Woon-werk fiets zonder accu...

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Wat MacReal zegt. Ik heb ook een tijdje met een riem en Shimano naaf gereden maar dat "trage" gevoel van een versnellingsnaaf kon ik niet waarderen.

Dus toch weer terug naar ketting en derrailleur.

Ik moet wel bekennen dat met slecht weer ik de auto neem dus heel veel extra onderhoud heeft m'n
Aandrijving niet nodig.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4072
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb jaren 10km woonwerk gereden op een 1000€ alu "endurance" (toer) racer op 28mm banden, met vaste spatborden, batterij lampjes en drager. Onderhoud beperkte zich tot af en toe afspuiten en ketting olieen plus 2x pjr groot onderhoud/schoonmaakbeurt. Weer en wind, pekel en sneeuw inclusief.
Dat rijdt gewoon heerlijk licht en met lichte (regen)kleding word je zelden echt warm als je rustig trapt.
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 14 september 2022, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Nexus en Alfine naven hebben sowieso wat meer weerstand, ook met een ketting.
En die weerstand neemt toe als de naaf ouder wordt, vooral in de lagere versnellingen.
Bij een Alfine/Nexus 8 speed is de 5e versnelling 1:1, die levert de minste extra weerstand.
Bij een ketting kan je de gearing zo kiezen dat jij het meeste in die versnelling rijdt.
Bij een riem wordt dat lastiger en zit je vast aan de keuze van de fabrikant.

Alfine 8-speed kan je een oliebad geven in ATF olie. Dan loopt ie weer even soepeler.
https://hokkaidowilds.org/shimano-alfin ... b-oil-bath
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Canyon Commuter hier en eens met alles wat gezegd is: riem + nexus rijdt iets zwaarder maar daar krijg je onderhoudsgemak voor terug. Buiten kantoor afkoelen + rustig omkleden en nog nooit klachten gehoord :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben niet echt meer een woon-werk fietser (enkele reisafstand naar kantoor is rond 80km), maar ik toer wel veel.
Deed dat eerder altijd op een stadsfiets, maar dat voelt log en zwaar aan.

De Cube Travel is hier al een keer voorbij gekomen en ik heb de SL versie (uit 2017). Nu inmiddels rond 10k km getoerd ermee. Ik vind het een erg prettige fiets. Ik heb er twee ortlieb tassen bij voor aan de bagagedrager (waar max 18kg aan mag). Volgens mij is het ook mogelijk om aan de vork nog tassen of drager te bevestigen om er een soort van reisfiets van te maken.
Mocht ik ooit weer in de gelegenheid komen om de woon-werk afstand te verkleinen tot een fietsbare afstand, dan zal ik de fiets daar zeker voor gaan gebruiken.
De standaard schwalbe bijna profielloze banden die erop zaten, heb ik verwisseld voor een setje Hurricanes omdat we af en toe ook wel een gravel of bospaadje niet schuwen tijdens onze toertjes. Dan zijn eenkleine rij zijnopjes wel fijn met bochtjes rijden.

Als je niet de toptijden wilt rijden naar je werk, kun je met deze fiets best lekker doorrijden zonder echt te zweten.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou toch zo'n bafang setje zetten op wat je hebt. Maar het is heel persoonlijk, 10km woon-werk zonder douchen op werk zou ik zelf nergens op doen. Pak soms de Stella van m'n vriendin en dan kom ik met minder zweetdruppels aan dan wanneer ik naar de trein zou lopen.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Makkelijk schreef: do 15 september 2022, 19:14 Ik zou toch zo'n bafang setje zetten op wat je hebt. Maar het is heel persoonlijk, 10km woon-werk zonder douchen op werk zou ik zelf nergens op doen. Pak soms de Stella van m'n vriendin en dan kom ik met minder zweetdruppels aan dan wanneer ik naar de trein zou lopen.
Je heet niet voor niets "makkelijk" 😁
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

maverick76 schreef: do 15 september 2022, 19:25
Makkelijk schreef: do 15 september 2022, 19:14 Ik zou toch zo'n bafang setje zetten op wat je hebt. Maar het is heel persoonlijk, 10km woon-werk zonder douchen op werk zou ik zelf nergens op doen. Pak soms de Stella van m'n vriendin en dan kom ik met minder zweetdruppels aan dan wanneer ik naar de trein zou lopen.
Je heet niet voor niets "makkelijk" 😁
Het is ook zo'n net-niets afstand. Toen ik 20km woon-werk had vond ik het een lekker fietstochtje en dan kostte het douchen relatief weinig tijd, maar met 10km kom ik bezweet aan zonder dat ik echt hebt gesport. Dan is een e-bike toch wel een nette oplossing, of omfietsen :)
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Makkelijk schreef: vr 16 september 2022, 09:31 Het is ook zo'n net-niets afstand. Toen ik 20km woon-werk had vond ik het een lekker fietstochtje en dan kostte het douchen relatief weinig tijd, maar met 10km kom ik bezweet aan zonder dat ik echt hebt gesport. Dan is een e-bike toch wel een nette oplossing, of omfietsen :)
Daar raak je wel een beetje de kern denk ik. Deze week eens getest omdat ik voor 1 afspraak naar kantoor moest en toch even de auto gepakt: van deur tot deur even lang onderweg (ochtendspits, bijna 10 verkeerslichten en door de stad) als op de fiets.
Ga je omkleden / douchen meerekenen, ben je dus de factor tijdswinst op de (normale) fiets kwijt.

