Misschien is dit onderwerp al geweest, maar ik fiets sinds kort op flatpadels op mijn mountainbike.
Wat me erg goed bevalt wil niet anders meer geen spd,
Nu heb ik ook nog een gravelbike en daar zit nog spd op, gebruik de fiets ook voor bikepacking.
Is het wat om op de Gravelbike ook over te stappen op flats, heeft iemand daar ervaring mee?
mvg Yef
pedalen
Kan prima, ook geprobeerd. Maar let wel ff op hoe hoog/laag je Bracket is. Heb ff getest op een kona rove met 650b wielen. Toen tikte ik met de flats toch regelmatig ergens tegen aan, zeker als je een mild mtb route rijdt. Als het is om te bike packen en je vooral veel relaxte paden rijdt, is het helemaal top.
- Fastcruiser
- Mountainbike Junk
- Berichten: 353
- Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46
Combipedalen kan ook een optie zijn: SPD voor de snelle ritten en de "flat" kant voor bikepacking met kans op hike-a-bike-stukken.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Dat is dan weer niet zo handig voor TS omdat hij dan nog steeds de massa van een flat pedal heeft in de bochten.Fastcruiser schreef: βzo 6 december 2020, 01:08 Combipedalen kan ook een optie zijn: SPD voor de snelle ritten en de "flat" kant voor bikepacking met kans op hike-a-bike-stukken.
Misschirn zou je dan nog iets aan je cranks kunnen doen. Of leren on je voeten recht te zetten
Kortere cranks zou iets kunnen schelen, of Q factor aanpassen, maar de huidige oplossing vind ik ook prima. Flats, korte achterbrug en maat 45 zijn gewoon geen gelukkige combo.
Of je cranks in zijn geheel verder naar buiten plaatsen (zie je bij freestyle bmx-en ook vrij veel).
Maar goed, als jij tevreden bent is het prima toch!
Ja dat bedoelde ik met Q factor aanpassen. Het is zo inderdaad voor nu wel goed . Maar wel iets waar je eventueel ook tegenaan kunt lopen bij het fietsen met flats, maar geen idee of dit veel voorkomt...
Ik dacht dat je bedoelde de vorm van de cranks (rechte cranks vs gebogen cranks), maar dat zal dan ook wel de q factor heten
Ik ben vorige week met eenwieleren begonnen en daar komt het ook ter sprake omdat je met je voeten je cranks kunt raken.
Maar het rechtzetten van je voeten (en evt een schoen met smallere zool) maakt al een wereld van verschil....
-
- Moderator
- Berichten: 16837
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Q-factor is de maat van de buitenkant van de cranks tot elkaar, dus het vlak waar je het pedaal in schroeft.
Ik denk dat de rol daarvan heel anders is bij een fiets waar je min of meer continu trapt of een trialsbike
In principe is een kleine q-factor beter.
En je voet recht zetten, ik denk dat iedereen een soort van natuurlijke stand van de voeten heeft. Sommige mensen hebben hun hielen naar binnen staan, anderen recht en een derde juist naar buiten (x-benen). Dat kun je niet geforceerd veranderen zonder klachten te krijgen.
Sommige combinaties werken gewoon minder goed: een rijder die de hakken naar binnen draait en grote voeten heeft icm korte en brede achtervorken bijvoorbeeld
Overigens heb ik op een van de gravelbikes combipedalen, van KCNC de AM-Trap:
Van die platformkant moet je je niet al teveel voorstellen. Met spd schoenen heb je er amper grip op, en met gewone schoenen is het prima voor een ritje naar de bakker maar een echte tocht zou ik zo niet willen rijden.
Om op de vraag uit de startpost terug te komen, ik zie geen bezwaar tegen flatpedals op een gravelbike, als jij dat fijn vindt fietsen why not?
Je kunt eventueel naar een wat smallere variant kijken, maar wat je niet wilt is dat je het gevoel krijgt dat je voet naar de buitenkant "weg glijdt". Dat kan gebeuren als het pedaal duidelijk te smal is en de buitenkant van je schoen niet ondersteunt.
Ik denk dat de rol daarvan heel anders is bij een fiets waar je min of meer continu trapt of een trialsbike
In principe is een kleine q-factor beter.
En je voet recht zetten, ik denk dat iedereen een soort van natuurlijke stand van de voeten heeft. Sommige mensen hebben hun hielen naar binnen staan, anderen recht en een derde juist naar buiten (x-benen). Dat kun je niet geforceerd veranderen zonder klachten te krijgen.
Sommige combinaties werken gewoon minder goed: een rijder die de hakken naar binnen draait en grote voeten heeft icm korte en brede achtervorken bijvoorbeeld
Overigens heb ik op een van de gravelbikes combipedalen, van KCNC de AM-Trap:
Van die platformkant moet je je niet al teveel voorstellen. Met spd schoenen heb je er amper grip op, en met gewone schoenen is het prima voor een ritje naar de bakker maar een echte tocht zou ik zo niet willen rijden.
Om op de vraag uit de startpost terug te komen, ik zie geen bezwaar tegen flatpedals op een gravelbike, als jij dat fijn vindt fietsen why not?
Je kunt eventueel naar een wat smallere variant kijken, maar wat je niet wilt is dat je het gevoel krijgt dat je voet naar de buitenkant "weg glijdt". Dat kan gebeuren als het pedaal duidelijk te smal is en de buitenkant van je schoen niet ondersteunt.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5500
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Geen idee wat je met je gravelbike rijdt maar bij gehobbel zijn spd's echt wel fijn. Verder heb je flats op je MTB waar je blij mee bent, gooi ze eens op je gravelbike en doe een ritje dan heb je je antwoord
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Eenwieleren had ik het over
Bij trials zeker ook wel, want als je achterste voet achter je achterbrug blijft hangen dan kan dat best lastig zijn. Maar om eerlijk te zijn heb ik dat daar nog nooit meegemaakt. Maar op een uni(cycle) wel.