mede door de prachtige stukken natuur die worden doorkruist. Met dank aan de natuurbeheerders van Staatsbosbeheer, Gemeente Nunspeet en Willemsbos is het landschappelijk een schitterend en zeer afwisselend parcours. De routes zijn bijna 100% onverhard.

Inschrijven en starten
Inschrijven voor deze veldtoertocht, met "Goed geregeld" keurmerk, kan vanaf 8.00 uur, vertrekken mag vanaf 8:30 uur.
Je kunt bij de inschrijving gebruik maken van Scan & Go.
De deelnemers voor de 30 en 50 kilometer kunnen starten tot 10:00 uur, deelnemers voor de 60 kilometer tot 9.30 uur.
Jeugd tot en met 15 jaar kan gratis meedoen en ook met een groep meefietsen onder begeleiding van enkele ervaren clubleden (verzamelen bij start om 9.00 uur).

Startlocatie
Sporthal De Feithenhof
Electraweg 5
8071 CX Nunspeet

Routes
Het parcours is zeer afwisselend. Je komt over interessante technische stukken met veel singletracks, maar er zitten ook bredere en snellere zandpaden en karrensporen in de route. De route is bijna 100% onverhard en gaat door bos en heidevelden. En hoewel we rond Nunspeet geen bergen hebben, zit er wel het nodige hoogteverschil in de route, waarop je je zeker even stuk kunt bijten als je het gemiddelde hoog probeert te houden.

Rij voor je plezier
Het is prima mogelijk om tijdens de tocht over te stappen op een andere afstand. Dat is geen enkel probleem, je rijdt voor je eigen plezier. Het is geen wedstrijd! De splitsingen zijn duidelijk aangegeven.
Bij de start hangt een kaart en onderweg is er 1 verzorgingspost, waar je altijd kunt vragen waar je bent. Ook zijn er punten langs de route gemarkeerd met letters, die ter oriëntatie dienen.

Bereikbaarheid en kosten
Er is ruime parkeergelegenheid, maar je kunt ook met de trein komen. Er is douchegelegenheid aanwezig, je kunt dus fris weer naar huis. De kosten zijn 7 euro en je krijgt 2 euro korting als je lid bent van NTFU of KNWU. Voor jeugd tot en met 15 jaar is deelname zelfs gratis.

Heb je toch nog vragen, dan kun je een mailtje sturen naar vld@tcdevolharding.nl.

Graag tot ziens in Nunspeet!
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Is de 80 km niet mogelijk?
In de app mountainbike.be met agenda staat dat de 80km er ook is en staat 9.00 als starttijd.
Wat hier op het forum staat komt van de site van TC de Volharding dus zal waarschijnlijk wel juist zijn. In het verleden gebruikte ik die app veel (pre Corona) maar was laatst ook al niet up to date bij de toertocht van bar end in Apeldoorn.
jerry
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 26 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Het was de bedoeling om ook 80km te rijden, maar helaas de vergunningen. Waar we in februari nog toestemming kregen , mochten we nu niet meer komen. Kleine wijzigingen mocht ook niet en voor grote wijzigingen was het te laat. Wat betreft de starttijden zijn helaas wat misverstanden ontstaan.
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Thx voor je reactie. Max 60km en 8.30 uur starten. Tot zaterdag. :-q
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Tocht was prima geregeld en inderdaad afwisselend. Veel verkeersregelaars die hielpen met oversteken en zelfs iemand die probeerde te letten op de fietsen bij inschrijven. Nu was ik vroeg en het was nog niet druk maar hij had er zichtbaar moeite mee om rijders en fietsen te matchen.
Vind het bewonderenswaardig maar volgens mij zijn fietsers in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun fiets. Menig fiets van boven de 5k staat er met Garmin op stuur zonder slotje. Persoonlijk kan ik daar niet bij met mijn hoofd.
Al met al weer leuk gefietst.
Jammer dat de singletracks langs de snelweg er niet in zaten maar dat zal waarschijnlijk met vergunningen te maken hebben en een bordje als je laatste keer het bos uitkomt zou niet misstaan. Nu dender je zo de weg op en hebt er weinig erg in.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb deze tocht ook weer gereden, de afstand dat ik heb gereden was de 60KM. De routes was weer zoals ik gewend was van de organisatie. Het viel me wel op dat de fietsenstalling geen sloten meer had om je fiets op slot te zetten, ik had als een van de weinige een eigen slotje mee. Ik heb tijdens de tocht ook een video gemaakt dat via https://youtu.be/oz9peF6NLz4 kan bekijken.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Plaats reactie