Hallo
Ik heb grote interesse in bovenstaande Cube ( heb al redelijk wat Gravel bikes bekeken ) .. en door Covid tijden, aangewezen op online aankoop ( of als er al bv in België een cube handelaar gravel fietsen heeft staan, dan is de C:62 uitverkocht )
Bij mantel gaat hij terug beschikbaar komen, vandaar
Nu ... ik heb zelf een racefiets ( Ridley ) , een medium -> die was iets te klein omdat ik graag wat rechtop zit, ikv mijn rug/schouders, en daar heb ik dus een andere stuurpen op gezet, die in een hoek van +35 graden omhoog wijst. zadel kon hoog genoeg ( staat een 20 cm hoo )
Eveneens een Merida MTB , ook een medium ( en daar heb ik een balhoofd verhoger van BBB op gemonteerd , om dezelfde reden )....
Beiden fietsen zijn give aways van mijn oom
Volgens de cube site zou ik een L nodig hebben... ik meet 1m82,5cm en heb een binnenbeenlengte van 88 cm
Kan iemand me tips geven ? ik heb ooit eens een merida 'fitness' bike gehad ( speeder T3 ) en dat was een 58 . Zat ik prima op, maar als je het frame/fiet zag leek deze toch 'te' groot voot mij . Zadel stond ook maar een 5-8 cm vanaf de stang en dat was een raar zicht. Alles hangt uiteraard af van de geometrie van de fiets. Heb mijn Ridley als een gemeten en vgl met de cube, maar het blijft moeilijk
Iemand die me ikv sizing raad kan geven voor de cube?
Size frame & Cube Nuroad Pro C:62
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Ik heb een carbon Cube Attain ( stack iets hoger als carbon Nuroad )
Ik ben ongeveer 185 met bbl 86 en zit perfect op een L mt58. Zeker niet te diep voor. Ik ben 63 en niet echt flexibel.
Ik zou bij Cube Nuroad niet kleiner gaan, je kunt evt een kortere stuurpen of zadelpen zonder setback monteren als je te lang zit. ( dat laatste heb ik ook)
Ik ben ongeveer 185 met bbl 86 en zit perfect op een L mt58. Zeker niet te diep voor. Ik ben 63 en niet echt flexibel.
Ik zou bij Cube Nuroad niet kleiner gaan, je kunt evt een kortere stuurpen of zadelpen zonder setback monteren als je te lang zit. ( dat laatste heb ik ook)
Top bedankt voor de tips
nu half januari kan ik even kijken naar een ander type, de sensa romagna . Dealer krijgt die binnen in een 55 ( en hij zei me dat dat ook kan voor mij, want hij is even groot en rijdt ook op 54-55 frames ) . Maar mijn binnenbeenlengte is wel langer. Kan ik al eens kijken hoe dat me bevalt. maar ga toch voor de 'mooie' cube gaan
Geïnformeerd bij oa Mantel, en stel dat maat niet ok is na levering, kan hij gewoon retour ( ze rekenen dan wel 27 eur voor ophaling , maar goed das niet onvermijdelijk )
Mochten er nog tips zijn , shoot
nu half januari kan ik even kijken naar een ander type, de sensa romagna . Dealer krijgt die binnen in een 55 ( en hij zei me dat dat ook kan voor mij, want hij is even groot en rijdt ook op 54-55 frames ) . Maar mijn binnenbeenlengte is wel langer. Kan ik al eens kijken hoe dat me bevalt. maar ga toch voor de 'mooie' cube gaan
Geïnformeerd bij oa Mantel, en stel dat maat niet ok is na levering, kan hij gewoon retour ( ze rekenen dan wel 27 eur voor ophaling , maar goed das niet onvermijdelijk )
Mochten er nog tips zijn , shoot
-
- All rounder
- Berichten: 56
- Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 15:45
Ik ben 1,845 en bbl 89cm. Ik heb een Nuroad Race (alu) maat L. Ik heb ook een Nuroad Pro maat M gepast, omdat de bovenbuislengte icm de lengte van de stuurpen beter klopte bij mijn bovenmaten. Qua bbl was de L een betere keus (m.n. ivm zadelhoogte). Ik denk dat Cube daarom een L voorsorteert.
