Extra achterwiel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Ik heb sinds oktober een Cube Attention SL 2021. Nu kan ik momenteel alleen in het weekend het bos in maar wil doordeweeks (in de avond) ook blijven bewegen en heb daarom een Tacx staan. Alleen vind ik het wisselen van de band nogal een gedoe.

Ik zit er aan te denken om een extra achterwiel te kopen (nieuw of tweedehands) en daarna de blauwe trainingsband op te leggen.

Maar waar moet ik precies op letten? Een remschijf lijkt me overbodig maar een cassette is natuurlijk wel nodig. Moet dit bijvoorbeeld ook een 12 speed zijn?

Specs van mijn fiets: https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mount ... lackngrey/
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik ben die weg eerst ook gegaan en een 2e achterwiel werkt prima.
Zo te zien heb je een QR (quick release, snelspanner) achterwiel dus je moet een naafbreedte van 135mm hebben. Een 160mm schijfje kost je de kop niet (2e hands €5,-, volgens mij heb ik er zelfs nog een paar in de schuur in 6 bouts en centerlock) maar een 12sp cassette is wel een must.

Je kan gewoon een Shimano HG vrijloop gebruiken icm een SRAM SX/NX of een Sunrace cassette. En ik zou een wiel met een niet te brede velg zoeken (19-23mm intern) voor die smalle trainerband.
Laatst gewijzigd door TenZNL op zo 24 januari 2021, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja ook 12 speed.
En een remschijf is ook wel fijn, als je eens in je rem knijpt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 24 januari 2021, 22:17 I dus je moet een naafbreedte van 135mm hebben.
Kan ik me met 2021 model haast niet voorstellen *edit* toch wel. https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... MT401.html
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bonanza schreef: zo 24 januari 2021, 22:37
TenZNL schreef: zo 24 januari 2021, 22:17 I dus je moet een naafbreedte van 135mm hebben.
Kan ik me met 2021 model haast niet voorstellen *edit* toch wel. https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... MT401.html
Ja, ik vond het ook heel bijzonder...135mm QR maar wel een 1x12 met microspline :~
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

TenZNL schreef: zo 24 januari 2021, 22:17 Ik ben die weg eerst ook gegaan en een 2e achterwiel werkt prima.
Zo te zien heb je een QR (quick release, snelspanner) achterwiel dus je moet een naafbreedte van 135mm hebben. Een 160mm schijfje kost je de kop niet (2e hands €5,-, volgens mij heb ik er zelfs nog een paar in de schuur in 6 bouts en centerlock) maar een 12sp cassette is wel een must.

Je kan gewoon een Shimano HG vrijloop gebruiken icm een SRAM SX/NX of een Sunrace cassette. En ik zou een wiel met een niet te brede velg zoeken (19-23mm intern) voor die smalle trainerband.
Kijk, dat is duidelijke informatie. Ik heb al wat zitten zoeken maar ik vind steeds 11 speed (in betaalbare prijzen). Aangezien de fiets nieuw €900 kost wil ik er natuurlijk geen achterwiel van €200 in hangen.

Remschijf leek me niet nodig maar is inderdaad wel handig voor als je per abuis je remhendel in knijpt.
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Op bike discount https://www.bike-discount.de/ kost een cassette 70 euro https://www.bike-discount.de/en/buy/sun ... -50-673901 en een wiel ook zoiets https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... eel-690233. Beschikbaarheid is wel een issue.....

Wellicht heeft iemand nog een 29"wiel liggen met QR. Oproepje in "gezocht" viewforum.php?f=21.
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Een oproepje is nog wel een idee idd. De link van het achterwiel wat je stuurde zegt dat het wiel maar tot 11 speed kan (en idd niet beschikbaar). Zijn die dan ook compatibel met een 12 speed?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mapo schreef: ma 25 januari 2021, 08:27 Een oproepje is nog wel een idee idd. De link van het achterwiel wat je stuurde zegt dat het wiel maar tot 11 speed kan (en idd niet beschikbaar). Zijn die dan ook compatibel met een 12 speed?
Wat ik al (met wat minder woorden) zei: Op een Shimano HG vrijloop (9-11sp) passen ook SRAM SX/NX 12sp cassettes. Sunrace heeft ook 12sp cassettes die op die HG vrijloop passen.

Een 135mm QR achterwiel zou 2ehands geen probleem moeten zijn.
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

TenZNL schreef: ma 25 januari 2021, 09:33
Mapo schreef: ma 25 januari 2021, 08:27 Een oproepje is nog wel een idee idd. De link van het achterwiel wat je stuurde zegt dat het wiel maar tot 11 speed kan (en idd niet beschikbaar). Zijn die dan ook compatibel met een 12 speed?
Wat ik al (met wat minder woorden) zei: Op een Shimano HG vrijloop (9-11sp) passen ook SRAM SX/NX 12sp cassettes. Sunrace heeft ook 12sp cassettes die op die HG vrijloop passen.

Een 135mm QR achterwiel zou 2ehands geen probleem moeten zijn.
Dat heb ik ff niet goed begrepen :o

Ik heb dit setje via MP gevonden: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... on=asqSent

Zou dat wat zijn? Zit nu een 10 speed op, dan zou ik die body dus ook een 12 speeds van SRAM of Sunrace passen?


Sorry voor alle vragen, voor mij is dit allemaal nog abra kadabra
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Achterwiel xt naaf, voor sram


Dat "set" bestaat uit 2 verschillende wielen. Een Sram voornaaf met een Shimano remschijf en een Shimano XT achternaaf met een Shimano cassette en een SRAM remschijf. Bovendien ziet de cassette ziet er wat verroest uit (dus je kan je afvragen in welke staat de naven zijn).

Het hoeft niets te betekenen maar het hele plaatje geeft de indruk van een samengeraapt zooitje. Je kan beter hier op het forum een oproepje plaatsen, denk dat je dan wel iets passenders aangeboden krijgt.

Maar dit zou wel passen idd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je zult even moeten zoeken want de voorraden zijn laag op het moment maar een nieuw achterwiel koop je voor 50-80 euro bij een webshop. Bijvoorbeeld: https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... eel-510826
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

Heb een topic geplaatst in gezocht: viewtopic.php?f=21&t=149488

Bedankt zover!
Mapo
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 26 augustus 2020, 16:10

TenZNL schreef: ma 25 januari 2021, 14:23
Achterwiel xt naaf, voor sram


Dat "set" bestaat uit 2 verschillende wielen. Een Sram voornaaf met een Shimano remschijf en een Shimano XT achternaaf met een Shimano cassette en een SRAM remschijf. Bovendien ziet de cassette ziet er wat verroest uit (dus je kan je afvragen in welke staat de naven zijn).

Het hoeft niets te betekenen maar het hele plaatje geeft de indruk van een samengeraapt zooitje. Je kan beter hier op het forum een oproepje plaatsen, denk dat je dan wel iets passenders aangeboden krijgt.

Maar dit zou wel passen idd.
Gaat een XD body ook werken? Heb via dit forum een aanbod met die vraag.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mapo schreef: ma 25 januari 2021, 21:11 Gaat een XD body ook werken? Heb via dit forum een aanbod met die vraag.
Ja, ook dat werkt. Uiteraard wel met een SRAM XD-cassette. Ik rij zelf met een 12sp GX cassette icm een Shimano 12sp derailleur.
Het is wel zo dat SRAM 12sp XD cassettes (dus vanaf GX) wat duurder zijn dan NX/SX/Sunrace. Hoewel Sunrace (meen ik) ook XD 12sp cassettes heeft maar ik ben ff te lui om die op te zoeken :wink:
Plaats reactie