pedalen

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Misschien is dit onderwerp al geweest, maar ik fiets sinds kort op flatpadels op mijn mountainbike.
Wat me erg goed bevalt wil niet anders meer geen spd,


Nu heb ik ook nog een gravelbike en daar zit nog spd op, gebruik de fiets ook voor bikepacking.
Is het wat om op de Gravelbike ook over te stappen op flats, heeft iemand daar ervaring mee?

mvg Yef
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat kan prima. De voordelen van SPD worden gruwelijk overschat.
Waar woke is, is vuur
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Kan prima, ook geprobeerd. Maar let wel ff op hoe hoog/laag je Bracket is. Heb ff getest op een kona rove met 650b wielen. Toen tikte ik met de flats toch regelmatig ergens tegen aan, zeker als je een mild mtb route rijdt. Als het is om te bike packen en je vooral veel relaxte paden rijdt, is het helemaal top.
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Combipedalen kan ook een optie zijn: SPD voor de snelle ritten en de "flat" kant voor bikepacking met kans op hike-a-bike-stukken.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Persoonlijk is mijn achterbrug op mijn Kona zo kort en breed uitlopende voor brede banden dat ik met flats echt te vaak naar mijn zin tegen de achterbrug kom. Met klikpedalen geen last van.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Fastcruiser schreef: ↑zo 6 december 2020, 01:08 Combipedalen kan ook een optie zijn: SPD voor de snelle ritten en de "flat" kant voor bikepacking met kans op hike-a-bike-stukken.
Dat is dan weer niet zo handig voor TS omdat hij dan nog steeds de massa van een flat pedal heeft in de bochten.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

I_do schreef: ↑di 8 december 2020, 08:32 Persoonlijk is mijn achterbrug op mijn Kona zo kort en breed uitlopende voor brede banden dat ik met flats echt te vaak naar mijn zin tegen de achterbrug kom. Met klikpedalen geen last van.
Misschirn zou je dan nog iets aan je cranks kunnen doen. Of leren on je voeten recht te zetten :D
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mark-V schreef: ↑di 8 december 2020, 09:16
I_do schreef: ↑di 8 december 2020, 08:32 Persoonlijk is mijn achterbrug op mijn Kona zo kort en breed uitlopende voor brede banden dat ik met flats echt te vaak naar mijn zin tegen de achterbrug kom. Met klikpedalen geen last van.
Misschirn zou je dan nog iets aan je cranks kunnen doen. Of leren on je voeten recht te zetten :D
Kortere cranks zou iets kunnen schelen, of Q factor aanpassen, maar de huidige oplossing vind ik ook prima. Flats, korte achterbrug en maat 45 zijn gewoon geen gelukkige combo.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

I_do schreef: ↑di 8 december 2020, 12:21
Mark-V schreef: ↑di 8 december 2020, 09:16
Misschirn zou je dan nog iets aan je cranks kunnen doen. Of leren on je voeten recht te zetten :D
Kortere cranks zou iets kunnen schelen, of Q factor aanpassen, maar de huidige oplossing vind ik ook prima. Flats, korte achterbrug en maat 45 zijn gewoon geen gelukkige combo.
Of je cranks in zijn geheel verder naar buiten plaatsen (zie je bij freestyle bmx-en ook vrij veel).
Maar goed, als jij tevreden bent is het prima toch! :-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mark-V schreef: ↑di 8 december 2020, 13:31
I_do schreef: ↑di 8 december 2020, 12:21

Kortere cranks zou iets kunnen schelen, of Q factor aanpassen, maar de huidige oplossing vind ik ook prima. Flats, korte achterbrug en maat 45 zijn gewoon geen gelukkige combo.
Of je cranks in zijn geheel verder naar buiten plaatsen (zie je bij freestyle bmx-en ook vrij veel).
Maar goed, als jij tevreden bent is het prima toch! :-q
Ja dat bedoelde ik met Q factor aanpassen. Het is zo inderdaad voor nu wel goed :-q . Maar wel iets waar je eventueel ook tegenaan kunt lopen bij het fietsen met flats, maar geen idee of dit veel voorkomt...
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

I_do schreef: ↑di 8 december 2020, 15:11 Ja dat bedoelde ik met Q factor aanpassen. Het is zo inderdaad voor nu wel goed :-q . Maar wel iets waar je eventueel ook tegenaan kunt lopen bij het fietsen met flats, maar geen idee of dit veel voorkomt...
Ik dacht dat je bedoelde de vorm van de cranks (rechte cranks vs gebogen cranks), maar dat zal dan ook wel de q factor heten ;)
Ik ben vorige week met eenwieleren begonnen en daar komt het ook ter sprake omdat je met je voeten je cranks kunt raken.
Maar het rechtzetten van je voeten (en evt een schoen met smallere zool) maakt al een wereld van verschil....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Q-factor is de maat van de buitenkant van de cranks tot elkaar, dus het vlak waar je het pedaal in schroeft.

Ik denk dat de rol daarvan heel anders is bij een fiets waar je min of meer continu trapt of een trialsbike ;-)
In principe is een kleine q-factor beter.

En je voet recht zetten, ik denk dat iedereen een soort van natuurlijke stand van de voeten heeft. Sommige mensen hebben hun hielen naar binnen staan, anderen recht en een derde juist naar buiten (x-benen). Dat kun je niet geforceerd veranderen zonder klachten te krijgen.

Sommige combinaties werken gewoon minder goed: een rijder die de hakken naar binnen draait en grote voeten heeft icm korte en brede achtervorken bijvoorbeeld :-D

Overigens heb ik op een van de gravelbikes combipedalen, van KCNC de AM-Trap:
Afbeelding

Van die platformkant moet je je niet al teveel voorstellen. Met spd schoenen heb je er amper grip op, en met gewone schoenen is het prima voor een ritje naar de bakker maar een echte tocht zou ik zo niet willen rijden.

Om op de vraag uit de startpost terug te komen, ik zie geen bezwaar tegen flatpedals op een gravelbike, als jij dat fijn vindt fietsen why not?
Je kunt eventueel naar een wat smallere variant kijken, maar wat je niet wilt is dat je het gevoel krijgt dat je voet naar de buitenkant "weg glijdt". Dat kan gebeuren als het pedaal duidelijk te smal is en de buitenkant van je schoen niet ondersteunt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5490
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Geen idee wat je met je gravelbike rijdt maar bij gehobbel zijn spd's echt wel fijn. Verder heb je flats op je MTB waar je blij mee bent, gooi ze eens op je gravelbike en doe een ritje dan heb je je antwoord :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

kermit schreef: ↑wo 9 december 2020, 11:55 Ik denk dat de rol daarvan heel anders is bij een fiets waar je min of meer continu trapt of een trialsbike ;-)
Eenwieleren had ik het over ;)
Bij trials zeker ook wel, want als je achterste voet achter je achterbrug blijft hangen dan kan dat best lastig zijn. Maar om eerlijk te zijn heb ik dat daar nog nooit meegemaakt. Maar op een uni(cycle) wel. ;)
pinda1974
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: di 30 september 2014, 23:19
Mijn mountainbike: bulls copperhead 29er

Thx voor de tips ik ga combi pedalen proberen.

grt pinda
Plaats reactie