Scott Spark 2022 RC Team Red | RdHF race update

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Na een paar jaar op een Cannondale FSI ( https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 4&t=136904
) rondgecrosst te hebben vond ik het tijd voor een fully. Een jaar of 2 geleden begonnen met sparen... Het idee was een frameset kopen en zelf opbouwen.. initieel budget ~5k.. maar zelf opbouwen en een dure smaak voor wielen zou dit al best een uitdaging worden.. maar wellicht beetje rek.. wie weet wat de FSI op oplevert... Op de lange shortlist is genoeg voorbij gekomen :P 1 van de mooiste vond ik de transition spur, maar die is het niet geworden aan de ene kant sprak het idee van een beetje extra me wel aan, maar het moest toch ook wel xc snel zijn op de vlakke bochtige lokale rondjes (o.a dorst), dus niet een DC of trail MTB. Ook een intense sniper, norco revolver, Kona hei hei, mondraker f podium, en nog wel wat hebben de lijst gehaald

....Tot afgelopen zomer Scott ineens de nieuwe spark presenteerde. Een echte xc fully, maar dan met 120/120 en een moderne geo (voor xc begrippen). Toch een beetje extra, toch echt XC, eigenlijk precies wat ik zoek (en ik vind em ook prachtig!).

Erg lange levertijden .. nog maar geen preorder.. kijken of de framesets betaalbaar zijn... (Helaas... 5k inc vork, carbon stuur combo en vaste zadelpen..) uiteindelijk mijn oog laten vallen op de rode.. lekker kleurtje, prima onderdelen (xt remmen, shifter, derailleur, RF next r carbon cranks) alleen vrij lompe wielen, maar die wilde ik toch al zelf spaken, dus daar zit weinig verloren geld in.

Dus eigenlijk mezelf een beetje aan het voorbereiden op een ellendig lange wachtlijst tot dat ik toevallig een rode RC team in maat L bij bike24 zag staan.. 1 stuks voorraad, geen andere kleuren, geen andere maten, geen andere types.. enkel diegene die ik zocht.. en nog voor de oude prijs ook (in NL was de verhoging al doorgevoerd.. voor sommige pre orders van het 1e uur zelfs). Ongeveer 5 minuten getwijfeld en toen snel besteld :D. In de week voor kerst, maar wonderbaarlijk nog op vrijdag middag 24 december geleverd :)
Afbeelding

Afbeelding
(1e ritje klepje niet goed vastgezet... Gelukkig teruggevonden ..)
Nu lekker aan het upgraden, al vrij snel een oneup 180 dropper erop, mijn favoriete odi elite pro grips.

Afbeelding

En na de verkoop van de fsi op zoek naar nieuwe wielen! Wilde iets meer fancy dan de nextie velgen die ik voor de FSI had gespaakt. Uiteindelijk gekozen voor de Duke lucky jack 6ter sls3 velgen in 30 en 28 mm, en in 1e instantie erase naven.. maar dat is toch duke (mad max) geworden na 3 maanden wachten op erase.. :oops:
Afgelopen vrijdag de spullen ontvangen en het begin is gemaakt. Afbeelding

Vlechtwerk is gedaan, set weegt 1338 gram, kijken of we nog tijd hebben om ze af te maken.

Vandaag komt ook een frase IC (carbon stem/bar combo) binnen.
Als de wielen en het stuur er op zitten kijk ik even de banden icm de lichtere wielen aan, maar als het niet bevalt gaat er Ray/Ralph in 2.35 op, dan is ie (voorlopig) wel af :D