Beide maten Nuroad pasten mij goed. Ik had het gevoel dat de M wat wendbaarder voelde. Ik heb overigens bij mijn L wel een wat kortere stuurpen laten monteren van 9,5/10cm. De standaard 11cm stuurpen voelde wat te lang (kloppend bij de opmeting). Dit bevalt goed, maar ik overweeg nog eens 8cm uit te proberen om het stuur nog wat dichterbij te krijgen.
Bijkomend voordeel van een L tov een M is dat het balhoofd wat langer is. Daardoor zit je wat hoger, wat comfortabeler kan zijn.
Ik ben voor de L gegaan, omdat die goed fietste en er op dat Moment geen M beschikbaar was. Was die er wel geweest, dan had ik nog wel even flink getwijfeld. Je kunt door de lengte van de stuurpen in te korten van een L nog een M maken (immers maar 1,5 cm verschil in bovenbuislengte). Het balhoofd ophogen om het verschil te compenseren is minder geschikt. Je zal dus met een M iets dieper zitten.
Gezien je ervaringen is een M denk ik geen gekke keuze. Zadel zal wel wat hoog staan. Echter kun je daar ook weer 1 a 2 cm mee spelen.
Beide maten Nuroad pasten mij goed. Ik had het gevoel dat de M wat wendbaarder voelde. Ik heb overigens bij mijn L wel een wat kortere stuurpen laten monteren van 9,5/10cm. De standaard 11cm stuurpen voelde wat te lang (kloppend bij de opmeting). Dit bevalt goed, maar ik overweeg nog eens 8cm uit te proberen om het stuur nog wat dichterbij te krijgen.
Bijkomend voordeel van een L tov een M is dat het balhoofd wat langer is. Daardoor zit je wat hoger, wat comfortabeler kan zijn.
Ik ben voor de L gegaan, omdat die goed fietste en er op dat Moment geen M beschikbaar was. Was die er wel geweest, dan had ik nog wel even flink getwijfeld. Je kunt door de lengte van de stuurpen in te korten van een L nog een M maken (immers maar 1,5 cm verschil in bovenbuislengte). Het balhoofd ophogen om het verschil te compenseren is minder geschikt. Je zal dus met een M iets dieper zitten.
Gezien je ervaringen is een M denk ik geen gekke keuze. Zadel zal wel wat hoog staan. Echter kun je daar ook weer 1 a 2 cm mee spelen.
hoi een M zou idd geen gekke keuze zijn maar mijn beide fietsen zijn al opgehoogd vooraan he,
-Op de MTB een BBB extender ( dat levert wel in een vager stuurgedrag, maar doordat het stuur toch een pak hoger staat fijner ) .
-Op de racefiets een kortere stuurpen gezet, maar wel 1 die in een hoek omhoog wijst. en dan heb ik nog mijn stuur zelf wat omhoog gericht om goed te zitten op de remhendels . Dus vandaar mijn twijfel.
zie foto's :
-Op de MTB een BBB extender ( dat levert wel in een vager stuurgedrag, maar doordat het stuur toch een pak hoger staat fijner ) .
-Op de racefiets een kortere stuurpen gezet, maar wel 1 die in een hoek omhoog wijst. en dan heb ik nog mijn stuur zelf wat omhoog gericht om goed te zitten op de remhendels . Dus vandaar mijn twijfel.
zie foto's :
Ondertussen wel wat gebeurt hier
Ten eerste is mijn oude MTB verkocht. Had deze te koop gezet omdat deze toch al een aantal jaren oud was ( ttz van rond 2010 ) , en ik dacht waarom niet proberen . en uiteindelijk een zeer goede prijs voor gekregen. In de plek daarvan een budget mtb gekocht nl de :
Cube Reaction Pro ( grey'n yellow )
Aangezien de cube gravel momenteel nog niet te krijgen is, zet ik dat plannetje even on hold en sparen we ineens voor een hogere klasse ( en hopelijk is er tegen september van dit jaar wat meer stock )
Toch bedankt voor de feedback !
Ten eerste is mijn oude MTB verkocht. Had deze te koop gezet omdat deze toch al een aantal jaren oud was ( ttz van rond 2010 ) , en ik dacht waarom niet proberen . en uiteindelijk een zeer goede prijs voor gekregen. In de plek daarvan een budget mtb gekocht nl de :
Cube Reaction Pro ( grey'n yellow )
Aangezien de cube gravel momenteel nog niet te krijgen is, zet ik dat plannetje even on hold en sparen we ineens voor een hogere klasse ( en hopelijk is er tegen september van dit jaar wat meer stock )
Toch bedankt voor de feedback !
Ik gebruik dit topic even omdat ik eigenlijk een beetje dezelfde vraag heb bij de Cube Nuroad, maar bij net een andere maatvoering.
Fietsen passen is op dit moment natuurlijk lastig, dus het is of wachten, of de gok wagen. Ik meet 1.76 met een bbl van 83cm. Volgens de Cube site val ik tussen een S en een M. Volgens de berekening van bbl * 0.665 kom ik op 55 uit. De keuze valt dus tussen een 53 en een 56.
Ik zit dichter bij de 56cm, dus is dat dan ook het meest veilig, zonder dat ik kan gaan passen?
Met een budget van max 1800e, is dit een van de weinig fietsen die vrij snel beschikbaar komt en toch aan al mijn wensen voldoet. Andere optie was de Giant Revolt 0, maar een fiets bestellen voor levering 5 maanden later gaat mij wat ver. Ik weeg maar 63kg en ben wel een beetje huiverig voor een fiets van 10kg+, maar er zijn weinig gravelbikes binnen mijn budget die veel lichter uitvallen..
Fietsen passen is op dit moment natuurlijk lastig, dus het is of wachten, of de gok wagen. Ik meet 1.76 met een bbl van 83cm. Volgens de Cube site val ik tussen een S en een M. Volgens de berekening van bbl * 0.665 kom ik op 55 uit. De keuze valt dus tussen een 53 en een 56.
Ik zit dichter bij de 56cm, dus is dat dan ook het meest veilig, zonder dat ik kan gaan passen?
Met een budget van max 1800e, is dit een van de weinig fietsen die vrij snel beschikbaar komt en toch aan al mijn wensen voldoet. Andere optie was de Giant Revolt 0, maar een fiets bestellen voor levering 5 maanden later gaat mij wat ver. Ik weeg maar 63kg en ben wel een beetje huiverig voor een fiets van 10kg+, maar er zijn weinig gravelbikes binnen mijn budget die veel lichter uitvallen..
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Met jouw lengte zou ik zeker voor de 56cm gaan.
Zelf ben ik 1.70m en zou ik voor de 53 gaan, maar ik denk dat die voor jou wat te kort is.
En tip: zet bij dergelijke vragen even een linkje naar de fiets waar je het over hebt, dan bespaar je anderen zoekwerk om op jouw vraag te kunnen antwoorden
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/road/ ... uenorange/
Voor wat betreft het gewicht, een gravelbike zal altijd wat zwaarder zijn dan een racer in dezelfde klasse. Er zitten bredere/zwaardere banden op en de fiets is bedoeld om ook terreingebruik aan te kunnen. Je kunt vrij makkelijk wat gewicht winnen met lichtere (race)bandjes, dan lever je wel wat in op de terreinmogelijkheden.
En wielen zijn in deze prijsklasse zelden echt licht, dus daar zit eventueel upgradepotentie in de toekomst.
Zelf ben ik 1.70m en zou ik voor de 53 gaan, maar ik denk dat die voor jou wat te kort is.
En tip: zet bij dergelijke vragen even een linkje naar de fiets waar je het over hebt, dan bespaar je anderen zoekwerk om op jouw vraag te kunnen antwoorden
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/road/ ... uenorange/
Voor wat betreft het gewicht, een gravelbike zal altijd wat zwaarder zijn dan een racer in dezelfde klasse. Er zitten bredere/zwaardere banden op en de fiets is bedoeld om ook terreingebruik aan te kunnen. Je kunt vrij makkelijk wat gewicht winnen met lichtere (race)bandjes, dan lever je wel wat in op de terreinmogelijkheden.
