Volgende fiets

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
RobbeRhino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 17:19

Hallo, ik rijd nu al een tijdje op mijn trek superfly 5 hiermee heb ik al heel wat gereden vooral op het parcours hier in zoetermeer. Ook ga ik vaak naar bergschenhoek en ik ben laatst op vakantie naar de veluwe geweest waar ik ook heel wat heb gefietst. Ik merk dat ik de sport erg leuk vind en daarom wil ik gaan sparen voor een echt fully ik denk dat mijn budget ongeveer 2500 euro is. Nu voor de mensen die weleens hier in zoetermeer of bergschenhoek rijden hoeveel mm suspension zou ik voor gaan om alles te kunnen rijden en welke head angle? Ook ga ik elk jaar naar duitsland op vakantie en soms in de buurt van bikeparks zoals winterberg graag zou ik hier ook op kunnen rijden met de fully.

Ik ben 16 jaar

alvast bedankt voor je reactie :D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Fullies zijn prijzig en met € 2500 is de keuze beperkt. Als ik je verhaal zo lees wil je geen XC fully (met veerweg van 100-110 mm) en wil je ook geen downhill fully (veerweg > 200mm) (met de eerste heb je in een bikepark niks te zoeken en met de laatste wil je met de lift omhoog en niet zelf klimmen)

Dan blijven over marathon fullies (120-130 mm) (zoals de Cube Stereo 120)
trail/AM fullies 140-150 mm (zoals de Canyon Neuron, Focus Jam, Lapierre Zesty AM)
of Enduro fullys ca 160- 170 mm. (zoals de Radon Swoop AL)

Ik heb hier express 5 verschillende merken genoemd die relatief betaalbare fietsen leveren en ook in de andere soorten zitten. Voor de Veluwe is een marathon Fully meer dan voldoende. Voor een heftige trail in een bikepark is extra veerweg fijn. Zo een fiets is dan ook vaak zwaarder (met je budget is dat het compromis) en als je vooral in Zoetermeer fietst dan moet je toch omhoog; dus dan is misschien zo een trail/all mountain fiets voor jouw de beste allrounder. Maar als je eerst nog moet sparen heb je ook tijd om een en ander te verkennen.
RobbeRhino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 7 september 2022, 17:19

Zou de trek fuel ex 5 een goede keuze zijn? Ik vind dat persoonlijk een mooie fiets en ik denk dat 140 mm voor en 130 mm achter een goede middenweg is, voor mij is het rijden van zoetermeer het belangrijkste omdat ik daar doordeweeks altijd kom.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een fuel ex is een mooie en geschikte fiets, alleen is van de 5 de vork wat matig.

Niet alledaags, maar zeker niet minder geschikt is deze dartmoor:
https://www.chickenlinebike.com/mountai ... 5-sram-gx/

Focus, ook niet iets waar je direct aan denkt, maar zeker geschikt voor Zoetermeer/Bergschenhoek als je alle features wilt rijden.
https://www.bike-discount.de/en/focus-jam-6.8-nine-1

Nu kun je in principe alle features op een hardtail rijden, maar dit zijn nog twee betaalbare fully's met een redelijke vork. Een revelation heeft namelijk 35mm stanchions en is daarme voldoende stijf voor wat steviger trail werk.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Die had ik vorig jaar ook op mijn verlanglijstje gezet, maar toen zag ik de Rockrider AM 50-S (Alsmede de Rockrider AM 100S) welke een net iets vriendelijker prijskaartje hadden. Als je kijkt naar de specs zijn de grote verschillen dat 100 SRAM NX heeft en de 50 SRAM SX en tevens heeft de 100 een vierzuiger rem voor. Als ik de reviews lees over de Rockrider, komen deze er zeker niet slecht(er) uit dan menig andere fiets.
Ik heb uiteindelijk voor de 50 gekozen en ben daar dik tevreden over. Nou rij ik geen bikeparks ermee, maar dat staat wel op het lijstje van voornemens.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Die rockriders zijn zeker geen verkeerde fietsen.
De 50 heeft alleen een recon vork en de 100 level remmen.
Beiden niet heel geschikt als je langere afdalingen wilt rijden waar een stijve vork en goede remmen toch wel nodig zijn.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De mate van stijfheid van een vork wordt steeds kritischer als je wat zwaarder bent. Ook je rijstijl heeft daar invloed op.
Plaats reactie