Nog wat details/aanpassingen:
Xtr short spindle SPD pedalen (de cranks zijn vrij breed, dit heeft het weer een beetje op)
Syncros top cap Garmin mount
Syncros fender
Ergon sm pro zadel met rode details
XT schijven over gezet van vorige fiets (mooier met het zwarte deel in het midden)
Laatst gewijzigd door Prulleman op di 20 juni 2023, 16:49, 2 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prachtbike, waarvan er helaas nog veel te weinig (sterkte voor alle wachtenden) in ‘t echt rond rijden. Dan valt deze rooie wel lekker op :winkie: .
Hoe rijdt ‘ie?!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Heb hem al in actie mogen zien. En straks met nieuwe sloffen (wielen) mooi race monster. :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

aurelius schreef: di 10 mei 2022, 07:23 Prachtbike, waarvan er helaas nog veel te weinig (sterkte voor alle wachtenden) in ‘t echt rond rijden. Dan valt deze rooie wel lekker op :winkie: .
Hoe rijdt ‘ie?!
oja, zou je bijna vergeten tijdens deze upgraderitus :D
Qua geo voelde het eigenlijk direct best wel "vertrouwd" en niet op een vervelende manier langer of slacker. Als je tussen hekjes door moet laveren merk je de extra lengte / hta wel, maar tijdens een normaal rondje Dorst (als referentie omdat ik daar het vaakst rij) eigenlijk totaal niet.
Hier een quote van mezelf uit het fully vs hardtail topic:
Prulleman schreef: ma 4 april 2022, 16:49
Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 11:47 interessante discussie, maar een vergelijking is pas eerlijk als de omstandigheden en het materiaal zo goed mogelijk overeenkomen.
dan zou je dus back to back moeten testen met een vergelijkbare fiets en op zijn minst dezelfde wielen en banden.

mijn ervaring tot nu toe... Dorst (https://www.strava.com/segments/1024795) is mijn thuis rondje en een goed ijkpunt voor mijn conditie, heb er sinds 2017 (begin strava gebruik) al meer dan 150 rondjes op zitten en er is een mooie progressie te zien in conditie. PR is van eind vorig jaar (22.18). Toen waren alle omstandigheden perfect (grond /onderhoud, temperatuur, conditie (training voor 6 uur van 't zand), verkeer/drukte). in 2021 een paar x tussen de 22.30 en 23:00 gezeten, maar < 23:00 is (voor mij althans) niet zomaar verzekerd. Dat was allemaal op de cannondale FSI hardtail. in het begin een alu frame met alu wielen. Een upgrade naar redelijk brede en lichte carbon velgen was wel een merkbaar verschil in performance, ik denk dat ik op de 3 routes hier in de buurt redelijk makkelijk al mijn PR's heb verbeterd met 20-30 seconden (toch behoorlijk de moeite). Maar om heel eerlijk te zijn, dit kan ook voor een deel aan de banden liggen, met de nieuwe wielen was ik van goedkope (compound) oude racing ralphs naar het nieuwe ray/ralph profiel overgestapt, maar ook in de dure compound. Dus laten we 10-15 seonden aan de wielen geven en 10-15 seconden aan de banden.. Later vanwege frame breuk een carbon fsi frame, maar de winst daarvan was marginaal (eigenlijk niet meetbaar).

Nu sinds eind december overgestapt naar een scottt spark 2022 (120mm) RC team, prima afmontage (xt), maar matige wielen en 2.4" maxxis banden. Ik merk dat de 120 mm vrij veel is op een snel rondje Dorst en dat de middelste suspension setting, die de veerweg ook wat beperkt prettiger is. maar dat is vooral als je echt pushed en overal de power op de pedalen houdt. Het lukt na wat gewenning en afstellen om op een vrije strakke baan onder de 23:00 te rijden , maar het PR van de hardail is niet in zicht (conditie is een tikkeltje minder dan een paar maanden terug). Over een maandje ongeveer hoop ik dat alles voor de nieuwe wielen geleverd is en dan is het tijd voor een nieuwe test. In eerste instatie met de huidige stock banden, maar ik ben er nog niet over uit of deze banden (rekon race) het best bij mijn gebruik passen..

Maarrrr. dan hebben we het dus over Dorst.. veel bochten, heel veel trappen, heel weinig naar beneden, meestal in goed onderhouden conditie... dus niet zomaar de ideale omstandigheden voor een fully, maar ik denk dat het dus uiteindelijk met vergelijkbare wielen/banden niet veel uitmaakt. (en dan scheelt het denk ik ook dat ik mezelf de afgelopen 30 jaar wel een hardtail proof rijstijl heb eigen gemaakt.. het oderste uit een fully met moderne geo halen kost wellicht ook meer dan 1 maand / 300 km).

Volgende week naar de UHR, dan gaan we deze eens echt aan de tand voelen :D en ik kan niet wachten om de spark in de Ardennen uit te laten!!!
Update.. het blijft natuurlijk lastig vergelijken met fitness, track conditie, weer, verkeer, wielen, banden, aanpassingen in het parcours.... Maar ik heb dus inmiddels wel mijn pr op Dorst verbeterd.

9 feb 2022: 22:07 met de spark na een week of 10 "wennen"
9 okt 2021 Laatste pr op de fsi: 22:18

De omstandigheden en fitness waren bij deze 2 pogingen vergelijkbaar, de spark heeft helaas nog geen nieuwe wielen en ik denk dat de 2.25 Ray/Ralph sneller zijn op Dorst dan de 2.4 rekon race (maar dat is gevoel en dus wellicht niet accuraat).

Mijn conclusie, deels met aannames..
De spark met de suspension in de middelste setting is met slechtere wielen en banden toch al sneller dan de fsi op een vlak, kort rondje als Dorst.

Op de UHR* is het totaal geen match met de hardtail, daar ben ik nu 2 x geweest en dat gaat zoveel sneller... Niet te vergelijken.

*Op de UHR kom ik niet zo vaak, dan zou je nog kunnen zeggen dat mijn techniek en of track kennis op de hardtail een grotere beperkende factor is dan bij de fully, ook een prima conclusie!
Op Dorst is dan een stuk minder van toepassing die heb ik inmiddels meer dan 150x op de hardtail gereden en een stuk of 15 x op de fully, track kennis is niet de beperkende factor, techniek.. wellicht een beetje, ben uiteraard geen pro, maar kan op dit soort rondjes redelijk sturen. (22:07 is plek 50/11k op Strava voor het segment wat ik altijd rij "MTB parcours Dorst, start Breda-zijde")
Samengevat, op alle fronten een vooruitgang, alleen merk ik echt meer weerstand van de banden, met name op de weg, snelheid onder vergelijkbare omstandigheden is gewoon echt lager dan op de vorige fiets met ray/ralph. Nou draait het uiteraard niet om snelheid op de weg, daar heb ik een simpele racefiets voor, maar ik verwacht echt dat het op zowel het vlak van wielen als banden een stuk beter kan :)


Waar ik in het begin wel last van had waren pedal strikes, nou zit dat in een aantal factoren, waaronder natuurlijk heel simpel dat het veel voorspelbaarder is bij een hardtail, en bij een fully moet je ook rekening houden met de veerweg. Uiteindelijk is dit nu ook wel onder controle, Maar bij een rondje Dorst echt vol gas, dan moet je gewoon zoveel mogelijk trappen en dat blijft wel een risico, op andere tracks, die ik ook minder goed ken en daardoor ook minder op de limiet zal rijden, heb ik er weinig tot geen last van.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Afbeelding

straight pull is best makkelijk :) ik had dit filmpje gevonden: YouTube: Building a wheel from A- Z: SPLINE ONE. | DT Swiss
de spaken kunnen maar op 1 manier door de naaf en als die er allemaal inzitten kan je precies zien welke posities een ventiel kunnen huisvesten, en daar kies je dan die gene van die bij je logo uitlijnt :)
Afbeelding

Deze keer (in tegenstelling tot de vorige wielset) toch ook maar een nipple driver gebruikt en dat maakt het hele proces wel een heel stuk sneller en betrouwbaarder, je begint gewoon veel rechter/gelijkmatiger aan het opspan proces :)

oja, 70 poe titanium free hub 8)
https://www.youtube.com/shorts/0ifAQu3VtfI

En nog wat credits naar Philippos (memberlist.php?mode=viewprofile&u=50257) hier wat minder bekent, maar op Tweakers wat bekender als wielbouwer: https://vanspeykwheels.nl/
Het is dat ik het zelf spaken leuk vind, anders had hij ze mogen maken, maar ik heb wel de spullen via hem kunnen bestellen :) en lekker kunnen sparren over de uiteindelijke onderdelen, zoek je een mooi setje check dan zeker zijn site eens! Goede prijzen, goed werk.
(en hij heeft wat erase naven op voorraad geloof ik, van mensen die net als ik toch wat anders hebben gekozen :))
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat klinkt goed. Wacht maar eens tot je op nog langere meer technische afdalingen terecht komt... dan vlieg je helemaal, tov wat je gewend was op je HT :-q . (En op gaan die overigens ook makkelijker).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Herkenbaar verhaal :-D maar vooral een mooie fiets!

Voor mij zijn de ervaringen op Dorst nog niet gelijkwaardig, maar jij had jouw fiets eerder en hebt nog de kans gehad te vergelijken toen de baan nog in betere conditie was (en zonder extra vertragingen). Het grote verschil met de FSi is voor mij dat je met de fully veel actiever moet sturen (met bovenlichaam) en spelen met de lockout.

We komen elkaar vast nog eens tegen op de drieluik.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Agamer schreef: di 10 mei 2022, 13:20 Herkenbaar verhaal :-D maar vooral een mooie fiets!

Voor mij zijn de ervaringen op Dorst nog niet gelijkwaardig, maar jij had jouw fiets eerder en hebt nog de kans gehad te vergelijken toen de baan nog in betere conditie was (en zonder extra vertragingen). Het grote verschil met de FSi is voor mij dat je met de fully veel actiever moet sturen (met bovenlichaam) en spelen met de lockout.

We komen elkaar vast nog eens tegen op de drieluik.
Ja klopt.. de route is nu zo anders (extra bochten en al weer mul op sommige plekken) dat een PR bijna uitgesloten is.. Ik denk dat ik een maand of 2-3 nodig heb gehad om het onderste uit de fiets te halen.. of misschien zit er nog wel veel meer in, maar is het nu lastig beoordelen door de slechtere omstandigheden.. Het is best goed mogelijk om "gelijke snelle" condities te beoordelen, maar hoeveel trager het wordt als het niet perfect is... daar is geen formule voor..
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Fraai! De cleane look van die Scott blijft super.

Ik heb ook maanden op Erase gewacht, ene smoes na de andere.
Uiteindeljk 240 gepakt (Gemaakt door Phillipos).
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Heel mooi strak frame :-q
En de afmontage is natuurlijk ook top.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mooie fiets,nice upgrades ook!!
Persoonlijk vind ik het bottembracketgdeelte er bij zo'n enkele kleur er wel wat fors uitzien. Maar ja dat is heel persoonlijk. Wat weegt ie eigenlijk met de upgrades?
Veel plezier ermee :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

vanavond gaan de nieuwe wielen eronder en de fraser ic combo, ik zal em dan nog eens wegen. Ik verwacht ~11 kg (gewicht zit dan met name nog in de dropper en stock slx cassette). Ben verder niet echt een weight weenie (maar een klein beetje), maar lichte wielen rijden gewoon echt lekker en de fraser ic ziet er gewoon super vet uit :D.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q lichtere,stijve wielen zijn de beste upgrade die je kan doen👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

gewicht is toch nog aardig hoog.. vooraf 12.65, achteraf 11.6 (aan de andere kant, het opgegeven gewicht is 11.7, waarschijnlijk voor een M, en dat is dan uiteraard zonder pedalen, dropper, mount, bidonhouder, fender, daar gaat ie nu met alles erop en eraan toch mooi onder :))

verder wat plaatjes, gewoon omdat plaatjes altijd beter zijn :):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Fraaie bike en fijne upgrades. Voor Dorst eo wellicht overkill zo'n fully maar het fietst toch echt heel fijn. Vooral in Utrecht / Nijmegen vond ik het een wereld van verschil.

Hopelijk spot ik je binnenkort een keer op het drieluik, dan kan dat fraais eens aanschouwen.
Plaats reactie