NS wil reserveringsplicht fiets

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

(Ik plaatste dit bericht ook op fiets.nl. Maar dit is natuurlijk ook van belang voor de MTB liefhebbers die met de trein reizen).

Als ik buiten mijn eigen regio wil fietsen pak ik de trein. Nu dat weer wat beter mogelijk wordt met de versoepelingen komt de NS met een plan om het meenemen van de fiets nog lastiger te maken:

https://www.trouw.nl/binnenland/ns-wil- ... ~b0b41c9f/

Petitie tegen deze maatregel:
https://fietsmeeintrein.petities.nl/

Een reserveringssysteem is helemaal geen oplossing natuurlijk, het is een extra drempel creëren en daarmee een deel van de fietsers weren. Op deze manier jaag je mensen de auto met fietsendrager in.

Een week geleden vertrok ik op zaterdagochtend vanaf Den Haag richting Apeldoorn. Er was een stremming voorbij Utrecht waardoor we met veel anderen via Hilversum omreisden naar Amersfoort. In zo’n geval blijkt hoe dramatisch weinig plek er is voor fietsen in de trein. Mensen die meerdere treinen moeten laten schieten waaronder een familie met drie kinderen.

Op de terugweg vanuit Apeldoorn rond een uur of negen ‘s avonds, moesten we nu een trein overslaan omdat de intercity naar Den Haag slechts drie fietsplaatsen heeft. Mijn fietsmaat, zeer milieubewust en dus geen auto, was al aan het bedenken om de volgende keer een deelauto te regelen.

Dat vind ik dus echt een gemiste kans. In een tijd waarin er allerlei duurzame oplossingen gevonden moeten worden zegt de NS doodleuk dat het onmogelijk is om meer fietsplaatsen te regelen.

Heb je hier ook bezwaar tegen? Dan kan je de petitie tekenen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waardeloos inderdaad en dat is het al jaren maar klantvriendelijkheid is de NS in mijn ervaring volkomen vreemd. Ik mijd de trein dan ook zoveel mogelijk. Na een paar jaar forenzen ben ik motor gaan rijden omdat ze me te vaak (letterlijk) in de kou hadden laten staan. Wel getekend want incidenteel gebruik ik de trein nog als onderdeel van een fietsreis.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De NS heeft ook niet de missie om iedereen NL in de trein te krijgen.
Welnee, dan krijgen ze het veel te druk.
In werkelijkheid proberen ze voor de standaard reiziger net iets goedkoper te zijn dan de eigen auto. Laaghangend fruit.
Zoweel mogelijk omzet met zo min mogelijk reizigers.
Als de benzineprijs stijgt zou de NS moeten juichen omdat hun concurrentie positie wordt versterkt.
In plaats daarvan verhogen zij ook hun prijzen.
En dan dit soort fratsen, want een fiets in de trein is maar onhandig (onrendabel).
Het is maar goed dat er nog parkeerplaatsen zijn bij de routes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

“We kunnen geen extra plekken voor de fiets creëren in de trein".

Nee.

“We willen geen plekken voor de fiets creëren in de trein".

Getekend.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Heeft iemand ervaring met mountainbiken met de OV-fiets? Dat is toch de bedoeling van de NS?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Leuk idee voor een Let's Ride afspraak :winkie:
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Willem Altes schreef: do 10 juni 2021, 19:00 Heeft iemand ervaring met mountainbiken met de OV-fiets? Dat is toch de bedoeling van de NS?
Zeker, heb vorig jaar de halve route van Dwingeloo op de ov fiets gedaan. In het donker. Was de aangeraden route van Google maps, die werken denk ik al met de NS samen :D

Maar inderdaad, NS moet gewoon standaard een fietsenrijtuig hebben aan elke intercity. Ga regelmatig met de MTB in de trein, en het is altijd weer een verrassing hoeveel kinderwagens en koffers en mensen er op de fietsenplek zitten. En hoeveel vuile blikken je krijgt, terwijl je er gewoon voor betaalt. Gelukkig af en toe nog wel een leuk gesprek over de fiets. Maar neem tegenwoordig toch af en toe een deelauto, ook al kost dat 4 keer zo veel, tenminste geen gezeik. Vind het belachelijk voor Nederland fietsland. Getekend dus.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

DaanJ schreef: do 10 juni 2021, 20:20
Willem Altes schreef: do 10 juni 2021, 19:00 Heeft iemand ervaring met mountainbiken met de OV-fiets? Dat is toch de bedoeling van de NS?
Zeker, heb vorig jaar de halve route van Dwingeloo op de ov fiets gedaan. In het donker. Was de aangeraden route van Google maps, die werken denk ik al met de NS samen :D
Google weet alles van je; ook je voorkeur voor MTB-paadjes.

Alhoewel Dwingeloo.. misschien was het een opzetje van de 'beuze jaeger' die wat mensenvlees wilde inzouten.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Zo hoort het:

Afbeelding

Benedendek van een DB RegioExpress dubbeldekker. Dit is de zomerconfiguratie; in de winter schroeven ze er een paar (ik meen 16) zitplaatsen in.
Vorsprung durch Pedantik.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Toch ben ik bang dat dit een beetje een achterhoedegevecht aan het worden is. Ik zie de NS geen zitplaatsen opofferen of treinen om gaan bouwen om meer fietsen te kunnen vervoeren. Daarnaast vermoed ik wel dat als je meer plaatsen gaat creëren en de prijs laag wilt houden dat het gebruik ook zal toenemen (bv. door forenzen), dan los je het probleem uiteindelijk ook niet op. Reserveren staat me niet persé tegen, mits je dan ook zeker weet dat je mee kunt als je hebt gereserveerd, er ook voldoende ruimte is om te kunnen reserveren en je je fiets dan ook op een fatsoenlijke fietsplek kunt stallen. Ik zou daar persoonlijk best een prijs voor willen betalen die voldoende hoog is om 'gemaksgebruik' te ontmoedigen.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

DB Regio doet dit dan ook, omdat de bondsstaten (hun opdrachtgevers) dat gewoon éisen. Maar ja, zolang dit gáve land door de “vroem-vroem-partij” wordt geregeerd…
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Willem Altes schreef: do 10 juni 2021, 19:00 Heeft iemand ervaring met mountainbiken met de OV-fiets? Dat is toch de bedoeling van de NS?
Ja. Met de MTB in de trein naar Dieren en dan door NPVZ, Veluwe, Gelderse Vallei en Utrechtseheuvelrug naar huis in Veenendaal.
Werkt als een trein.

Of idem met de trein naar Hilversum en dan de UHR Routes rijden tot je thuis bent
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Dit is een OV-fiets, Bert:

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb al vaak genoeg mijn fiets mee de trein in gezeuld met fietsvakanties, soms ook uit noodzaak. De wetenschap dat er treinen zijn zijn voor een fietstoerist wel erg prettig! Krijg je straks dit :/. Maak gewoon plek, we zijn het enige land ket zo weinig fietsplek in een trein en we hebben zo’n beetje de meeste fietsen.
Waar woke is, is vuur
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Pro capita, misschien.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie