Single of double crankset op gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

38-42t voorblad moet je een beetje kiezen ivm vlakke weg of meetrappen afdalen. Met 11-34 kom je icm 40t een heel eind in redelijk vlak Nederland maar voor het buitenland kun je met een "roadlink" een 11-42 of zelfs 11-46 achter gebruiken.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Er zijn ook goedkope klonen te vinden en die doen het ook.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Calimero1977 schreef: do 27 oktober 2022, 22:47 Ah klinkt goed! Wat zou die Evt aanpassing moeten zijn dan?
Hier wat meer info er over:
https://www.youtube.com/watch?v=sRgLG1uP_uo&t=2s

Hou er wel rekening mee dat je met een 2x11 niet meer alles met alles kan schakelen vanwege je kettinglengte. Maar bij normaal gedrag zou je dat ook nooit doen (groot voor en groot achter).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fastcruiser schreef: do 27 oktober 2022, 22:44
Calimero1977 schreef: do 27 oktober 2022, 18:05 De achterderailleur kan niet groter aan dan 34 dus wil het voorlopig alleen bij aanpassing voorblad houden.
GMX600-groep met 810 derailleur? Kan zonder problemen een 36 in (en met wat aanpassingen zelfs een 40 of 42).
Mijn Terra is/was standaard afgemonteerd met de 1x GRX 800 40t 11/42 zonder enige aanpassingen :-q en het werkt vlekkeloos :-q de ketting heb ik ooit de schakels van geteld.....maar de lengte van de ketting zou ik nu even niet meer weten :D was volgens mij niets bijzonder dan de standaard Shimano ketting lengte :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Zelf al sinds het begin van mijn 'mixed routes' carriere (de term gravel was er toen niet) op pad geweest met 1x10/11/12. Nu kwam de Revolt met een 2x....en ik vraag me nu af wat me vroeger bezielde met een beperkt verzet. Op snelle stukken trap je je de tandjes, als het steil wordt kom je tekort. Voor mij op de gravelfiets niks anders meer dan 2x.
Ja, de voorderrie loopt in sommige combi's zeer lichtjes aan, maar dat neem ik voor lief. Snelheid op de vlakke paden is makkelijker vast te houden en bv de gulperberg offroad is een stuk prettiger met dit verzet.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

2x al was het maar voor de kettinglijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic :winkie:
Thnx Calimero :bier:
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

1x vind ik er mooi uit zien en kom eigenlijk niets te kort. Maar ik vindt de kleinere stapjes van de 2x zo fijn, dat op gravel dit mijn keuze is.
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

MonkeyRider schreef: vr 28 oktober 2022, 17:55 En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic :winkie:
Thnx Calimero :bier:
Hahhaa!!! 38NW Wolftooth voorblad is besteld! Ik ga m op de GRX zetten en in principe met de standaard 11-34 cassette rijden. We gaan zien wanneer ik tekort ga komen (bij het klimmen). Thx iig voor het meedenken!!
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt ook nog de Campagnolo Ekar versnelling met 1x13 met een bereik van 9 tot 42 tanden en ik zag bij de Black Friday deals ergens een fiets waar het op zit voor een prijs die mensen nog wel eens uitgeven voor zo een fiets: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBTIGRCAM ... ravel-bike


Vervangen van slijtageonderdelen is wel wat duurder . De cassette kost los meer dan € 200 en een versnelling met 9 tandjes achter moet je er niet al te vaak op hebben liggen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Calimero1977 schreef: di 1 november 2022, 22:49
MonkeyRider schreef: vr 28 oktober 2022, 17:55En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic :winkie:
Thnx Calimero :bier:
Hahhaa!!! 38NW Wolftooth voorblad is besteld! Ik ga m op de GRX zetten en in principe met de standaard 11-34 cassette rijden. We gaan zien wanneer ik tekort ga komen (bij het klimmen). Thx iig voor het meedenken!!
Nog een GRX-hack: de GRX RD-RX812 heeft dezelfde (medium) kooi als de XT RD-M8000-GS. Schroef daar de SGS (lange) kooi op, en hij kan 47T schakelen, met een grootste krans 46T achter.

https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p57305/
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 12-p57102/
Vorsprung durch Pedantik.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Calimero1977 schreef: di 1 november 2022, 22:49
MonkeyRider schreef: vr 28 oktober 2022, 17:55 En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic :winkie:
Thnx Calimero :bier:
Hahhaa!!! 38NW Wolftooth voorblad is besteld! Ik ga m op de GRX zetten en in principe met de standaard 11-34 cassette rijden. We gaan zien wanneer ik tekort ga komen (bij het klimmen). Thx iig voor het meedenken!!
Daar ga je een heel eind mee komen :-q
....en daarmee ben je gelijk die "kleine stapjes" discussie voorbij, want je rijdt met een "standaard" 2x cassette en veel kleiner (dan 50-46) voorblad.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Willem Altes schreef: wo 2 november 2022, 00:53 Je hebt ook nog de Campagnolo Ekar versnelling met 1x13 met een bereik van 9 tot 42 tanden en ik zag bij de Black Friday deals ergens een fiets waar het op zit voor een prijs die mensen nog wel eens uitgeven voor zo een fiets: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBTIGRCAM ... ravel-bike


Vervangen van slijtageonderdelen is wel wat duurder . De cassette kost los meer dan € 200 en een versnelling met 9 tandjes achter moet je er niet al te vaak op hebben liggen.
Is een mooie groep, vooral die stappen van cassette zijn top.
Waar woke is, is vuur
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Ekar is wel heel deftig. Campagnolo ken ik van de racerij, ik rijd rond met een SR2010 groep die is zgan. Echt kwaliteitsspul.
Plaats reactie