Moderne oldskool XC ragbak Scrött2Lexon

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Nieuwe fiets Scrött2Lexon XC carbon Chiner van Lexon. Reden voor upgrade was:
1)wens voor nieuw projectje
2)Thru-axle achteras (stijfheid)
3)Boost (stijfheid)

Niet helemaal 13-in-een-dozijn en door zelfbouw precies de spec die ik wilde. Oldskool is dat ik mijn 3x9 drivetrain wilde behouden wegens boswielrennen en af en toe wegritje, en gebruik Gripshift. Close ratio gearing achter dmv wegcassette 13-25. Persoonlijke voorkeur, prettig mijn kadans optimaal te kunnen afstemmen op de situatie in mijn omgeving helaas meestal tamelijk vlakke XC bospaden.

Hoe bevalt het? Uitstekend, fietst heel strak en door de diepe zit goede balans, strak sturen en veel grip in de bochten.

Samengebouwd dec 2021, na heel lang (5 mnd) wachten op transport (trein):
------------------------------------
Frame:
Material: Toray T1000/T800 Carbon Fibre
Finish: Matte + painted
Headset Size:Top 1-1/8 (41.8mm) Down 1-1/2(52mm)
Model Number:REVERSE (geen idee waarop gebaseerd, reach is vrij kort)
Bottom Bracket:BSA
Size :19inch
Cable : Routing Internal
Seatpost Size : 31.6mm
Rear Hole Spacing: 148*12mm boost
Max Tire Size: 2.4"
Weight: appr. 1200 g (19inch)
Incl complete head set & zadelklem & achteras & chainstay protector (niet gebruikt)

Frame is heel netjes afgewerkt, heeft een zeer stijve dikke derailleurpad schakelt zeer strak, ook voor trouwens.
------------------------------------
UPDATE Okt 2023
1. carbonnen handgespaakte (28 sp DT Competition 2-1.8-2) asym wielset met nieuwe DT Swiss 240 straightpull CL naven 36T ratchet - dit is duur maar rijdt super door laag gewicht en stijfheid - voor nu met TorqueCaps
2. 2e hands X0 achter derailleur
3. nieuwe XT FD-M8000 3x11 sidepull voorderailleur
4. 120 mm SID Ultimate Raceday Debonair Boost 29" 35 mm voorvork
5. Shimano Icetech XT SM-RT81 schijven 180 v 160 a, SLX BL-M7100 remhendels, SLX 2 pots remmen, semi-sintered remblokken
6. Trifox 72 cm carbonnen stuur met foam handvaten Meisner locking met rubber biba hoes
7. ZTTO alu -20 deg 80 mm stuurpen
8. Shimano Deore crankstel met Shimano 40 30 24T + Shimano XT BB-MT800 bracketlagers
9. Shimano Sora 13-25 9 speed weg cassette
10. SRAM PC1091R 10 spd ketting (aug 2023)
11. BBB BPD-14 pendalen
12. SRAM Gripshift X0 9-spd shifters met nieuwe grips & rubber biba hoes
13. Elita One Superlight 400 mm carbon rechte zadelpen
14. Sella Italia SLR XC
15. Schwalbe Racing Ray 29"x2.25 & Pirelli Scorpion XC RC 29"x2.2 voor/achter + latex Michelin C4 biba
16. Shimano PTFE kabelset
17. Procraft neopreen chainstay protector

** ZTTO Ceramic (okt 2023) zuigen big time, na 3 maanden linker lager aan gort, wss wat water binnen gekomen.
*** Zeray TP 108-S pedalen (okt 2023) zuigen ook big time, ook lagering kapot na 3 maanden
------------------------------------
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 15 januari 2024, 20:06, 15 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

XC-race, zwart, plastic, chinees....



Ik vind mooi :-q
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Lekker doen waar je zelf zin in hebt :-q
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Frame heeft mooie lijnen :-q wel een bijzonder keuze voor de groepset. De hele bike is relatief modern afgemonteerd, maar dat dan combineren met een 3x9 set vind ik appart.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, daar heeft hij toch goede redenen voor (gegeven)?
Er is nog steeds geen single ring drivetrain met hetzelfde bereik als een 3x9 èn vergelijkbaar kleine stappen tussen de verzetten. Bijkomend voordeeltje zijn de prijzen voor kettingen en cassettes in vergelijking met een beetje hoogwaardig 12-speed spul.

Het is een ander type fiets dan ik zelf zou kiezen (minder xc) maar er is goed over nagedacht en hij is precies op het gebruik van Crapton afgemonteerd :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

kermit schreef: do 6 januari 2022, 12:36 Nou ja, daar heeft hij toch goede redenen voor (gegeven)?
Dat wil ik ook niet ter discussie stellen hoor, ik geef enkel aan dat ik het persoonlijk niet begrijp. Zeer goed mogelijk dat dit aan m'n eigen bekrompen- en door de media beïnvloede hersenspinsels komt :)
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Leuke reacties. Reden voor 3x9 is inderdaad "close ratio" in deze relatief vlakke omgeving. Ik rij 90% op buitenblad, soms op steile klim Col du Kragge op midden of binnenblad.

Even vergelijking gemaakt (ook voor mezelf) tussen mijn setup en een 1x12 SRAM XX 34/10-50 en dan zie je onderstaand plaatje. Met name de 13-14-15-16-17 zitten (uiteraard) heel dicht bij elkaar, en dat vind ik precies prettig.

In de bergen of heuvels zet ik er achter een Suntour 11-40T op, daaarmee heb ik nog een ruimere range dan de SRAM 11-50. In de bergen zijn die grotere stappen prima en prettig zelfs, maar in NL meestal overbodig zodat je vaak maar op 2-3 kransjes rijdt.

Ik zou met 1x12 of 1x11 ook uitstekend kunnen rijden 36T voor en bv 11-12-13-14-15-16-17 en dan verder naar 45T of 50/52T. Maar die zijn er volgens mij helemaal niet, bovendien is dat spul erg duur. Of ik moet een gravel of race cassette gebruiken. Shimano doet dit: The first eight cogs provide comfortable and familiar jumps between the gears (10-12-14-16-18-21-24-28), while the top four cogs (28-33-39-45-51). Misschien moet ik ooit over als 3x9 niet meer te krijgen is. :-{

Zo'n Sora 9 sp cassette kost me 25 €, voorblad ca. 20 € en ketting 15-20 €. Gaat niet bijster lang mee, ketting 3000-4000 km, tandwielen een 8000-10000 km waarbij ik geen mudrider ben en regematig Squirt gebruik. Ik weet niet hoe lang 11 of 12 speed mee gaat.

Afbeelding

http://www.gear-calculator.com/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij veel mensen echt niet langer dan wat jij aangeeft. Maar wel "iets" duurder :tong
Voor een 11-speed XT cassette zit je rond de €100,- en dat is goedkoop als je het vergelijkt met Sram cassettes met XD passing.

Ik schakel zelf ook al eeuwen met gripshift en ik vind de 11-speed wel iets prettiger werken dan de 9-speed (was ook X0, nu GX). Draait iets lichter en wat minder harde kliks vergeleken de 9. Maar zo'n X0-9 is wel veel mooier, die derailleurs zien er tien keer beter uit dan die lompe zwarte klompen van nu.

Ik waardeer het ook altijd als mensen bewust keuzes gemaakt hebben voor hun eigen gebruik en een beetje tegen de mainstream inroeien :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie