Teken de petitie voor het openhouden MTB route Nijmegen.

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Het mountainbiken gaat ten onder wegens het elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Nu is het mountainbiken, daarna komen andere groepen recreanten.
Wat vervolgens volgt is dat mensen zich steeds minder aan de regels gaan houden, waarna er een onderzoek komt waarom dat zo is.
Dan is de conclusie dat er mensen zijn die zich niet gehoord voelen en dat de gemeentes vinden dat dit gereguleerd moet worden.
Vervolgens wordt er weer een MTB route aangelegd, waarna Jaap Dirkmaat weer begint te schreeuwen enz enz. :-)

En ja, dat MTB routes minder natuurlijk worden en dus meer opvallen is wel een dingetje...
Het bos moet geen pretpark worden en de trend is dat het wel meer die kant op lijkt te gaan.
Ik denk dat daarmee er inderdaad meer ergernis veroorzaakt wordt.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

lightrider schreef: ma 4 januari 2021, 17:09 Ik volg de discussie een beetje vanaf de zijlijn. Heb er ook een tweeledig gevoel bij. Mooi dat er routes komen, maar ook waarom juist hier?
Hier liep nooit een route, veel mensen wandelden daar en vlak achter bebouwing. De natuurtoets voorgesteld door de provincie vind ik ook merkwaardig, 1 blik op waarnemingen.nl geeft aan dat er vliegend hert waarnemingen zijn geweest. Klopt het zijn er weinig maar dit had meegenomen moeten worden. De route zelf vind ik nogal veel route op z'n klein gebiedje. Daarbij de achtbaan die leuk is om op snelheid te rijden maar dan heb je dus ook op snelheid de kruisingen. Maakt het voor mij lastig.

Andere kant snap ik ook. Uitdagend terrein, drang naar meer en is een achtbaan geworden. Leuk om met snelheid te rijden (los van dat het niet mijn ding is. Ik vind ook dat er door de bouwers erg veel werk in is gestoken en dat zou erg zuur zijn om dit teniet gedaan zien worden door een aantal zure mensen.

Ik heb ook niet getekend omdat ik er zo dubbel in zit.

Wat ook al is aangehaald dat het er voor mensen uitziet als een soort pretpark en er weinig natuurlijks meer aan is. Dat wekt irritatie op bij andere gebruikers denk ik. Ik snap ook dat het een mooie "flow" geeft maar is dat altijd nodig? Kan het niet natuurlijker, dan maar minder snel kunnen maar wat lastiger. Ik dank dat de groei in routes zijn maximum heeft bereikt mede door de impact op het uitzicht. En nee ik weet het zelf niet beter en ook waardeer ik de tijd en moeite die overal ingestoken wordt maar ik denk dat het to much is...

Ik zal nu denk ik wel verketterd worden maar dit is mijn kijk op het hele gebeuren. Ik ben bang dat het mountainbike ten onder gaat aan zijn eigen populariteit.
Waarom zou jij verketterd moeten worden? In het algemeen gesproken begrijp ik de weerstand van het gros van de mensheid tegen mensen met een andere mening ( zolang niet radicaal ) niet! Wat jij schrijft is het probleem bekijken van 2 kanten en dat is altijd goed. Naarmate het drukker wordt , wordt ook het belang van leven en laten leven belangrijker! Persoonlijk vind ik dat het allerbelangrijkste, de natuur is van ons allen! En in mijn ogen mag een MTB-parcours zo dicht mogelijk bij de natuur blijven, ook als dat dan inhoud dat er stukken zijn met bv veel wortels.....
Real men think straight and flat are boring :-D
Joost op 2 wielen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 31 maart 2020, 08:33
Mijn mountainbike: Canyon Lux 7.0

Ik volg de discussie een beetje vanaf de zijlijn. Heb er ook een tweeledig gevoel bij. Mooi dat er routes komen, maar ook waarom juist hier?
Hier liep nooit een route, veel mensen wandelden daar en vlak achter bebouwing. De natuurtoets voorgesteld door de provincie vind ik ook merkwaardig, 1 blik op waarnemingen.nl geeft aan dat er vliegend hert waarnemingen zijn geweest. Klopt het zijn er weinig maar dit had meegenomen moeten worden. De route zelf vind ik nogal veel route op z'n klein gebiedje. Daarbij de achtbaan die leuk is om op snelheid te rijden maar dan heb je dus ook op snelheid de kruisingen. Maakt het voor mij lastig.