Maar eerlijk is eerlijk: een elektrische fiets 'voelt' niet goed voor zo'n klein stukje. Ben (nog even) een dertiger en dat moet dan toch makkelijk op een normale fiets kunnen en is conditioneel ook niet verkeerd voor me. :P Afweging is dus eigenlijk op hetzelfde tempo doorfietsen en (lichtelijk) zweten accepteren (= redelijk standaard stads/toerfiets), of vol inzetten op zo snel mogelijk op kantoor zijn (= op sport georiënteerde fiets) en daarmee die 10 minuten douchen / omkleden rendabel maken. :roll:

De derde optie 'motor' neem ik maar even niet mee in de vergelijking, want met de juiste kleding / voorbereiding / rijstijl is dat waarschijnlijk de snelste keuze. :bier:
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

Makkelijk schreef: vr 16 september 2022, 09:31
maverick76 schreef: do 15 september 2022, 19:25

Je heet niet voor niets "makkelijk" 😁
Het is ook zo'n net-niets afstand. Toen ik 20km woon-werk had vond ik het een lekker fietstochtje en dan kostte het douchen relatief weinig tijd, maar met 10km kom ik bezweet aan zonder dat ik echt hebt gesport. Dan is een e-bike toch wel een nette oplossing, of omfietsen :)

De douchetijd is voor mij niet relatief aan het fietsen, maar iets wat ik altijd 's ochtends doe. Of je het dan voor het reizen naar het werk doet of na de fietstocht maakt niet heel veel uit. De enige extra tijd is dat je 2x moet aankleden.
Overigens werk ik nu niet meer op een afstand waarbij ik moet douchen. Ik kan in 20 minuten naar mijn werk fietsen en doe dat op zo'n basic opoefiets zonder versnellingen. Enige waar ik rekening mee houd is dat ik mijn laptop in een fietstas stop zodat ik niet zo'n natte rug krijg
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Merijn. schreef: vr 16 september 2022, 14:55 Afweging is dus eigenlijk op hetzelfde tempo doorfietsen en (lichtelijk) zweten accepteren (= redelijk standaard stads/toerfiets), of vol inzetten op zo snel mogelijk op kantoor zijn (= op sport georiënteerde fiets) en daarmee die 10 minuten douchen / omkleden rendabel maken. :roll:
Ik weet niet of dit een goede optie is, maar een broek als deze heeft een erg prettig “hey ik zweet niet meer als ik naar het werk fiets” effect. Droogt ook zeer snel na een regenbuitje.w
Het is hier geen ponykamp!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Holenbeer schreef: vr 16 september 2022, 15:31
Makkelijk schreef: vr 16 september 2022, 09:31

Het is ook zo'n net-niets afstand. Toen ik 20km woon-werk had vond ik het een lekker fietstochtje en dan kostte het douchen relatief weinig tijd, maar met 10km kom ik bezweet aan zonder dat ik echt hebt gesport. Dan is een e-bike toch wel een nette oplossing, of omfietsen :)

De douchetijd is voor mij niet relatief aan het fietsen, maar iets wat ik altijd 's ochtends doe. Of je het dan voor het reizen naar het werk doet of na de fietstocht maakt niet heel veel uit. De enige extra tijd is dat je 2x moet aankleden.
Overigens werk ik nu niet meer op een afstand waarbij ik moet douchen. Ik kan in 20 minuten naar mijn werk fietsen en doe dat op zo'n basic opoefiets zonder versnellingen. Enige waar ik rekening mee houd is dat ik mijn laptop in een fietstas stop zodat ik niet zo'n natte rug krijg
Ik merk dat douchen plus extra keer aankleden in een soort gymkleedkamer me toch een stuk meer tijd kost dan thuis in de badkamer, maar dat hangt natuurlijk van de situatie op werk af.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Bij mijn oude werkgever viel het douchen op het werk al onder werktijd, aangezien je toegangspas moest gebruiken om via de fietsenstalling de kleedkamers te bereiken. Vanaf dat moment was je al geregistreerd binnen en viel het onder werktijd :D
(Op vrijdagochtend was ik soms "heel" erg zweterig zodat het douchen wat langer duurde :-q )
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Qprs schreef: vr 16 september 2022, 15:54 Ik weet niet of dit een goede optie is, maar een broek als deze heeft een erg prettig “hey ik zweet niet meer als ik naar het werk fiets” effect. Droogt ook zeer snel na een regenbuitje.w
Garderobe is wat broeken betreft aardig gevuld, maar is goed om te onthouden. Klinkt als een prima extra optie, ongeacht wat voor fiets het wordt. :-q
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

'zachte' kick voor dit topic. :P
Aangezien m'n baas afgelopen maand zo vriendelijk is geweest mij een vast contract te geven, werd het tijd om het Martkplaats-Batavus vehikel te vervangen. Die begon na +2.000km toch wat meer te piepen en kraken dan hij al deed met de ruim 10.000km ervaring die de vorige eigenaren op de teller hadden gezet. :lol:

Is wel opnieuw een Marktplaats aanwinst geworden, maar dan iets andere prijsklasse en een stukje sportiever/ luxer: Specialized Source 11.
Afbeelding
Belt drive en Alfine 11 naaf.
Dinsdag de vuurdoop, maar het korte stukje dat ik nu gereden heb, was al een verademing.

Nog een tijdje gekeken naar nieuwe Koga F3, Trek District en Giant Anytour, maar dit was dan toch de (vind ik) mooiste en financieel-vriendelijkste oplossing.
Plaats reactie