Ad58 schreef: ↑vr 22 januari 2021, 10:35
Als jullie verse latex erbij gooien, halen jullie dan de oude eruit?
Ik doe het wel en maak meteen de band en de velg even schoon. Het leuke is dat je dan meteen merkt hoe vaak die latex je al gered heeft van een lekke band wanneer je die zelfde band daarna weer zonder latex oppompt.
Ik heb overigens ook nog nooit last gehad van een echt vastzittend ventiel bij oppompen.
Wel altijd even het ventieltje indrukken voor ik de pomp of compressor er op zet. Gewoon domweg losdraaien en dan de pomp erop werkt inderdaad niet altijd lekker omdat het wat plakt en de binnenkern dus niet altijd ingedrukt wordt door de lucht. Maar goed, dat deed ik eigenlijk altijd al (ook zonder latex) en stelt niks voor.
Kleine nuance in het bijvullen van latex vwb het wel of niet weghalen van oude latex.
Ik vul gemiddeld elke 3-6 maanden wat latex bij. Om de 12-18 maanden gaat een band eraf. Dan gaat de oude zooi er ook uit ... (maar meestal is de band dan ook al redelijk 'af').
Ik haal dus niet altijd alles eruit, maar laat het ook niet onbeperkt zitten.
2020 Trek Fuel EX 2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 22 januari 2021, 20:44
Het topic heet "Terug naar de binnenband"
Ik ga er dus van uit dat alle latexvragen betrekking hebben op latex in de binnenband.
Toch ?
(Over latex in de buitenband zijn er al genoeg topics)
Doet er iemand latex in zijn binnenband? Geweldig idee.
Ik doe altijd twee buitenbanden over elkaar, just in case.
ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 22 januari 2021, 20:44
Het topic heet "Terug naar de binnenband"
Ik ga er dus van uit dat alle latexvragen betrekking hebben op latex in de binnenband.
Toch ?
(Over latex in de buitenband zijn er al genoeg topics)
kermit schreef: ↑do 21 januari 2021, 11:04
Latex binnenbanden (Michelin, mtb) bevielen mij slecht. De eerste keer monteren ging prima, maar als ze een keer uit de band geweest waren gingen ze vervolgens bij het minste of geringste kapot. Op sommige stukken was de latex zo uitgerekt dat hij flinterdun was geworden.
Vreemd, want ze zaten in een standaard maat buitenband en een latex biba is nog elastischer dan butyl.
Ik heb er zo een paar weg kunnen gooien, en het gaf me ook geen vertrouwen als ik er de bergen mee in ging (en de snelheden dus hoger werden).
Dus voor mij is het of tubeless, of gewoon de ouderwetse butyl binnenband.
Wat ik doe weeg ik per fiets af. En ach, het is geen contract voor het leven hè. Als iets niet bevalt kun je altijd nog over naar een andere methode
Heb zelf nog nooit problemen met latex bibas gehad (Michelin).
De banden zijn zelfs al een paar keer gewisseld tussen 26 en 29 inch fiets.
Enige nadeel is het continu bijpompen.
Als ik ooit door mijn setje latex bibas heen geraak dan gaan er weer butyl bibas in, puur vanwege het gebruiks gemak