Andere kant snap ik ook. Uitdagend terrein, drang naar meer en is een achtbaan geworden. Leuk om met snelheid te rijden (los van dat het niet mijn ding is. Ik vind ook dat er door de bouwers erg veel werk in is gestoken en dat zou erg zuur zijn om dit teniet gedaan zien worden door een aantal zure mensen.

Ik heb ook niet getekend omdat ik er zo dubbel in zit.

Wat ook al is aangehaald dat het er voor mensen uitziet als een soort pretpark en er weinig natuurlijks meer aan is. Dat wekt irritatie op bij andere gebruikers denk ik. Ik snap ook dat het een mooie "flow" geeft maar is dat altijd nodig? Kan het niet natuurlijker, dan maar minder snel kunnen maar wat lastiger. Ik dank dat de groei in routes zijn maximum heeft bereikt mede door de impact op het uitzicht. En nee ik weet het zelf niet beter en ook waardeer ik de tijd en moeite die overal ingestoken wordt maar ik denk dat het to much is...

Ik zal nu denk ik wel verketterd worden maar dit is mijn kijk op het hele gebeuren. Ik ben bang dat het mountainbike ten onder gaat aan zijn eigen populariteit.
Ben het helemaal met je eens, komt ook omdat ik net zo fanatiek wandelaar en vogelaar ben als mtb-er. Het mtb-en is domweg super populair aan het worden, als ik alleen al in mijn eigen wielerclub kijk, zijn er dit jaar alleen al zo een tiental mensen bijgekomen met een nieuwe mtb die de prettige UHR trails en vergelijkbaar opzoeken. Vanuit Amsterdam.
Maar de oplossing is niet elkaar het bos uitvechten, maar eindelijk gezamenlijk opstaan en pleitten voor veel meer bos-, natuur- en recreatiegebieden in Nederland. Bijvoorbeeld door op een eerlijke manier een hoop noodlijdende boerenbedrijven uit te kopen en die grond om te zetten in natuurgebied. Ook prettig voor het klimaat.
KoenD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 08:36
Mijn mountainbike: TREK FUEL EX9.X

Erwin.vL schreef: di 5 januari 2021, 10:23
lightrider schreef: ma 4 januari 2021, 17:09 Ik volg de discussie een beetje vanaf de zijlijn. Heb er ook een tweeledig gevoel bij. Mooi dat er routes komen, maar ook waarom juist hier?
Hier liep nooit een route, veel mensen wandelden daar en vlak achter bebouwing. De natuurtoets voorgesteld door de provincie vind ik ook merkwaardig, 1 blik op waarnemingen.nl geeft aan dat er vliegend hert waarnemingen zijn geweest. Klopt het zijn er weinig maar dit had meegenomen moeten worden. De route zelf vind ik nogal veel route op z'n klein gebiedje. Daarbij de achtbaan die leuk is om op snelheid te rijden maar dan heb je dus ook op snelheid de kruisingen. Maakt het voor mij lastig.

Andere kant snap ik ook. Uitdagend terrein, drang naar meer en is een achtbaan geworden. Leuk om met snelheid te rijden (los van dat het niet mijn ding is. Ik vind ook dat er door de bouwers erg veel werk in is gestoken en dat zou erg zuur zijn om dit teniet gedaan zien worden door een aantal zure mensen.

Ik heb ook niet getekend omdat ik er zo dubbel in zit.

Wat ook al is aangehaald dat het er voor mensen uitziet als een soort pretpark en er weinig natuurlijks meer aan is. Dat wekt irritatie op bij andere gebruikers denk ik. Ik snap ook dat het een mooie "flow" geeft maar is dat altijd nodig? Kan het niet natuurlijker, dan maar minder snel kunnen maar wat lastiger. Ik dank dat de groei in routes zijn maximum heeft bereikt mede door de impact op het uitzicht. En nee ik weet het zelf niet beter en ook waardeer ik de tijd en moeite die overal ingestoken wordt maar ik denk dat het to much is...

Ik zal nu denk ik wel verketterd worden maar dit is mijn kijk op het hele gebeuren. Ik ben bang dat het mountainbike ten onder gaat aan zijn eigen populariteit.
Waarom zou jij verketterd moeten worden? In het algemeen gesproken begrijp ik de weerstand van het gros van de mensheid tegen mensen met een andere mening ( zolang niet radicaal ) niet! Wat jij schrijft is het probleem bekijken van 2 kanten en dat is altijd goed. Naarmate het drukker wordt , wordt ook het belang van leven en laten leven belangrijker! Persoonlijk vind ik dat het allerbelangrijkste, de natuur is van ons allen! En in mijn ogen mag een MTB-parcours zo dicht mogelijk bij de natuur blijven, ook als dat dan inhoud dat er stukken zijn met bv veel wortels.....
Mee eens. Veel wortels zijn natuurlijk. Kun je je rijstijl op aanpassen + tegenwoordig zijn er heel mooie en snelle fully's waar je hier uitstekend mee overheen kunt rollen. :)
Trailverslaafde 8)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lekker, moeten we nu weer wortels kapot gaan rijden. Niet goed voor de bomen :roll:



Wat verder lol van een wortel is :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Goed voor je ogen zeggen ze toch? :o
JohanGTT
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 226
Lid geworden op: zo 25 december 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Zo een met 2 wielen

lightrider schreef: ma 4 januari 2021, 17:09 Ik volg de discussie een beetje vanaf de zijlijn. Heb er ook een tweeledig gevoel bij. Mooi dat er routes komen, maar ook waarom juist hier?
Hier liep nooit een route, veel mensen wandelden daar en vlak achter bebouwing. De natuurtoets voorgesteld door de provincie vind ik ook merkwaardig, 1 blik op waarnemingen.nl geeft aan dat er vliegend hert waarnemingen zijn geweest. Klopt het zijn er weinig maar dit had meegenomen moeten worden. De route zelf vind ik nogal veel route op z'n klein gebiedje. Daarbij de achtbaan die leuk is om op snelheid te rijden maar dan heb je dus ook op snelheid de kruisingen. Maakt het voor mij lastig.

Ter aanvulling: Voordat er daar een nieuwe route is aangelegd aldaar, werd er ook gefietst in dat gebied over de kleine padjes en door de kleine leemkuil (ook 1x pj clubwedstrijden van de lokale MTB vereniging).. Toen de stichting mtb rijk van nijmegen ging overleggen met terrein eigenaar stond deze positief tegenover een mtb route, omdat er toch veel wild gereden werd. Om dat te reguleren is daar de route gekomen. Wat beterft natuurtoetsen, daar heb ik geen verstand van. Maar wat ik wel zie dat er hier in Nijmegen e.o. erg streng wordt gekeken naar mogelijke natuurschade in vergelijking met andere delen van nederland. (Eindhoven/tilburg/ breda bijv.).
Dat deze route niet elke mtb-er kan bekoren is een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door JohanGTT op vr 8 januari 2021, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Er is 1 groot probleem, we zijn met ongeveer 1/3 teveel. dan probeert de planeet daar wat aan te doen en dan gaan wij het op alle mogelijke manieren proberen tegen te gaan. Feitelijk zijn we nu met onze eigen ondergang bezig.

Puur op dit onderwerp heb ik best begrip voor ieder zijn hobby.
maar ik begin zo langzamerhand wel een beetje moe te worden van een deel van de "wandelaars"

Ze lopen op fietspaden aan beide kanten met twee naast elkaar, dan liefst ook nog de een aan de goede en andere aan de verkeerde kant.
(laat ze daar ook eens afspraken over maken). En dan moet een fietser rustig aan doen, omdat ze niet op de mooie polder/gravel paadjes willen lopen omdat ze dan vieze schoenen krijgen.

Ga ik dan op die mooie polder/gravel weggetjes rijden kom je net weer die wandelaar tegen, die weer roep toetert dat je daar niet mag fietsen.

Dus als we nou een beginnen met dat iedereen gebruik maakt van de paden die voor die hobby bedoeld zijn en niet hoe het beste uitkomt.

Daarnaast vind ik zelf dat ik me al behoorlijk aanpas door niet op zondag met de MTB in het bos te komen en met de racer op mooie dagen de duinen mijdt. Ik ga op vrijdag of zaterdag net na zonsopkomst.

Wij doen vaak wel de eerste stap he, ik zie op een wandelforum zelden iemand "het van twee kanten bekijken" wat wij hier vaal wel doen.
Knakworstkweker

Joost op 2 wielen schreef: di 5 januari 2021, 10:26 Het mtb-en is domweg super populair aan het worden, als ik alleen al in mijn eigen wielerclub kijk, zijn er dit jaar alleen al zo een tiental mensen bijgekomen met een nieuwe mtb die de prettige UHR trails en vergelijkbaar opzoeken. Vanuit Amsterdam.
Dus wederom komt het probleem uit de stad.

Ik heb dit nog nooit als opmerking gegeven, maar wel in gedachte gehad.
Mensen uit de stad moeten dus wel buiten hun eigen regio gaan fietsen en wandelen, simpelweg omdat er geen mogelijkheden zijn in hun eigen regio.
En juist dat verhoogt de recreatiedruk enorm en verklaart ook meteen de toename van het egoïstische gedrag.

Ja ik schuif de schuld een heel eind op die mensen, met rede, die stadse mentaliteit heeft geen nut in het bos.

Die mensen vinden juist dat wij doordeweeks moeten gaan want wij wonen er en komen er elke dag, omdat hun er een dagje uit van moeten maken dienen ze in 'hun ogen' voorrang te krijgen, althans dat gevoel krijg ik erbij.
Joost op 2 wielen schreef: di 5 januari 2021, 10:26 Maar de oplossing is niet elkaar het bos uitvechten, maar eindelijk gezamenlijk opstaan en pleitten voor veel meer bos-, natuur- en recreatiegebieden in Nederland.
Zonder meer waar, alleen levert dit gigantisch veel gezeik op bij iedereen.

Als er een natuurgebied wordt ontwikkeld moet daar meer voor wijken als wat bebouwing, ook wegen e.d. moeten genoeg afstand hebben.
Logistiek en bouwtechnisch niet onmogelijk, maar als je elke dag een half uur langer naar je werk moet rijden omdat de wegen omgelegd moesten worden voor een natuurgebied, dan ben je daar zo van genezen.
Om nog maar niet te beginnen over de uitstoot die met de aanpassingen gemoeid gaat.
Joost op 2 wielen schreef: di 5 januari 2021, 10:26 Bijvoorbeeld door op een eerlijke manier een hoop noodlijdende boerenbedrijven uit te kopen en die grond om te zetten in natuurgebied. Ook prettig voor het klimaat.
Dit is jaren terug gebeurd door de bestemming van agrarisch om te zetten naar wonen omdat er wat stadsknakkers waren die 'landelijk' wilden wonen.
Die begonnen kort daarom te zeiken over stankoverlast en weet ik wat nog meer wat hier in de regio al genoeg kwaad bloed heeft gezet, breek me de bek niet open.

Maar wie zegt dat de natuurclubs het erbij laten als er meer natuur komt? Dan krijgen ze net als de 'landelijke woners' wel weer last van iets anders wat er altijd al geweest is, maar nu ineens hinderlijk is.

Er is geen simpele oplossing en ik weet hem sowieso niet.
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op za 9 januari 2021, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Knakworstkweker schreef: za 9 januari 2021, 13:51Die mensen vinden […]
Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Knakworstkweker schreef: za 9 januari 2021, 13:51 Dus wederom komt het probleem uit de stad.

En juist dat verhoogt de recreatiedruk enorm en verklaart ook meteen de toename van het egoïstische gedrag.

Ja ik schuif de schuld een heel eind op die mensen, met rede, die stadse mentaliteit heeft geen nut in het bos.

Die mensen vinden juist dat wij doordeweeks moeten gaan
Ik ga niet happen deze keer... nee echt niet... maar... 🤐mmm mmm
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Knakworstkweker

Alien schreef: za 9 januari 2021, 17:20 Afbeelding
Mad Wally schreef: za 9 januari 2021, 18:33 Ik ga niet happen deze keer... nee echt niet... maar... 🤐mmm mmm
Knakworstkweker schreef: za 9 januari 2021, 13:51 althans dat gevoel krijg ik erbij.
Als je het uit de context haalt mag je happen, nu mag je het gevoel wat ik er bij krijg proberen te weerleggen.

Citaten?

Ik citeer mijn gevoel....
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Als alleen mensen die in het bos wonen in het bos mogen komen, dan wordt het wel lekker rustig in het bos. 8)

Ik ben blij dat ik in een andere regio woon. Hier is meer dan 99% van de mensen die ik in het bos tegen kom aardig, en dan zijn er ook nog veel vakantieparken waar oa stadse mensen een huisje huren en het bos in gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lui die niet in de stad wonen mogen daar ook niet meer komen shoppen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

Lars TB schreef: ma 11 januari 2021, 15:16 Lui die niet in de stad wonen mogen daar ook niet meer komen shoppen!
Waarom zou je dat hooguit doen?

Afgelopen jaar is duidelijk geworden dat winkels overbodig zijn, die ruimte kan je mooi benutten voor een trailpark in de stad, hoeven die mensen hun stad niet uit en wij er niet in.
Plaats reactie