En wielen zijn in deze prijsklasse zelden echt licht, dus daar zit eventueel upgradepotentie in de toekomst.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16705
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Da's wel heel kort door de bocht. Zeker omdat Frank dichterbij de 56 zit dan bij de 53 met zijn maten.
Ik kan alleen maar afgaan op mijn eigen ervaringen, en dan lijkt een fiets met een toptube van 537mm me aan de korte kant voor zijn lengte. Bovendien is de balhoofdbuis/stack lager en zal het relatief veel spacers vragen als hij niet te diep wil zitten.
Overigens Frank, heb je geen racefiets (gehad) waarvan je de maten zou kunnen vergelijken? En dan met name de bovenbuislengte, dat is bij een conventioneel gevormd frame als een (gravel)racer nog steeds een belangrijke maat.
Inderdaad jammer dat passen even niet kan. Maar ik zou het wel aandurven.
Ik kan alleen maar afgaan op mijn eigen ervaringen, en dan lijkt een fiets met een toptube van 537mm me aan de korte kant voor zijn lengte. Bovendien is de balhoofdbuis/stack lager en zal het relatief veel spacers vragen als hij niet te diep wil zitten.
Overigens Frank, heb je geen racefiets (gehad) waarvan je de maten zou kunnen vergelijken? En dan met name de bovenbuislengte, dat is bij een conventioneel gevormd frame als een (gravel)racer nog steeds een belangrijke maat.
Inderdaad jammer dat passen even niet kan. Maar ik zou het wel aandurven.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Kort door de bocht: zeker
Hoge mate van passing: helemaal zeker
Als iemand niet kan passen en referenties zijn er niet, behalve wellicht MTB's, dan is vrijwel elk advies kort door de bocht.
Een MTB passing vergelijken met een dropbar-bike is 1 van de slechtste methodes die je kunt doen, aangezien je al heel snel het stuur en de lengte van de 'hoods' (hoe heten die dingen in het Nederlands?) niet meerekent en/of niet weet
Ten tweede is het zo dat als je een fiets gaat corrigeren je het liefst de kant op wil van het bedoelde gedrag van de fiets. Bij een (moderne) MTB corrigeer je het liefst met een kortere stuurpen ivm gewenst direct /controlled stuurgedrag, terwijl je bij de gemiddelde dropbar-bike juist een langere stuurpen monteert ivm ongewenst nerveus / gewenst relaxt stuurgedrag.
Vandaar dus mijn 'kort door de bocht' advies. Ik moet degene nog tegenkomen die ermee fout gegaan is. Daarentegen ken ik er genoeg die een te kleine MTB of een te grote racer/toer/gravel-bike gekocht hebben.
Hoge mate van passing: helemaal zeker
Als iemand niet kan passen en referenties zijn er niet, behalve wellicht MTB's, dan is vrijwel elk advies kort door de bocht.
Een MTB passing vergelijken met een dropbar-bike is 1 van de slechtste methodes die je kunt doen, aangezien je al heel snel het stuur en de lengte van de 'hoods' (hoe heten die dingen in het Nederlands?) niet meerekent en/of niet weet
Ten tweede is het zo dat als je een fiets gaat corrigeren je het liefst de kant op wil van het bedoelde gedrag van de fiets. Bij een (moderne) MTB corrigeer je het liefst met een kortere stuurpen ivm gewenst direct /controlled stuurgedrag, terwijl je bij de gemiddelde dropbar-bike juist een langere stuurpen monteert ivm ongewenst nerveus / gewenst relaxt stuurgedrag.
Vandaar dus mijn 'kort door de bocht' advies. Ik moet degene nog tegenkomen die ermee fout gegaan is. Daarentegen ken ik er genoeg die een te kleine MTB of een te grote racer/toer/gravel-bike gekocht hebben.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo