Wielbouw tools

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, maar ik heb er al een in bestelling staan en ik hoop die toch wel binnen te hebben voordat ik zelf een volwaardige bok in elkaar heb getimmerd :-)
Prulleman schreef: di 12 januari 2021, 16:55 en viel het mee of tegen? iedereen doet er altijd een beetje spanned over (alsof het een kunstvorm) , terwijl ik van mening ben dat iedereen die secuur kan werken en een stappenplan kan volgen een heel goed resultaat kan krijgen
Denk dat je daar gelijk in hebt, al moet ik het dus nog 100% op eigen houtje gaan proberen.
Maar Roger M. zegt het ook dus dan zal het wel waar zijn ;-)

Het is vooral ook ervaring opdoen. Daarmee kun je op een gegeven moment ook inschattingen doen, als blanco leek heb je bijvoorbeeld geen idee hoeveel slagen je de nippel moet draaien om een bepaald resultaat te bereiken, dat soort dingen.
Zoals ik al zei ben ik wel gemotiveerd om er nog een paar in elkaar te zetten, maar tenzij ik hier een wiel pak en dat (meerdere keren) loshaal en weer opbouw ontbreken me daar even de middelen voor...

Overigens heb ik de ZTTO spaakspanningsmeter met digitaal meetklokje wel binnen. Qua constructie maakt dat ding geen slechte indruk, draaipunten lijken spelingsvrij en soepel te werken. Ook lijkt de herhaal-nauwkeurigheid aardig goed, als ik meerdere malen dezelfde spaak -op dezelfde plek- meet.
Alleen, als ik de meetwaarde mbv de meegeleverde tabel omzet krijg ik een andere waarde dan waar we de spaken op gezet hebben bij de bouw. En daar is een hoogwaardiger meter gebruikt... Dus de vraag is of de absolute waarde wel betrouwbaar is.

Om te controleren of de spaken onderling ongeveer op dezelfde spanning staan lijkt hij redelijk te voldoen.
Maar dat is mijn idee als onervaren wielenprutser ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

kermit schreef: di 12 januari 2021, 17:30
Alleen, als ik de meetwaarde mbv de meegeleverde tabel omzet krijg ik een andere waarde dan waar we de spaken op gezet hebben bij de bouw. En daar is een hoogwaardiger meter gebruikt... Dus de vraag is of de absolute waarde wel betrouwbaar is.
Is dat dan hoger of lager?
Ik wil de mijne nog calibreren, maar nog geen tijd voor gehad/gemaakt.

Wel heb ik afgelopen zaterdag ook weer een set afgemaakt:
Afbeelding

Afgelopen zondag lomp over drops en wortels op de Posbank en het is nog heel 8) .
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Calibreren is eigenlijk vrij eenvoudig.
Je neemt een spaak van jouw keuze en hangt daar 100kg aan.
Dan meten, en je weet welke waarde bij 100kgf hoort, voor die spaken.

Maar in de praktijk best lastig om 100 kg aan een spaak te hangen.
Misschien kan de plaatselijke sportschool je helpen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Prulleman schreef: di 12 januari 2021, 16:55 en viel het mee of tegen? iedereen doet er altijd een beetje spanned over (alsof het een kunstvorm) , terwijl ik van mening ben dat iedereen die secuur kan werken en een stappenplan kan volgen een heel goed resultaat kan krijgen
Het is een ambacht, geen rocket science.
Je moet het doen en er handigheid in krijgen.
Geeft veel voldoening, en er gaat een wereld van mogelijkheden voor je open.
Zelf een velg of naaf vervangen of upgraden, naaf wisselen als je een ander frame hebt gekocht, slag er uit draaien, spaken vervangen etc. etc.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: di 12 januari 2021, 16:17 Inmiddels ben ik wel wat verder op het wielbouwpad :)

Op de bestelde tools wacht ik nog steeds, ik ben bang dat ik één artikel in de winkelmand had zitten met een langere levertijd (en juist dat ding heb ik eigenlijk niet meer nodig... :roll: ).

Maar ik kreeg recentelijk wel een aanbod dat ik niet kon afslaan, namelijk onder begeleiding van een ervaren bouwer mijn eerste wielen in elkaar draaien :-q
Dus dat heb ik vorige week gedaan, en nu staat er een setje met DT 350 boost naven, blank rvs spaken en zwarte 29" RAD15 Ozone 30 velgen. Het achterwiel is 100% afgerond, het voorwiel is ook in reeds rijdbare staat meegenomen maar de bedoeling is dat ik daar zelf de laatste procentjes nog aan perfectioneer.
:-q
kermit schreef: di 12 januari 2021, 16:17 Ik heb er wel zin in gekregen, jammer genoeg ligt er hier geen stapel naven, velgen, spaken en nippels klaar om er eens effe flink wat wielbouwroutine in te rammen :D

Oja, wacht, daar heb je ook een richtbok voor nodig...
Ja, jammer is dat.
Een stapel mooie velgen en naven om in fe verloren uurtjes wat moois van te maken.
Niet full time, dan gaat het op werk lijken, maar gewoon voor de lol ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

wamske schreef: di 12 januari 2021, 17:49
kermit schreef: di 12 januari 2021, 17:30
Alleen, als ik de meetwaarde mbv de meegeleverde tabel omzet krijg ik een andere waarde dan waar we de spaken op gezet hebben bij de bouw. En daar is een hoogwaardiger meter gebruikt... Dus de vraag is of de absolute waarde wel betrouwbaar is.
Is dat dan hoger of lager?
Ik wil de mijne nog calibreren, maar nog geen tijd voor gehad/gemaakt.
De (mijn) ZTTO geeft een hogere waarde dan de meter die we gebruikt hebben bij de bouw van de wielen. Ben ff kwijt wat dat was, als ik me goed herinner een Parktool.

Ernie Frieke is niet zo enthousiast over Chinese tensiometers (ik had niet anders verwacht trouwens ;-))
Niet specifiek over ZTTO maar wat er daar allemaal uit dezelfde fabrieken komt weten we natuurlijk niet:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=429,0,0,1,0,0

Ik heb wel wat gevonden over calibreren, maar dat is toch ook nog wel wat werk. Want inderdaad, even 100kg aan een spaak hangen is praktisch gezien best lastig :)
Een bouwer had een zelfbouw calibreerapparaat gemaakt met een digitale unster, daarmee kan hij een precies gewicht aan de spaak instellen en vervolgens zijn tensiometer calibreren.
Knakworstkweker

kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:39 Want inderdaad, even 100kg aan een spaak hangen is praktisch gezien best lastig :)
Heb jij geen schoonmoeder?
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 18:57 Calibreren is eigenlijk vrij eenvoudig.
Je neemt een spaak van jouw keuze en hangt daar 100kg aan.
Dan meten, en je weet welke waarde bij 100kgf hoort, voor die spaken.

Maar in de praktijk best lastig om 100 kg aan een spaak te hangen.
Misschien kan de plaatselijke sportschool je helpen?
Exact mijn plan en exact mijn probleem 8)
kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:39 Ik heb wel wat gevonden over calibreren, maar dat is toch ook nog wel wat werk. Want inderdaad, even 100kg aan een spaak hangen is praktisch gezien best lastig :)
Een bouwer had een zelfbouw calibreerapparaat gemaakt met een digitale unster, daarmee kan hij een precies gewicht aan de spaak instellen en vervolgens zijn tensiometer calibreren.
Die post had ik ook gevonden; maar dat is wel een grote bak met werk om iets 'simpels' te fixen...

Ik denk dat ik idd voor optie 1 ga. En ach, hoe nauwkeuriger je zo'n ding maakt, hoe groter verhoudingsgewijs de invloeden van temperatuur, draaipunten en zo voort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16782
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deze man bedoel ik:


Vind ik ook wat veel werk.
En Roger zegt dat een tensiometer sowieso niet nodig is dus waarom al die moeite doen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Knakworstkweker schreef: di 12 januari 2021, 21:08
kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:39 Want inderdaad, even 100kg aan een spaak hangen is praktisch gezien best lastig :)
Heb jij geen schoonmoeder?
Buiktuintje...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

ThaSingleTrackMastah schreef: di 12 januari 2021, 18:57 Maar in de praktijk best lastig om 100 kg aan een spaak te hangen.
Misschien kan de plaatselijke sportschool je helpen?
En die zijn momenteel dicht :-q
kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:39 Ernie Frieke is niet zo enthousiast over Chinese tensiometers (ik had niet anders verwacht trouwens ;-))
Niet specifiek over ZTTO maar wat er daar allemaal uit dezelfde fabrieken komt weten we natuurlijk niet:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=429,0,0,1,0,0
Ernie is ook erg perfectionistisch. Velen vinden dat een beetje overdreven, maar mijn eerste 29" wielen zijn door hem gebouwd (toen 29" nog nauwelijks bestond in NL), en die wielen zijn na 11 jaar misbruik (vrijwel altijd singlespeed en star) nog steeds 100%.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien kan de plaatselijke sportschool je helpen?
En die zijn momenteel dicht :-q
Precies, dus dan kan je misschien wat ijzer lenen.

Ernie is erg precies. Ik twijfel niet aan zijn kunde en kennis, maar ik durf te stellen dat wielen die ik uit de losse hand bouw ook 11 jaar mee kunnen gaan.
Mits ik om rotsen, gaten en bomen stuur ;)
Nu ik er aan denk, ik heb nog een setje 29" in gebruik van 10 jaar geleden, in een reserve fiets. Die leen ik uit aan Jan en Alleman, dus er wordt weleens gek of dom mee gedaan.
Met wielen bouwen is het net als bij andere zaken, dat laatste beetje extra kost relatief veel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 12 januari 2021, 20:39
Ik heb wel wat gevonden over calibreren, maar dat is toch ook nog wel wat werk. Want inderdaad, even 100kg aan een spaak hangen is praktisch gezien best lastig :)
Een bouwer had een zelfbouw calibreerapparaat gemaakt met een digitale unster, daarmee kan hij een precies gewicht aan de spaak instellen en vervolgens zijn tensiometer calibreren.
Met wat handigheid kun je ook een 10:1 hefboom maken. Dan volstaat een emmer water als gewicht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elan heeft ook een ijk apparaat liggen! Voor een paar eurootjes is je meter daar wel te checken/bij te stellen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Persoonlijk vind ik het vrij ver gaan om € 4 à 500,- te investeren in tooltjes om eens te kijken of je wieltjes bouwen leuk vindt.
En dan de boel ook nog eens tot decimalen achter de komma kalibreren :wink:

Ik bouw al jaren wielen met de zelfgemaakte wielbok voor 26er wielen uit het boek van Roger Musson.
Ding moet stevig en goed spelingsvrij zijn, ik moet er elk wiel in kunnen spannen en hoef geen productie te draaien.
In de loop der jaren aangepast op de grotere hoepels 27,5 + 29" en steekassen in allerhande maten, oerdegelijk ding en doet het nog steeds goed.
Spaakspanning ging de eerste setjes gewoon op het gehoor, pingelen met je nagels en een bestaand wiel als referentie erbij om de klank te vergelijken.
Pas later een centreerboog van Rose en een Parktools spaakspanningsmeter gekocht.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie