38-42t voorblad moet je een beetje kiezen ivm vlakke weg of meetrappen afdalen. Met 11-34 kom je icm 40t een heel eind in redelijk vlak Nederland maar voor het buitenland kun je met een "roadlink" een 11-42 of zelfs 11-46 achter gebruiken.
https://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink
Er zijn ook goedkope klonen te vinden en die doen het ook.
Single of double crankset op gravelbike ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 353
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
Hier wat meer info er over:Calimero1977 schreef: ↑do 27 oktober 2022, 22:47 Ah klinkt goed! Wat zou die Evt aanpassing moeten zijn dan?
https://www.youtube.com/watch?v=sRgLG1uP_uo&t=2s
Hou er wel rekening mee dat je met een 2x11 niet meer alles met alles kan schakelen vanwege je kettinglengte. Maar bij normaal gedrag zou je dat ook nooit doen (groot voor en groot achter).
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Mijn Terra is/was standaard afgemonteerd met de 1x GRX 800 40t 11/42 zonder enige aanpassingen en het werkt vlekkeloos de ketting heb ik ooit de schakels van geteld.....maar de lengte van de ketting zou ik nu even niet meer weten was volgens mij niets bijzonder dan de standaard Shimano ketting lengteFastcruiser schreef: ↑do 27 oktober 2022, 22:44GMX600-groep met 810 derailleur? Kan zonder problemen een 36 in (en met wat aanpassingen zelfs een 40 of 42).Calimero1977 schreef: ↑do 27 oktober 2022, 18:05 De achterderailleur kan niet groter aan dan 34 dus wil het voorlopig alleen bij aanpassing voorblad houden.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2233
- Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
- Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik
Zelf al sinds het begin van mijn 'mixed routes' carriere (de term gravel was er toen niet) op pad geweest met 1x10/11/12. Nu kwam de Revolt met een 2x....en ik vraag me nu af wat me vroeger bezielde met een beperkt verzet. Op snelle stukken trap je je de tandjes, als het steil wordt kom je tekort. Voor mij op de gravelfiets niks anders meer dan 2x.
Ja, de voorderrie loopt in sommige combi's zeer lichtjes aan, maar dat neem ik voor lief. Snelheid op de vlakke paden is makkelijker vast te houden en bv de gulperberg offroad is een stuk prettiger met dit verzet.
Ja, de voorderrie loopt in sommige combi's zeer lichtjes aan, maar dat neem ik voor lief. Snelheid op de vlakke paden is makkelijker vast te houden en bv de gulperberg offroad is een stuk prettiger met dit verzet.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2062
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
2x al was het maar voor de kettinglijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic
Thnx Calimero
Thnx Calimero
- Calimero1977
- All rounder
- Berichten: 143
- Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
- Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth
Hahhaa!!! 38NW Wolftooth voorblad is besteld! Ik ga m op de GRX zetten en in principe met de standaard 11-34 cassette rijden. We gaan zien wanneer ik tekort ga komen (bij het klimmen). Thx iig voor het meedenken!!MonkeyRider schreef: ↑vr 28 oktober 2022, 17:55 En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic
Thnx Calimero
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Je hebt ook nog de Campagnolo Ekar versnelling met 1x13 met een bereik van 9 tot 42 tanden en ik zag bij de Black Friday deals ergens een fiets waar het op zit voor een prijs die mensen nog wel eens uitgeven voor zo een fiets: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBTIGRCAM ... ravel-bike
Vervangen van slijtageonderdelen is wel wat duurder . De cassette kost los meer dan € 200 en een versnelling met 9 tandjes achter moet je er niet al te vaak op hebben liggen.
Vervangen van slijtageonderdelen is wel wat duurder . De cassette kost los meer dan € 200 en een versnelling met 9 tandjes achter moet je er niet al te vaak op hebben liggen.
Nog een GRX-hack: de GRX RD-RX812 heeft dezelfde (medium) kooi als de XT RD-M8000-GS. Schroef daar de SGS (lange) kooi op, en hij kan 47T schakelen, met een grootste krans 46T achter.Calimero1977 schreef: ↑di 1 november 2022, 22:49Hahhaa!!! 38NW Wolftooth voorblad is besteld! Ik ga m op de GRX zetten en in principe met de standaard 11-34 cassette rijden. We gaan zien wanneer ik tekort ga komen (bij het klimmen). Thx iig voor het meedenken!!MonkeyRider schreef: ↑vr 28 oktober 2022, 17:55En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic
Thnx Calimero
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p57305/
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 12-p57102/
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4075
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Daar ga je een heel eind mee komenCalimero1977 schreef: ↑di 1 november 2022, 22:49Hahhaa!!! 38NW Wolftooth voorblad is besteld! Ik ga m op de GRX zetten en in principe met de standaard 11-34 cassette rijden. We gaan zien wanneer ik tekort ga komen (bij het klimmen). Thx iig voor het meedenken!!MonkeyRider schreef: ↑vr 28 oktober 2022, 17:55 En dan te bedenken dat het hier 2jr zo lekker stil was in dit topic
Thnx Calimero
....en daarmee ben je gelijk die "kleine stapjes" discussie voorbij, want je rijdt met een "standaard" 2x cassette en veel kleiner (dan 50-46) voorblad.
Is een mooie groep, vooral die stappen van cassette zijn top.Willem Altes schreef: ↑wo 2 november 2022, 00:53 Je hebt ook nog de Campagnolo Ekar versnelling met 1x13 met een bereik van 9 tot 42 tanden en ik zag bij de Black Friday deals ergens een fiets waar het op zit voor een prijs die mensen nog wel eens uitgeven voor zo een fiets: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBTIGRCAM ... ravel-bike
Vervangen van slijtageonderdelen is wel wat duurder . De cassette kost los meer dan € 200 en een versnelling met 9 tandjes achter moet je er niet al te vaak op hebben liggen.
Waar woke is, is vuur
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 230
- Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27
Ekar is wel heel deftig. Campagnolo ken ik van de racerij, ik rijd rond met een SR2010 groep die is zgan. Echt kwaliteitsspul.