Een (endurance) racefiets als gravelbike ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik kan me niet precies herinneren wanner, maar op een gegeven moment verdween blijkbaar de term ”monstercrosser”, en moesten gravelbikes ineens 29er MTB-banden hebben. Vreemd, want onder “gravel” versta ik toch echt grind, oftewel onverharde wegen. Met de nadruk op “wegen”, dus daar zal je best eens een opstekende boomwortel tegenkomen, maar als je het over complete worteltapijten gaat hebben ben je, nou ja… van het pad afgedwaald, zullen we maar zeggen. Moet je daar nou echt zware, dikke banden voor hebben? Gaat ten koste van je acceleratie, en daarmee van een hoop lol.

Ik reed al grindwegen, bospaden en soms nog “erger” op 23mm slicks, op de racert, toen gravelbikes nog niet waren uitgevonden. De marketingterm, bedoel ik; die fietsen bestaan al héél lang, hoor. Is inderdaad niet ideaal, maar laten we nou niet net doen alsof het onmogelijk is. 28mm is zat voor onverharde wegen, op 35mm kun je de wereld rond.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bij mij betekent gravelen ieder pad in gaan wat je leuk lijkt.
35mm zou dan nog wat kunnen, maar smaller wordt toch echt lastig.
Los zand of iets mullere of zachtere wegen, graskanten hobbels wortels noem maar op...
Met de 45mm banden heb ik dus bijna nergens dat ik stil val, moet lopen of de boel stuk rijdt.

Moraal : het hangt puur van je definitie van gravelen af.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

En dat je voor bospaadjes in Nederland een “bergfiets” nodig hebt, hangt zeker van je definitie van “berg” af?

Ik stam uit een tijd, dat woorden betekenissen hadden, en niet “hangt er maar net vanaf wat je daaronder verstaat”. 👴🏻
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dan kun je inderdaad ook gewoon een racefiets pakken en de hele term gravelracer vergeten.

Hoewel ik trouwens duidelijk merk dat mijn fiets op gravel of slechte wegen sneller is als een racefiets.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Het blijft natuurlijk "horses for courses" en het hangt er inderdaad helemaal vanaf waar je (het meest) fietst.
Ik ben vanuit regio Breda best verwend met een grote diversiteit aan weggetjes, bos en zandpaden en zelfs een "mtb-route" :winkie:

Ik rijd vanuit huis nog steeds de meeste kmrs op een alu racefiets met 28mm banden (Emonda) en "zocht" met mijn 40-45mm gravelbike toch meestal zo veel mogelijk offroad en bospaden op, omdat ik hem toch wat minder leuk vond fietsen op de weg. Met mijn Cube Attain "endurance racer" met 33mm bandjes is het verschil op de weg met mijn Emonda een stuk minder en pak ik veel meer mixroutes ( en kom nog eens ergens anders) .

Op zich is voor mij een racefiets met wat relaxte zit en net wat meer ruimte voor bredere banden waarschijnlijk de meest bruikbare fiets.

Of je zo'n fiets nou "gravel", "endurance" of "allroad" noemt maakt mij niet zoveel uit.
Mijn verkochte Pickenflick bestond al voordat er "gravelracers" bestonden en was gewoon een titanium cyclocrosser met ruimte voor ruim 40mm. Reed en stuurde goed, maar was gewoon maatje te lang .
Als ik de geo van mijn Trek Emonda naast een Trek Crocket zet in dezelfde maat verschilt het niets eens zo veel en dan stap ik daarop zo over met een iets kortere stuurpen (net als op mijn Emonda) en heb ik ook ruimte voor 40mm.......dus ook een "cyclocrosser" kon wel eens heel geschikt zijn.

Op die alu Emonda met velgremmen rijdt ik trouwens met mijn 64jr uren lang rond......niks "endurance".....niks "gravel" ......niks "isospeed/futureshock/d-fuse" of fancy carbon frame......gewoon een lekker fietsje :-D ( maar met 28mm wel de max)
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Grote voordeel van een fiets waar 38/40mm bandjes in kunnen vind ik dat je eigenlijk elke willekeurige gravelroute in NL wel kunt rijden. Ik pluk geregeld een route van internet en dan weet je van tevoren niet wat je tegenkomt. Natuurlijk kom je er met 35mm ook wel, maar ik heb zat routes gereden die dan toch een stuk minder comfortabel zouden zijn. Ik vind de Contend AR wat dat betreft dan nog wel interessant (ik wist niet dat die inmiddels ook in NL uit was) omdat daar volgens Giant 38mm bandjes in passen. Met een setje G-ones zou ik me met zo'n fiets wel prima redden.

Persoonlijk geef ik echter toch de voorkeur aan de flexibiliteit die bredere banden geven. Maar zoals TS al aangeeft: het is ook maar net wat je rijdt. Ik rijd liefst zo weinig mogelijk asfalt en gebruik die stukje dan eerder om even lekker te rollen dan om te vlammen. Het feit dat mijn gravelfiets dan niet zo snel voelt ben ik langzaam aan over heen aan het groeien :wink:
Tommie82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: do 6 juni 2019, 12:08

Heb je ruimte in budget en schuur en wil je graag een fiets erbij, vooral een gravelbike erbij.

Heb je dat niet of wil je dat niet, dan is 1 fiets meer dan prima. Zeker in NL.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Kijk ook eens bij Orbea. De Terra is een mooie allround gravel fiets met veel mogelijkheden. Bij Orbea hebben ze ook nog de Avant. Dit is de endurance racer met ruimte voor max 35 mm banden die ook nog leuk geprijst is.

Ik loop ook al langer met het idee mijn racefiets uit 2010 te vervangen door een endurance of gravelracer zodat ik een multi inzetbare weg en zand- bospaden fiets heb en dan mijn hardtail MTB vervangen voor een fully.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een gravelracer en een endurance racer?
Een graadje balhoofdhoek, een paar millimeter achtervork en iets meer bandenclearance?

Dat zijn geen redenen waarom een fiets langzamer zou zijn op asfalt, als je identieke banden op beide fietsen monteert. Misschien voelt de endurance racer wat scherper, maar daar wordt/rolt een fiets ook niet sneller door (integendeel, een nerveuzere fiets vraagt meer micro-correcties om perfect rechtuit te rijden en is daardoor theoretisch bezien zelfs langzamer).

Ik denk dat een lichte gravelracer met snel rubber alles kan wat een (endurance) racer ook kan, maar met meer mogelijkheden om het terrein in te gaan als je dat zou willen. Dus wat mij betreft is een endurance racer eerder een overbodige categorie dan de gravelracer...

Maar eigenlijk hou ik niet zo van dat steeds krapper afbakenen van al die hokjes. Het lijkt er bijna op dat we voor elke millimeter meer band een aparte categorie aan het bedenken zijn. Voor mij zijn zowel gravelbikes als endurance racers gewoon snelle fietsen met wat meer comfort en mogelijkheden dan de aloude pure racefiets.
Welke je dan uiteindelijk kiest hangt zoals altijd van smaak en inzet af. Het hokje waar die fiets dan net wel of net niet in past zal me worst wezen.

Stel nou dat we geen onderverdelingen in categorieën zouden hebben, alle fietsen met een krom stuur staan gewoon naast elkaar in de winkels. Dan kijk je toch naar de eigenschappen van de fietsen en kiest er een uit die het best past bij wat je zoekt (en binnen je budget past en die je het mooist vindt ;-)).
En dat keuzeproces zou je dan anders gaan benaderen doordat er arbitrair zomaar wat hokjes gekozen zijn om fietsen in te stoppen? :~

Mijn Fugio heb ik gekozen omdat ik wat minder diep wilde zitten dan op mijn racefiets (dat gaf de laatste jaren klachten), ik hem mooi vond en het frame binnen mijn budget paste. Niet omdat iemand bedacht had dat het een gravelracer heette.
Vervolgens heb ik hem opgebouwd met onderdelen die bij mijn wensen en gebruik passen, en niet alles daarvan kwam uit de schappen met "gravelracer onderdelen". Je denkt toch inhoudelijk na over wat je koopt, en laat je toch niet leiden door de hokjes die de marketingjongens en -meisjes bedacht hebben?

Hoe dan ook, ik voel geen beperkingen door het feit dat de Fugio een zogenaamde gravelracer is, alles wat ik vroeger met mijn racefiets deed kan hier ook mee. En meer :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik vind het onderscheid in de categorieën gravel en endurance in zoverre handig, dat ze een soort startpunt aangeven. Waarbij ik zou zeggen dat je met een moderne endurancefiets ook gravelpaadje kunt pakken en bandjes van 35/38mm kunt monteren terwijl je bij een gravelfiets toch minsten aan 40mm bandjes moet denken en asfalt bijzaak wordt. Ik denk dat dat op zich wel 2 verschillende doelgroepen zijn. Maar dan nog is het zaak om te kijken waar je de fiets precies voor wilt gebruiken. Vooral binnen het gravelgenre kun je nog alle kanten op: van lichte racebakken via lichte toerfietsen naar halve MTB's...

Wat ik me nog wel afvraag is in hoeverre er ook verschil in degelijkheid is. Tussen een endurance racer waar dikkere bandjes in kunnen en een gravelfiets met nagenoeg dezelfde afmontage zit toch al snel 0,5-1kg verschil. Banden en wielen zullen daarin zeker een rol spelen, maar in hoeverre zit er nog verschil in b.v. een carbon vork? Bij Cube zie je ook dat ze voor de Attain van TS categorie 1 aangeven als gebruik, terwijl je bij hun gravelfietsen op categorie 2 uitkomt.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Deze afwegingen had ik een paar maanden precies hetzelfde!
Heb een oude racer waar ik eigenlijk helemaal niet zo slecht op zit, maar die wel eens vervangen mocht worden.
Daarnaast een mountainbike om te mountainbiken.

Dus vervang de racer door een endurance racer en je kunt wat meer. aan qua paden.
Uiteindelijk ben ik bij een gravel frame uitgekomen, maar wel met 32mm en een race groep afgemonteerd. (Gravelracer omdat ik bij endurance racers vaak op die 32mm bleef steken, nu kan meer als ik wil).
Want de meeste kilometers zal ik hem als racer gebruiken en dan wil ik graag twee bladen voor kunnen hebben en is 32mm meer dan zat.

Gisteravond het eerste blokje om gereden, dat voelde helemaal niet verkeerd maar veel te kort om iets definitiefs te zeggen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@Kermit,
Dat afbakenen op de graad en millimeter is natuurlijk wat we hier al jaren met mountainbikes doen. Daarmee rijdt je met een paar graden meer of minder, wel of geen voor of achtervering en 26", 27,5" of 29" wielen natuurlijk ook gewoon alle MTB-routes mee rond, zeker de Nederlandse.

Ik probeer alleen wat trends te signaleren; de moderne "gravelbike" met 45mm ruimte is gericht op urenlang rijden op goed of slecht onderhouden grindwegen of paden. Een Endurance racer is gericht op verharde wegen in allerlei staten van onderhoud. Dat ligt natuurlijk nauw bij elkaar, maar niet nauwer als bv een XC of AM mtb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, "we" doen dat niet hoor, dat doen de media en industrie. En het grootste deel van het publiek gaat erin mee omdat het wel handig is als de boel in makkelijk te snappen hokjes gestopt is. Teveel zelf nadenken is namelijk niet de bedoeling! :roll: :D
(ik heb het hier ook even over hele andere dingen als een fiets ;-)).

Maarre, het is wel even schrikken als een gravelbike 45mm banden moet aankunnen. Want dan is mijn Fugio dus geen gravelbike! :o
Terwijl Genesis hem wel zo vermarkt!? Ohoh, verwarring alom.
Of wacht, telt die 45mm ook als het om 650b gaat? Want dan zit ik toch nog op een gravelracer en is alles weer duidelijk en goed, ook al liggen er slechts 38mm banden op omdat er met 700c velgen geen bredere in passen.


Zie je wel, als er niet zo in hokjes gedacht zou worden zou ik niet zo onnodig hoeven schrikken omdat ik ten onrechte even dacht op een fiets uit een verkeerd hokje te rijden. :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

kermit schreef: ma 12 april 2021, 09:52 Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een gravelracer en een endurance racer?
Een graadje balhoofdhoek, een paar millimeter achtervork en iets meer bandenclearance?

Dat zijn geen redenen waarom een fiets langzamer zou zijn op asfalt, als je identieke banden op beide fietsen monteert. Misschien voelt de endurance racer wat scherper, maar daar wordt/rolt een fiets ook niet sneller door (integendeel, een nerveuzere fiets vraagt meer micro-correcties om perfect rechtuit te rijden en is daardoor theoretisch bezien zelfs langzamer).

Ik denk dat een lichte gravelracer met snel rubber alles kan wat een (endurance) racer ook kan, maar met meer mogelijkheden om het terrein in te gaan als je dat zou willen. Dus wat mij betreft is een endurance racer eerder een overbodige categorie dan de gravelracer...

Maar eigenlijk hou ik niet zo van dat steeds krapper afbakenen van al die hokjes. Het lijkt er bijna op dat we voor elke millimeter meer band een aparte categorie aan het bedenken zijn. Voor mij zijn zowel gravelbikes als endurance racers gewoon snelle fietsen met wat meer comfort en mogelijkheden dan de aloude pure racefiets.
Welke je dan uiteindelijk kiest hangt zoals altijd van smaak en inzet af. Het hokje waar die fiets dan net wel of net niet in past zal me worst wezen.

Stel nou dat we geen onderverdelingen in categorieën zouden hebben, alle fietsen met een krom stuur staan gewoon naast elkaar in de winkels. Dan kijk je toch naar de eigenschappen van de fietsen en kiest er een uit die het best past bij wat je zoekt (en binnen je budget past en die je het mooist vindt ;-)).
En dat keuzeproces zou je dan anders gaan benaderen doordat er arbitrair zomaar wat hokjes gekozen zijn om fietsen in te stoppen? :~

Mijn Fugio heb ik gekozen omdat ik wat minder diep wilde zitten dan op mijn racefiets (dat gaf de laatste jaren klachten), ik hem mooi vond en het frame binnen mijn budget paste. Niet omdat iemand bedacht had dat het een gravelracer heette.
Vervolgens heb ik hem opgebouwd met onderdelen die bij mijn wensen en gebruik passen, en niet alles daarvan kwam uit de schappen met "gravelracer onderdelen". Je denkt toch inhoudelijk na over wat je koopt, en laat je toch niet leiden door de hokjes die de marketingjongens en -meisjes bedacht hebben?

Hoe dan ook, ik voel geen beperkingen door het feit dat de Fugio een zogenaamde gravelracer is, alles wat ik vroeger met mijn racefiets deed kan hier ook mee. En meer :)
Ik heb geen idee waardoor het bij mij persoonlijk kwam, waarschijnlijk toch de geo.
Op mijn Giant Revolt kon ik echt nauwelijks tempo maken op de weg. Nu met dezelfde wielen en banden, wel gewoon een snelle fiets. ( de Superior x road team issue se)
Dus als je een fiets wilt hebben die ook goed inzetbaar is op de weg is niet elke fiets daar geschikt voor.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

kermit schreef: ma 12 april 2021, 09:52Voor mij zijn zowel gravelbikes als endurance racers gewoon snelle fietsen met wat meer comfort en mogelijkheden dan de aloude pure racefiets.
Welke je dan uiteindelijk kiest hangt zoals altijd van smaak en inzet af. Het hokje waar die fiets dan net wel of net niet in past zal me worst wezen.

Stel nou dat we geen onderverdelingen in categorieën zouden hebben, alle fietsen met een krom stuur staan gewoon naast elkaar in de winkels. Dan kijk je toch naar de eigenschappen van de fietsen en kiest er een uit die het best past bij wat je zoekt (en binnen je budget past en die je het mooist vindt ;-)).
☝🏻🧐👍🏻

(Zegt de man met zeventien fietsen. 😎)
En dat keuzeproces zou je dan anders gaan benaderen doordat er arbitrair zomaar wat hokjes gekozen zijn om fietsen in te stoppen? :~
Dat is helaas wel hoe het bij veel mensen werkt, en precies de reden waarom opeens alles een gravelracer heet, want gravelracers zijn de hete schijt van het moment. Een paar jaar geleden waren dat de endurance- of comfortracers, dus toen werd alles onder die namen op de markt gegooid.

Zet je ook nog bikepacking in je marketingverhaaltje, staan de baardknotten helemáál in de rij.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie