Shimano Metrea - XT8000 compatibility

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Revel 26

Omdat ik mijn huidige 26er mtb graag wil ombouwen naar 650B gravel fiets vraag mij het volgende af: Er zit nu een XT8000 crank op (4bolt, a-symetrich 96mm BCD) met een 1x11 32t chainring. Ik zoek naar een oplossing om er een groter voorblad op te zetten (xt gaat tot 36t, wolfstooth en anderen tot 38 en zelfs 40) en wilde weten of een 1x Metrea U5000 (ook a-symmetrisch 96 BCD) voorblad zou passen waarmee ik nog hoger zou kunnen (42 of misschien nog hoger). Alleen weet ik niet of het bout-patroon exact hetzelfde is...
Wie kan mij zeggen of dit past? Of zijn er nog andere opties om groter dan 40t op het voorblad te kunnen bij een 1x11 XT8000 setup die ik niet ken?

Mvg, HJ
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 12880
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

Let wel op dat als je zo groot wilt gaan er nog genoeg ruimte tussen kettingblad en frame zit. In de tijd van 26" MTB's waren voorbladen van 42 en 44 weliswaar gangbaar, maar die zaten dan wel op de buitenste positie van de crank.

Het nadeel is daarbij ook dat de kettinglijn op de grootste kransjes niet optimaal meer is.
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Revel 26

Bedankt voor je opmerking; daar had ik zelf nog niet echt bij stilgestaan. Ik heb er naar gekeken en het zal er idd om gaan spannen.

De vraag komt voort uit het idee om mijn MTB tot gravel fiets (of iets wat daar op lijkt) om te bouwen. Als het nodig is zal ik het frame waar nodig laten aanpassen zodat ik 1x kan blijven fietsen. Want dat fietst wel fijn vind ik. Aanpassen kan natuurlijk, maar nooit meer dan nodig is, en alles in overleg met een specialist. En anders kan ik qua voorblad misschien wel iets groter maar niet zo groot als ik zou willen.

Ik wil voor de bouw graag het frame zelf onder handen nemen; volledig kaal halen en mooi op kleur laten poedercoaten, nieuwe stickers ontwerpen, ander stuur, andere vork etc, etc, maar dus wel graag dezelfde driveline componenten (behalve het voorblad dan). Ik zeg wel “bouw” maar dat is het natuurlijk niet, het is eigenlijk alleen maar assemblage :wink:

Het wordt absoluut een leer-project, want dat vind ik nou eenmaal leuk en de uitdaging zit er voor mij in om de fiets uiteindelijk zo te maken zoals ik hem nu in gedachten voor me zie. Als het zover is zal ik er een nieuw topic aan wijden. Bedankt voor de tip!
Laatst gewijzigd door Haje74 op di 12 januari 2021, 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 12880
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

Misschien had je het al op die manier gepland, maar eerst bouwen/uitproberen en dan pas naar de coater brengen is de beste volgorde.
Wel wat meer werk ;-)

Ik heb zelf ooit mijn starre 29er naar een dropbar omgebouwd, en ook een 26er (vouw)mtb op die manier aangepakt. Altijd leuk om zoiets te doen en ook het feit dat je een fiets krijgt zoals er geen tweede is is een leuk aspect.

Af en toe een fotootje van het proces, stukje tekst erbij en in show your stuff zetten mag best ;-)
(ik vind dat soort topics tenminste wel leuk...)
Succes! :-q
"I'd love to change the world, but I don't know what to do
So I'll leave it up to you...".
Ten Years After
Haje74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 23 oktober 2020, 08:46
Mijn mountainbike: 2012 Giant Revel 26

Ja dat is inderdaad een goed idee, zou zonde zijn om al die moeite te doen en geld uit te geven aan mooi lakwerk en er dan achter te moeten komen dat het allemaal voor niets is geweest :((

Ik heb al wat spulletjes besteld:

WTB 650B x 42 Resolute bandjes
Nitto Sigma stuur
1 1/8 Rigid Carbon 27.5 vork
Cable grommets voor internal routing (dus alle kabelhouders snij ik van het frame af voor een strakker resultaat)

De Nitto ben ik nog het meest benieuwd naar; de montage-mogelijkheden van dat ding zijn plenty :winkie:
De rigid vork heeft een A2C van 445 mm waarmee ik goed denk weg te komen. Die monteer ik natuurlijk zodra die binnen is, want ik ben ik ook wel heel benieuwd wat dat met de stand van het frame (en de rij-positie) doet :-q

Verder gewoon het bestaande spul erop bouwen en dan kijken waar en hoe alles het beste en mooiste uitkomt 8)
Plaats reactie