XT achterrem voelt vreemd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Heb net een mailtje naar Mantel gestuurd. Even afwachten wat hun reactie zal zijn.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

De achterrem lijkt zich te hebben verbeterd. Het "oppomp-effect" is wat minder dan voorheen en ook het bijtpunt heeft zich min of meer gestabiliseerd. Als het zo blijft was het toch een kwestie van heel secuur ontluchten. Even afwachten hoe de rem zich houdt.
Jo-Z
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 januari 2021, 23:15

Hier eenzelfde probleem. Mijn rem hendel tbv achterrem kwam niet terug. Fiets 8 mnd oud. Shimano M8000.

Na het allemaal meerdere malen te hebben doorgespoeld met de daarvoor bestemde olie is het probleem nog niet verholpen. De rem blijft dus hangen en de mee geleverde blokken (bij bleeding set shimano) krijg ik niet op de plek omdat de ruimte te klein is. Ik vermoed dat er iets in de remklauw niet terug komt waardoor de hendel blijft hangen...

Ps heb al geprobeerd met een kunststof bandenlichter meer ruimte te creeeren

Hebben jullie de tip?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jo-Z schreef: di 19 januari 2021, 23:28 Hebben jullie de tip?
Terugsturen naar Shimano en hopen dat je een rem krijgt die het probleem niet heeft... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jo-Z
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 19 januari 2021, 23:15

Lars TB schreef: di 19 januari 2021, 23:34
Jo-Z schreef: di 19 januari 2021, 23:28 Hebben jullie de tip?
Terugsturen naar Shimano en hopen dat je een rem krijgt die het probleem niet heeft... .
Doen jullie dit dan via lbs of direct richting Shimano?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garantie daar waar je het hebt gekocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik heb contact gehad met Mantel en zij kenden het fenomeen niet. Uiteraard kan ik de rem terugsturen voor een garantiecheck, maar ik wilde eerst ervaren of het beter was of zelfs opgelost.
Door de pekel van de afgelopen weken heb ik niet buiten gefietst, maar vanmiddag ben ik de weg opgegaan. Helaas is het niet verbeterd. De eerste keer inknijpen om de rem als het ware op te pompen, dan even loslaten en nogmaals inknijpen waardoor de rem veel harder is. Het werkt wel maar zo hoort het natuurlijk niet. Garantiegevalletje dus.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik heb hetzelfde probleem met mijn XT M8000 remmen. Ik moet ze ver inknijpen voordat de remmen serieus gaan vertragen. Ondanks ontluchten, nieuwe olie, goede remblokken etc. Ik werd mij er pas echt bewust van toen ik vorige week met mijn oudere MTB op pad ging met Deore remmen. Die remmen strak en effectief. Maar goed, het gaat wel en ik neem het inmiddels maar voor lief.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Hier ook bij nieuwe m8100 remmen. Komen van marktplaats maar van een nieuwe fiets.
Valt me op dat het ook vaak de achterrem is en niet de voorrem.

Het is vaak de eerste keer dat je rem, als je daarop volgend vaak remt is het weg totdat je de rem weer een korte tijd met rust laat.
Heel frustrerend..

Binnenkort nog maar is heel secuur ontluchten.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Idske schreef: zo 24 januari 2021, 21:18 Valt me op dat het ook vaak de achterrem is en niet de voorrem.

Het is vaak de eerste keer dat je rem, als je daarop volgend vaak remt is het weg totdat je de rem weer een korte tijd met rust laat.
Precies dat. Echt waardeloos.
Secuur ontluchten heb ik al drie keer gedaan, helpt niet.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Zet die rem eens een nachtje onder druk dmv een tiewrap om handle/stuur.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Om te testen of er olie weglekt?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Cyclist schreef: zo 24 januari 2021, 22:02 Om te testen of er olie weglekt?
Nee, niet perse maar op die manier kun je "soms" een luchtbelletje wat onderin of halverwege in je systeem zit naar je reservoir toe laten stijgen.
Ik heb die "truc" regelmatig toegepast bij verschillende gemotoriseerde voertuigen en gaf in veel gevallen een gewenst resultaat. ( bij een auto geen tiewrap maar een bezem tussen rempedaal en voorstoel 😉) En mocht er lekkage zijn dan komt dat nu meteen ook boven water...
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Ik ga het proberen, thanks!
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Cyclist schreef: zo 24 januari 2021, 22:58 Ik ga het proberen, thanks!
Wel zo strak mogelijk vastzetten, geeft het heste resultaat.
Plaats reactie