Afstellen voorderailleur Shimano GRX RX810

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

Freekenstein schreef: do 27 oktober 2022, 21:16 Ik heb voordat ik 2x11 ben gaan rijden met 1x11 Rival gereden, dat is standaard een 40t voor en een 11-40 cassette achter. Dat is dus als kleinste versnelling 40x40, en als grootste 40x11. Met 2x11 GRX is het kleinste 31x36 en grootste 46x11. Bereik is dus groter met de 2x11 setup. Was ik afgelopen zomer wel blij mee in Slovenië.

Wil ik meer bereik (meer is altijd beter :P ), ga ik wel eens over op kettingbladen van Rotor, die hebben een 48 en een 30 in het assortiment voor 2x 11 GRX
Qua bereik is de bubbel idd onverslaanbaar.
Echter wil ik ook gewoon vlot doorfietsen en lekker vlot schakelen. Misschien toch een single 38t voorblad met standaard 34-11 cassette… lastig hoor!
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
aart93
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 154
Lid geworden op: wo 11 september 2019, 12:41

Vlot fietsen en lekker vlot schakelen hoort ook gewoon prima met 2x11 te kunnen hoor. 90% van de tijd zal je toch op het grote blad rijden. Het is alleen heerlijk dat je tijdens een lange klim ook kleine stapjes kan schakelen. Hoeveel ruimte zit er nog tussen de derailleur en het grote blad, wellicht kan je nog verder naar voren met je derailleur. Hoe dichter je bij het punt zit waar je ketting het ketting blad los laat, hoe minder afstand de ketting heeft om scheef te gaan tot aan je derailleur. ( ketting moet er nog wel langs kunnen met opschakelen)
Gebruikersavatar
Calimero1977
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: za 22 november 2014, 10:02
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2016 Stealth

aart93 schreef: vr 28 oktober 2022, 08:58 Vlot fietsen en lekker vlot schakelen hoort ook gewoon prima met 2x11 te kunnen hoor. 90% van de tijd zal je toch op het grote blad rijden. Het is alleen heerlijk dat je tijdens een lange klim ook kleine stapjes kan schakelen. Hoeveel ruimte zit er nog tussen de derailleur en het grote blad, wellicht kan je nog verder naar voren met je derailleur. Hoe dichter je bij het punt zit waar je ketting het ketting blad los laat, hoe minder afstand de ketting heeft om scheef te gaan tot aan je derailleur. ( ketting moet er nog wel langs kunnen met opschakelen)
Goeie tip. Ga ik onderzoeken. Thx
Don't let the little things in life get in the way of the big picture...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Calimero schreef:Ik wil eigenlijk van mijn 46t voorblad naar een 40t, zodat de stappen iets minder groot zijn
.
De stappen worden bepaald door je cassette. Wil je kleinere stappen, dan kies je een 11-28 cassette.
En je wens om kleinere stappen te hebben staat haaks op je andere topic waar je aan een 1x setup denkt.
Want bij 1x kies je altijd een grotere cassette, 11-40 of 42.

Van 46 naar 40 (als die er is) aan de voorkant is vrij groot, ruim 10%.
Je voorderailleur is er ook niet voor bedoeld. En je kan m niet laten zakken, want de hoogte wordt bepaald door het 32 voorblad. Als je m laat zakken op hoogte van de 40 dan loopt de kooi aan op de 32.
Onhandig dus.
En het verschil tussen de voorbladen wordt kleiner. Het verschil tussen de 2 voorbladen is dan nog maar 20%.
Een 42 voorblad is realistischer.
En wellicht een goedkopere voorderailleur kopen. Bij Shimano is de kooi van de duurdere groepen smaller, schakelt strakker, maar loopt eerder aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De aanbevolen setup is dat hij alleen aanloopt op het kleine voorblad met de kleinste 2 kransjes. Dat is ook de default “niet in te schakelen” van di2.

Groot/groot kun je ook nog wel wat aanlopen van accepteren maar het zou niet hoeven. Dus richt je er met afstellen op dat hij met klein voor net in het derde kransje kan zonder aan te lopen.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie