Advies gevraagd: Copperhead 3 vs X-caliber vs Cube...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
RobertJohn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 november 2020, 15:00

Hoi allemaal,

De laatste weekjes voor het fietsplan dienen zich aan en volgend jaar vervalt deze voor mij. Inmiddels rij ik 17 jaar op dezelfde fiets en ben toe aan wat nieuws.

Beperkingen huidige fiets:
- slechte voorvering, vangt weinig op(een of andere suntour ultra budget)
- niet gedempte achtervering (erg veel poing poing en bij hobbeltjes voelt het als lanceren)
- Vrij klein, ik zit wel hoog, maar ook erg boven het stuur (geeft weinig vertrouwen in het afdalen) en echt boven het achterwiel, wat omhoog weer onhandig is (icm poing poing)

Doel:
- rondjes op de weg ter ontspanning
- rondjes als schoorl of ardennen maar geen sprongen (vooral gewoon singeltracks beetje onverhard)

Budget: 1000-ish (euro's)

L x B x H: 187lang, 80 kg, binnenbeenlengte: 94cm, bovenbeen 52cm?(punt heup tot knie oid?)

Ervaring tot nu toe:
- Procaliber 9.5 XL (binnen)gereden, vond dat ik erg voorover lag, voelde niet echt lekker.
- Bulls Copperhead 3 (2021) 61 cm. Deze voelde veel natuurlijker door het hoge stuur (ook binnen getest).

Mijn vraag:
ik ben dus op zoek naar iets als de X-caliber 8, maar ik ben bang dat ik het frame ook erg liggend vind. Die bulls is nu gereserveerd (tegen betaling) en kan ik dus ophalen, maar aangezien ik zeer weinig over de frames, het merk e.d. kan vinden, ben ik wat onzeker over deze keuze.

Wat zouden jullie aanraden voor mijn geometrie? Ik heb de voorkeur voor iets rechterop en ben verder voornamelijk recreant, dus ik hoef niet de maximale snelheid eruit te halen. Daarentegen vind ik 1300 euro wel redelijk geld voor een wat onbekender merk waar ik niet eens alle specs van kan vinden....

Bij voorbaat dank voor jullie wijsheden en inzichten!

pro copperhead:
- hoog stuur
- relatief korte bovenbuislengte
- goede afmontage
- 2x11 (want ik rij veel weg, ik denk dat ik met 36/11 beter weg kom dan 32/10 van de single)

cons copperhead:
- relatief duur (?? is dat zo?)
- slechter frame?


oude fiets:
https://tweakers.net/fotoalbum/image/mm ... N75nqR.jpg

Voorkant procaliber vs bulls:
https://tweakers.net/fotoalbum/image/NW ... nFlaKG.jpg
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Weet je wel zeker dat die Trek op de foto een XL is ?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bulls is een Duits merk, draait al jaren, het model Copperhead ook. Niets mis mee dus maar ook niet echt bijzonder. Wat belangrijker is dat jij er kennelijk erg lekker op zit. Fietsen zijn duur op dit moment, de vraag is groot en ook voor de fabrikanten is de prijs van de onderdelen gestegen. Je bent bij 12GO geweest? Daar staan ze op zich wel open voor een beetje onderhandelen dus ik denk dat er wel wat af kan als je even flink je best doet. De Trek is wel wat beter afgemonteerd namelijk. Willen ze niet, of te wenig met de prijs zakken dan is er vast nog wel wat te regelen met accessoires. Je bent misschien ook wel eens aan een nieuwe helm of schoenen toe? Hoe dan ook, een koopje is het zeker niet.

Hoe dan ook, volgens mij is sowieso het wel duidelijk dat je voorkeur sterk naar de Bulls uitgaat en (niet lullig bedoeld) maar in vergelijking met je huidige fiets zal het zeker een enorme vooruitgang zijn.
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

De Bulls is wel wat groot 61 cm is iets voor 2.00 mtr en groter. Als je daar later maar geen spijt van krijgt.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Je hebt een vergelijkbare bbl met mij en dan heb je volgens mij wel een groot frame nodig. Desnoods een kortere stuurpen erop.
"This species has amused itself to death"
RobertJohn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 november 2020, 15:00

Dank voor jullie reacties!
gijsje schreef: za 21 november 2020, 19:08 Weet je wel zeker dat die Trek op de foto een XL is ?
Jep...., viel me ook tegen hoe klein dat frame was!
reaction 67 schreef: za 21 november 2020, 21:24 De Bulls is wel wat groot 61 cm is iets voor 2.00 mtr en groter. Als je daar later maar geen spijt van krijgt.
Daarvoor vraag ik jullie advies en inzichten :winkie:
George schreef: za 21 november 2020, 19:56 [...] Hoe dan ook, volgens mij is sowieso het wel duidelijk dat je voorkeur sterk naar de Bulls uitgaat en (niet lullig bedoeld) maar in vergelijking met je huidige fiets zal het zeker een enorme vooruitgang zijn.
Mijn voorkeur gaat eigenlijk juist niet uit naar de Bulls wat merk en type betreft, maar ben wel wat geschrokken van de relatief korte maximale overbrenging op de 1x12 groepen (en beperkte uitbreidingsmogelijkheden?) en daarnaast ben ik bekend met rugklachten (werveltje gebroken, bechterew) dus rechterop is voor mij wel wenselijk. Vandaar ook dat ik in de winkel een beetje geschrokken was/ben van de mate waarin ik op de trek voorover zat.
kan niet meer schreef: za 21 november 2020, 21:49 Je hebt een vergelijkbare bbl met mij en dan heb je volgens mij wel een groot frame nodig. Desnoods een kortere stuurpen erop.
Is het wijs om van de copperhead (of trek) nog een 56-ish te proberen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik bedoelde op de Bulls vnl qua zit ivm. de Trek, het verschil is ook wel duidelijk als je de foto ziet. Voordeel van een groot frame is dat je er ook een langere balhoofdbuis bij krijgt maar het moet ook weer niet te lang worden. Ik heb even gekeken of ik de geometrie van de Bulls ergens kon vinden maar helaas. Volgens mij bouwt Bulls echter relatief korte frames en dan is een grotere maat een optie.

Mee fietsen passen en bekijken is altijd goed en wat betreft een enkel of dubbel voorblad geef ik je groot gelijk. Als je veel wegkilometers maakt ben je met een dubbel altijd beter af. Misschien is het raadzaam om nog wat meer fietsen te bekijken, Cube bouwt bijvoorbeeld ook vrij kort.
RobertJohn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 november 2020, 15:00

George schreef: zo 22 november 2020, 12:53 Ik bedoelde op de Bulls vnl qua zit ivm. de Trek, het verschil is ook wel duidelijk als je de foto ziet. Voordeel van een groot frame is dat je er ook een langere balhoofdbuis bij krijgt maar het moet ook weer niet te lang worden. Ik heb even gekeken of ik de geometrie van de Bulls ergens kon vinden maar helaas. Volgens mij bouwt Bulls echter relatief korte frames en dan is een grotere maat een optie.

Mee fietsen passen en bekijken is altijd goed en wat betreft een enkel of dubbel voorblad geef ik je groot gelijk. Als je veel wegkilometers maakt ben je met een dubbel altijd beter af. Misschien is het raadzaam om nog wat meer fietsen te bekijken, Cube bouwt bijvoorbeeld ook vrij kort.
Dankjewel George. Ik heb ook niets van Bulls kunnen vinden. Cube en trek waren duidelijk en daar kon ik het ook goed vergelijken. Ik had het in de winkel direct moeten meten, maar ik was een beetje overdonderd. Daarnaast zijn bijna alle fietsen 1x12 in deze prijsklasse, dus dat maakt het al weer lastiger.

Ik ben erg beginner natuurlijk, en helaas is kijken erg lastig in deze tijd. Ik bel nog wat rond om te vragen wat de opties zijn met de 56 vs 61. Cube staat helemaal nergens behalve bij het cube centrum, dus daar moet ik maar even langs. Het is jammer dat ik volgend jaar(1 jan) uit de fiscale regeling val, anders had ik lekker de tijd genomen. Het ziet er niet naar uit dat de fietsen ineens wel op voorraad zullen komen en de prijs ineens 300 minder wordt(fiscale voordeel) dus dan is nu aanschaffen wel een goede optie natuurlijk.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Op het Nederlands talige gedeelte kom je de copperhead 3 29 niet tegen.
Wel op het Duitstalige:
https://www.bulls.de/de-de/produkt/bull ... OE=RHOE_41
Toch vreemd.
Op de site van 12go staat ie ook, echter met andere banden??
https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-2021
Deze is meer met de x caliber 9 te vergelijken dan met de 8, ook als je kijkt naar de prijs.
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2021

Als je inderdaad graag 1 met een voor derailleur wilt hebben dan is de Bulls wel een goede keuze, ook wat de rest betreft.
De voorvork de judy gold is ook degene met alu poten en een MC demper, de judy silver heeft stalen poten en geen MC demper.
https://www.sram.com/en/rockshox/series ... ncy&page=1

Wat betreft de geo van de Bulls kon ik niet veel vinden.
Wel deze, dat zou betekenen dat de 61 toch echt te groot is voor je, ook wat 12go er van vind op hun site.
https://www.bulls.de/de-de/service-bera ... enberatung
Nu ben ik daar ook geen expert in.
RobertJohn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 november 2020, 15:00

massen schreef: zo 22 november 2020, 15:40 [....]
Wat betreft de geo van de Bulls kon ik niet veel vinden.
Wel deze, dat zou betekenen dat de 61 toch echt te groot is voor je, ook wat 12go er van vind op hun site.
https://www.bulls.de/de-de/service-bera ... enberatung
Nu ben ik daar ook geen expert in.
Hoi Massen, dankjewel voor je antwoord, erg behulpzaam. De banden van 12go zaten er idd onder. (Racing ralphs)

Verder kwam ik ook niet dan de duitse site en het deel dat bulls maattabel noemt.

Omdat 12go deze fiets binnen had, ben ik een beetje terughoudend of het echt puur maattechnisch of meer verkooptrchnisch is aanbevolen. Aardige meneer en heeft me gemeten, kwam toen pas met deze aan. Dus op zich denk ik wel goed, maar ik twijfel nog een beetje of ik een 56 moet proberen. Ik ga er zeker achteraan bellen.
RobertJohn
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 21 november 2020, 15:00

Hoi allen,

Na wat wikken en wegen, heel veel youtube videos (gmbn!) En een pasrondje bij andere winkels ben ik tot de conclusie gekomen dat 61 wel echt te groot is. Daarnaast wil ik graag een dropper omdat ik vanaf een veel te kleine fiets kom (en dus wat onzeker ben op dit formaat), en ben ik heel goed geholpen bij de cube store in Leersum.

Voor iets minder ben ik bij de reaction pro 23 uitgekomen. Mindere vork, betere remmen, meer garantie op frame. met een 34 tands voor en 10 achter zit ik vergelijkbaar aan de 36/26 om 11 achter in ratio. Zij kunnen er nog een interne dropper opzetten en een high rise stuur en dan moet ik het echte mountainbiken maar eens gaan leren :winkie:

Dank voor jullie input en als ie er is (april) kom ik weer terug op dit forum natuurlijk :wink:

Fijne feestdagen allen!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

RobertJohn schreef: do 3 december 2020, 22:54 Voor iets minder ben ik bij de reaction pro 23 uitgekomen.
Voor iemand die 187 is, is de 23 van cube ook te groot. De 21 zal beter passen.
Plaats reactie