Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Rayb81 schreef: do 18 augustus 2022, 22:02 Even wat grappigs tussendoor.
De winnaar van de Leadville 100 miles reed dus met racefiets pedalen, moet niet gekker worden :D
Maar het kan wel gekker :D
https://www.pinkbike.com/news/interview ... -2014.html
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dizer schreef: vr 26 augustus 2022, 13:41
Peelrijder schreef: za 20 augustus 2022, 18:35 Ik rij met normale spd's volledig open (kan je altijd nog strakker zetten als de veer lui wordt :tong) dus speling e.d. doet me niet zoveel.

Dat modder verhaal is dan wel minder, maar daar zouden dus juist beter in moeten zijn volgens Wahoo
Wat voor gevoel geeft dat, ik heb alleen ervaring met flats maar ik wil al een tijdje SPD's uitproberen. Ik ben alleen bang dat ik dan eerder een schuiver maak omdat ik niet snel genoeg kan uitklikken of ik een 'opgesloten' gevoel krijg.
Easy cleats van Crankbrothers gebruiken. Bijvoorbeeld in combinatie met de Candy pedalen. Veel minder opgesloten gevoel dan met Shimano of SPD-compatible pedalen van andere merken. Reageren echt heel direct op zijwaartse beweging van je been als je plotseling wil uitklikken zonder dat ze los gaan wanneer dat niet de bedoeling is. (Ik snap eigenlijk niet dat SPD nog steeds de norm is want in mijn ogen een inferieur systeem)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

De prijs zal meespelen maar ik heb lang met Crankbrothers én SPD gereden. Voor het ruigere werk koos ik voor SPD omdat ik met crankbrothers nog wel eens onbedoeld uitklikte. SPD zit inderdaad wat vaster en dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dizer schreef: vr 26 augustus 2022, 13:41
Peelrijder schreef: za 20 augustus 2022, 18:35 Ik rij met normale spd's volledig open (kan je altijd nog strakker zetten als de veer lui wordt :tong) dus speling e.d. doet me niet zoveel.

Dat modder verhaal is dan wel minder, maar daar zouden dus juist beter in moeten zijn volgens Wahoo
Wat voor gevoel geeft dat, ik heb alleen ervaring met flats maar ik wil al een tijdje SPD's uitproberen. Ik ben alleen bang dat ik dan eerder een schuiver maak omdat ik niet snel genoeg kan uitklikken of ik een 'opgesloten' gevoel krijg.

SPD gebruik moet erin slijpen. Dan is het dus een kwestie van vooral veel doen en als je ze hebt, er ook op trainen dat het eruit klikken een automatisme wordt. Dat kan je zelfs bij je in de straat oefenen en dan vooral op lage snelheid oefenen. Zorg dat je snelheid dusdanig laag is dat je bijna omvalt. En als je dan bijna omvalt, dan snel je pedalen eruit trekken. Desnoos oefen je eerst op het gras of zand. Mocht je dan toch vallen, dan val je tenminste nog zacht :wink: Maar op deze manier leer je heel snel het moment kennen waarop je mogelijk te laat bent of niet. Juist op hoge snelheid oefenen, desnoods een brug af, werkt ook goed. Dan vol in de remmen en dan snel je pedaal eruit klikken. Wellicht kan je iets met deze tips.

Verder is het héél persoonlijk !

Ik heb juist niet het gevoel opgesloten te zitten, maar juist het gevoel één te zijn met mijn fiets. Waardoor ik meer controle over mijn fiets kan houden. Vooral ook op de technische stukken. Voor mijn gevoel kan ik meer druk houden op mijn pedalen, zonder dat ik het idee heb eraf te schieten. Door meer druk op mijn pedalen, kan ik meer kracht zetten en daardoor meer snelheid houden en zo verteer ik de technische stukken beter. Mijn motto met MTB'en is: 'een snelle fiets is een stabiele fiets'.

Daar wil ik niet mee zeggen dat je dit niet met flats kan bereiken, het is slechts mijn beleving op basis van mijn eigen ervaringen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

George schreef: di 30 augustus 2022, 17:01 De prijs zal meespelen maar ik heb lang met Crankbrothers én SPD gereden. Voor het ruigere werk koos ik voor SPD omdat ik met crankbrothers nog wel eens onbedoeld uitklikte. SPD zit inderdaad wat vaster en dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn...
Grappig, mijn ervaring is precies andersom. Met CB nog nooit onbedoeld uitgeklikt en met SPD wel. Eigenlijk ook nooit de goede afstelling van de veerspanning kunnen vinden, sinds pak 'm beet 1994 en heel veel soorten pedalen, al dan niet Shimano. Altijd of te los en onbedoeld losschieten, of te strak en niet loskomen wanneer nodig (zelfs bij valpartijen). Het is niet het vastzitten van SPD dat me stoort, het is het algeheel wat stroevere gevoel wat weinig vertrouwen wekt.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Ik zelf rijdt nu al jaren met Time pedalen, na een hele lange poos op flats te hebben gereden met Five10 schoenen. Had ik toch op zeer ruige paden last van dat het zo hard stuiterden dan ik op mijn hakken op de pedalen beneden aankwam ( wat een zeer onplezierig gevoel gaf ) nu met Time…….. geweldig, voldoende float, en uitklikken gaat feilloos, zelfs met een crash zit ik nooit in de "knoop"
Dressed4succes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: di 27 november 2018, 23:27

Vooralsnog look op race en flat op mtb. Eerst even wat techniek erbij.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik vind het toch opmerkelijk hoeveel mensen nog van hun flats afschieten. Ik rij al vele jaren met flats..XC, wat Downhill/freeride pogingen etc. en nog nooit van de pedalen geschoten (misschien rij ik niet snel genoeg ;) ). Wel vaker uit SPD pedalen geschoten en niet meer kunnen inklikken in een technische afdaling, wat ook geen prettig gevoel is met zo'n micro contactoppervlak. Sindsdien altijd flats op mijn MTB (SPD op mijn fixed gear asphalt fiets).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Naja, met flats moet je wel weten wat je fiets doet natuurlijk, en dat is dan ook het punt. Je gaat preciezer/smoother ervan moeten leren rijden. Dat komt je echt ten goede.

Ik schiet denk ik 1x in de 5 jaar van mijn flats, en dat gebeurt dan op een punt waar je het je nog wel de volgende 5 jaar kunt herinneren, meestal is je scheen er niet best aan toe. Omdat het (bij mij dan) in een bikepark gebeurt heb je scheenbeschermers aan en dat is het dan. Op mijn bek vliegen door wat no footer werk is me nog niet gebeurt (touch wood).

Een flat in je schenen is echt bijna net zo erg als op een LEGO blokje stappen met je blote voeten, gelukkig ga je er niet dood van.
SPD is voor mij helemaal geen optie meer, ten eerste vind ik ze zwaar overschat, heb je er gevoelloze schoenen voor nodig, voor de sterveling biedt het m.i. alleen nadelen en geen voordelen, daarbij is het ook potentieel gevaarlijk. Ik zie mensen vaker met SPD gewoon omvallen dan dat ik mensen op flats van hun pedalen zie vliegen. Daarbij is SPD ook geen garantie voor vastverbonden voetsels, sterker nog, ik denk dat je met SPD ook eens in de 5 jaar van je pedalen schiet, de gevolgen zijn dan minimaal net zo groot als een no footer op flats, maar meestal groter, omdat je er nooit rekening mee hebt gehouden, je fiets volgt je voeten toch wel.

Zover mijn analyse :winkie:
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ahh ja, in bikeparken wel eens gecrasht en de flats tegen m'n schenen gekregen, maar door de scheenbeschermers niks aan de hand. Voor de rest even afkloppen ;)
Het dwingt je idd wel goede controle over je fiets te hebben (een te zijn met je fiets). Sommige hebben dat gevoel juist met spd, maar ik heb zelf gemerkt dat het een vals gevoel van '1 zijn' is, omdat de techniek (in mijn geval) ontbreekt en je slechts vast zit aan je fiets. Een bunnyhop met flats vereist techniek, terwijl je met spd de fiets gewoon kan meetrekken.
Maar idd ieder zo z'n voorkeur...Ik ga iig nooit meer terug naar spd's, maar hou ook meer van 'spelen' dan 'boswielrennen'. Snel een voet aan de grond kunnen zetten of van de fiets af kunnen springen is voor mij belangrijk ;)
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

jerry's kid schreef: vr 16 juni 2023, 11:39 Ahh ja, in bikeparken wel eens gecrasht en de flats tegen m'n schenen gekregen, maar door de scheenbeschermers niks aan de hand. Voor de rest even afkloppen ;)
Het dwingt je idd wel goede controle over je fiets te hebben (een te zijn met je fiets). Sommige hebben dat gevoel juist met spd, maar ik heb zelf gemerkt dat het een vals gevoel van '1 zijn' is, omdat de techniek (in mijn geval) ontbreekt en je slechts vast zit aan je fiets. Een bunnyhop met flats vereist techniek, terwijl je met spd de fiets gewoon kan meetrekken.
Maar idd ieder zo z'n voorkeur...Ik ga iig nooit meer terug naar spd's, maar hou ook meer van 'spelen' dan 'boswielrennen'. Snel een voet aan de grond kunnen zetten of van de fiets af kunnen springen is voor mij belangrijk ;)
Op een HT bij wat ruigere trails zijn SPD's echt wel prettig, hoef je niet zo te duwen maar kun je je achterkant wat "losser"rijden.
Ik rij daarom al jaren weer met SPD ondanks dat ik me met flats ook prima red.
Heb mijzelf net een fully aangeschaft dus wellicht daar weer eens flats op gooien :-q

Enne .......
jerry's kid schreef: vr 16 juni 2023, 11:39 Een bunnyhop met flats vereist techniek, terwijl je met spd de fiets gewoon kan meetrekken.
........ https://youtu.be/sYCijYLaJpY :wink: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Denk eerder op een HT toegevoegde waarde dan op een FS. Voor ons stervelingen dan.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

35 jaar geleden ben ik begonnen op de racefiets te rijden op toeclips (ja, zoek die maar eens op mijn beste millennials :wink: ). Als je daar eenmaal mee gereden hebt, dan lukt alles en zijn SPD's een eitje.

Dus ik rijd (naast XC, Marathon) zelfs mijn trail en enduro ritten met SPD's. Dat komt, omdat ik ook nog steeds op de racefiets zit. Dat geborgde gevoel met je fiets op basis van SPD's vind ik heerlijk. Ik zou echt niet zonder kunnen en in- en uitklikken is voor mij net zo natuurlijk geworden als ademhalen :-q

Maar ik kan mij zeker voorstellen, dat als je die achtergrond niet hebt, dat je je zekerder voelt met flats als je snel een voetje aan de grond moet zetten. En toegegeven, zeker in geval van sommige hairpin bochten is snel een voetje erbij soms wel handig om een bocht door te trekken en dan ben je wel iets in je nadeel met SPD's.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: za 17 juni 2023, 07:15 35 jaar geleden ben ik begonnen op de racefiets te rijden op toeclips (ja, zoek die maar eens op mijn beste millennials :wink: ). Als je daar eenmaal mee gereden hebt, dan lukt alles en zijn SPD's een eitje.

Dus ik rijd (naast XC, Marathon) zelfs mijn trail en enduro ritten met SPD's. Dat komt, omdat ik ook nog steeds op de racefiets zit. Dat geborgde gevoel met je fiets op basis van SPD's vind ik heerlijk. Ik zou echt niet zonder kunnen en in- en uitklikken is voor mij net zo natuurlijk geworden als ademhalen :-q

Maar ik kan mij zeker voorstellen, dat als je die achtergrond niet hebt, dat je je zekerder voelt met flats als je snel een voetje aan de grond moet zetten. En toegegeven, zeker in geval van sommige hairpin bochten is snel een voetje erbij soms wel handig om een bocht door te trekken en dan ben je wel iets in je nadeel met SPD's.
Het heeft alles te maken met in welke mate je de grenzen opzoekt. Zolang je net aan de veilige kant blijft zul je zelden tegen situaties aanlopen dat je echt in de problemen komt. Als je je grenzen op wilt rekken zul je er overheen moeten gaan dus bewust dingen doen waarvan je weet dat het wellicht mis gaat. Dat zijn geen momenten waarop ik ingeklikt wil zitten. https://m.youtube.com/watch?v=X4XxCmZAfIA
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: za 17 juni 2023, 10:35
Het heeft alles te maken met in welke mate je de grenzen opzoekt. Zolang je net aan de veilige kant blijft zul je zelden tegen situaties aanlopen dat je echt in de problemen komt. Als je je grenzen op wilt rekken zul je er overheen moeten gaan dus bewust dingen doen waarvan je weet dat het wellicht mis gaat. Dat zijn geen momenten waarop ik ingeklikt wil zitten. https://m.youtube.com/watch?v=X4XxCmZAfIA
Als er natuurlijk 1 groep is die de grens opzoeken zijn het de wedstrijd rijders ….. en die rijden voor >90% met spd
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie